Upgrade van 3070 naar 5070: kunnen CPU, MOBO en voeding nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:43
Beste allemaal,

Ik overweeg te gaan upgraden van een RTX 3070 naar een RTX 5070.

Mijn setup is nu als volgt:

CPU: AMD Ryzen 5 3600X

RAM: 32gb in dual channel

MOBO: Micro-star International Co Ltd. MAG A520M Vector WIFI

GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 4gb

PSU: Corsair RM650 PSU

Mijn vraag is nu: kan ik naar een RTX 5070 upgraden, zonder dat mijn voeding ook een upgrade nodig heeft, of mijn CPU hard gaat bottlenecken?

Alvast veel dank en groet,

Thomas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:28
Welke resolutie,ja een 3600 zal een 5070 erg hard gaan bottlenecken dat is mijn vermoeden

Alleen tis de vraag nog wat voor performance die kaart daadwerkelijk kan leveren,zit die richting een 4080 of 4090 dan zal je echt een zware bottleneck gaan krijgen.

En hoe hoger de resolutie hoe kleiner de bottleneck zal zijn

Persoonlijk had ik zeker de cpu geupdate

Welke snelheid is het geheugen trouwens?
Met bv een 5700x3d zal je echt een grote stap maken qua cpu bv

Maar ook het feit dat het moederbord maximaal pcie 3.0 heeft gaat de boel tegen houden
Eerlijk gezegd denk ik beter dat je het gehele systeem dan kan updaten voor die 5070

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
Bedankt voor je antwoord alvast Freaky! Dat maakt al veel duidelijk. Ik speel op 1440p. Ik denk dat als ik het hele systeem moet upgraden het lekker laat zitten - financiele plaatje wordt dan wel heel ongunstig.

Snelheid van mn geheugen geeft Speccy aan als 1066MHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

thomaskm schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:40:
Bedankt voor je antwoord alvast Freaky! Dat maakt al veel duidelijk. Ik speel op 1440p. Ik denk dat als ik het hele systeem moet upgraden het lekker laat zitten - financiele plaatje wordt dan wel heel ongunstig.

Snelheid van mn geheugen geeft Speccy aan als 1066MHz.
Speccy is oude rommel, je kunt beter iets als hwinfo64 gebruiken of zelfs cpu-z.

Als je werkelijk 2133MT/s hebt bottleneck je de 3070 soms al, want Ryzen houdt niet van traag RAM, of je XMP profiel staat niet aan, kijk dat even na.

Voor 1440p zou ik naar een 5700X3D kijken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
nelizmastr schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:29:
[...]

Speccy is oude rommel, je kunt beter iets als hwinfo64 gebruiken of zelfs cpu-z.

Als je werkelijk 2133MT/s hebt bottleneck je de 3070 soms al, want Ryzen houdt niet van traag RAM, of je XMP profiel staat niet aan, kijk dat even na.

Voor 1440p zou ik naar een 5700X3D kijken.
Ok - dit is interessant. Tot vandaag had ik nog nooit van XMP gehoord. Ik heb de afgelopen jaren mijn RAM dus onnodig langzaam laten draaien. You live and learn. XMP-profiel stond inderdaad uit - en staat nu op profiel 1. Dankjewel!

Stel ik zou upgraden naar een 5070 en schaf ook een 5700X3D aan - kan ik dan mijn MOBO en voeding laten zitten? Of heeft Freaky gelijk en kan ik beter mijn hele systeem verkopen en een nieuwe configureren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:25

Thomg

Aww yiss

Dat hangt heel erg af welke refreshrate je wilt halen en om welke spellen het gaat.

Als je 240fps wilt zien had je vorig jaar al moeten upgraden, als je 60fps meer dan prima vind kan je prima door met een 5700X3D.

Ik zou nu even niks aanpassen tot je een GPU te pakken hebt.

Voeding hoef je zeker niet up te graden.
Moederbord upgraden zou ik ook absoluut niet doen tenzij je het hele platform gaat upgraden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
thomaskm schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Ok - dit is interessant. Tot vandaag had ik nog nooit van XMP gehoord. Ik heb de afgelopen jaren mijn RAM dus onnodig langzaam laten draaien. You live and learn. XMP-profiel stond inderdaad uit - en staat nu op profiel 1. Dankjewel!

Stel ik zou upgraden naar een 5070 en schaf ook een 5700X3D aan - kan ik dan mijn MOBO en voeding laten zitten? Of heeft Freaky gelijk en kan ik beter mijn hele systeem verkopen en een nieuwe configureren?
ik heb het nog een bekeken,maar pcie3.0 en pcie 4.0 moet niet eens zoveel verschil in zitten met bv r 4070 ti,dus dan zou alleen de cpu geupdate moeten worden,voeding zou prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
Thomg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:07:
Dat hangt heel erg af welke refreshrate je wilt halen en om welke spellen het gaat.

Als je 240fps wilt zien had je vorig jaar al moeten upgraden, als je 60fps meer dan prima vind kan je prima door met een 5700X3D.

Ik zou nu even niks aanpassen tot je een GPU te pakken hebt.

Voeding hoef je zeker niet up te graden.
Moederbord upgraden zou ik ook absoluut niet doen tenzij je het hele platform gaat upgraden/
Dankjewel voor je advies! Ik speel geen shooters (vooral rpgs en action rpgs), dus ik hoef mn fps op zich niet te maximaliseren. Aan de andere kant wil ik voorkomen dat ik straks een GPU heb die de hele tijd wordt tegengehouden door een matige CPU. Ik loer straks op een founders edition en kijk dan even verder wat wijsheid is :-).

Jij ook nog bedankt voor je reactie, Freaky! Voeding en mobo kunnen dus blijven zitten, dat is fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:53
Zou wel deze kabel halen uitvoering: Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart ipv de Nvidia adapter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-06 15:59
Dit artikel is wellicht interessant, het laat zien wat icm een RTX 3070 de winst is van een 5700X3D/5800X3D ten opzichte van een 3600(X): review: Welke gpu leunt het minst op je cpu? Een nieuwe videokaart in je oude pc

Specifiek bij een RTX 3070 heb je dus wel wat aan een snellere CPU. Omdat je op 1440p speelt zal het verschil iets kleiner zijn, maar ik verwacht dat je het onmiddellijk gaat merken als je een 5700X3D erin prikt. Wel eerst even de bios van je moederbord updaten zodat hij de nieuwe CPU herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
Jan1337 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:06:
Dit artikel is wellicht interessant, het laat zien wat icm een RTX 3070 de winst is van een 5700X3D/5800X3D ten opzichte van een 3600(X): review: Welke gpu leunt het minst op je cpu? Een nieuwe videokaart in je oude pc

Specifiek bij een RTX 3070 heb je dus wel wat aan een snellere CPU. Omdat je op 1440p speelt zal het verschil iets kleiner zijn, maar ik verwacht dat je het onmiddellijk gaat merken als je een 5700X3D erin prikt. Wel eerst even de bios van je moederbord updaten zodat hij de nieuwe CPU herkent.
Veel dank voor je supernuttige reactie Jan! Dus als een nieuwe 5070 mij te gortig is kan ik ook gewoon nog voor alleen een cpu-upgrade gaan om mijn prestaties wat op te krikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-06 15:59
thomaskm schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Veel dank voor je supernuttige reactie Jan! Dus als een nieuwe 5070 mij te gortig is kan ik ook gewoon nog voor alleen een cpu-upgrade gaan om mijn prestaties wat op te krikken.
Om een RTX 5070 goed tot zijn recht te laten komen, heb je sowieso een snellere CPU dan de 3600 nodig. Dus inderdaad zou je eerst de CPU-upgrade kunnen doen, en kijken hoe tevreden je dan bent over de (toegenomen) prestaties van je RTX 3070, of dat er toch een snellere GPU moet komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jan1337 op 19-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zou vooral wel ff kijken of het wel echt voldoende is. Zelf ben ik van een 3900X naar een 7800X3D gegaan omdat ik niet meer zoveel geld wilde stoppen in een EoL platform en verwachtte de extra performance te kunnen benutten.
(Plus zo kon ik mijn pc doneren aan een familielid, maar dat is wat anders :+)

Vind het niet zo zwart-wit dat een 5700X3D hier de juiste keuze is, maar de prijs van een 7800X3D (en alike) maakt het wel lastig dit nu te motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
Thomg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:29:
Ik zou vooral wel ff kijken of het wel echt voldoende is. Zelf ben ik van een 3900X naar een 7800X3D gegaan omdat ik niet meer zoveel geld wilde stoppen in een EoL platform en verwachtte de extra performance te kunnen benutten.
(Plus zo kon ik mijn pc doneren aan een familielid, maar dat is wat anders :+)

Vind het niet zo zwart-wit dat een 5700X3D hier de juiste keuze is, maar de prijs van een 7800X3D (en alike) maakt het wel lastig dit nu te motiveren.
Ik begreep dat de 5700X3D nu een flinke bang for your buck is. Maar ik las ook dat hij weinig toekomstbestendig is. Is dat ook waarom je de 7800X3D nu aanhaalt? Die is inderdaad een pak duurder, zeg!

Ik denk dat ik straks gewoon een processor bij een 5070 nodig heb die de kaart niet bottleneckt - als dat lukt met een 5700X3D ben ik opzich een tevreden mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Een 5700x3d zal geen bottleneck zijn voor een 5070, dat is mijn inschatting. Zal veel beter draaien als met een 3600.

Als je het systeem, helemaal wilt updaten, ga dan gelijk naar am5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:28:
Een 5700x3d zal geen bottleneck zijn voor een 5070, dat is mijn inschatting. Zal veel beter draaien als met een 3600.

Als je het systeem, helemaal wilt updaten, ga dan gelijk naar am5.
Ben geen fan van dit soort uitspraken. Een 9800X3D kan een bottleneck zijn voor een 3070. Dat hangt gewoon heel erg af van welke spellen je speelt en hoeveel fps je wilt zien.
Zonder meer info is de kans wel veel kleiner, maar die aannames hoeven we niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat is wel een goeie Thom,dus aan de @thomaskm ,wat zijn je eisen weke games speel je en speel je op 60hz of hoger.

Misschien te snel geweest met mijn aanname :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:04:
Dat is wel een goeie Thom,dus aan de @thomaskm ,wat zijn je eisen weke games speel je en speel je op 60hz of hoger.

Misschien te snel geweest met mijn aanname :)
Mijn monitor staat op 120 hz, dus frames > 60 fps zijn welkom.
Ik speel geen (competitieve) shooters maar vooral single player games, vooral (action) RPGs. Vaak games die veel van m'n GPU vragen zoals:

(1) Alan Wake 2
(2) Black Myth: Wukong
(3) Cyberpunk
(4) Red Dead REdemption 2
(5) Silent Hill 2

Ik kijk ook uit naar de nieuwe Fable, en de nieuwe Witcher game. Dat soort spelletjes dus!

Ik merk dat mijn 3070 (in combi met mijn CPU heb ik hier geleerd ;)) nu wel tegen grenzen aanloopt en dat er steeds vaker framedrops voorkomen bij de nieuwste spellen. Ik zou in een upgrade graag weer een paar jaar vooruit kunnen. Ik blijf op 1440p gamen (in Ultrawide trouwens, dus extra pixels vraagt ook weer om meer rekenkracht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
eigenlijk bijna alle games zijn ook erg afhankelijk van de cpu,dus daar ga je absoluut winst heel veel winst mee boeken.

een voorbeeld mijn 9800x3d gaat gewoon naar 80 a 90% load over alles cores met Cyberpunk 2077,in combinatie met een 4090.Dus kan je nagaan hoe cpu bound die game is.

check cpu verbruik maar eens ingame,met bv msi afterburner.

Is de cpu veelal 100% en de gpu load maar 60 a 70 % bv, dan word de 3070 dus ook al gebottlenecked

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-06 22:56

tomaszcs

✔️

In dit geval zou ik eerst het volgende uitzoeken:

1.
welke exacte ram je hebt in je systeem. Hopelijk 3600mhz of 3200Mhz en dan daarvoor de XMP profiel aanzetten. Eventueel kan je een ram stickje uit je PC halen en de type nummer opzoeken en/of delen.
Als je dit nog niet hebt gedaan kan dit al zorgen voor een grote performance boost en met minder drops.

2.
Kijk wat je er nu van vindt in vergelijking in gaming in vergelijking zonder xmp. Je zult al moeten merken dat je betere fps/gevoel/performance hebt.

3a.
Voor dat jij je videokaart upgrade zou ik eerst een CPU upgrade overwegen. De enige keuze die relevant is voor gaming is eigenlijk de 5700x3d. Vooral als je van plan bent je videokaart te upgraden.

Maar zelfs met een 3070 had ik destijds merkbaar performance van een Ryzen 5 5600 naar een Ryzen 7 5800x3d. Het verschil van een 3600 -> 5600 was al merkbaar dus jouw upgrade van 3600 -> 5700X3d zal al een beste boost zijn voor gaming.

Het fijne aan deze keuze is dat je alleen je CPU een upgrade geeft en niet de hele platform hoeft up te graden.

3b.
Een platform upgrade naar AM5 met een Ryzen 7500F / 7600 is erg vergelijkbaar in performance met een 5700x3d voor gaming en je hebt de optie om later te upgraden naar 9000 series ryzen en beter.

Zal je wel meer kosten omdat je een nieuwe cpu, ram, moederbord en misschien koeler nodig zal hebben als de oude niet past.

4.
Als je eenmaal je cpu hebt geupgrade naar een 5700x3d zou ik dan pas kijken naar een betere videokaart omdat met een ryzen 3600 je al soms je videokaart zal bottlenecken in bepaalde games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
Beste allemaal,

Knoop doorgehakt en ik ga iig een 5700X3D aanschaffen.
T.z.t. kijken of ik een 5070 kan bemachtigen :-).

Groetjes,

Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaskm
Grom, ik heb niet goed gekeken en de 5700X3D kwam zonder cooler. Ik heb geen thermal paste in huis. Er zit niks anders op dan thermal paste of een nieuwe cooler te bestellen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk22
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 21:04
@thomaskm Als je een koeler hebt alleen thermal pasta en meestal bij nieuwe koelers zit het er al op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomaskm
Dankjewel Dirk! Gister gelijk even nieuwe koelpasta besteld, zojuist binnengekomen dus vanavond kan de nieuwe processor erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomaskm
Nou, even een benchmark gedraaid: in CPU-intensieve gebieden in games (getest BG3) 80% meet fps. Wat een upgrade - veel dank aan een ieder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 22:53

Nikeo

Jawelles

Goeie keuze! Die 5700x3D is echt een geweldig ding en zal voor velen een uitstekende laatste AM4 upgrade zijn om nog járen plezier te hebben van hun al bestaande build.
Pagina: 1