Eerste build advies: van 2dehands game-pc naar werkstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 21:22
Dag Tweakers,

Na wat slijtage en gemorrel op mijn werkstation uit 2017 heb ik besloten eindelijk eens te leren pc's bouwen. Ik zeg al langer stoer dat voor de ZZP-er professionele-grade werkstations overdreven zijn en dat je prima tweedehands game-pcs kan omzetten naar een werkstation.

Voornaamste gebruik wordt Premiere, After Effects, Photoshop, Blender. Maar als ik eerlijk ben is mijn werk tegenwoordig 75% Excel en meetings, en 25% nog echt in het atelier staan (andere ZZP'ers hier kennen dat verhaal wel). Ik game gerust ook nog wat, maar is niet het hoofddoel.

Tijd om dus daad bij woorden te voegen 😅. Ik maak een thread omdat dit mijn eerste build zal worden, dus ik kom naar Tweakers voor raad en advies.

De tweedehands PC nu: Recent heb ik een goeie prijs kunnen krijgen voor een tweedehands gamepc met leuke specs. Voor €850 aangekocht, onderdelenlijst hier ingevoegd

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 164,71€ 164,71
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G€ 597,59€ 597,59
1BehuizingenLian Li Lancool 215 - Zwart€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 51,16€ 51,16
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 49,90€ 49,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.089,62

Nu is mijn eerste vraag wat ik zou upgraden. De huidige kast is redelijk neon, dus ik ga de pc zowiezo herassembleren in de prachtige Corsair 4000d. Als ik hem toch uiteen haal kan ik dan beter ook wat upgrades doen dacht ik zo. Ik heb vooral mijn bedenkingen bij de 650W voeding en RAM. Mijn huidige upgrade/onderhoud voorziet dus de volgende vervangingen.

Ik ga een beetje op gevoel af hier, dus ik hoor graag tips

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 94,99€ 94,99
2Ventilatorsbe quiet! Silent Wings 4 140mm PWM high-speed€ 24,-€ 48,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 129,91€ 129,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,80

In de eerste fase ga ik dus gewoon de RAM wat optrekken, dat helpt als ik veel apps parallel draai. De voeding is meer gevoelsmatig, de huidige onderdelen lijken echt wel dicht tegen de cap te zitten. Dan twee grote 140mm voor de front, nergens RGB.

Ik hoorde graag jullie gedachten! Als er ook tips zijn voor eerste builders ben ik zeer dankbaar. Ik ga de bestaande guides op Tweakers al eens doornemen, en heb een oude computer klaarstaan in de werkkamer als proefkonijn. Die ga ik volledig deassembleren, kuisen, herassembleren en dan krijg ik het gevoel al eens voor ik met de nieuwe hardware begin.

Merci alvast!

Groeten,
Vincent

Beste antwoord (via VinceDN op 20-01-2025 16:52)

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
De hoogte is soms wel een probleem als de cpu-koeler ver uitsteekt en er een flinke heatspreader of RGB-verlichting (of RAM-koeling :P ) bovenop het RAM zit. Die Crucial-latjes zijn vrij basic en de Corsairs die je hebt, hebben ook amper uitsteeksels, maar daarbij staat in de pricewatch ook de hoogte vermeld.

En je zegt ruimte naast DIMM1; die zit als het goed is in het tweede slot vanaf de processor als er een kit van 2 inzit, dus 2x32GB geeft je ook nog iets meer speling bij de koeler vergeleken met 4x16GB.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:58
Die Lian Li kast is uitstekend, er zit een knop op om de ventilator verlichting uit te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://lian-li.com/wp-content/uploads/elementor/thumbs/LED_btn-p6qyswx4o42gce9178svp176hoj68jo6q27fc87et4.jpg
(via https://lian-li.com/product/lancool-215/).
De Thermaltake is een goede voeding met voldoende vermogen voor deze PC, kijk bij bv Techpowerup voor de vereisten (hier). Zie ook hier de recensie van voedingsdeskundige Aris Mpitziopoulos waarom je deze voeding kan houden.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 18-01-2025 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als ik iets zou upgraden dan zou het cpu, moederbord en RAM zijn. Daar ga je meer van merken dan een andere behuizing, casefan en voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Hey Marty en Uszka, merci voor de antwoorden! Ik doe even reply per topic:
Uszka schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:22:
Als ik iets zou upgraden dan zou het cpu, moederbord en RAM zijn. Daar ga je meer van merken dan een andere behuizing, casefan en voeding.
Ja snap ik - De behuizing is meer voor het visueel aspect, de 4000d gaat iets properder in het interieur van mijn bureau passen. Dus dat heeft al niets meer te maken met wat ik nodig heb hoor, dat is gewoon voor mijzelf :P

IVM de upgrades: Ik heb zowiezo een gedachte om rond de Cyber Sales eens te kijken naar moederbord/CPU, dat zijn al iets duurdere stukken waar je nog wel een deal op kan vinden. RAM ->64GB lijkt mij een eenvoudige, die upgrade kost maar €100 en dat helpt wel met Adobe apps parallel draaien.
martyw schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:10:
Die Lian Li kast is uitstekend, er zit een knop op om de ventilator verlichting uit te zetten.
[Afbeelding]
(via https://lian-li.com/product/lancool-215/).
De Thermaltake is een goede voeding met voldoende vermogen voor deze PC, kijk bij bv Techpowerup voor de vereisten (hier). Zie ook hier de recensie van voedingsdeskundige Aris Mpitziopoulos waarom je deze voeding kan houden.
Merci voor de info! Ik had echt geen idee dat die knop er zat. Heb er op gedrukt maar hij verandert de kleuren gewoon, wel een fijne toevoeging.

Over de voeding: Ik heb een foutje gemaakt bij de oplijsting, de voeding is een
code:
1
Seasonic Core Gold GM 650 PSU PC
, dus niet de opgelijstte
code:
1
Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
. Heb de oorspronkelijke facturen nog eens bekeken - aankoopdatum 2020

Ik heb even met wat collega's gesproken ivm voeding, en ik moet blijkbaar ook rekening houden met de extra peripherals en HDD's die in de kast gaan (1x 4TB + 1x 8TB 3.5"). Bij PC Part Picker gaat de wattage van 400 naar 450-ish, dus nog 200W onder de 650. Hoeveel marge neem je best?

ivm de fans - is het beter om 2x 140mm front fans of 3x120mm te doen? De huidige front fans zijn wit dus die zou ik vervangen in de nieuwe case door NX of Be Quiet zwarte fans.

De andere fans zijn die goedkopere Arctic 120mm's van €6. Is het een probleem goedkopere fans te combineren met duurdere? Alles naar Be Quiet optrekken lijkt mij overkill, dus ik kan ook gewoon 3x front Arctic steken en de klus geklaard noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door VinceDN op 19-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Kleine opvolging ivm RAM-upgrade. Na wat opzoekwerk is mij duidelijk dat je goed moet opletten met welke RAM-modules je aankoopt, want ze zijn niet allemaal compatibel met moederbord en processor

Momenteel heb ik 2x CMK32GX4M2E3200C16 (dus 4x16GB in totaal) in de winkelkar staan. Deze zijn wel niet QVL certified, maar voor zover ik zie hebben ze wel volledige dezelfde specs als de QVL Corsairs die wel in de lijst van het moederbord staan. Processor is iets onduidelijker

De combinatie zou zijn (upgrade in vet):

Ryzen 7 5700X
GiBy B550 AORUS ELITE V2
2x CMK32GX4M2E3200C16 (4x16GB)

PC part picker geeft me er geen warning over, dus kan ik ervan uitgaan dat dit klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:57

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik zou als eerste geld uitgeven aan wat je het meeste gebruikt, en dat zou de monitor zijn, die je verder niet beschrijft. Daar kijk je tenslotte 100% van de tijd naar.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
thunder7 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:54:
Ik zou als eerste geld uitgeven aan wat je het meeste gebruikt, en dat zou de monitor zijn, die je verder niet beschrijft. Daar kijk je tenslotte 100% van de tijd naar.
Hey Thunder - niet beschreven materiaal heb ik allemaal hoor, dus dat is geen probleem. Het enige dat ik nodig heb is een upgrade en aanpassing van die tweedehands aangekochte PC. Ook vooral als leerschool - onderdelen leren kiezen, monteren, onderhouden, etcetera

[ Voor 12% gewijzigd door VinceDN op 19-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
4 Dimmen in een AMD-systeem wil niet lekker. Dan zul je bijna altijd de snelheid naar beneden moeten zetten.

Extra Corsair Vengeance toevoegen is vragen om moeilijkheden. Bij die reeks heeft Corsair tig versies die ze onder hetzelfde verkoopnummer op de markt zetten. Je hebt dus geen idee wat je krijgt totdat je ze fysiek in je handen hebt.

Mocht inderdaad die 2x16 te weinig zijn (weet je dat al zeker?), dan is het beste over gaan naar 2x32 GB en dan niet Corsair Vengeance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
White Feather schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:56:
4 Dimmen in een AMD-systeem wil niet lekker. Dan zul je bijna altijd de snelheid naar beneden moeten zetten.

Extra Corsair Vengeance toevoegen is vragen om moeilijkheden. Bij die reeks heeft Corsair tig versies die ze onder hetzelfde verkoopnummer op de markt zetten. Je hebt dus geen idee wat je krijgt totdat je ze fysiek in je handen hebt.

Mocht inderdaad die 2x16 te weinig zijn (weet je dat al zeker?), dan is het beste over gaan naar 2x32 GB en dan niet Corsair Vengeance.
Bedankt voor de info! Dat zijn dan die Dual Channel sets zeker, waar je slot A en C vult en de andere openlaat? Zijn er nadelen aan niet alle 4 de slots te gebruiken? Die 3200mhz is wel een leuke snelheid dus ik zou graag 3200 64GB hebben op het einde van de rit. Mogelijk KF432C16BBK2/64?

zonder 64GB gaat ook, het is gewoon niet duur en iets comfortabeler voor een paar typische operaties. Ik merk dat je op 32GB met vier programma's open al tegen 80% belasting zit op Task Manager, en ik heb er soms zeven naast elkaar open.

Is het mogelijk, dat de GiBy B550 AORUS ELITE V2 geen 64GB ondersteund? In de QVL manual staan er geen 64GB sets opgelijst. Link hieronder

https://download.gigabyte...lite-v2_renoir_200918.pdf
https://pangoly.com/en/co...e-b550-aorus-elite-v2/ram

[ Voor 12% gewijzigd door VinceDN op 19-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
De specs van het Corsair geheugen komen misschien wel overeen, maar alleeen de versie met het juiste versienummer (ik zag 3.31 en 4.31) gaat lekker werken.

uitvoering: Crucial CT2K32G4DFD832A

En

uitvoering: Crucial Pro CP2K32G4DFRA32A

Werken volgens Crucial allebei op dat moederbord.

Er staat overigens gewoon 64 GB sets in de Ram-support die je linkt. Density gaat maximaal tot 32 GB, maar dat is per Dimm :)

Dat is echter de lijst voor Renoir (3000-reeks) en jij hebt Vermeer (5000-reeks).

De juiste is dus:

https://download.gigabyte...1cba06dbd4601a1444a6ddffd

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 19-01-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Hey White Feather, merci voor de tips hier! Ik ga even punt per punt antwoorden
White Feather schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:00:
De specs van het Corsair geheugen komen misschien wel overeen, maar alleeen de versie met het juiste versienummer (ik zag 3.31 en 4.31) gaat lekker werken.

uitvoering: Crucial CT2K32G4DFD832A

En

uitvoering: Crucial Pro CP2K32G4DFRA32A

Werken volgens Crucial allebei op dat moederbord.

Er staat overigens gewoon 64 GB sets in de Ram-support die je linkt. Density gaat maximaal tot 32 GB, maar dat is per Dimm :)

Dat is echter de lijst voor Renoir (3000-reeks) en jij hebt Vermeer (5000-reeks).

De juiste is dus:

https://download.gigabyte...1cba06dbd4601a1444a6ddffd
Phiew amai ja, er zitten precies nog wat valkuilen in het kiezen van RAM. Ik ben de manual en reeks van het moederbord gaan bekijken, die CT32G4DFD8266 staat opgelijst in de QVL lijst van de Vermeer-reeks, maar CP2K32G4DFRA32A kan ik niet vinden in de manual. Op Pangoly staat hij wel mee opgelijst in compatability, wel zonder QVL tag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Yd3b5-R2jPC0WBe5ItYlBwPbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXg1jCykd5TFMttslxZTLeHV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXK-5-PXJ3VYKLrmKd8xDbGy-6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oU14hednrEFqmrVrNFMaMDyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ivm die Vermeer-reeks: Waar kan je dat vinden? Met Google snap ik dat dit verwijst naar de processor, in dit geval Ryzen 7 5700X. Is elke 5000-reeks automatisch Vermeer?

----

Wat is je mening over fans in de Corsair 4000d? Meegeleverd zijn 2 120mm, van die goedkope. Ik heb hier nog 4x Arctis 120mm. Ik zou er eentje van 120mm meebestellen, dan hebben we 3x front en 4x back. Dat zal al wel overkill zijn voor deze hardware, maar ik ga ervan uit dat zelfs de goedkope Arctis fans nog wel meegaan tot de volgende case, upgrade, etc.

Of zijn dit echt brol fans? Ik heb nog nooit zo goedkope fans gehad denk ik. 8)7

Merci alvast voor de hulp!

Groeten,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Er zijn eigenlijk 2 QVL-lijsten waarop je moet checken:
1) heeft de moederbordfabrikant de betreffende Dimmen (en dan precies die versie) op hun QVL staan?
2) heeft de geheugenfabrikant een lijst met moederborden waar ze hun geheugen op getest hebben? Zij verkopen geheugen, dus hun lijsten worden beter bijgehouden. Een moederbordfabrikant test bij het uitbrengen van het moederbord met de dan gangbare sticks. Daarna wordt een lijst bijna nooit meer aangevuld.

En als er een nieuwere generatie cpu komt, dan is de geheugencontroller meestal beter, dus al een 3600x een Dimm support, dan doet een 5600x dat ook.

Nee, zeker niet iedere 5000 is een Vermeer. Er zijn ook G(E)-varianten, die zijn Cezanne en er zijn ook versies zonder G die wel in de basis een G-cpu zijn. (5300, 5500 en 5700).

Wikipedia: List of AMD Ryzen processors

De desktop Vermeer-varianten.

Ik heb geen verstand van fans 😀

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 20-01-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
White Feather schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:59:
Er zijn eigenlijk 2 QVL-lijsten waarop je moet checken:
1) heeft de moederbordfabrikant de betreffende Dimmen (en dan precies die versie) op hun QVL staan?
2) heeft de geheugenfabrikant een lijst met moederborden waar ze hun geheugen op getest hebben? Zij verkopen geheugen, dus hun lijsten worden beter bijgehouden. Een moederbordfabrikant test bij het uitbrengen van het moederbord met de dan gangbare sticks. Daarna wordt een lijst bijna nooit meer aangevuld.

En als er een nieuwere generatie cpu komt, dan is de geheugencontroller meestal beter, dus al een 3600x een Dimm support, dan doet een 5600x dat ook.

Nee, zeker niet iedere 5000 is een Vermeer. Er zijn ook G(E)-varianten, die zijn Cezanne en er zijn ook versies zonder G die wel in de basis een G-cpu zijn. (5300, 5500 en 5700).

Wikipedia: List of AMD Ryzen processors

De desktop Vermeer-varianten.

Ik heb geen verstand van fans 😀
Oke, dat is helder. Dan ga ik afkloppen op een setje CP2K32G4DFRA32A van Crucial als ik dat moederbord hermonteer.

Zijn de maten van RAM-latten belangrijk? Ik zie dat ze nergens opgelijst staan. Hier zit een Arctic Esports duo-koeler in, er is nog een beetje ruimte tussen die koeler en DIMM 1, maar ook niet enorm. Kan ik ervan uitgaan dat alle Ram-latten dezelfde grootte hebben en nooit in conflict raken met CPU-koelers ernaast?

Merci voor alle antwoorden! Toch wel spannend, onderdelen zoeken 8)7

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
De hoogte is soms wel een probleem als de cpu-koeler ver uitsteekt en er een flinke heatspreader of RGB-verlichting (of RAM-koeling :P ) bovenop het RAM zit. Die Crucial-latjes zijn vrij basic en de Corsairs die je hebt, hebben ook amper uitsteeksels, maar daarbij staat in de pricewatch ook de hoogte vermeld.

En je zegt ruimte naast DIMM1; die zit als het goed is in het tweede slot vanaf de processor als er een kit van 2 inzit, dus 2x32GB geeft je ook nog iets meer speling bij de koeler vergeleken met 4x16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
Raynman schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:41:

Oke, dat is helder. Ik moet nog even alle clearances natrekken, als de maten kloppen ga ik later deze week de bestelling plaatsen ;)

Groeten,
Vincent
Pagina: 1