Nieuw Huis, nieuw netwerk, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:33
Nu
Ik heb nu een 16 poorts netwerkswitch in de meterkast liggen (TP link TL-SG1016DE), en 2 wifi routers beneden een met telefoon van fritzbox (7490) , en boven een gaming router (Netgear Nighthawk 7000)
Nu hebben we dus 2 aparte wifi netwerken, een beneden, en een boven/zolder (met 3 kanalen)

Straks
Gaan we in een groot huis wonen waar de oudste semi zelfstandig gaat wonen, en op elke kamer 2 lan aansluitingen gemaakt worden vanaf mijn kantoor.
Nu ben ik even aan het kijken wat ik verder zou moeten, ik heb nog nooit een mesh gehad, en bij de 24 poorts netwerkswitches lees ik nu vanalles over power over ethernet.
Waar gebruik je dat uberhaupt voor?

Situatie
Woonkamer 2x lan
Kantoor minimaal 6x lan
4 slaapkamers 2x lan
hobbyruimte 2x lan
Opvangruimte 2x lan

Mijn uitgangspunten:
Alle 3 de kids hebben een lan aansluiting voor studie en gamen (PC/laptop geen consoles) en wifi op mobiel
In de woonkamer voor de TV en radio (oh we gaan trouwens ook over op internet TV i.p.v. DVB-C) daar moet ik ook nog naar kijken... helaas
Op mijn kantoor een game pc, een werklaptop met dock en 2 printers en een NAS
Kan ik direct op de switch inprikken?
De bekabeling wordt cat 6

Moederlief doet het met wifi op de laptop, die doet alleen administratie.
In haar opvangruimte kan ik wel een mesh apparaat kwijt, dan heeft de oudste daar wifi van
Op mijn kantoor wil ik een wifi mesh ophangen en in de hobbyruimte die is centraal gelegen boven

Mijn vragen
Is een wifi mesh handig, en wat heb ik daarvoor nodig
Is een nieuwe switch handig (zal wel moeten?)
ik wil klaar zijn voor de toekomst, maar hoef geen overbodige toeters en bellen (geen home automation, katten die zelf kattevoer bestellen etc.....)
Buiten in de tuin ook wifi bereik zou fijn zijn de tuin is redelijk groot.
Kan je 2 mesh netwerken combineren (denk dat ik 4 apparaten nodig heb, maar da's best prijzig)
Oh en ik wil niet te veel stroomverbruik, dus een zuinige switch zou fijn zijn

P.S. ik heb wat verstand van computers, maar niet van netwerken etc. De Electricien trekt kabels en meet ze door, maar daar blijft het bij.

[ Voor 6% gewijzigd door HvdBent op 19-01-2025 00:08 . Reden: aanvulling/typo ]

Beste antwoord (via HvdBent op 24-01-2025 15:59)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn ook oplossingen met acces points die ook nog een bedrade outlet hebben, dat werkt de boel wel netjes af in slaapkamers etc.
bijvoorbeeld bij tp-link en Ubiquiti;
https://www.omadanetworks...ng/omada-wifi-wall-plate/
https://ui.com/eu/en/wifi/wall
Al is een AP per etage vaak al voldoende, afhankelijk van de bouw. En dan kun je misschien afzonderlijke kabels naar de kamers zelf toe leggen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-05 07:25
Als je overal bekabeling laat aanleggen is mesh niet nodig, wat je nodig hebt is diverse Access Points voor wifi door je huis. Hoeveel dat er moeten worden hangt af van de plattegrond. Ik zou, denk ik, een core/hoofdswitch (je huidige TPLink?) bij de router/internet aansluiting neerzetten waarop je de andere kamers aansluit. Per kamer een bekabeld Access Point en zorg dan dat daar nog een paar vrije ethernet poorten op zitten. Op je kantoor zal inderdaad een switch moeten komen.

Power over Ethernet gebruik je om apparaten (AP's, camera's, evt switches) van voeding te voorzien. Kijk wel uit met meerdere routers in je netwerk, dat vereist wel wat aandacht, iets met 2 kapiteins op 1 schip.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn ook oplossingen met acces points die ook nog een bedrade outlet hebben, dat werkt de boel wel netjes af in slaapkamers etc.
bijvoorbeeld bij tp-link en Ubiquiti;
https://www.omadanetworks...ng/omada-wifi-wall-plate/
https://ui.com/eu/en/wifi/wall
Al is een AP per etage vaak al voldoende, afhankelijk van de bouw. En dan kun je misschien afzonderlijke kabels naar de kamers zelf toe leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Thanks tot dusver. Ik denk dat ik 3 acces points nodig heb omdat het huis redelijk groot is niet veel verdiepingen maar wel een groot grondoppervlak. dan kan er later eventueel nog een bij.
Ik ga e.a. uitdokteren en plaats wel een overzichtje van wat ik denk nodig te hebben tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Als je de kans hebt inderdaad

Alle accesspoints bedraad laten aansluiten. Mooiste is die voeden via POE en op het plafond ophangen. Daarmee voorkom je mesh, en heb je de meest stabiele verbinding. Heb je al een plattegrond en ideeen waar je accesspoints gaat plaatsen? Vooral betonnen muren en vloeren kunnen invloed hebben.

Wat je nog kan overwegen als de boel openligt: aansluiting / wifipunt buiten maken (geldt ook voor stroom buiten trouwens, kan ook geen kwaad)

2x Lan voor een woonkamer is weinig; daar ga je tekort krijgen. Dat wordt dan of een switch plaatsen, of bijvoorbeeld 2 extra. Denk aan televisie, spelconsole en chromecast / appletv.

Wat je nog kan overwegen is om ook je omvormer nog bekabeld aan te sluiten in plaats van via wifi; heeft die ook altijd een stabiele verbinding.

Verder: geen idee of je nog een batterij neemt, of laadpaal, maar die kan je ook bekabeld doen.

Kijk ook even of je een slimme deurbel doet, en welke. Sommige vereisen POE. Is in de meeste gevallen niet nodig, maar vergelijk dat ook even met je wensenlijstje.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
gorgi_19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:16:
Als je de kans hebt inderdaad

Alle accesspoints bedraad laten aansluiten. Mooiste is die voeden via POE en op het plafond ophangen. Daarmee voorkom je mesh, en heb je de meest stabiele verbinding. Heb je al een plattegrond en ideeen waar je accesspoints gaat plaatsen? Vooral betonnen muren en vloeren kunnen invloed hebben.

Wat je nog kan overwegen als de boel openligt: aansluiting / wifipunt buiten maken (geldt ook voor stroom buiten trouwens, kan ook geen kwaad)

2x Lan voor een woonkamer is weinig; daar ga je tekort krijgen. Dat wordt dan of een switch plaatsen, of bijvoorbeeld 2 extra. Denk aan televisie, spelconsole en chromecast / appletv.

Wat je nog kan overwegen is om ook je omvormer nog bekabeld aan te sluiten in plaats van via wifi; heeft die ook altijd een stabiele verbinding.

Verder: geen idee of je nog een batterij neemt, of laadpaal, maar die kan je ook bekabeld doen.

Kijk ook even of je een slimme deurbel doet, en welke. Sommige vereisen POE. Is in de meeste gevallen niet nodig, maar vergelijk dat ook even met je wensenlijstje.
In onze woonkamer komt alleen een TV en radio met internet, andere zaken interesseren ons niet zo ;-)
Vloeren zijn van hout in mijn geval, en verder alleen opgemetselde muren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

HvdBent schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:01:
[...]

In onze woonkamer komt alleen een TV en radio met internet, andere zaken interesseren ons niet zo ;-)
Vloeren zijn van hout in mijn geval, en verder alleen opgemetselde muren.
Hout houdt niet zo heel veel wifi signalen tegen; op het eerste gevoel lijkt een accesspoint per verdieping (of een per anderhalve per verdieping, dus 1 beneden en 1 zolder / eerste etage) voldoende. Opgemetselde muren zullen ook niet zo heel veel doen (in vergelijking met betonnen muren en vloeren)

Je kan ook besluiten om om nu wel de leiding aan te laten leggen, maar later te beslissen of je er daadwerkelijk een accesspoint gaat ophangen. Achteraf extra leidingen aanleggen is een crime als alles netjes afgewerkt is.
Zeker om dat je houten vloeren en plafonds hebt, dat gaat makkelijker aanleggen dan frezen in beton.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Dit is waar ik op uitkom
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link Omada SG2428LP€ 262,99€ 262,99
2AccesspointsTP-Link EAP655-Wall€ 119,79€ 239,58
1Modems en routersTP-Link Omada EAP610GP-Desktop€ 120,25€ 120,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,82

[ Voor 7% gewijzigd door HvdBent op 24-01-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:26

franssie

Save the albatross

Die switch heeft voldoende POE poorten en met 150 Watt budget kan je prima een aantal AP's aansluiten zoals de 655-wall inderdaad.

Afhankelijk van wie je internet gaat leveren kan je eerst nog gebruik maken van hun router maar anders heb je inderdaad een Omada router nodig (geeft meer inzicht en mogelijkheden)

Waarschijnlijk ga je nog verbouwen of liggen die LAN aansluitingen er al?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
franssie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:52:
Die switch heeft voldoende POE poorten en met 150 Watt budget kan je prima een aantal AP's aansluiten zoals de 655-wall inderdaad.

Afhankelijk van wie je internet gaat leveren kan je eerst nog gebruik maken van hun router maar anders heb je inderdaad een Omada router nodig (geeft meer inzicht en mogelijkheden)

Waarschijnlijk ga je nog verbouwen of liggen die LAN aansluitingen er al?
Nee de aansluitingen worden nog gelegd, er is nu alleen internet in het kantoor.
Delta netwerk maar een andere operator (solcon) de vaste kosten ga ik in een keer aflossen, geen zin om delta te sponsoren, vind het sowieso duur 16 euro om een glasvezelkabeltje in de lucht te houden, was hier op het huidige adres gratis...
https://tweakers.net/i/SZ...gy3DyedA.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/ra...kHqYqR2d.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door HvdBent op 24-01-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

HvdBent schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Nee de aansluitingen worden nog gelegd, er is nu alleen internet in het kantoor.
Delta netwerk maar een andere operator (solcon) de vaste kosten ga ik in een keer aflossen, geen zin om delta te sponsoren, vind het sowieso duur 16 euro om een glasvezelkabeltje in de lucht te houden, was hier op het huidige adres gratis...
Prima - dan kan je dus overal nog AP's bijplaatsen mocht dat nodig zijn als de kabels er dan ook liggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
op zijn hoogst nog een naar buiten omdat de tuin wat groot is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja daar heb ik zoiets voor https://www.tp-link.com/n...ess-point/eap225-outdoor/

Die staat eigenlijk niet aan, alleen als ik 5G in de tuin denk nodig te hebben. Meeste pakt de 2.4 ghz wel.

Pagina: 1