Overgang naar Office 365: Gedeeltelijke migratie van e-maila

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben momenteel ongeveer 30 e-mailaccounts die worden gehost via onze webhostingprovider (Antagonist). We overwegen om een aantal van deze e-mailaccounts, specifiek degenen die actief worden gebruikt, te migreren naar Office 365.

Het idee is om niet voor alle 30 accounts een Office 365-licentie aan te schaffen, maar alleen voor de belangrijkste e-mailaccounts die frequent gebruikt worden. De overige accounts blijven dan actief via de huidige webhosting.

Mijn vraag is:

Is het technisch mogelijk om een aantal accounts over te zetten naar Office 365, terwijl de andere accounts blijven draaien via Antagonist? Momenteel zie ik op dit moment alleen de mogelijkheid om volledig te migreren naar Office 365.
Zo ja, welke stappen en aandachtspunten zijn hierbij van belang?
Zijn er zaken waar we qua kosten of configuratie extra rekening mee moeten houden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips! ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38
Volgens mij kan je niet deels migreren vanwege de verwijzing van uit het domein naar een mailserver. Nu is dat Antagonist, straks MS.

Maar waarom wil je deels migreren?
Als het om kosten gaat kun je misschien de minder gebruikte accounts omzetten naar aliassen of shared mailboxen/

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
Gaat inderdaad om de kosten. Nadeel is dat het wel aparte postvakken / accounts moeten zijn waar gemaild naar kan worden. En niet dat er zomaar iemand in een ander account kan komen om de mailtjes in te lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk dan naar de verschillende licenties. Kiosk kost maar iets van €1,50/maand met 2 GB mailbox. Heeft wat andere beperkingen, maar dat mag het probleem niet zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 08:14
Je mail wordt of op plek A (antagonist) of op plek B (Microsoft of een andere provider) afgeleverd als de mailboxen binnen dezelfde domeinnaam vallen. Dus je zult of alles moeten overzetten of niks. Je kunt wel met aliassen werken en mailboxen bundelen als je kosten wilt besparen, maar dat hangt af van je situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 21:52
Ik ben pro-migraties naar 365 omdat je er als business veel meer uit kunt halen. Maar het klinkt alsof er amper budget is voor alleen al e-mail, waarom zou je dan überhaupt willen overstappen? Ga je het jezelf niet lastiger maken dan wanneer alles bij Antagonist blijft? Je zult namelijk toch ook moeten gaan kijken naar correct 365 beheer. Alleen al het uitzetten van alle licenties voor die overige apps is in het begin een puzzel. Laat staan dat je je nog verder gaat verdiepen in beveiliging van je data.
Heb je uitgerekend wat je gaat besparen door een een deel van de mails over te zetten (als het technisch mogelijk was geweest)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Het kan, maar is niet eenvoudig in setup. Alle mail zal via een centrale server moeten binnenkomen die de mail dan kan door routeren naar Exchange Online voor die mailboxen die wel zijn doorgezet. Dat vereist medewerking en kennis van de huidige hostingprovider en de kans bestaat dat, als zij die kennis hebben, daar ook weer geld voor gaan willen zien.

Maar een vraag die direct bij mij opkomt. De mailboxen die niet mee migreren, zijn dit mailboxen van gebruikers? Wordt daar ook actief naar gekeken? Of is dit eerder een vorm van archief dat sommige ter referentie willen bijhouden?

Want je kan perfect inactieve mailboxen hebben in je omgeving, zogenaamde gedeelde mailboxen. Die vereisen geen licentie op zich, kunnen ook nog altijd mail ontvangen en versturen. Belangrijkste vereiste is dat het gebruikersaccount dat eraan gekoppeld is, niet is toegewezen aan een natuurlijk persoon.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mogelijk kun je een sub domein gebruiken voor de mailboxen die achterblijven.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Wij hebben wat constructies draaien in Exchange Online waarbij mail daar afgeleverd wordt (MX records wijzen dus naar Exchange Online) en daarna doorgestuurd wordt naar een andere mail server ergens anders (dont ask why, ik ben zelf ook niet helemaal gelukkig met die constructie maar het werkt). Werkt prima, maar je moet in Exchange Online wel het domein op InternalRelay zetten en transport connectors gaan maken. Als die laatste 2 termen je niks zeggen zou ik er niet aan beginnen.

Mooie van deze constructie is wel dat Exchange Online eerst kijkt of hij een mailbox heeft waar het mail adres van het ontvangen mailtje aan hangt. Zo ja levert hij het daar af, zo niet dan gaat het de transport connector in die het doorgestuurt naar de externe mail server.

[ Voor 22% gewijzigd door Monkeybrains op 19-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
Helaas wel actieve gebruikers. Maar die eens in de week een keer hun mail bekijken en een paar mailtjes versturen / beantwoorden.

Degene die ik graag naar 365 wil hebben zijn gebruikers die elke dag actief zijn. :D
Blokker_1999 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:56:
Het kan, maar is niet eenvoudig in setup. Alle mail zal via een centrale server moeten binnenkomen die de mail dan kan door routeren naar Exchange Online voor die mailboxen die wel zijn doorgezet. Dat vereist medewerking en kennis van de huidige hostingprovider en de kans bestaat dat, als zij die kennis hebben, daar ook weer geld voor gaan willen zien.

Maar een vraag die direct bij mij opkomt. De mailboxen die niet mee migreren, zijn dit mailboxen van gebruikers? Wordt daar ook actief naar gekeken? Of is dit eerder een vorm van archief dat sommige ter referentie willen bijhouden?

Want je kan perfect inactieve mailboxen hebben in je omgeving, zogenaamde gedeelde mailboxen. Die vereisen geen licentie op zich, kunnen ook nog altijd mail ontvangen en versturen. Belangrijkste vereiste is dat het gebruikersaccount dat eraan gekoppeld is, niet is toegewezen aan een natuurlijk persoon.
Pagina: 1