Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-02 21:38
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd een paar problemen met mijn setup, en het is echt vreemd. Ik heb een vrij nieuwe pc met, naar mijn idee, nog steeds geweldige onderdelen (ik zal ze hieronder linken). Maar het probleem is het volgende: na een dag editen (en ik bedoel uren achter elkaar), crasht mijn pc naar de BIOS als ik hem een paar minuten tot maximaal een uur laat idle staan. Let op: hij crasht niet naar de BIOS terwijl ik aan het editen ben. Wat nog vreemder is, is dat ik hem urenlang idle kan laten staan terwijl de editsoftware nog open is. Maar zodra ik klaar ben en het is geüpload naar YouTube en mijn socials, crasht hij (bijna) altijd naar de BIOS als ik mijn pc even met rust laat.

Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen. Dus kort samengevat: mijn pc crasht niet tijdens zware taken, maar alleen erna. En alleen als ik hem idle laat staan – waarmee ik bedoel dat hij nog aan staat, maar ik er niets mee doe.

OPMERKING: Toen ik deze pc bouwde (het was mijn allereerste zelfbouw-pc), maakte ik een kleine fout met het RAM-geheugen. Het draait op Intel XMP-profielen in plaats van het aanbevolen AMD EXPO-profiel.

Specs:

CPU: AMD Ryzen 7 - 7800X3D
GPU: Gigabyte RTX 4080 Super
MOBO: MSI MAG B650 Tomahawk
RAM: 2x16GB DDR5 Corsair Vengeance (6400MT/s - CL32)
CPU KOELER: be quiet! Dark Rock 4
PSU: be quiet! Pure Power 12M 850W
SSD: Samsung Pro 990 2x2TB Heatsink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:45
heb je al op defaults geprobeerd en draait ie dus expo 6400 nu?

Wat heb je verder zelf al geprobeerd voordat we van alles aandragen wat jezelf al geprobeerd hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:57
BIOS al eens geüpdatet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:08:
heb je al op defaults geprobeerd en draait ie dus expo 6400 nu?

Wat heb je verder zelf al geprobeerd voordat we van alles aandragen wat jezelf al geprobeerd hebt
Ik heb in 't BIOS gekeken en zag dat ie stock op 4800 draaide, ik heb 'm nu op 6400 gezet. Ook heb ik het XMP profile uitgezet. Verder kreeg ik de tip om via de Magician software van Samsung te kijken of mijn SSD's dezelfde firmware-versie hadden. Dat bleek niet zo te zijn. Enkel één SSD had de nieuwste firmware. Deze hebben nu beide dezelfde versie. Ik heb nog niet naar een update van 't BIOS gekeken - maar dat ga ik wel doen. Verder heb ik in mijn Event Log gekeken of daar nog kritieke fouten op zouden duiken. Dat waren er een paar - en allemaal gaven ze een Kernel 41 issue aan. Dat zou (met mijn beperkte kennis) te maken moeten hebben met de PSU. Dus daar heb ik even een calculatie op los gelaten en bemerkte dat mijn 850w misschien iets aan de lage kant is. Overigens zouden die Kernel 41 issues niks met 't originele probleem te maken kunnen hebben, want als de PC crasht naar 't BIOS moet ik 'm hard resetten; en dat levert in het logboek ook een Kernel 41 issue op.

Dus nu even afwachten of het naar 6400 zetten van 't geheugen iets doet en de firmware update van de SSD. Mocht het dat niet zijn ga ik timen wanneer hij naar 't BIOS springt en via 't logboek kijken welke foutmelding daar uit rolt. Als 't echt een Kernel 41 issue is zou de logische fix een PSU met een hoger wattage zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:45
laat maar eerst uit,dat zou ik doen,aanzetten zorgt vaak alleen maar voor meer problemen,gezien je nu al problemen hebt dan.

Ik zou eens zeker eens doen wat @Uszka zegt een bios update doen, er zijn vaak nogal wat verbeterringen gedurende tijd,welke bios staat er nu op?

firmware uopdate van ssd,zeker een goed idee inderdaad

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:57
Kernel 41 is het onverwacht en abrupt afsluiten van Windows. Dat kan aan de PSU liggen maar ook door 1001 andere problemen veroorzaakt worden. Bij AMD Ryzen is het vaak RAM, BIOS, defect moederbord of defecte cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
Gebeurt het na het updaten van je SSD firmware nog steeds?

Als Windows de systeemschijf onder zijn kont weggetrokken wordt kan 'ie ook geen crashdump maken. Vervolgens krijg je een BSOD en een reboot, maar omdat je SSD is vastgelopen zal het systeem niet kunnen starten. Na de harde reset ziet windows alleen dat 'ie opnieuw gestart is zonder fatsoenlijk afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
_JGC_ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:11:
Gebeurt het na het updaten van je SSD firmware nog steeds?

Als Windows de systeemschijf onder zijn kont weggetrokken wordt kan 'ie ook geen crashdump maken. Vervolgens krijg je een BSOD en een reboot, maar omdat je SSD is vastgelopen zal het systeem niet kunnen starten. Na de harde reset ziet windows alleen dat 'ie opnieuw gestart is zonder fatsoenlijk afsluiten.
Nee, ik ondervind nu geen problemen meer. Maar ik heb ook niks aan edits hoeven doen vandaag, dus met complete zekerheid kan ik dat niet stellen. Wél merk ik sinds de firmware update van de SSD's dat ie vanuit sleepmode weer aanspringt als ik op een knop duw. Dat deed ie eerst niet, dan moest ik fysiek op de kast op de power-knop duwen en dan sprong ie aan. Nu komt ie uit sleepmode zoals ie uit sleepmode hoort te komen. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:57:
laat maar eerst uit,dat zou ik doen,aanzetten zorgt vaak alleen maar voor meer problemen,gezien je nu al problemen hebt dan.

Ik zou eens zeker eens doen wat @Uszka zegt een bios update doen, er zijn vaak nogal wat verbeterringen gedurende tijd,welke bios staat er nu op?

firmware uopdate van ssd,zeker een goed idee inderdaad
Je eerste suggestie kan ik niet goed plaatsen, wat moet ik uit doen? BIOS update heb ik nog niet gedaan, omdat alles nu lijkt te werken. Maar dat zegt voor het moment even niks uiteraard. De SSD firmware update heeft al zijn vruchten afgeworpen inderdaad, goeie tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:06
Fr3nkmeister schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Nee, ik ondervind nu geen problemen meer. Maar ik heb ook niks aan edits hoeven doen vandaag, dus met complete zekerheid kan ik dat niet stellen. Wél merk ik sinds de firmware update van de SSD's dat ie vanuit sleepmode weer aanspringt als ik op een knop duw. Dat deed ie eerst niet, dan moest ik fysiek op de kast op de power-knop duwen en dan sprong ie aan. Nu komt ie uit sleepmode zoals ie uit sleepmode hoort te komen. Wordt vervolgd!
Grote kans dat er een bug in de firmware zat die door recente versies van Windows werd getriggerd. Als je SSD dan een tijdje niks te doen heeft gaat 'ie in diepe slaap en wordt ie niet weer wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
Uszka schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:03:
Kernel 41 is het onverwacht en abrupt afsluiten van Windows. Dat kan aan de PSU liggen maar ook door 1001 andere problemen veroorzaakt worden. Bij AMD Ryzen is het vaak RAM, BIOS, defect moederbord of defecte cpu.
Klopt inderdaad - we gaan het meemaken. Computer lijkt voor nu in ieder geval beter te werken dan voorheen, al heb ik het BIOS nog niet van een update voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32

HugoBoss1985

Xenotech

Let er met een ssd firmware update op dat je eerst een goede backup maakt.
En hou rekening met een herinstall van je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmc
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-03 16:02

xmc

@Fr3nkmeister Heb jij afgelopen week toevallig nog dit probleem ervaren? En zo niet, heb je nog iets anders gedaan naast de firmware update? Ik ervaar precies hetzelfde sinds ik mijn main SSD heb vervangen. Met ook een Samsung Pro 990 met heatsink (echter 1x2TB ipv 2x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3nkmeister
xmc schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:51:
@Fr3nkmeister Heb jij afgelopen week toevallig nog dit probleem ervaren? En zo niet, heb je nog iets anders gedaan naast de firmware update? Ik ervaar precies hetzelfde sinds ik mijn main SSD heb vervangen. Met ook een Samsung Pro 990 met heatsink (echter 1x2TB ipv 2x).
Sinds de firmware update voor mijn SSD is de PC nog één keer gecrashed, maar dit was een standaard bluescreentje - nothing to worry about. Gisteren heb ik een hele dag aan video's gewerkt met redelijk zware software (Adobe, DaVinci en After Effects) en hij gaf geen krimp. Ook naderhand niet (wat de main issue was). Dus.. nee, hij heeft er geen last meer van sinds de SSD update en het verhogen van de MT/s.
Pagina: 1