Verschil oven 45 cm en 60 cm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:39
Mijn vraag
Kan een 45cm hoge inbouwoven van bijv Siemens, de prestaties van een 60cm inbouwoven (ook Siemens) evenaren?

Onze uitsparing in de keuken staat een hogere oven niet toe. Er zit nu een combi-oven in zonder onderwarmte. Voor bakken is boven en onderwarmte nodig. Er zijn 45cm hoge ovens met boven en onderwarmte. Geen magnetron functie maar die gebruiken we ook niet nu en hoeft van ons niet terug.

Ben bang dat een adviseur in de winkel zegt dat het niets uitmaakt dus ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft hiermee.

Budget is ongeveer €1000 - €1250

Schopje naar HHW

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 22-01-2025 13:22 ]

Beste antwoord (via El Capitan op 18-01-2025 11:59)

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 19:46
Wat bedoel je precies met "prestaties"? Als je het hebt over opwarmen, dan is de 45 cm oven sneller :P

Qua temperatuurverdeling zou ik blijer zijn met een 60 cm, omdat je meer opties om je gerecht te plaatsen, en je het niet (altijd) dicht bij de warmte-elementen hoeft te plaatsen.

Qua ruimte zou je gewoon moeten kijken wat je er in wil stoppen en of dat past.

Je kan ook altijd nog kijken of de uitsparing groter kan worden. Afhankelijk van de hoe de betreffende kast is opgebouwd, is er zeker een kans dat daar wel mogelijkheden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door CJ_Latitude op 18-01-2025 11:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 12:34
Mijn ervaring is dat totaal niet het geval. Heb een hekel aan 45cm ovens. Temperatuur verdeling is niet goed en er past net niks in.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 19:46
Wat bedoel je precies met "prestaties"? Als je het hebt over opwarmen, dan is de 45 cm oven sneller :P

Qua temperatuurverdeling zou ik blijer zijn met een 60 cm, omdat je meer opties om je gerecht te plaatsen, en je het niet (altijd) dicht bij de warmte-elementen hoeft te plaatsen.

Je kan ook altijd nog kijken of de uitsparing groter kan worden. Afhankelijk van de hoe de betreffende kast is opgebouwd, is er zeker een kans dat daar wel mogelijkheden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door CJ_Latitude op 18-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Clifdon schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:43:
Mijn ervaring is dat totaal niet het geval. Heb een hekel aan 45cm ovens. Temperatuur verdeling is niet goed en er past net niks in.
Precies onze angst. Huis had de keuken er al in en de keuze voor 45 cm begreep ik al niet van de vorige bewoners.
Thnx voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
El Capitan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Precies onze angst. Huis had de keuken er al in en de keuze voor 45 cm begreep ik al niet van de vorige bewoners.
Thnx voor je reactie!
Sommige mensen gebruiken amper een oven en die hebben misschien alleen de magnetron stand gebruikt. Dan is 45cm prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
CJ_Latitude schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:48:

Bak prestaties voor koekjes, cake en taart etc. k merk nu dat de oven verre van gelijkmatig warm wil worden. Dat bakt niet fijn.

De kasten aanpassen kan. de planken kan je eenvoudig verplaatsen natuurlijk. Lastige zijn de deurtjes die er nu in zitten.

Bedankt voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 17:20
Op dit moment staat er een cake in onze 45 cm Siemens combi oven.
En behalve daar de oven wat kleiner is, mis ik die laatste 15cm eigenlijk niet.

Ik had zelf denk ik ook liever een 60cm uitgekozen. Maar deze zit er in. En ik heb nog niet gemerkt dat de oven te kort schiet. Hij staat dagelijks aan in een huishouden met pubers.

Ja je brandt je handen iets makkelijker, omdat er weinig ruimte is om een hete schaal er in of uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:20
Ik heb een Miele 7840 van 45 cm en die bevalt mij zeer goed.
Brood bakken gaat perfect als ook oven gerechten.
Nou bak ik het brood wel in een stenen broodbakvorm ( van Emile Henry met deksel) dus dan heb je misschien wat minder te maken met het te dicht op de verwarmingselementen bakken.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:01

EiT

DeeeJeee schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:06:
Ik heb een Miele 7840 van 45 cm en die bevalt mij zeer goed.
Brood bakken gaat perfect als ook oven gerechten.
Nou bak ik het brood wel in een stenen broodbakvorm ( van Emile Henry met deksel) dus dan heb je misschien wat minder te maken met het te dicht op de verwarmingselementen bakken.
Een Miele kost 3x zijn budget.

Vraag is een beetje wat je met de oven gaat doen. Als het basis zaken zijn zoals cake, lasagne, pizza en wat groente stomen is 45cm prima.

Als je grotere gerechten wilt bereiden ga je problemen krijgen met ruimte en warmte verdeling.

Hier wordt de oven dagelijks gebruikt en wij zouden het met een 45CM niet afkunnen.

Maar in jouw geval heb je weinig keus, je hebt maar 45cm. In dat geval zou ik wel een kwalitatief goede oven kiezen. Nu zit je wel een beetje aan de onderkant qua budget.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:20
Ow, dat van het budget had ik niet eens gelezen @EiT.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Prestaties?

Een oven zonder "snel voorverwarmen" is langzamer op temperatuur.
Moet de oven zichzelf schoonmaken of doe jij dat handmatig?
Een magnetron zonder inverter knalt met 1000W je rookworst kapot, een inverter op 700W niet zo snel.

Welke prestaties verwacht jij?

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 21-01-2025 14:41 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 18:06
Ik heb ze allebei, Siemens combioven 45 cm en een Siemens bakoven 60 cm. Ik merk totaal geen verschil. Ik gebruik vaker de 45cm omdat die voor mijn gevoel sneller op temperatuur is en zuiniger is omdat die kleiner is. (geen idee of het daadwerkelijk zo is).

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor gerechten je gaat maken. En misschien wel de belangrijkste vraag hoeveel pizza's je tegelijk erin wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 16:02
daniel14 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:28:
Ik heb ze allebei, Siemens combioven 45 cm en een Siemens bakoven 60 cm. Ik merk totaal geen verschil. Ik gebruik vaker de 45cm omdat die voor mijn gevoel sneller op temperatuur is en zuiniger is omdat die kleiner is. (geen idee of het daadwerkelijk zo is).

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor gerechten je gaat maken. En misschien wel de belangrijkste vraag hoeveel pizza's je tegelijk erin wilt doen.
Wij hebben ook een 45 en een 60, in ons geval AEG. Die 45 is een combioven, de 60 heeft stoomfunctie (in een jaar nog niet gebruikt). Ik merk in prestaties geen verschil tussen de 45 en de 60 zo lang ik op 1 laag werk. Als ik twee rooster of bakplaten boven elkaar wil gebruiken blijkt de 60 toch wel praktischer.

Of het zuiniger is durf ik nu niet te zeggen, maar daar kan ik vanavond wel even op terugkomen. Toevallig gisteren de grote oven op 200 graden hete lucht gebruikt en ik ben van plan vanavond de kleine op 200 graden hete lucht te gebruiken, dus dat kan ik even vergelijken met de data die ik uit de HomeWizard P1 meter heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Ik moest ook een nieuwe oven van 45 cm omdat ik niet meer ruimte had (snap ook niet waarom de vorige bewoners geen grotere hadden).
Behalve dat de 45 minder ruimte heeft, zie ik geen verschil in prestaties. Maar ik gebruik eigenlijk altijd maar 1 laag van de oven.

Ik wilde ook geen magnetron functie, maar na veel zoeken kwam ik er niet 1 tegen die alleen een ovenfunctie had, althans in de prijsklasse waarin ik zocht. Bij 60cm kom je dat wel vaker tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30
Ik heb in mijn vorige huis jaren lang een 45cm Siemens HB86P575 gebruikt, nooit problemen ervaren door slechte warmteverdeling. Helaas niet meer leverbaar, maar er zijn ongetwijfeld vervangers.

Er pas natuurlijk minder in dan in een 60cm variant, ook kun je minder eenvoudig meerdere plateaus gebruiken.

Die Siemens had overigens zoals veel ovenfuncties als een magnetronfunctie, was ideaal in kleinere keuken.

Andere functie die zeer fijn was, was de pyrolyse, nooit meer handmatig schoonmaken, ik mis dit enorm in mijn huidige oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 16:02
Ik zie weinig verschil in verbruik tussen de ovens. De grote zal misschien een fractie meer energie verbruiken, maar echt significant lijkt het verschil niet.
Pagina: 1