FTP ethernetkabel langs - bij stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 18:40
Hallo iedereen,

Zoals vele misschien, werk ik weleens thuis. Daarvoor hebben we een kantoortje. Nu wil ik daar graag een vaste ethernet-punt.

Nu heb ik een vraag over de uitvoering, ik kan mijn bestaand stopcontact uitbreiden met een extra doos, en daar mijn ethernet aansluiting maken. Maar de ethernet kabel wil ik dan bij de stroomkabel leggen en de zelfde route laten afleggen naar mijn meterkast.

Dus de route is waarschijnlijke Stopcontact -> Centraaldoos -> Meterkast.

Als ik hier een FTP kabel voor pak (Cat6a als ik me niet vergis) is dit dan de moeite waard? En gaat dit wel passen in de leiding?

Beste antwoord (via yor111 op 18-01-2025 13:55)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
yor111 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Dat is inderdaad wat veel wordt verteld, omdat je anders veel storing krijgt. Maar een FTP ethernet kabel dan?
Heeft niets met storing te maken maar met veiligheid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:24

franssie

Save the albatross

Met moeite kan het passen maar het mag niet, of wordt ten minste sterk afgeraden.

Edit: glas mag wel maar is niet echt beschikbaar voor consumenten. Heb je coax? Dan werkt MoCa goed.

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 18-01-2025 10:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:22
Dat werkt in de praktijk prima. Kan ook gewoon met normale UTP, FTP voegt niet veel toe. Je kunt kijken of je een dunnere kabel kunt krijgen, ik heb destijds uitvoering: Draka Draka UC HOME SS26/1 PiMF, 100m-Ring Wit gebruikt omdat ik in elke buis 2 kabels wou en dat werkt net iets makkelijker.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
UTP en stroom mag niet door dezelfde buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
Sethro schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:12:
UTP en stroom mag niet door dezelfde buis.
Dat is inderdaad wat veel wordt verteld, omdat je anders veel storing krijgt. Maar een FTP ethernet kabel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
franssie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:52:
Met moeite kan het passen maar het mag niet, of wordt ten minste sterk afgeraden.

Edit: glas mag wel maar is niet echt beschikbaar voor consumenten. Heb je coax? Dan werkt MoCa goed.
nee geen coax, moet gewoon een ethernet kabel cat6 of 6a

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
yor111 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yor111
Sethro schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:18:
[...]

oh echt? dat was ik niet, waarom is het gevaarlijk om een ethernet kabel door de zelfde bus te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
yor111 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:21:
[...]

oh echt? dat was ik niet, waarom is het gevaarlijk om een ethernet kabel door de zelfde bus te leggen?
Omdat je de ethernet kabel dan onderdeel laat uitmaken van de 230V installatie en die kabel voldoet niet aan de isolatieeisen die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 23:27
Omdat er inductie in de utp/ftp plaats zou kunnen vinden. De installatiedraad is ook maar voorzien van een enkel laagje isolatie. Wanneer je een kabel zou hebben (dus met buitenmantel) zou het al een ander verhaal worden aangezien het ook op die manier in een mantelbuis mag. Tevens geld er voor electra"pijp" een vullingsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zo zijn de NEN1010 regels nou eenmaal.
In 5/8″ (16mm) buis mogen maximaal 5 draden, 3 x 2,5mm2 en 2 x 1,5mm2, in flexibele buis 1 draad minder. In 3/4″ (19mm) buis mogen 5 draden van 2.5mm2 of 3 draden van 2.5mm2 en 4 x 1,5mm2

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yor111
PD2JK schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:25:
Zo zijn de NEN1010 regels nou eenmaal.

[...]
ik heb het even aan chatGPT gevraagd, natuurlijk moet ik het even nakijken. Maar het antwoord komt in de buurt.

"
Het is niet toegestaan om een FTP-kabel (of enige andere laagspanningskabel) in dezelfde buis als een 230V-kabel te leggen, tenzij aan specifieke voorwaarden wordt voldaan. Dit heeft te maken met veiligheids- en storingsrisico's, zoals overspraak en elektromagnetische interferentie. Hier zijn de richtlijnen:

Scheiding van hoog- en laagspanning: Volgens de Nederlandse NEN 1010-norm mogen hoogspannings- en laagspanningskabels alleen in dezelfde buis worden gelegd als beide kabels dubbel geïsoleerd zijn. De FTP-kabel moet hiervoor dus expliciet dubbel geïsoleerd zijn.

Bescherming van de FTP-kabel:

De FTP-kabel moet zijn ontworpen voor installatie naast 230V-leidingen. Dit betekent dat de isolatie van de FTP-kabel bestand moet zijn tegen de spanningen in de 230V-leiding.
Gebruik bij voorkeur een afgeschermde (shielded) kabel om elektromagnetische interferentie te minimaliseren.
Alternatieven:

Gebruik aparte buizen voor de 230V-kabel en de FTP-kabel om te voldoen aan de norm.
Als het delen van de buis onvermijdelijk is, kun je ervoor kiezen om speciale kabels te gebruiken die voldoen aan de eisen voor combinatie-installaties.
Controleer altijd de specificaties van de kabel en overleg met een vakman als je twijfelt. Veiligheid en naleving van de NEN 1010-norm zijn essentieel bij elektrische installaties.
"

De antwoorden die zijn gegeven in dit topic, komt in de buurt van het antwoord van onze chatGPT vriend. Ik ga toch voor een aparte leiding. Ik wil niet als de isolatie van mijn ethernet kabel kapot(door welke manier dna ook), dat een apparaat doorbrand omdat die 230V krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

yor111 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:33:
[...]
Scheiding van hoog- en laagspanning: Volgens de Nederlandse NEN 1010-norm mogen hoogspannings- en laagspanningskabels alleen in dezelfde buis worden gelegd als beide kabels dubbel geïsoleerd zijn. De FTP-kabel moet hiervoor dus expliciet dubbel geïsoleerd zijn.
Let op dat de NEN1010 pas wisselstroom boven 1000 Volt als hoogspanning beschouwd, alles daaronder is laagspanning. Daarnaast is FTP-kabel dubbel geïsoleerd. Elke ader heeft zijn eigen gekleurde mantel, en alle mantels zitten gebundeld in een aparte mantel.

Ik weet overigens ook niet beter dan dat combineren niet toegestaan is, maar bij mijn weten gaat het dan vooral om het voorkomen van storingen. Combineren in een kabelgoot mag, mits er maar een schot tussenzit. Ethernet door dezelfde electrabuis leggen waar ook stroomkabels doorlopen is vragen om problemen. Zowel qua storing, als qua warmteontwikkeling.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:19
Question Mark schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Let op dat de NEN1010 pas wisselstroom boven 1000 Volt als hoogspanning beschouwd, alles daaronder is laagspanning.
Tja, één van de interpretatiefouten van ChatGPT dus. Heel NEN1010 gaat niet over hoogspanning trouwens.
Daarnaast is FTP-kabel dubbel geïsoleerd. Elke ader heeft zijn eigen gekleurde mantel, en alle mantels zitten gebundeld in een aparte mantel.
De FTP-kabel wel ja, maar de installatiedraad waar @yor111 het langs wil trekken niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
yor111 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:33:
[...]
Ik wil niet als de isolatie van mijn ethernet kabel kapot(door welke manier dna ook), dat een apparaat doorbrand omdat die 230V krijgt.
Dat is natuurlijk een enorme drogreden. De kans dat de mantel van zowel je UTP als je stroom kapot is/gaat en dat er dan ook nog eens contact gaat komen is bij deze leidingen die je eenmalig trekt gewoon nagenoeg nul. De draden zitten bij een fatsoenlijke afwerking gewoon vast in de leiding....

Het hele verhaal gaat er juist om dat het niet veilig is voor iemand die aan de leiding werkt.

Als je trouwens niet met losse installatiedraden werkt maar met een snoer met mantel dan mag het wel. Maar de realiteit is dat je die nooit door je leiding krijgt. Nu waarschijnlijk ook al niet als je even denkt een UTP draad bij te trekken.
Pagina: 1