Hoi allen,
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Mijn vriendin en ik hebben een camper gekocht en zijn bezig hem op te knappen.
Setup
Hoofdaccu: ALLPOWERS R2500 (LiFePO4, 2016Wh, ingebouwd BMS).
Zonnepanelen: Aangesloten via een Victron MPPT 75/15.
Voertuig: Dieselauto met Euro 3 motor (geen slimme dynamo).
Doel: Ik wil zowel de dynamo van de auto als de zonnepanelen gebruiken om mijn LFP-batterij op te laden.
Vraag 1: Werking Victron Cyrix-ct
Ik overweeg de Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider om de dynamo veilig aan te sluiten op de R2500. Is deze geschikt voor mijn situatie? Gezien de R2500 een ingebouwd BMS heeft, vraag ik me af of er risico’s zijn, bijvoorbeeld bij een lege accu of overbelasting van de dynamo.
Vraag 2: Alternatieven voor de Cyrix-ct
Zijn er goedkopere alternatieven voor de Cyrix-ct die even goed werken met een LFP-accu? Of is een DC-DC lader zoals de Victron Orion-Tr Smart een betere keuze, gezien de dynamo en LFP-batterij?
Vraag 3: Praktische ervaringen met de R2500
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de ALLPOWERS R2500 in een dergelijke setup? Hoe presteert het BMS bij belasting via dynamo of zonnepanelen?
Overwegingen
Mijn zonnepanelen laden de accu al via de Victron MPPT, maar ik wil graag de dynamo als extra laadbron gebruiken.
Ik zoek een betaalbare en betrouwbare oplossing zonder onnodige complexiteit.
Tips, alternatieven en ervaringen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
Groet,
David
Ik heb een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Mijn vriendin en ik hebben een camper gekocht en zijn bezig hem op te knappen.
Setup
Hoofdaccu: ALLPOWERS R2500 (LiFePO4, 2016Wh, ingebouwd BMS).
Zonnepanelen: Aangesloten via een Victron MPPT 75/15.
Voertuig: Dieselauto met Euro 3 motor (geen slimme dynamo).
Doel: Ik wil zowel de dynamo van de auto als de zonnepanelen gebruiken om mijn LFP-batterij op te laden.
Vraag 1: Werking Victron Cyrix-ct
Ik overweeg de Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider om de dynamo veilig aan te sluiten op de R2500. Is deze geschikt voor mijn situatie? Gezien de R2500 een ingebouwd BMS heeft, vraag ik me af of er risico’s zijn, bijvoorbeeld bij een lege accu of overbelasting van de dynamo.
Vraag 2: Alternatieven voor de Cyrix-ct
Zijn er goedkopere alternatieven voor de Cyrix-ct die even goed werken met een LFP-accu? Of is een DC-DC lader zoals de Victron Orion-Tr Smart een betere keuze, gezien de dynamo en LFP-batterij?
Vraag 3: Praktische ervaringen met de R2500
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de ALLPOWERS R2500 in een dergelijke setup? Hoe presteert het BMS bij belasting via dynamo of zonnepanelen?
Overwegingen
Mijn zonnepanelen laden de accu al via de Victron MPPT, maar ik wil graag de dynamo als extra laadbron gebruiken.
Ik zoek een betaalbare en betrouwbare oplossing zonder onnodige complexiteit.
Tips, alternatieven en ervaringen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt!
Groet,
David