Zoektocht naar onbekende apparaten op mijn wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-06 21:31
Hallo,

Ik heb een kpn experia modem en er zitten 3 apparaten op mijn wifi waar ik al een tijdje naar speur maar nog niet heb achterhaald welke dit zijn.

- in de connection list van het modem staan ze als:
device-25, device-26, device-29

- als ik zoek op de mac adressen van deze 3 op de site: mac vendors krijg ik als resultaat van fabrikant: SHENZHEN BILIAN ELECTRONIC CO.,LTD

geen idee welke apparaten dit zijn heb mijn hele huis afgestruind.

Iemand een idee of nog een truuk om dit te achterhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
zoeken bij google naar 'SHENZHEN BILIAN ELECTRONIC'https://www.reddit.com/r/...vice_on_my_home_internet/

Zou iets van smart home apparaten kunnen zijn (smart lampen, camera's, iets in die trend).

Blokkeer ze en kijk wat er stopt met werken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
Hahn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:33:
zoeken bij google naar 'SHENZHEN BILIAN ELECTRONIC'https://www.reddit.com/r/...vice_on_my_home_internet/

Zou iets van smart home apparaten kunnen zijn (smart lampen, camera's, iets in die trend).

Blokkeer ze en kijk wat er stopt met werken ;)
mijn hue lampen gebruiken zigbee naar de bridge en zitten niet op het wifi netwerk, mijn beveiligings camera's heb ik al getest door ze uit te schakelen. Ik heb al veel geprobeerd eigenlijk, maar kom er nog niet uit.

Wat ook gek is dat volgens de connectie lijst in het modem 1 van de 3 apparaten een statisch ip-nummer gebruikt, terwijl dhcp aanstaat en alle 30 andere verbonden apparaten met het modem een dynamisch ip-nummer hebben wat natuurlijk ook moet bij dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:52
Het is niet omdat dhcp aanstaat dat een apparaat geen statisch ip kan krijgen.
Dat vragen de apparaten immers zelf.

Als je Advanced IP Scanner gebruikt. Wat komt daaruit voort?
Wordt er dan iets meer duidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
Advanced ip scanner heb ik een uurtje geleden idd gebruikt, daar komt niets meer uit dan ik al wist.

heb zojuist de 3 mac adressen geblokkeerd in mijn modem en mijn beveiligings camera's stopten met werken dus ik denk dat het gevonden is.

Had al getest door de 3 camera's uit te zetten maar ze blijven dan staan in mijn kpn modem in de active connection list dus ben waarschijnlijk door het modem op het verkeerde been gezet. Dat is dan ook weer een vreemd issue want andere aparaten verdwijnen meteen uit de active connection list in het modem als ik ze uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
HE1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:42:
Advanced ip scanner heb ik een uurtje geleden idd gebruikt, daar komt niets meer uit dan ik al wist.

heb zojuist de 3 mac adressen geblokkeerd in mijn modem en mijn beveiligings camera's stopten met werken dus ik denk dat het gevonden is.

Had al getest door de 3 camera's uit te zetten maar ze blijven dan staan in mijn kpn modem in de active connection list dus ben waarschijnlijk door het modem op het verkeerde been gezet. Dat is dan ook weer een vreemd issue want andere aparaten verdwijnen meteen uit de active connection list in het modem als ik ze uitzet.
Dan zal het dan zijn.

Onder op je camera's vind je doorgaans een sticker met het mac adres, dat zou je nog kunnen checken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Dan zal het dan zijn.

Onder op je camera's vind je doorgaans een sticker met het mac adres, dat zou je nog kunnen checken.
dat is een tip, ik ga zo eens even checken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
HE1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:00:
[...]

dat is een tip, ik ga zo eens even checken d:)b
ééntje had een mac adres op een sticker en dat is idd 1 van de 3. De 2e heb ik kunnen identificeren door apart op mac adres te blokkeren.

De 3e camera bleef gewoon actief bij blokkade op het 3e mac adres, dus die snap ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:15
Tegenwoordig maken veel mobiele telefoons gebruik van MAC adres randomisatie. Ze genereren dus om de zoveel tijd een ander MAC adres i.h.k. de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
Masimo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:50:
Tegenwoordig maken veel mobiele telefoons gebruik van MAC adres randomisatie. Ze genereren dus om de zoveel tijd een ander MAC adres i.h.k. de veiligheid.
ja dat klopt ook weer, echter mijn iphone b.v. staat op 'vast' ipv 'roteren' dus volgens mij is dat de standaard instelling want die heb ik nooit aangepast.

Mobieltjes wisselen vaak van wifi netwerk dus daar kan roteren handig zijn ivm privacy, simpele home-apparaatjes als camera's en homewizard spulleboel etc denk ik niet dat die roteren.

[ Voor 18% gewijzigd door HE1 op 18-01-2025 23:21 ]

Pagina: 1