Newbies wegfilteren bij reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 14:41
1. Welk probleem ervaar je?
uitvoering: eufy Video Doorbell Dual 2 Pro met HomeBase 3
Dat ik niet reviews van newbies weg kan filteren.

2. Waarom is dat een probleem?
Omdat ik graag de score wil zien van een product zonder de reviews van newbies. En dat kan nu niet.

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Wekelijks.

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Een filter-mogelijkheid dat je de newbies uit kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Wat vind jij een 'newbie'?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
Waarbij er een label "Newbie" bij de naam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
JelleDJs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Waarbij er een label "Newbie" bij de naam staat.
Dat bedoel ik niet. Wanneer moet volgens jou iemand als 'Newbie' gelabeld worden?

Of andersom: wanneer ben je geen newbie meer? Na een week? Maand? Jaar? Of pas na 1 review, 3 reviews, 5 reviews? Combinatie daarvan? Iets anders?

En waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
Hahn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Dat bedoel ik niet. Wanneer moet volgens jou iemand als 'Newbie' gelabeld worden? Of andersom: wanneer ben je geen newbie meer? Na een week? Maand? Jaar? Of pas na 1 review, 3 reviews, 5 reviews? Combinatie daarvan? Iets anders? En waarom?
Newbie is een kwalificatie die Tweakers zelf uitdeelt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
JukeboxBill schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Newbie is een kwalificatie die Tweakers zelf uitdeelt.
Ah, dat kan ook nog. Niet aan gedacht.

Blijft alleen m'n vraag over: waarom wil je dit, @JelleDJs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
Hahn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Ah, dat kan ook nog. Niet aan gedacht.

Blijft alleen m'n vraag over: waarom wil je dit, @JelleDJs?
Heb ik in mijn startpost staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

franssie

Save the albatross

JelleDJs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Nee dat staat alleen dat je het niet wil zien. Waarom zijn die van mindere kwaliteit, of een andere reden?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
JelleDJs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:52:
[...]

En ik vraag om meer verduidelijking, want 'ik wil dit niet zien' legt niet uit wáárom je het niet wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
Het feit dat iemand een Newbie is, wil nog niet zeggen dat die slechte reviews of verkeerde product scores geeft.

Tweakers schrijft:
Newbie is een nieuwe status binnen Tweakers en heeft enkel betrekking op reviews. De status benadrukt dat de review is geschreven door een beginnende reviewer. Dit zegt verder niks over de kwaliteit van de review.

Newbie af? Newbie is ook een aanmoediging voor de gebruiker. De status is dan ook niet definitief en verdwijnt na verloop van tijd door verhoogde activiteit. Post een comment op een artikel, schrijf nog een review of meng je in een discussie op het forum. Voor je het weet ben je newbie af en ga je op voor karmakoning.
Als je onderscheid wil maken, kan je beter naar de review score kijken en de reviews lezen, zowel die met een goede product score als met een slechte product score.
Als iemand een maar 1 ster aan een product geeft om de verkeerde redenen, kan het voor jou nog steeds een goed product zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleDJs
JukeboxBill schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:43:
Het feit dat iemand een Newbie is, wil nog niet zeggen dat die slechte reviews of verkeerde product scores geeft.
Zeker niet. Maar het zegt wel veel dat een aantal Newbies puur en alleen een account aanmaken voor het schrijven van een review. Dat beschouw ik niet per se als betrouwbare reviews.

En als je een product hebt waarbij de meerderheid puur van Newbies zijn, dan heb ik er niet zoveel aan.
Tweakers schrijft:

[...]

Als je onderscheid wil maken, kan je beter naar de review score kijken en de reviews lezen, zowel die met een goede product score als met een slechte product score.
Als iemand een maar 1 ster aan een product geeft om de verkeerde redenen, kan het voor jou nog steeds een goed product zijn.
Oh, dat zal ik ook doen hoor. In mijn voorbeeld heb ik puur en alleen gekeken naar het label, en niet naar de inhoud.
Normaal gesproken doe ik dat überhaupt al wel, kijken of een 'slechte' review slecht is om de goede redenen. If that makes sense.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou eerder de gesponsorde reviews wegfilteren...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
JelleDJs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Maar het zegt wel veel dat een aantal Newbies puur en alleen een account aanmaken voor het schrijven van een review. Dat beschouw ik niet per se als betrouwbare reviews.
Precies.... gewoon een waardevolle filter.

Zou in bredere zin ook bruikbaar zijn voor filteren van topics. Geen berichten bijvoorbeeld waar het de TS zijn eerste bericht is. Dat is de moeite van het reageren meestal ook niet waard omdat er in 90% van de gevallen nooit meer antwoord komt.

Maar de kans dat zoiets geïmplementeerd wordt is nul. Het gaat allemaal om de clicks en advertenties verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
gambieter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:59:
Ik zou eerder de gesponsorde reviews wegfilteren...
Je bedoelt de reviews waarvan de producten niet gewoon gekocht zijn? Dat zou ook zeker in het filter mogen komen.

Dan wordt het een filter voor Newbies en reviews waarvan het product niet zelf gekocht is.
TweakGP schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Precies.... gewoon een waardevolle filter.

Zou in bredere zin ook bruikbaar zijn voor filteren van topics. Geen berichten bijvoorbeeld waar het de TS zijn eerste bericht is. Dat is de moeite van het reageren meestal ook niet waard omdat er in 90% van de gevallen nooit meer antwoord komt.

Maar de kans dat zoiets geïmplementeerd wordt is nul. Het gaat allemaal om de clicks en advertenties verkopen.
Ik snap je punt en ben het er ook wel mee eens, alleen die topics kan je zelf nog gemakkelijk negeren en hebben geen invloed op iets anders. De uiteindelijke review score neemt ook de Newbies mee.

Als je de Newbies weg kan filteren en de gemiddelde review score veranderd dan ook mee, dan heb je, vind ik, een betrouwbaardere score.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JelleDJs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Als je de Newbies weg kan filteren en de gemiddelde review score veranderd dan ook mee, dan heb je, vind ik, een betrouwbaardere score.
Want iemand die 10 jaar wel op het forum post in de secties "desktop aankoop" en "mobiliteit" en dan ineens een eerste review plaatst van 2 regels over de eufy deurbel en een 9 geeft, en als enige geen Newbie is, is dat ineens een representatieve score?

Dat is het mooie van Tweakers; want dan klik ik door op dat profiel, zie dat persoon nooit iets met eufy of smarthome gedaan heeft, en dan neem ik die score van 9 met een hele grote korrel zout. En dat zou ook voor jou gelden; 0 reviews geplaatst ooit dus wat/moet ik vinden van enige vorm of test-methodes van jou?

Beetje bang dat je op zoek bent naar x aantal filters die op sommige momenten alsnog een vertekend beeld schetsen om daarmee een aankoop vooral te baseren op meningen van anderen ipv technisch/functioneel onderzoek door jezelf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JelleDJs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:25:
Je bedoelt de reviews waarvan de producten niet gewoon gekocht zijn? Dat zou ook zeker in het filter mogen komen.
Waar de winkel het product kado heeft gegeven of een flinke korting heeft gegeven. Het zijn imo advertorials waarvan je niet zeker bent van de onafhankelijkheid.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Want iemand die 10 jaar wel op het forum post in de secties "desktop aankoop" en "mobiliteit" en dan ineens een eerste review plaatst van 2 regels over de eufy deurbel en een 9 geeft, en als enige geen Newbie is, is dat ineens een representatieve score?

Dat is het mooie van Tweakers; want dan klik ik door op dat profiel, zie dat persoon nooit iets met eufy of smarthome gedaan heeft, en dan neem ik die score van 9 met een hele grote korrel zout. En dat zou ook voor jou gelden; 0 reviews geplaatst ooit dus wat/moet ik vinden van enige vorm of test-methodes van jou?

Beetje bang dat je op zoek bent naar x aantal filters die op sommige momenten alsnog een vertekend beeld schetsen om daarmee een aankoop vooral te baseren op meningen van anderen ipv technisch/functioneel onderzoek door jezelf.
Dat is toch het idee achter een filter, iedereen heeft eigen eisen aan een data set. Ik snap niet zo goed waarom in dit hele topic zo hostile gedaan wordt over zo'n simpel idee dat eigenlijk allang erin had moeten zitten op een site met 14 developers. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
MAX3400 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Dat vind ik van wel. In ieder geval representatiever. Iemand die al 10 jaar op Tweakers rondkijkt vind ik meer waarde hebben dan iemand die puur voor een review even een account aanmaakt.
Maar iemand hoeft toch ook niet al jaren in het systeem te zitten om een review te schrijven? Zeker zal iemand die al jaren ermee te maken heeft meer kennis hebben en betrouwbaarder zijn. Alleen zo iemand zal zeer waarschijnlijk ook een grotere review schrijven.

Stel ik plaats een review op Tweakers, afhankelijk van het onderwerp, dan mag jij van mij die best minder waard vinden. Maar aangezien ik al vrij lang op Tweakers rondloop, zal ik met een andere gedachte een review schrijven dan dus iemand die net op Tweakers komt kijken.
Het is ook niet bedoeld om de Newbies af te schrijven. Het is om reviews en een score te bekijken van mensen die langer op Tweakers rondlopen en waarschijnlijk betere kwaliteit reviews schrijven.

Dat zal ik dan zeker kunnen gebruiken om de reviews van Newbies ook beter op waarde te schatten.

Ik laat een eventuele aankoop van wat dan ook ook niet baseren op reviews/meningen van anderen. Ik houd het alleen naast mijn eigen onderzoek.
gambieter schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Waar de winkel het product kado heeft gegeven of een flinke korting heeft gegeven. Het zijn imo advertorials waarvan je niet zeker bent van de onafhankelijkheid.
Die gedachtegang snap ik. Het zou een uitgebreidere filter kunnen zijn.
graceful schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Dat is toch het idee achter een filter, iedereen heeft eigen eisen aan een data set. Ik snap niet zo goed waarom in dit hele topic zo hostile gedaan wordt over zo'n simpel idee
Eens. Bij sommigen lijkt er veel vijandigheid in de berichten te zitten.
dat eigenlijk allang erin had moeten zitten op een site met 14 developers. :9~
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De developers hebben wel iets beters te doen dan zo'n filter invoeren waar volgens mij nog niemand tot nu toe om gevraagd heeft. Een filter die de meeste andere sites volgens mij ook niet eens hebben.

Maar Tweakers is dan ook één van de weinigen die meerdere labels/statussen hebben bij de reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
JelleDJs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Het is ook niet bedoeld om de Newbies af te schrijven. Het is om reviews en een score te bekijken van mensen die langer op Tweakers rondlopen en waarschijnlijk betere kwaliteit reviews schrijven.
Reviews van newbies weg willen filteren, omdat je denkt dat ze van mindere kwaliteit zijn is zo'n beetje de definitie van afschrijven...
[...]

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De developers hebben wel iets beters te doen dan zo'n filter invoeren waar volgens mij nog niemand tot nu toe om gevraagd heeft. Een filter die de meeste andere sites volgens mij ook niet eens hebben.

Maar Tweakers is dan ook één van de weinigen die meerdere labels/statussen hebben bij de reviews.
Je snapt dat dit je niet zal helpen bij het daadwerkelijk gebouwd krijgen van deze feature? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 19-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
Hahn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Reviews van newbies weg willen filteren, omdat je denk dat ze van mindere kwaliteit zijn is zo'n beetje de definitie van afschrijven...
Ik snap die gedachte, maar zo bedoel ik het niet. Het wegfilteren is puur om te kijken waar zo'n score dan op zou eindigen en wat de overgebleven erover zouden vinden.

Ik zal ook reviews van Newbies uiteindelijk meenemen in mijn eventuele beslissing.
[...]

Je snapt dat dit je niet zal helpen bij het daadwerkelijk gebouwd krijgen van deze feature? ;)
Nu je het zegt... Maar ik moet dan ook toegeven dat het geen must-have is. Het is een wens vanuit mij, die blijkbaar nog niet eerder naar voren is gekomen. Waar blijkbaar ook anderen ogen naar hebben.

Maar ik snap ook dat de developers betere dingen te doen hebben dan alles inbouwen wat wordt gevraagd vanuit de community.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bob harley
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 10:46

bob harley

Cyrix! Not the MK killer.

Hier stoor ik mij ook gruwelijk aan en verpest het hele idee van reviews.
Behalve dat de meeste niks nuttigs melden lijkt het erop dat deze ook vaak worden gesponsord.
En de teksten zijn echt erbarmelijk slecht zonder enige toegevoegde waarde.
"beste ******(insert hardware) wat er is voor gaming, voldoet aan alles wat je er mee wilt, geen enkel probleem mee gehad, mooiste hardware ooit,biedt de beste prestaties"etc.
Dit allemaal zonder enige onderbouwing of bewijs.

Als een review uitgebreid is met verschillende objectieve tests dan maakt het wat mij betreft niet uit als het een nieuwe gebruiker is.

Gigabyte geeft kennelijk bij alles een soort van korting of iets.
Als je bij pricewatch alleen al dat merk invoert dan zie je dat bijna alle producten goede reviews hebben.
En dat zijn echt shitload aan newbies.

Ik heb hier wel eens een melding van gemaakt maar helaas konden ze er niks aan doen.

Omgangsvormen op het net, kennelijk een verloren kunst..

Pagina: 1