Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauji
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-03 01:45
Goedemiddag allen

(In plaats van een nieuw topic aan te maken reageer ik hier even met mijn situatie)

Ik ben zelf 28 en heb sinds mijn 18e mijn vwo diploma behaald, sindsdien werk ik eigenlijk al en heb nooit geen studie meer gedaan. Ik werk nu zelf sinds 2022 in de hospitality, een baan als receptionist

Nu denk ik er zelf aan om de studie MBO Office Management op niveau 4 BOL te gaan volgen omdat ik toch het gevoel heb zonder specifiek diploma nooit een supervisor of managementfunctie te zullen kunnen gaan doen. Hierbij lijkt het me ook leuk om dingen te leren en nieuwe inzichten te ontdekken,

Ik heb er heel wat vragen bij, zoals

- Is het een meerwaarde om deze studie te gaan doen gezien ik reeds over een vwo diploma beschik?
(Het is een voltijds studie, dus de kosten van huur etc. lopen natuurlijk door , zonder dat er nog een fulltime inkomen zal zijn).

- Is ooit iemand doorgegroeid naar een Supervisor functie zonder enig diploma met leidinggevende kenmerken? te hebben? Deze kansen lijken me uit eigen ervaringen zeer klein, werkgevers weten dat je geen specifiek managementdiploma hebt behaald, en maken hier graag gebruik van

- De opleiding die ik heb gevonden zou ook versneld in 1 jaar gedaan kunnen worden met slechts
1 dag klassikale lessen, 2 dagen stage, en de rest zelfstudie en online lessen. Is dit aan te raden? Of toch eerder voor de 2-3 jarige opleiding gaan via bv. ROC Landstede Zwolle?

- Nog een ``probleem`` voor mij, en ook het grootste, is dat ik iedere maand een minimumvereist inkomen van ongeveer €2.191,80 per maand nodig heb ivm het samenwonen met mijn partner. Zonder dit inkomen zal mijn partner hier niet langer mogem verblijven. Dit is natuurlijk los van de studie, maar kan hier tot zover nog niet echt een oplossing voor bedenken...

Alvast bedankt voor de reacties en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-05 21:45
Office management lijkt me niet een heel logische keuze als je als manager aan de gang wilt.

Toevallig al gekeken voor een deeltijdstudie naast je werk, gezien je inkomenseis? Je zou bijv. ook naar bedrijfskunde kunnen kijken bij de Open Universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan toch met je VWO diploma gaan solliciteren op functies waar je denkt geschikt voor te zijn?

Ik denk dat je meerwaarde gaat liggen in je VWO diploma en je pitch die je geeft tijdens je sollicitatiegesprek, maar leiderschap (manager) is iets wat óók wel in je moet zitten, laat zien dat je kan leiden.

Daarnaast - Had je het idee voor je groeipad überhaupt met de werkgever gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga eens met je werkgever praten of er mogelijkheden zijn voor een werk/leren traject waarbij je naast je werk een opleiding kan volgen in deeltijd om door te groeien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Je zegt bol, dan zit je ook als oudste in de klas. Wellicht is er ook een bbl variant zodat je kunt werken met 1 dag studie in de week?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbos89
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-04 18:20
Het hangt er helemaal van af wat je wil.

Wil je bij dit bedrijf doorgroeien dan is het goed om de mogelijkheden met je baas bespreekbaar te maken. Mogelijk hebben zij een carrière pad die je volgen kan.

Als dat niet mogelijk is weet je dat ook en kan je daaruit verder je ambities bekijken. Wil je altijd receptioniste blijven en blijf je waar je zit of dan toch een meer gedreven carrière plan opzetten.

VWO is een heel mooi basis naar een functie met supervisie zeker nu je 10 jaar ervaring hebt, maar vaak zie je dat de mensen met die ambitie gedurende die 10 jaar dan verschillende keren bij de baas zijn geweest met een loopbaan gesprek En of dat voldoende is weet alleen je huidige leidinggevende/baas. Maar als je het niet bespreekbaar maakt zal je baas denken dat je tevreden bent en je geen opleidingen of cursussen aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom kijk je naar MBO en niet HBO of WO? Daarmee kom je veel sneller in aanmerking voor leidinggevende functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:17
Zoals andere al genoemd hebben: Een Dual traject kan inderdaad een optie zijn.
Deze duale trajecten bestaan op MBO, HBO en beperkt op de uni. Wel is het zo dat deze duale trajecten erg zwaar zijn + je werkgever moet aan de nodige eisen voldoen om als ervaringsplek te mogen voldoen.

Voldoet je huidige werkgever niet aan die eisen, kan je alsnog verplicht worden gesteld om te gaan solliciteren naar een andere baan. Zie je dat ook zitten?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 21:24

Dentheman

Zie signature

Kijk ook eens naar de mogelijkheden voor een Associate Degree, als ik mij niet vergis zijn die er voornamelijk in parttime variant en zeer geschikt als je ook al wat werkervaring hebt.

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Lauji schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:15:

- Is het een meerwaarde om deze studie te gaan doen gezien ik reeds over een vwo diploma beschik?
(Het is een voltijds studie, dus de kosten van huur etc. lopen natuurlijk door , zonder dat er nog een fulltime inkomen zal zijn).
De meerwaarde hangt echt van de studie af en wat jij eruit wil halen. Waar bestaat uit de opleiding uit? Sluit dat aan bij jouw leerbehoeften? Uiteindelijk gaat het er eigenlijk om dat je werkt aan je skills (en/of kennis).

Daar staat tegenover dat je misschien veel meer hebt aan gerichte bijscholingen en cursussen. Stel de studie bestaat voor een groot deel uit presenteren, de Nederlandse taal, enzovoort, terwijl je daar misschien al heel goed in bent... dan is het eigenlijk zonde van je tijd. Je bent dan puur en alleen bezig om een 'vinkje' te halen.

Het halen van een 'vinkje' kán een reden zijn: er zijn werkgevers die een MBO/HBO/WO-diploma als harde eis stellen, ongeacht de studierichting. Die werkgevers zijn er (gelukkig) tegenwoordig wel veel minder. Iemand met een HAVO-diploma, een paar jaar werkervaring en een aantal gerichte bijscholingen (afhankelijk van het vakgebied) wordt steeds vaker als interessanter gezien dan een persoon met een random HBO-diploma zonder werkervaring en/of bijscholingen.
- Is ooit iemand doorgegroeid naar een Supervisor functie zonder enig diploma met leidinggevende kenmerken? te hebben? Deze kansen lijken me uit eigen ervaringen zeer klein,
Voor zo'n functie is het vaak juist relevant dat je een goed netwerk hebt, de onderlinge relaties goed zijn en je de juiste skills hebt - in die volgorde. In principe kun je als je ergens een paar jaar zit altijd wel afspraken maken over doorstroming. In zo'n gesprek komen dan ook vanzelf nog de wensen voorbij vanuit de werkgever, zoals bepaalde opleidingen.
werkgevers weten dat je geen specifiek managementdiploma hebt behaald, en maken hier graag gebruik van
Zonder gelijk een oordeel over jou als persoon te velllen: vaak komen de mensen die dit zeggen niet echt voor hunzelf op. Vergeet niet: een werkgever heeft er zoveel mogelijk baat bij om jou als zo goedkoop mogelijke kracht in te huren.

Gesprekje over salaris aangaan? Oej, het zijn wel zware tijden horen... en je hebt al geen diploma...

Gesprekje over een promotie? Oej, je hebt al geen diploma... maar werk maar extra hard en misschien kun je (een deel van) de taken nu al wel oppakken?

Als jij in een sollicitatiegesprek jezelf een beetje goed kan presenteren, enige leidinggevende skills toont én je jouw verhaal met enige zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid kan vertellen, dan weet een potentiële werkgever vaak al 10x meer over jouw sociale en leidinggevende skills dan als jij in datzelfde gesprek enigzins onzeker een 'managementdiploma'-papiertje overhandigt.

De meeste werkgevers kijken dwars door onzekerheid heen.
- De opleiding die ik heb gevonden zou ook versneld in 1 jaar gedaan kunnen worden met slechts
1 dag klassikale lessen, 2 dagen stage, en de rest zelfstudie en online lessen. Is dit aan te raden? Of toch eerder voor de 2-3 jarige opleiding gaan via bv. ROC Landstede Zwolle?
Als je toch bereid bent voor 2+ jaar te gaan, dan is het wel echt zaak dat je weet wat je wil gaan doen. Welk werk wil je gaan doen met het behaalde diploma? Of heb je eigenlijk maar wat willekeurigs uitgekozen, 'zodat je daarna in ieder geval een diploma hebt'? Als het dat tweede is, dan kun je beter voor een Associate Degree gaan. Dat is overigens ook nog wel te combineren met een fulltime baan.
- Nog een ``probleem`` voor mij, en ook het grootste, is dat ik iedere maand een minimumvereist inkomen van ongeveer €2.191,80 per maand nodig heb ivm het samenwonen met mijn partner. Zonder dit inkomen zal mijn partner hier niet langer mogem verblijven. Dit is natuurlijk los van de studie, maar kan hier tot zover nog niet echt een oplossing voor bedenken...
Blijven werken en studie ernaast in de avonduren. Je kan eventueel terugschalen naar 4 dagen per week... er is een enorm arbeidstekort, dus werkgevers zijn in deze tijd vaak wel bereid om dat toe te staan om hun werknemers te pleasen en te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:37

- Is ooit iemand doorgegroeid naar een Supervisor functie zonder enig diploma met leidinggevende kenmerken? te hebben? Deze kansen lijken me uit eigen ervaringen zeer klein, werkgevers weten dat je geen specifiek managementdiploma hebt behaald, en maken hier graag gebruik van
Ja, natuurlijk. Juist de teamleads/supervisors haal je uit de teams zelf. Je ziet snel genoeg wie slim genoeg is en goed met anderen kan samenwerken. Eigenlijk alleen uit nood haal je iemand zonder ervaring op de werkvloer maar wel met een HBO-diploma voor zulke rollen. Naar mijn ervaring dan.
Dat laatste wat je zegt klinkt onlogisch. Hoe maken ze goed gebruik van iemand met leiderschapskwaliteiten die goedkoper is dan iemand met een diploma door die persoon niet te laten doorgroeien? Ik bedoel dit niet vervelend, maar als je 10 jaar in dezelfde rol zit en je werkgever heeft je nog niet bij de hand genomen om bijvoorbeeld supervisor te worden, dan zien zij de kwaliteiten die ze zoeken in een supervisor gewoon niet in jou.

Misschien kan je met jouw werkervaring solliciteren op team lead-functies bij andere werkgevers en bij hun intern cursussen doen.

Ook snap ik niet helemaal waarom office management zou aansluiten op de functie die je lijkt te ambiëren. En met jouw achtergrond zou ik zeker HBO/WO aanraden, al helemaal als je leidinggevende of zelfs management wilt worden.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik denk niet dat een MBO 4 je veel gaat helpen, daar een havo-diploma als gelijkwaardig aan MBO 4 wordt gezien.¹

Met een VWO-diploma ben je dus al 'overgekwalificeerd'. Als je per se iets wilt studeren dan zul je dus minimaal HBO moeten doen.

¹bron: https://www.rocmn.nl/mbo/...or%20de%20praktijkvakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:16
Minimum loon is 2400 euro o.b.v. 40 uur.
Met een IQ test kunt je best wat traineeships gaan doen in bepaalde branches en direct 2800 euro verdienen

Mis eigenlijk alleen in je verhaal wat je wil worden :D

Klinkt vooral dat je eigenlijk met oogkleppen op besluiten maakt. Als in dat er veel meer is dan hospitality. Hospitaltiy is befaamd slecht betaald is een daarbijkomend iets, waardoor die tak eigenlijk vooral je passie moet zijn. Zo niet, dan zou ik toch eens verder kijken.

Er zijn zoveel kansen voor je, maar advies is lastig als er geen omscrhijving is van je perfecte baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:31
Ik zou beginnen met verdiepen in wat je echt wilt, want nu lijkt er een complete mismatch te zijn in waar je naartoe wilt en wat je actieplan is. Je wilt een diploma halen omdat je denkt dat je daarmee meer kans hebt voor hogere (management)functies, maar vervolgens kom je met MBO 4 wat eigenlijk onder jouw huidige VWO diploma ligt in een richting die behalve het woordje management in de naam nauwelijks iets met management te maken heeft. Dat klinkt mij alsof je je blind staart op het diploma en de snelste weg naar een diploma, niet naar de toegevoegde waarde van dat diploma.
Zoals ik hierboven aangeef en wat andere al zeggen, eigenlijk is er geen meerwaarde.
De kansen zijn klein, want niet iedereen kan supervisor, manager of vergelijkbaar worden, want daar heb je er nou eenmaal niet zo veel van nodig als bedrijf. Dan zullen werkgevers eerder gaan voor iemand die de benodigde vaardigheden aantoonbaar heeft, of dat nou via een diploma, vrijwilligerswerk of intern doorgroeien is.

Deze combinatie maakt het lastig. Je kan wel versneld gaan, maar wanneer ga je dan die 2200 euro per maand verdienen? Want stage mag je blij zijn als je een vergoeding krijgt, jouw werkgever zal niet heel happig zijn om je hetzelfde te betalen terwijl je minder uren maakt door een opleiding waar jouw werkgever weinig aan zal hebben, en je zal waarschijnlijk je huidige werkzaamheden niet als stage mogen noteren, dus je zal of een stap achteruit moeten doen in inkomen doordat je minder uren kan werken of heel veel uur per week maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mbo sluit niet aan bij je vooropleiding/leeftijd/etc dus dat is echt een no go .

Waarom overweeg je niet hbo?

(Nb; heb zelf mbo + hbo, dus weet uit ervaring dat mbo in jouw geval zonde van je tijd is ).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 18-01-2025 22:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Belangrijkste wordt om die afgelopen 10 jaar toe te lichten bij elk gesprek. Dat hoeft hier zeker niet maar zorg wel dat je een verhaal klaar hebt. Meeste organisaties zijn echter wel bereid om een kans te geven mits je het goed verwoord.

Verder zou ik zelf kijken naar een traineeship richting management. Denk hierbij aan bedrijven als Lidl of McDonalds. Dat is zeker niet oneerbiedig bedoeld maar daarvan weet ik dat ze bijzonder sterke management trainee programma’s hadden. Daarmee stroom je zo in met VWO, ongeacht je leeftijd. Start salaris is niet royaal maar wel beter dan instap Office Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Als je de juiste motivatie hebt is een deeltijd wo opleiding zoals bij Open Universiteit de beste investering, dat is goed te combineren met een baan. Je bepaalt zelf het tempo en de ECTS zijn overdraagbaar. Anders zou je wellicht kunnen kijken naar deeltijd hotel management als je zeker bent dat je in de branche wil blijven werken, want dan zit je wel vast aan een richting.

Een mbo opleiding in deze richting is niet zo heel nuttig en daar ga je volgens mij spijt van krijgen, je zit dan tussen mensen van 16 en je zal veel vakken krijgen die totaal niet relevant zullen zijn. Veel mbo onderwijs is vooral gericht op starters zonder werkervaring. Daar zal je weinig tot geen waarde uit halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fox op 18-01-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:31
Fox schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:02:
Als je de juiste motivatie hebt is een deeltijd wo opleiding zoals bij Open Universiteit de beste investering, dat is goed te combineren met een baan. Je bepaalt zelf het tempo en de ECTS zijn overdraagbaar. Anders zou je wellicht kunnen kijken naar deeltijd hotel management als je zeker bent dat je in de branche wil blijven werken, want dan zit je wel vast aan een richting.

Een mbo opleiding in deze richting is niet zo heel nuttig en daar ga je volgens mij spijt van krijgen, je zit dan tussen mensen van 16 en je zal veel vakken krijgen die totaal niet relevant zullen zijn. Veel mbo onderwijs is vooral gericht op starters zonder werkervaring. Daar zal je weinig tot geen waarde uit halen.
Ik twijfel alleen of TS wel de motivatie heeft, geen vervolgopleiding gedaan/afgerond na vwo (waar op zich valide redenen voor kunnen zijn) en dan nu eigenlijk met een plan komen naar "een diploma" waar niet echt over nagedacht lijkt te zijn, dat straalt mij niet echt motivatie uit maar komt op mij vooral over dat TS op zoek is naar de snelste weg naar een diploma zonder al te veel moeite te hoeven doen om dat diploma te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Mijn ervaring is dat mbo4 over het algemeen vrij waardeloos is en je de meeste banen gewoon hbo vragen. Hierdoor heb je kans dat je flink onder je niveau komt werken en voor banen waar hbo wordt gevraagd niet zult worden uitgenodigd. Diploma discriminatie zijn we heel goed in.

En geloof me dat je motivatie nodig hebt, die mbo opleidingen gaan zo tergend traag met oude stof dat je binnen een jaar je haren uit je kop trekt. Mail wat bedrijven voor traineeships heb je veel meer aan.

[ Voor 27% gewijzigd door BroWohsEdis op 19-01-2025 11:44 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Pagina: 1