Afvoer onder keukenplint mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 18:31
Op moment bezig de keuken te verbouwen. Nu is helaas de afvoer aan de rechterkant, terwijl de wasbak compleet links zit (3m verder).

Aan de achterkant van de kasten is er zo goed als geen ruimte om een 50mm buis kwijt te kunnen voor de afvoer. De muur er achter is een enkelwandige muur met bakstenen van 100 jaar oud van zo’n 5,5 cm dikte. Infrezen kan helaas dus ook niet en ook geen kruipruimte om onder de vloer te werken.

Nu dacht ik de 50mm afvoer van de wasbak over een lengte van 3 meter onder de keukenkasten/plint te leggen. De uitdaging hier is dat ik ongeveer 15 cm hoogte heb.

De afvoer wordt gedeeld met de cv die er boven hangt. Ik kan het y stuk zo laag mogelijk op de vloer monteren, maar kom dan nog steeds een cm of 3 a 4 te kort.

Zijn er andere stukken verkrijgbaar of oplossingen zodat ik het wel passend krijg onder de plint?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KUqen5lwFJQ1X1jJKBuvnkRyi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvStBpR3vf9ILvM8ZpLZvv0M.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via basjuhh op 18-01-2025 22:24)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

basjuhh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:01:
Denk dat dit gezien de omstandigheden het makkelijkste zal werken.

De pvc pijpen en koppelstukken zijn vastgelijmd, makkelijkste om dit los te krijgen is te verwarmen?

[...]
Niks loshalen, weg zagen en opnieuw aansluiten met wat fittingen en een schuifsok om de leiding naar de ketel aan te sluiten.
En geen y-stuk, horizontaal naar verticaal aansluiten met een 88 graden t-stuk.
Staat in de op dat er geen kruipruimte is.

[ Voor 6% gewijzigd door edsandje op 18-01-2025 19:34 ]

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:59
Dat wordt ouderwets halve rondjes uit de kast zagen onderin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Aanrechtblad van 70 cm diep, dan heb je ineens alle ruimte.

Geen idee wat er onder die vloer zit, maar je zou het zover uit kunnen kappen dat het Y stuk echt helemaal erin valt. Maar over drie meter hoef je maar 3 6 cm te zakken, dus denk dat het net moet lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Leiding een paar cm vrijhakken en gelijk met de vloer afzagen en t-stuk 88 graden er op.
Dan ligt die strak op de vloer en kan je voldoende afschot maken.
Als je maar niet onder een vaatwasser door moet want daar zit meestal weinig ruimte onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Beekforel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:56:
Aanrechtblad van 70 cm diep, dan heb je ineens alle ruimte.

Geen idee wat er onder die vloer zit, maar je zou het zover uit kunnen kappen dat het Y stuk echt helemaal erin valt. Maar over drie meter hoef je maar 3 6 cm te zakken, dus denk dat het net moet lukken?
Ik heb hier een verloop van 2.5cm over 3 meter. Dat werkt ook prima zolang je maar niet teveel troep door de gootsteen ramt en er ook echt een verval is over de hele lengte, dus niet ook maar ergens een stukje waterpas ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh

De pvc pijpen en koppelstukken zijn vastgelijmd, makkelijkste om dit los te krijgen is te verwarmen?
edsandje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:40:
Leiding een paar cm vrijhakken en gelijk met de vloer afzagen en t-stuk 88 graden er op.
Dan ligt die strak op de vloer en kan je voldoende afschot maken.
Als je maar niet onder een vaatwasser door moet want daar zit meestal weinig ruimte onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:43
zit er geen kruipruimte?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

Fe2O3

Ja das roest

Als je niet kan frezen, of door de vloer heen dan moet je het achter de kastjes oplossen.

Dan is 3 meter best veel ...

Of alles naast elkaar, of een voorzeteand en de hele keukem naar voren of door 8 kastjes heen ipv 2 als het naast elkaar is.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vloer inhakken zodat het Y stuk er deels in valt..?

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

basjuhh schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:01:

[...]
Niks loshalen, weg zagen en opnieuw aansluiten met wat fittingen en een schuifsok om de leiding naar de ketel aan te sluiten.
En geen y-stuk, horizontaal naar verticaal aansluiten met een 88 graden t-stuk.
Staat in de op dat er geen kruipruimte is.

[ Voor 6% gewijzigd door edsandje op 18-01-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Nog een kleine vraag. Waterleiding is 16x2 uponor. Als ik deze afknip en verleng met een koppeling als deze, dan ben ik er toch?

https://www.warmteservice...YK04AHWFmgpwaAqU_EALw_wcB

Of deze:

https://www.praxis.nl/san...n-recht-16mmx16mm/3117765

[ Voor 17% gewijzigd door basjuhh op 18-01-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De eerste, dan hou je hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
merk buis is tubipex zie ik nu. Zo ver vindt ik geen insteekfittingen van dit merk.
edsandje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:36:
De eerste, dan hou je hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-05 21:29
Als je de leidingen, die nu aan de achterkant van de afvoer lopen, verlegt via de voorkant van de afvoer en ook die dikke plint weghaalt dan kan de afvoer veel dichter en tegen de muur dat scheelt zo een paar cm. Als dat nog niet genoeg is kun op de plaats waar de afvoer loopt nog de stuclaag weghalen, scheelt nog 1 cm.
Voor water (en gas) aansluiting zou ik persoonlijk even een loodgieter inschakelen. Straks kun je er niet meer bij en je wilt natuurlijk geen lekkage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:58
vogelmans schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:15:
Als je de leidingen, die nu aan de achterkant van de afvoer lopen, verlegt via de voorkant van de afvoer en ook die dikke plint weghaalt dan kan de afvoer veel dichter en tegen de muur dat scheelt zo een paar cm. Als dat nog niet genoeg is kun op de plaats waar de afvoer loopt nog de stuclaag weghalen, scheelt nog 1 cm.
Voor water (en gas) aansluiting zou ik persoonlijk even een loodgieter inschakelen. Straks kun je er niet meer bij en je wilt natuurlijk geen lekkage hebben.
Voor waterleidingen onder druk deel ik de mening van een profi huren, maar een klein stukje afvoer zit IMo wil in het DIY gebied :) Niet haasten, mogelijk ff een filmpje kijken met instructie en dan lukt dat wel. Is ook leuk, vaardigheidje leren.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-05 21:29
Martijn.C.V schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:
[...]

Voor waterleidingen onder druk deel ik de mening van een profi huren, maar een klein stukje afvoer zit IMo wil in het DIY gebied :) Niet haasten, mogelijk ff een filmpje kijken met instructie en dan lukt dat wel. Is ook leuk, vaardigheidje leren.
Een afvoer aansluiten/verplaatsen zou je inderdaad goed zelf kunnen doen maar ik wil de DHZ-ers de kost niet geven die zelf waterleidingen in douche en keuken hebben aangelegd waarvan die op een later tijdstip gaan lekken en alles weer overhoop gehaald moet worden. Van gasleidingen zou ik als leek helemaal afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Tot nu toe is het prima gelukt, zowel de afvoer als warm en koud water.

Iedereen bedankt voor zijn hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9NzlXG_ZCMJs0acY5k3N62plRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D29NU7qmrmew08ltfFZi5Sxa.jpg?f=fotoalbum_large
vogelmans schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Een afvoer aansluiten/verplaatsen zou je inderdaad goed zelf kunnen doen maar ik wil de DHZ-ers de kost niet geven die zelf waterleidingen in douche en keuken hebben aangelegd waarvan die op een later tijdstip gaan lekken en alles weer overhoop gehaald moet worden. Van gasleidingen zou ik als leek helemaal afblijven.

[ Voor 25% gewijzigd door basjuhh op 22-01-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
basjuhh schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:10:
Tot nu toe is het prima gelukt, zowel de afvoer als warm en koud water.

Iedereen bedankt voor zijn hulp!

[Afbeelding]

[...]
Toch jammer dat je nu een recht (niet stromend) T stuk hebt geplaatst. Dat had er zo een moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/340x224,fit,q100/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/product/images/pvc-t-stuk-lijm.png

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
in de winkel gaven ze aan dat de t-stukken ook 88 graden zijn en niet meer zoals “vroeger” echt 90 waren.
Geen idee if het een mooi praatje is, maar ik heb een mooi afschot van bijna 2 cm per meter nu,consequenties zullen denk ik wel meevallen O-)
Gdzr schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Toch jammer dat je nu een recht (niet stromend) T stuk hebt geplaatst. Dat had er zo een moeten zijn:
[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Zo'n T-stuk die jij hebt gebruikt mag ook gewoon, hoeft niet perse een stromend T-stuk te zijn bij aansluiting op standleiding.
Als je maar geen Y-stuk (zoals het was) of een stroming-T stuk met afsluiting gebruikt. (die uit plaatje van Gdzr is de linker en mag wel). Je hebt het dus al verbeterd :)
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/36966_stroom_Tstuk_keuze_1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pcdmXpJ.png

Voor de waterleidingen op een plek die straks moeilijk te bereiken zijn, had ik zelf liever pers ipv knel gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 22-01-2025 12:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Om voor twee verlengingen een perstang te kopen ging me wat te ver. Die kosten behoorlijk wat geld. Ze blijven bereikbaar onder de kastjes van de keuken (15cm hoogte). In het ergste geval kan ik ze ontkoppelen bij de cv die goed bereikbaar is en opnieuw onder de plint aanleggen.

Ik hoop en ga er vanuit dat de knelkoppelingen prima blijven functioneren. Neem aan dat ze als er niets gebeurd opeens gaan lekken in de komende maanden of jaren?
Wuursj schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:00:
Voor de waterleidingen op een plek die straks moeilijk te bereiken zijn, had ik zelf liever pers ipv knel gebruikt.
Pagina: 1