Koudebrug dakdoorvoer plat dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
Ik heb een vraagje over de dakdoorvoer waar de leidingen van m'n warmtepomp doorheen lopen (van binnen naar het platte dak waar de warmtepomp staat). Dit is een dubbelwandige dakdoorvoer (https://www.ags.nl/dubbel...ium-diam-160-incl-bochten), van aluminium. Ik heb redelijk wat ruimte nodig voor de leidingen van de warmtepomp (28mm) plus de isolatie eromheen (19mm), vandaar de 160mm dakdoorvoer. Ik kon in die maat helaas geen variant vinden uit een isolerend materiaal, dubbelwandig was het beste wat ik kon vinden.

Nu is op dit moment het plafond van de ruimte waar de dakdoorvoer binnenkomt nog niet dicht en condenseert het ondanks dat ie dubbelwandig is nog steeds behoorlijk op de buis van de dakdoorvoer.

Het is de bedoeling het plafond luchtdicht af te werken (folie + manchetten om de leidingen). Ik was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Is deze condensatie geen probleem meer als het plafond luchtdicht afgewerkt is? Of is er een kans dat dit problematisch blijft?
Is het misschien nog een idee of zelfs nodig om de dakdoorvoer aan de binnenzijde wat te isoleren? Zo ja, waarmee kan ik dat het beste doen?

En mocht iemand nog een suggestie hebben voor een dakdoorvoer uit een isolerend materiaal waar de leidingen doorheen passen hoor ik dat ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
Hoe is dit gemonteerd? Loopt het materiaal van de doorvoer van binnen door naar buiten?

Het moet sowieso luchtdicht worden geplaatst zodat er geen luchtstroming met vocht meer langs kan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
No Hands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:18:
Hoe is dit gemonteerd? Loopt het materiaal van de doorvoer van binnen door naar buiten?
Tekening leek me duidelijker dan proberen het te omschrijven. Het metaal van de dakdoorvoer komt tot ongeveer halverwege de isolatie (160mm XPS) die op het platte dak ligt.
Verder is de constructie vrij standaard, underlayment op de dragende balken en daar hangen de tengels met de gipsplaten weer aan. De luchtdichte folie komt tegen de tengels aan en daar dan weer de gipsplaten tegenaan. Dit geldt voor het hele plafond/dak overal, dus er is in principe geen open verbinding tussen binnenruimte en onderkant dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaEtcgAVs9C7y9h0m-CU10G5NLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ReJDoI0gUnX5wxANwkDLh5l9.png?f=fotoalbum_large
No Hands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:18:
Het moet sowieso luchtdicht worden geplaatst zodat er geen luchtstroming met vocht meer langs kan.
Je bedoelt hierbij van binnenuit luchtdicht neem ik aan? Maakt het nog verschil om de dakdoorvoer van buiten wel/niet luchtdicht te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dubbelwandig heb je in dit geval niets aan.
Maak het van binnen luchtdicht, dan kan er geen vocht van de warme ruimte de kou inkomen en zal condens afnemen of verdwijnen. Idealiter zorg je voor isolatie in de loze ruimte van de doorvoer en dan kan er geen condens meer ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
No Hands schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:36:
dubbelwandig heb je in dit geval niets aan.
Maak het van binnen luchtdicht, dan kan er geen vocht van de warme ruimte de kou inkomen en zal condens afnemen of verdwijnen. Idealiter zorg je voor isolatie in de loze ruimte van de doorvoer en dan kan er geen condens meer ontstaan.
Klopt, dat heb ik ook gemerkt ;(, het metaal is behoorlijk koud, niet heel verrassend natuurlijk, maar toch.

Luchtdicht maken gaat lukken. Ik kan de opening waar de buis in zit evt ook nog van onderaf (dus onderzijde underlayment) dichtmaken, naast de luchtdichte laag tegen de tengels aan. Zou dat nog kunnen helpen?

Kwa vullen beetje zelfde dikte als de isolatie op het dak aanhouden of gewoon zo veel mogelijk? En dan ook zo luchtdicht mogelijk lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
aaahaaap schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Klopt, dat heb ik ook gemerkt ;(, het metaal is behoorlijk koud, niet heel verrassend natuurlijk, maar toch.

Luchtdicht maken gaat lukken. Ik kan de opening waar de buis in zit evt ook nog van onderaf (dus onderzijde underlayment) dichtmaken, naast de luchtdichte laag tegen de tengels aan. Zou dat nog kunnen helpen?

Kwa vullen beetje zelfde dikte als de isolatie op het dak aanhouden of gewoon zo veel mogelijk? En dan ook zo luchtdicht mogelijk lijkt me?
Zo luchtdicht mogelijk bestaat niet volgens mij. het is luchtdicht of niet. Maar zorg er inderdaad voor dat er geen ongewenste lucht doorheen gaat en isoleer altijd alles zo dik mogelijk. Teveel isolatie bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
No Hands schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Zo luchtdicht mogelijk bestaat niet volgens mij. het is luchtdicht of niet. Maar zorg er inderdaad voor dat er geen ongewenste lucht doorheen gaat en isoleer altijd alles zo dik mogelijk. Teveel isolatie bestaat niet.
OK, ga ik het zo doen.
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1