Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poeffie
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-05 12:54
Hey Tweakers, ik ben van plan nieuwe fans in mijn PC te plaatsen, maar ben er niet echt over uit welke ik nou precies wil.

Ik heb een Ryzen 7 7800X3D dus deze wordt best warm in games, en wil de boel wel goed koel houden zonder dat mijn PC een F-16 wordt.

Ik heb 2 fans waar ik hele goeie reviews over lees, maar kom er zelf niet echt uit.

Het betreft de Arctic P12 PWM PST fan, en de be quiet! Silent wings 4, beide 120mm.
Ik wil 7 nieuwe fans in mijn PC, omdat mijn huidige NZXT fans die bij de case en AIO kwam mij veel te luid zijn, allemaal zijn deze namelijk 30db of luider bij hoge RPM.

De Arctic en be quiet fans zijn beide heel zacht, en houden de boel ook lekker koel, maar er zit wel een flink prijsverschil in. Nu maakt de prijs mij niet uit, maar aangezien ze beide heel goed zijn wil ik wel weten of er iemand is met ervaring van beide fans, of überhaupt meerdere meningen zijn altijd welkom.

Hopelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij hierbij kunnen helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
7 fans is hoogstwaarschijnlijk overkill en zal misschien zelfs meer kwaad dan goed doen. Zorg voor een paar intake fans aan de voorkant en een exhaust aan de achterkant. Bovenzijde kan ook, maar dan alleen recht boven de cpu koeler. Je wil voorkomen dat de lucht al uit de kast is voordat het de heatsink heeft bereikt.

Wat voor case heb je?
Welke temps zijn volgens jou hoog?
Waarom voldoen je huidige fans niet?

Edit: oh, je hebt een AIO. 30 dB is zover ik weet al erg stil. Kan je de fans in de bios niet trager laten draaien? Heb je je radiator als intake?

[ Voor 14% gewijzigd door Dekar op 18-01-2025 12:41 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:30
bij hoge rpm,maken de meeste fans lawaai,zeker als je zoveel fans hebt, stel ze in bv in bios op lagere rpm,zeker case fans hoeven helemaal niet zo hard te draaien.

Zeker als alles standaard staat,kiest het moederbord vaak een hoger fan profiel,maar dat kan je allemaal instellen

En de fans van de AIO kan je meestal regelen met de software van de fabrikant van de AIO,dus ook net wat lager zetteb,zeker als je bv niet aan het gamen bent ect

Welke AIO heb je trouwens ?

maak ook een foto van je setup

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeffie
Dekar schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:37:
7 fans is hoogstwaarschijnlijk overkill en zal misschien zelfs meer kwaad dan goed doen. Zorg voor een paar intake fans aan de voorkant en een exhaust aan de achterkant. Bovenzijde kan ook, maar dan alleen recht boven de cpu koeler. Je wil voorkomen dat de lucht al uit de kast is voordat het de heatsink heeft bereikt.

Wat voor case heb je?
Welke temps zijn volgens jou hoog?
Waarom voldoen je huidige fans niet?

Edit: oh, je hebt een AIO. 30 dB is zover ik weet al erg stil. Kan je de fans in de bios niet trager laten draaien? Heb je je radiator als intake?
Ik heb een NZXT H7 Flow, de 2022 versie niet de nieuwere.
Temps die ik hoog vind en wel eens zie als ik game zonder dat ik mijn fan snelheid aanpas, is 80 of soms iets hoger zoals 82.
Mijn huidige fans kan ik natuurlijk sneller laten draaien en dan is de CPU ook veel koeler, rond de 70-75, maar dan maken ze gewoon veel lawaai.

Mijn radiatior heb ik inderdaad als intake geconfigureerd en ik gebruik de NZXT app om al mijn fans te regelen, gezien alles van mijn PC zowat NZXT is.

Ook bedoel ik niet dat ik er 7 fans bij wil, maar mijn huidige te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Waarom als intake,je kan ehm beter bovenin zetten en dat ie de warme lucht uit de case blaast,dus als outake,is ook de beste plek voor de AIO pomp,dan een paar fans voorin die koele lucht naar binnen blazen

Nu krijgt het systeem geen koele lucht,omdat de aio alleen maar warme lucht naar binnen blaast door de fans die daarop zitten.

Dus gpu geheugen ect krijgen alleen maar warme lucht

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 18-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poeffie
freaky35 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:03:
Waarom als intake,je kan ehm beter bovenin zetten en dat ie de warme lucht uit de case blaast,dus als outake,is ook de beste plek voor de AIO pomp,dan een paar fans voorin die koele lucht naar binnen blazen

Nu krijgt het systeem geen koele lucht,omdat de aio alleen maar warme lucht naar binnen blaast door de fans die daarop zitten.

Sorry was ff in de war, heb de AIO bovenin als exhaust haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
heb je een foto hoe het spul nu zit en welke aio heb je,plaatst sowieso systeem specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Poeffie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Ik heb een NZXT H7 Flow, de 2022 versie niet de nieuwere.
Temps die ik hoog vind en wel eens zie als ik game zonder dat ik mijn fan snelheid aanpas, is 80 of soms iets hoger zoals 82.
Mijn huidige fans kan ik natuurlijk sneller laten draaien en dan is de CPU ook veel koeler, rond de 70-75, maar dan maken ze gewoon veel lawaai.

Mijn radiatior heb ik inderdaad als intake geconfigureerd en ik gebruik de NZXT app om al mijn fans te regelen, gezien alles van mijn PC zowat NZXT is.

Ook bedoel ik niet dat ik er 7 fans bij wil, maar mijn huidige te vervangen.
82 is echt helemaal prima. Totaal geen zorgen over maken.
freaky35 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:03:

Kan. En gezien de 82° is dat helemaal prima.

Voorin de case plaatsen met de slangen naar beneden kan ook, als ze dat halen. Dan krijgt je radiator koude lucht, waardoor je CPU temps zeker lager zijn. Belangrijk is dat die slangen beneden zitten, en dat het cpu blok niet het hoogste punt van je loop is, want dan krijg je borrelend geluid en andere problemen.

Een systeem krijgt geen warmere lucht binnen met een radiator als intake. De temperatuur Delta voor en achter je radiator is minder dan 1 graad celcius.

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien... timestamp 19:50

[ Voor 45% gewijzigd door Dekar op 18-01-2025 13:25 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
De H7 Flow heeft 12cm 3-pins fans. Kies 14cm pwm fans, die verplaatsen meer lucht en kunnen langzamer draaien.
In mijn H7 Elite (glazen front) met 13700 en Kraken 280 haal ik de 80C alleen in Cinebench, idle rond de 28C, dus dat moet inderdaad veel lager kunnen. Draaien alle fans wel de goede kant op?
Ik laat de rear case fan ook rustig draaien, zodat de radiator voldoende lucht krijgt.
Pagina: 1