Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelewart
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-08 17:09
Hoi allen,

Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Mijn vriendin en ik hebben een camper gekocht en zijn bezig hem op te knappen.

Setup
Hoofdaccu: ALLPOWERS R2500 (LiFePO4, 2016Wh, ingebouwd BMS).
Zonnepanelen: Aangesloten via een Victron MPPT 75/15.
Voertuig: Dieselauto met Euro 3 motor (geen slimme dynamo).
Doel: Ik wil zowel de dynamo van de auto als de zonnepanelen gebruiken om mijn LFP-batterij op te laden.
Vraag 1: Werking Victron Cyrix-ct
Ik overweeg de Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider om de dynamo veilig aan te sluiten op de R2500. Is deze geschikt voor mijn situatie? Gezien de R2500 een ingebouwd BMS heeft, vraag ik me af of er risico’s zijn, bijvoorbeeld bij een lege accu of overbelasting van de dynamo.

Vraag 2: Alternatieven voor de Cyrix-ct
Zijn er goedkopere alternatieven voor de Cyrix-ct die even goed werken met een LFP-accu? Of is een DC-DC lader zoals de Victron Orion-Tr Smart een betere keuze, gezien de dynamo en LFP-batterij?

Vraag 3: Praktische ervaringen met de R2500
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de ALLPOWERS R2500 in een dergelijke setup? Hoe presteert het BMS bij belasting via dynamo of zonnepanelen?

Overwegingen
Mijn zonnepanelen laden de accu al via de Victron MPPT, maar ik wil graag de dynamo als extra laadbron gebruiken.
Ik zoek een betaalbare en betrouwbare oplossing zonder onnodige complexiteit.
Tips, alternatieven en ervaringen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Groet,
David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
De R2500 is een portable power station toch?
Hoe wil je deze exact aansluiten op de Cyrix-ct?

De MPPT heb je nu via de XT60 connector aangesloten?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit is een powerstation, geen van die victron spullen is compatibel.

Opladen in de auto doe je met een extra kabel van sigaret naar xt60 of usb-c.
De sigaret plug is al geschakeld.

Je hebt dus alleen deze kabel nodig:
https://iallpowers.com/pr...owers-car-charger-to-xt60
Dat zal 10A laden. Ofwel ~100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelewart
Hoi Jeroen, die kabel heb ik. Echter is er maar 1 ingang voor dc en heb ik ook zonnepanelen. Probleem is ook dat ik de startaccu niet wil leegtrekken als de motor niet draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

nelewart schreef op zondag 19 januari 2025 @ 01:59:
Hoi Jeroen, die kabel heb ik. Echter is er maar 1 ingang voor dc en heb ik ook zonnepanelen. Probleem is ook dat ik de startaccu niet wil leegtrekken als de motor niet draait.
Als je reageert op zijn bericht/quote of even @jeroen3 dan krijgt hij een notificatie. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt een cyrix ct in die kabel knutselen als je wil voorkomen dat je startaccu leeg trekt.
Maar meestal is de sigaretplug al geschakeld op het contactslot.

Voor zonnepanelen en deze kabel tegelijk zul je zelf iets voor moeten maken. Mogelijk kun ze met diodes tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 07:37
Mocht je ooit nog van powerstation wisselen zou ik voor een ecoflow gaan met een https://eu.ecoflow.com/products/800w-alternator-charger

Voor nu gewoon opladen met de sigaretten aansluiting icm zonnepanelen. Het nadeel van je setup is dat je een kant en klaar product hebt en toch nog losse producten. Ik heb ook een powerstation maar die doet ook mijn MPPT. Dus daar zitten de zonnepanelen zonder victron op.

Je hebt een best wel onbekend merk gekocht dus ik denk niet dat veel mensen daar ervaring mee hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door alwind op 19-01-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelewart
Bedankt allemaal voor de reacties. Het punt is inderdaad dat ik met 1 aansluiting zowel de zonnepanelen als de dynamo wil kunnen gebruiken als voeding voor de accu. Ik ben nu van plan dit met diodes te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
alwind schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:31:
Mocht je ooit nog van powerstation wisselen zou ik voor een ecoflow gaan met een https://eu.ecoflow.com/products/800w-alternator-charger
De Ecoflow kun je ook rechtstreeks op een geschakelde plus aansluiten met een relais. Is wel 200W of 400W geloof ik.
Scheelt je weer 329€.
nelewart schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:00:
Bedankt allemaal voor de reacties. Het punt is inderdaad dat ik met 1 aansluiting zowel de zonnepanelen als de dynamo wil kunnen gebruiken als voeding voor de accu. Ik ben nu van plan dit met diodes te gaan doen.
Pas wel op als je de Victron ertussenuit haalt, ik weet niet hoeveel spanning DC je zonnepanelen leveren maar je wilt natuurlijk geen sigarettenplug erin steken met 120Vdc erop van je panelen.
Ik zou zeggen dat de Victron MPPT uitgang gewoon parallel gezet kan worden aan de geschakelde plus (20A afgezekerd) en verbonden kan worden met de XT60 connector. Volgens mij zijn er dan geen diodes nodig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1