Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:05
Wat ga je met je laptop doen?
Primair ga ik hem gebruiken om op te werken op kantoordagen als ontwikkelaar. Daarbuiten wil ik vooral een handige machine voor erbij en waar ik ook nog wel eens een game op kan doen (al verwacht ik de zware games wel op PC te doen). Mijn workload met werk is wel zwaar (aardig wat docker containers en volgepropte IDE). Hij moet denk ik een jaar of 5 minimaal wel mee gaan. Ik ben een front-end developer, maar de backend waar ik mee werk is gewoon huge.

Wat is je budget?
Wat ik zou willen is <1500 euro (haha), maar wat ik verwacht uit te geven is iets van <2500. Hoe lager hoe beter, maar in principe gaat het via de werkgever, dus na aftrek van BTW levert dat wel iets meer op. Laten we het op €3000 inclusief btw gooien.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik ga ermee naar kantoor, wil thuis ook wel wat rondlopen en soms neem ik hem ook mee om op bezoek ook wat dingentjes op te zoeken, fixen en tussendoor wat te doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merken ben ik niet heel merkvast, maar geef wel de voorkeur aan wat meer premiumkwaliteit. Ik heb nadelige ervaring met Acer en een paar andere budgetmerken. Mijn huidige Asus Vivobook is op zich geen slechte machine, maar vooral te traag en er zitten wat glitches in die ik verwacht dat een duurdere Asus hopelijk niet heeft. Maar ik heb geen probleem met Asus, MSI, HP, Dell, Lenovo, etc. Ben een Windows user, dus Apple valt af.

Mijn eisen
  • Zoveel mogelijk RAM. 32GB is de sweet spot. Meer mag ook en als het uitbreidbaar is, dan is dat ook prima want dan prik ik er zelf nog wel wat bij. Maar gezien het vaak gesoldeerd zit, is 32 eigenlijk wel het minimum momenteel.
  • Compact formaat. 14 inch heeft mijn voorkeur. Ik vind 15,6 eigenlijk alweer te groot en te zwaar. Kleiner is ook niet nodig
  • Moet een beetje professioneel ogen. Ik vind de draak van MSI al niet echt mooi, maar al die gaming laptops beginnen ook wat extreem te ogen. De Asus G14 vind ik nog wel te doen. Hoeft verder ook weer geen saaie thinkpad te zijn, mag best wat flair hebben. Witte laptop is dus ook prima. Mijn huidige heeft mooie groene bovenkant.
  • Dedicated graphics. Ik ben de onboard wel zat nu. Ik heb vaak meerdere schermen eraan hangen en werk met toch wel complexe applicaties waardoor ik wel wat verwacht te gebruiken day-to-day. Qua games zal het niet super zwaar zijn. Het zou fijn zijn als Cities Skylines 2 kan draaien, maar ik ben ook weer geen graphics-hoer. Ik heb liever een laptop die wat stiller en koeler is, dan dat ie een chip van 100 graden staat weg te blazen. Een 4060 zou prima zijn, maar meer is natuurlijk altijd beter
  • Snel scherm, liefst 120hz. Meer is ook niet echt nodig. 90 is nog acceptabel.
  • 1+TB opslag. Uitbreidbaar is ook prima
  • Windowsmachine. Vind dat gewoon prettig werken. Windows Taakbalk FTW
  • Qwerty toetsenbord
Verdere voorkeuren
  • Geen num-pad. Die heb ik niet nodig en ik hou er niet van dat mijn handen met typen dan niet gecentreerd liggen. Mijn PC toetsenborden zijn ook allemaal TKL
  • Oplaadbaar via USB-C - veel werkplekken zijn dan makkelijk te gebruiken
  • HDMI-poort - voor meetings blijft dat toch het handigst
  • Chips die niet alleen snel zijn, maar ook heel zuinig en koel van zichzelf. De warmte die niet ontstaat is altijd beter. Ik gok dat daardoor AMD de beste CPU voor mij is en Nvidia als GPU, maar Intel CPU of AMD GPU vind ik ook prima.
  • Windows Hello. Liefst als vingerafdrukscanner, maar camera is ook nog acceptabel
  • Ansi toetsenbord layout
  • Uitbreidbaar geheugen en opslag
  • Indien Mediatek wifi: verwisselbaar
  • < 2KG
  • Snel oplaadbaar. In half uurtje voldoende om weer vooruit te kunnen
  • Batterijduur van een werkdag. Wil van meeting naar meeting kunnen zonder oplader mee te nemen of performance omlaag te schroeven
  • Handige en niet spammy software. Uiteraard kan het altijd zonder, maar ik vind het niet erg om wat tooltjes te draaien om de software bij te werken en wat meer grip te hebben op koeling en performance dan wat Windows standaard kan
  • Langdurige support, inclusief software/firmware updates. Ik vind het vaak jammer om te zien hoe snel updates stoppen. Een machine die na 5 jaar nog steeds updates krijgt, heeft dus een streepje voor.
  • OLED met goede burn-in bescherming of anders maar LCD. Zoals gezegd zit ik groot deel te programmeren, dus dan wil ik liever niet dat ie in no-time de taakbalk ingebrand heeft. Ik wil niet mijn laptop gaan managen om dat te voorkomen, dan kies ik liever een ander model
Kanshebbers
Ik heb al wat machines bekeken. Momenteel is dit mijn shortlist:
Asus ROG Zephyrus G14 (2024) - Ryzen 9 8945HS - 32GB - 4070 - €1900
Asus ROG Zephyrus G14 (2025) - AMD Ryzen 9 HX 370 - 32GB - 5080 - €? (moet nog worden uitgebracht)
HP Omen Transcend 14 - Intel Core Ultra 9 185H - 32GB - 4070
MSI Stealth 14 AI - Intel Core Ultra 7 155H - 16GB (maar uitbreidbaar) - 4060 - €1300

(pricewatch compare)

Waar twijfel ik over
Ik twijfel momenteel het meest over de G14 uit 2025. Ik weet nog niet wat de prijzen gaan zijn, maar ik verwacht eigenlijk dat die qua performance wel weer dermate beter is, dat het wellicht het wachten waard is. Maar die gaat dus wellicht wel mijn budget overschrijden in de ideale uitrusting. En de 2024 modellen zijn nu echt gunstig geprijsd (wellicht ook om de voorraad weg te werken), dus wellicht dat die weer uitverkocht zijn als de 2025 modellen beschikbaar zijn. Vooral de GPU zou veel verschil moeten brengen, maar misschien is er met koeling weer wat verbeterd dat ook de CPU meer kwijt kan. Het voelt aan als een grote upgrade die ik maar beter wel kan overwegen, maar ik zit niet goed genoeg in de materie om te kunnen stellen hoeveel dat, in de 14 inch formfactor, zal zijn.

Verder heb ik nog mij twijfels over OLED, gezien ik toch regelmatig 4 uur dezelfde schermen open heb.

En hoewel de G14 de voorloper is, vind ik de andere 2 ook niet verkeerd. Al heb ik nog niet helemaal helder waarom ik voor de een of de ander zou kiezen. En wellicht zijn er machines die ik nog gemist heb of varianten die ik moet overwegen.

Alvast bedankt!

Martinspire - PC, PS4, X1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 21:29
@Martinspire Interessante uitdaging van eisen!

Ik zou eens kijken naar de uitvoering: MSI Stealth 14 AI Studio A1VFG-014NL zijn. Core Ultra 7 155H met RTX 4060 en 2.8K 120Hz OLED-scherm. Wel zelf ff wat DDR5 bij prikken. Top deal voor € 1.249.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:05
Balance schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:46:
@Martinspire Interessante uitdaging van eisen!

Ik zou eens kijken naar de uitvoering: MSI Stealth 14 AI Studio A1VFG-014NL zijn. Core Ultra 7 155H met RTX 4060 en 2.8K 120Hz OLED-scherm. Wel zelf ff wat DDR5 bij prikken. Top deal voor € 1.249.
Ja die had ik inderdaad in mijn lijstje staan al. Heeft de 4060 ipv de 4070 uit de Asus. Het logo achterop vind ik niet bijster mooi, maar daar kan nog wel een sticker overheen.

Ik kan alleen niet echt veel benchmarks van deze machine vinden (al is het bij de rest ook niet zo heel makkelijk.

Heb je hem zelf of lijkt het je wel wat? Ben wel benieuwd naar de ervaringen namelijk.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 21:29
Heb hem zelf niet. Kwam wel deze review tegen: https://laptopmedia.com/r...powerful-solid-and-noisy/

Voor je werk zou een 4060 meer dan genoeg moeten zijn, net als een casual spelletje. Wil je meer komt je snel in het segment van straaljager-imiterende laptops terecht, zeker bij 14".

Ik weet niet hoeveel haast je hebt met een nieuwe laptop, maar je zou natuurlijk ook nog even op de RTX 5070 (Ti) laptops kunnen wachten (release in maart). Dan zijn er ook meer Ryzen AI 300-series en Core Ultra 200-series processors beschikbaar.