MAX3400 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:33:
[...]
Want iemand die 10 jaar wel op het forum post in de secties "desktop aankoop" en "mobiliteit" en dan ineens een eerste review plaatst van 2 regels over de eufy deurbel en een 9 geeft, en als enige geen Newbie is, is dat ineens een representatieve score?
Dat vind ik van wel. In ieder geval representatiever. Iemand die al 10 jaar op Tweakers rondkijkt vind ik meer waarde hebben dan iemand die puur voor een review even een account aanmaakt.
Dat is het mooie van Tweakers; want dan klik ik door op dat profiel, zie dat persoon nooit iets met eufy of smarthome gedaan heeft, en dan neem ik die score van 9 met een hele grote korrel zout. En dat zou ook voor jou gelden; 0 reviews geplaatst ooit dus wat/moet ik vinden van enige vorm of test-methodes van jou?
Maar iemand hoeft toch ook niet al jaren in het systeem te zitten om een review te schrijven? Zeker zal iemand die al jaren ermee te maken heeft meer kennis hebben en betrouwbaarder zijn. Alleen zo iemand zal zeer waarschijnlijk ook een grotere review schrijven.
Stel ik plaats een review op Tweakers, afhankelijk van het onderwerp, dan mag jij van mij die best minder waard vinden. Maar aangezien ik al vrij lang op Tweakers rondloop, zal ik met een andere gedachte een review schrijven dan dus iemand die net op Tweakers komt kijken.
Beetje bang dat je op zoek bent naar x aantal filters die op sommige momenten alsnog een vertekend beeld schetsen om daarmee een aankoop vooral te baseren op meningen van anderen ipv technisch/functioneel onderzoek door jezelf.
Het is ook niet bedoeld om de Newbies af te schrijven. Het is om reviews en een score te bekijken van mensen die langer op Tweakers rondlopen en waarschijnlijk betere kwaliteit reviews schrijven.
Dat zal ik dan zeker kunnen gebruiken om de reviews van Newbies ook beter op waarde te schatten.
Ik laat een eventuele aankoop van wat dan ook ook niet baseren op reviews/meningen van anderen. Ik houd het alleen naast mijn eigen onderzoek.
Die gedachtegang snap ik. Het zou een uitgebreidere filter kunnen zijn.
Eens. Bij sommigen lijkt er veel vijandigheid in de berichten te zitten.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De developers hebben wel iets beters te doen dan zo'n filter invoeren waar volgens mij nog niemand tot nu toe om gevraagd heeft. Een filter die de meeste andere sites volgens mij ook niet eens hebben.
Maar Tweakers is dan ook één van de weinigen die meerdere labels/statussen hebben bij de reviews.