Sinds november 2024 hebben wij een Daikin Altherma 3 (230Liter) als warmtepomp in bezit.
Ik heb me sindsdien niet echt bezig gehouden met het stroomverbruik van de warmtepomp, want ik dacht 'zal wel goed zitten'. Totdat ik vandaag eens in de app ging kijken van mijn energieleverancier en zag dat de warmtepomp vannacht (18-01-2025) 33KwH heeft verbruikt tussen 00:00 - 09:00 en dit ook niet de enige nacht/ dag is geweest.
Soms bereikt die overdag een piek van 3000 - 4000 watt en dan zijn wij niet eens thuis.
Nu lijkt me dat iets teveel van het goede en zou ik graag willen weten of dit zo hoort?
Hieronder wat gegevens:
Vloerverwarming staat bij ons standaard op 21 graden
Hoofdzone stond op 40 graden (heb ik op advies verlaagd naar 30 graden).
Stooklijn gegevens: 40 - -10 en 25 - 25.
Tapwater staat op 50 graden
Verder hebben we een vloerverwarmingsoppervlakte van 70 - 80m2. Ik vraag me dus serieus af wat de oorzaak kan zijn van dit hoge verbruik.
Zou iemand mij hierin kunnen toelichten/ helpen?
Ik heb me sindsdien niet echt bezig gehouden met het stroomverbruik van de warmtepomp, want ik dacht 'zal wel goed zitten'. Totdat ik vandaag eens in de app ging kijken van mijn energieleverancier en zag dat de warmtepomp vannacht (18-01-2025) 33KwH heeft verbruikt tussen 00:00 - 09:00 en dit ook niet de enige nacht/ dag is geweest.
Soms bereikt die overdag een piek van 3000 - 4000 watt en dan zijn wij niet eens thuis.
Nu lijkt me dat iets teveel van het goede en zou ik graag willen weten of dit zo hoort?
Hieronder wat gegevens:
Vloerverwarming staat bij ons standaard op 21 graden
Hoofdzone stond op 40 graden (heb ik op advies verlaagd naar 30 graden).
Stooklijn gegevens: 40 - -10 en 25 - 25.
Tapwater staat op 50 graden
Verder hebben we een vloerverwarmingsoppervlakte van 70 - 80m2. Ik vraag me dus serieus af wat de oorzaak kan zijn van dit hoge verbruik.
Zou iemand mij hierin kunnen toelichten/ helpen?
[ Voor 7% gewijzigd door appollonius333 op 18-01-2025 20:17 ]