Magsafe: goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:49
Ik heb sinds kort een iPhone 14, Deze zit nu in een Magsafe compatible backcover, maar ik laad op via de lighting poort.

Ik denk over de aanschaf van een Magsafe lader. Dit omdat de lighting poort kwetsbaar iets is. Draadloos opladen is beter wat dat betreft.
Maar ik lees ook over warmte, en een negatief effect wat dit kan hebben op de levensduur.

Ik laad in het algemeen op tot 80-90 procent en haal hem dan van de lader af. Hij ligt dus niet een nacht aan de lader.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Voor mij wegen die negatieve effecten die draadloos opladen zou hebben niet op tegen het gemak ervan. Mijn iPhone 7 kon ik niet draadloos opladen en daarvan ging de accu ongeveer even snel achteruit, dus ik denk dat het onderaan de streep maar weinig uitmaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 18-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb de 12 Pro, 13 Pro, 14 Pro gehad en heb nu de 16 Pro.

Deze telefoons heb ik vrijwel altijd 's nachts opgeladen aan een Qi (MagSafe) oplader met af en toe tussendoor aan een snellader en moet zeggen dat het helemaal geen moer heeft uitgemaakt wat betreft de slijtage / gezondheid van de accu's.

Draadloos opladen duurt eenmaal wel gewoon langer, het ligt er natuurlijk wel aan of je je telefoon gebruikt tijdens het opladen, dat kan extra warmte geven wat wel mee kan dragen aan je accuslijtage.

Al met al: hoe intensief gebruik je je telefoon? Ik heb laad hem op en gebruik hem dan alleen als hij van de lader afgaat.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik gebruik hem niet intensief. Zeker als ik hem thuis oplaad is het vooral een beetje WhatsApp en Wordfeud.

Ben wel benieuwd of het goed werkt door mijn MagSafe backcover. Maar daar hebben we de X dagen retour voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Voor zowel je poort als het draadloos laden: niet zo druk over maken, je telefoon is een gebruiksvoorwerp, dus gewoon zo gebruiken als je wilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ja, is inderdaad een gebruiksvoorwerp. Maar mijn eerste iPhone en twee keer zo deur als de duurste Android die ik ooit heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
Je kunt je iPhone prima de hele avond aan de lader laten hangen. Hij laadt dan op tot 80% en gaat net voor je wakker wordt naar 100%.

De paar keer dat ik hem draadloos heb opgeladen, viel het mij al op hoe warm hij werd. Daarom gebruik ik dat eigenlijk nooit.

Mijn theorie is wel dat je met een zwakke oplader van 5-10 watt, je telefoon ’s avonds alsnog volledig kunt opladen zonder die warmteontwikkeling. Ik heb dit alleen nog niet echt door iemand bevestigd zien worden.

Softwarematig kun je dit niet zo instellen helaas, en een powerbrick van 5-10 watt heb ik ook niet liggen.
(aangezien ik van Android afkom en die in 2014 al kwamen met een 25 watt powerbrick O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
wjvh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:19:
Ik denk over de aanschaf van een Magsafe lader. Dit omdat de lighting poort kwetsbaar iets is.
Als dat echt de reden is hoef je niets te doen, de lightning is niet opvallend kwetsbaar ofzo. Sterker, als je alle berichten op de forums mag geloven is die poort véél steviger dan de huidige USB-C. En hij kan vervangen worden als er echt iets mee zou zijn.

MagSave is wΓ©l veel makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 09:05
Ik vind de lightning poort niet kwetsbaar, zeker als je er een beetje normaal mee omgaat. Als er iets bij mij na al die jaren kapot is, is het niet de poort maar de kabel zelf.
Itt. USB-C is de lightning poort in feite een gat en zit het kwetsbare gedeelte aan het stekkertje van je kabel.

Maar je kunt het ook omdraaien: Stel nou dat die wel kapot is, dan heb je nog steeds je draadloos opladen optie over toch?

Wireless charging is niet energie efficiΓ«nt. Plus wat ik begreep is het idd niet de de meest perfecte manier voor je accu leven. Ik vind dat geen "dealbreakers". Maar ik zie zelf vervolgens ook niet echt meerwaarde voor draadloos opladen. Je, het klinkt leuk en futuristisch enzo, Maar die nieuwigheid is er snel vanaf. En maakt het echt veel uit of je hem nou van die magneet er aftrekt of de kabel er uit trekt?

Ow, en voor het opladen: Ik hang hem de hele nacht aan de kabel. Hij laadt op tot zeg maar 80% en wacht dan tot ik bijna normaal gesproken op sta en gaat dan pas naar 100%. Dat leert die zichzelf aan. Ik doe er verder zelf ook niet te krampachtig over. Een telefoon is een gebruiksvoorwerp. Die batterij achteruitgang gaat niet zo snel. En wat maakt het uit of die na jaren gebruik zo verseten is dat die 20% capaciteit zou zijn verloren, of dat ik al die jaren maar 80% capaciteit gebruik om zo de batterij te sparen? (En dan is het echt niet zo dat je batterij nog steeds in een 100% conditite is natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Zo kwetsbaar is Lightning niet, maar ik heb zo'n MagSafe lader aan m'n nachtkastje geplakt (met dubbelzijdig tape) en zou niet anders meer willen. Veel handiger dan inpluggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
wjvh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:27:
Ja, is inderdaad een gebruiksvoorwerp. Maar mijn eerste iPhone en twee keer zo deur als de duurste Android die ik ooit heb gekocht.
Voor whatsapp en wordfeud :*)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarolV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:02
wjvh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:19:
Ik heb sinds kort een iPhone 14, Deze zit nu in een Magsafe compatible backcover, maar ik laad op via de lighting poort.

Ik denk over de aanschaf van een Magsafe lader. Dit omdat de lighting poort kwetsbaar iets is. Draadloos opladen is beter wat dat betreft.
Maar ik lees ook over warmte, en een negatief effect wat dit kan hebben op de levensduur.

Ik laad in het algemeen op tot 80-90 procent en haal hem dan van de lader af. Hij ligt dus niet een nacht aan de lader.

Wat denken jullie?
Ik heb een 15 pro max en laad hem dagelijks op aan de magsafe charger, totaal geen punt mijn batterijhealth is. nu nog steeds 98 %! na bijna 1 jaar dus top!😍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Magsafe is top, ik heb er thuis twee, eentje aan de muur in de slaapkamer (ja verticaal) en eentje beneden op de tafel. En in de auto.

De lightning poort op de 12 mini is helemaal verlaten. :P

Het werkt alleen niet met dikke klaphoesjes, maar zulke mensen zitten hier niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20
Weet iemand of een madsafe werkt in combinatie met een powerbank? Ik heb een powerbank waarbij het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@TheMak ja dat werkt, mits je powerbank met usb-pd 9V kan uitgeven. (20W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
TheMak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:11:
Weet iemand of een madsafe werkt in combinatie met een powerbank? Ik heb een powerbank waarbij het niet werkt.
Wat bedoel je precies? Er zijn speciale MagSave powerbanks die je op je telefoon kunt klikken en dan blijven zitten. Als je slechts de MagSave-kabel er op aan wil sluiten moet ie zoals hierboven gezegd genoeg power kunnen geven. Maar als je juist de powerbank wilt opladen via MagSave dan kunnen sommige powerbanks laden met QI en dan zou de Magsave puck misschien ook kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20
De iPhone opladen met een powerbank. Ik wil de powerbank ook gebruiken voor andere gadgets. En de telefoon voor langere tijd in mijn hand houden. Denk bijvoorbeeld aan het einde van de werkdag met teams etc, nog drie uur de gps gebruiken bij het lopen. In theorie vangt de kabel de telefoon op als ik ergens tegen aan loop. (Accu zit in jaszak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik heb met de kerstdagen wat kadobonnen gehad, en daar maar een magsafe voor gekocht,
Orginele Apple. Zit in ieder geval stevig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:58
CarolV schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Ik heb een 15 pro max en laad hem dagelijks op aan de magsafe charger, totaal geen punt mijn batterijhealth is. nu nog steeds 98 %! na bijna 1 jaar dus top!😍
Ik laad die van mij alleen op via de kabel, en de batteryhealth staat na bijna een jaar nog steeds op 100%.
Dus, tja...
Pagina: 1