Kwaliteit geplaatste kozijnen/ramen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 00:51
Momenteel wordt mijn woning verbouwd en zijn de kunststof kozijnen al weer een paar maanden geleden geplaatst. Ik ben niet tevreden over de kwaliteit. Ik gebruiik ter vergelijk kozijnen geplaatst in sociale huurwoningen. De afwerking van mijn kozijnen is in mijn ogen echt ondermaats.

Er zitten scheuren in, de lassen tussen de hoeken van de vlakke kant van de kozijnen zijn enorm, soms wel 2-3mm en de naden tussen de profielen waar de ramen mee vastzitten zijn hier en daar 1-2mm

Ik heb ze dit meerdere malen aangegeven, ook schriftelijk. Ik hoop van harte dat ze alles vervangen, hetgeen best mogelijk is omdat er ook serieuze schade is ontstaan tijdens het plaatsen en ze dit uiteraard sowieso vervangen.

Maar ik bereid me voor op een worst case scenario, waar ze alle spleten en breuken gewoon op gaan vullen met kit of meer gesmolten plastic om de boel te lassen.

Update: wat meer context als reactie op antwoorden

Dit is geleverd en geïnstalleerd door de aannemer. Ik kon niet kiezen wat ik wilde een heb dus ook nergens eerst kunnen kijken. Ik weet dus ook niet of het een budget ding was. Van de aannemers was het de duurste van de offertes omdat ik vertrouwen had in de Nederlandse vaklui, omdat zij meer kennis van zaken hadden dan de anderen op het gebied van isolatie en realistischer overkwamen door niet met onhaalbare opleverdata te komen.

Kijk naar mijn fotos en zie wat ik bedoel. Ik hoor graag wat jullie er van denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdpCrelP-aBDiqKBL_OZYjj1rAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTT4tPEcDjcA8w2G4A5odN6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CiAOGaCM07UlSkNMvdvwJimdqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8gkkvPwZib4nKLiwml50aRy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akoTDXrEP7OPD8LMyF-vH9vqLlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69MLvBOxThGXpgZ4mgbwoELe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PMFNy-QrDLlvg7O1X_M39s9_wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIy78JTCree5AlbFWWZjJD0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYXu592asGicQLARVJeAUrwJjuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78LbgYPRhPmt7yfwyPzIaDBr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST1YNn_4amqB3516NGy5JHghMSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMzT9DzsdNUPuuPmiWz8qaba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHSTk8rh0804azyqZI9bnqRqIno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjAVhgoZDkd88dTlmTtWRqUy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oowm8TUMs2ViAmGuio2oGQyzFuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwY14DrCLTXSEVyOJBKSkMej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upWpVY0byVAjgBfomPZpaeJRP-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBuD0EMEWIfTPvFixAq36mcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKRZ2MXIUllZ4b6U9mdkOz1CTnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZNyG0Fs6YVKTRTOwVtou5RE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door florisjan op 18-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:13
Je hebt dit zelf aangekocht toch? Was het een budgetding, laagste offerte van alle drie de uitgebrachte offertes? Groepje Polen dat het er op zaterdagochtend ingestampt heeft.
Kun je meer context geven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-07 14:03
Die gescheurde delen laten vervangen, dat moet je niet nemen ,de glas latten waarschijnlijk te lang .
Of te lomp er in geslagen.Of te koud.
Naden, tja hangt af welke fabriek het vanaf komt , en ik zou me daar niet zo druk om maken.
Ik heb hier een topmerk , en heb lasnaden van 3 mm , wat in mijn ogen normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
No Hands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:47:
Je hebt dit zelf aangekocht toch? Was het een budgetding, laagste offerte van alle drie de uitgebrachte offertes? Groepje Polen dat het er op zaterdagochtend ingestampt heeft.
Kun je meer context geven?
Nee dit is geleverd door de aannemer. Ik weet dus niet of het een budget ding was. Duurste van de offertes omdat ik vertrouwen had in de Nederlandse vaklui, omdat zij meer kennis van zaken hadden dan de anderen op het gebied van isolatie en realistischer overkwamen door niet met onhaalbare opleverdata te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
ouwefreaker schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:53:
Die gescheurde delen laten vervangen, dat moet je niet nemen ,de glas latten waarschijnlijk te lang .
Of te lomp er in geslagen.Of te koud.
Naden, tja hangt af welke fabriek het vanaf komt , en ik zou me daar niet zo druk om maken.
Ik heb hier een topmerk , en heb lasnaden van 3 mm , wat in mijn ogen normaal is.
Zouden de lasnaden niet tenminste overal even breed moeten zijn? Het merk is Gealan.

Tja ik snap dat het niet iets is om me druk om te maken maar het is zeker niet mooi, vooral op de plaatsen waar ze niet netjes in dezelfde hoek gesneden zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door florisjan op 18-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
florisjan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Zouden de lasnaden niet tenminste overal even breed moeten zijn? Het merk is Gealan.

Tja ik snap dat het niet iets is om me druk om te maken maar het is zeker niet mooi, vooral op de plaatsen waar ze niet netjes in dezelfde hoek gesneden zijn.
Ik vermoed dat het een merk is wat niet het beste is, mij zegt het niets( al te lang uit die wereld)
Bij mij zijn op het oog alle naden de zelfde breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 06:42
Als je €300 hebt betaald voor alle kozijnen inclusief plaatsing, zou ik niks zeggen. Als het, logischerwijs, veel meer is geweest dan zouden ze bij mij opnieuw mogen komen proberen. Trek de boel er maar uit en effkes nog eens proberen. Dit moet neem ik aan 20/30jaar mee toch? Die breuken etc. Het is ook geen hout dat je kunt bijwerken en schilderen.

Je bent toch ook ergens wezen kijken naar de kozijnen? Zagen ze er in de showroom ook zo uit? Lijkt me van niet, en dat is wat je gezien/gekocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florisjan
marcelcee schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:17:
Als je €300 hebt betaald voor alle kozijnen inclusief plaatsing, zou ik niks zeggen. Als het, logischerwijs, veel meer is geweest dan zouden ze bij mij opnieuw mogen komen proberen. Trek de boel er maar uit en effkes nog eens proberen. Dit moet neem ik aan 20/30jaar mee toch? Die breuken etc. Het is ook geen hout dat je kunt bijwerken en schilderen.

Je bent toch ook ergens wezen kijken naar de kozijnen? Zagen ze er in de showroom ook zo uit? Lijkt me van niet, en dat is wat je gezien/gekocht hebt.
Ik heb geen idee wat ze kosten, het is inbegrepen in de overeenkomst met de aannemer. Zij hebben ze geleverd, ik weet niet waar ze vandaan komen, ik kon niet eerst gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Begin maar opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Hoe bedoel je?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Het zijn kunstof kozijnen, die zijn machinaal gefabriceerd en passen altijd naadloos in elkaar. Het enige wat je nog kan verkloten is een kozijn bestellen dat groter of kleiner is dan het gat in de muur en daardoor niet past.
Jouw kozijn is behoorlijk breed en je ziet dat het in het midden door hangt, het kozijn is niet recht/haaks/waterpas geplaatst. Daardoor zijn de hoeken van de individuele ramen niet precies 90 graden en krijg je dat lijsten kieren hebben of in elkaar gedrukt worden en daardoor barsten.
Zooi er uit, nieuwe onderdelen bestellen en opnieuw laten installeren door iemand die wel zijn eigen naam kan spellen.

https://www.mbostart.nl/mbobouw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Hmm misschien een bedrijf er naar laten komen kijken dan. Weet je zeker dat je ziet dat het doorhangt, kan het niet de foto zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
florisjan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb geen idee wat ze kosten, het is inbegrepen in de overeenkomst met de aannemer. Zij hebben ze geleverd, ik weet niet waar ze vandaan komen, ik kon niet eerst gaan kijken.
Snap ‘m, maar het is altijd wat met aannemers en bouwvakkers. Die kun je gewoon (bijna) niet vertrouwen dat ze het maken zoals je mag verwachten, zoals zij het zelf in hun eigen huis zouden doen. Als je iets niet heel precies hebt vastgelegd, dan wordt daar beknibbeld en prutswerk geleverd.

Ik sta zelf voor een totale renovatie van een jaren 30 woning. Doe wat ik kan zelf, meer om dit gedoe allemaal te voorkomen. En wat ik moet uitbesteden wil ik zo goed als het kan hebben vastliggen. En dan nog zal er vast vanalles niet goed gaan.

@florisjan touwtje strak spannen van hoek naar hoek, dan zie je vanzelf of het doorhangt

[ Voor 5% gewijzigd door marcelcee op 18-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
florisjan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Nee dit is geleverd door de aannemer. Ik weet dus niet of het een budget ding was. Duurste van de offertes omdat ik vertrouwen had in de Nederlandse vaklui, omdat zij meer kennis van zaken hadden dan de anderen op het gebied van isolatie en realistischer overkwamen door niet met onhaalbare opleverdata te komen.
En tegen de aannemer zei je ' doe maar een huisje' ? Of is het projectbouw waar je nergens inspraak op had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
marcelcee schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Snap ‘m, maar het is altijd wat met aannemers en bouwvakkers. Die kun je gewoon (bijna) niet vertrouwen dat ze het maken zoals je mag verwachten, zoals zij het zelf in hun eigen huis zouden doen. Als je iets niet heel precies hebt vastgelegd, dan wordt daar beknibbeld en prutswerk geleverd.

Ik sta zelf voor een totale renovatie van een jaren 30 woning. Doe wat ik kan zelf, meer om dit gedoe allemaal te voorkomen. En wat ik moet uitbesteden wil ik zo goed als het kan hebben vastliggen. En dan nog zal er vast vanalles niet goed gaan.

@florisjan touwtje strak spannen van hoek naar hoek, dan zie je vanzelf of het doorhangt
Duidelijk en ik zou willen dat ik de kennis en energie had om het zelf te doen. Maar wat kan ik doen als ze mijn ontevredenheid negeren en het laten zoals het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
florisjan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:46:
Hmm misschien een bedrijf er naar laten komen kijken dan. Weet je zeker dat je ziet dat het doorhangt, kan het niet de foto zijn?
toon volledige bericht
Linksboven heb je een te brede naad, rechts boven is het samengedrukt en gebarsten. Dat lukt alleen als de linkerkant van het kozijn lager is dan de rechterkant, iets met wiskunde en een paralellogram. Heb je drie ramen op rij en is de schade bij het linker raam gespiegeld ten opzichte van het rechter raam dan hangt het midden door. Ook wiskunde. :+ Kan prima zijn dat het totale kozijn wel goed zit, maar de klapramen ieder voor zich FUBAR zijn. Al krijg ik dat idee niet bij het zien van de foto's waarop dat houten blokje onder het kozijn zit, daar heb je ook een naad in de onderste glaslatten van het middelste raam.

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 18-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
No Hands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:55:
[...]

En tegen de aannemer zei je ' doe maar een huisje' ? Of is het projectbouw waar je nergens inspraak op had?
Ik heb de aannemers de tekeningen van de architect gegeven en gezegd dit wil ik, om het simpel te zeggen. Ik moest zelf de keuken badkamermeubels en tegels regelen maar over de kozijnen en warmtepomp had in geen inspraak, blijkt achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
florisjan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Duidelijk en ik zou willen dat ik de kennis en energie had om het zelf te doen. Maar wat kan ik doen als ze mijn ontevredenheid negeren en het laten zoals het is?
Als ze prutswerk leveren, dan betaal je niet (meer, geen euro) tot het naar tevredenheid is opgelost. Iedereen die jouw foto’s ziet zal het er over eens zijn dat het onacceptabel is om kozijnen met scheuren, barsten, scheef, doorgehangen op te leveren. En dan heb je nog niet eens zicht op toekomstige schade zoals waterschade via potentieel lekkende kozijnen.

Zo nodig aangetekende brief sturen met een redelijke termijn om eea te herstellen. Daarna is het feestje voorbij en laat je iemand komen die het, op kosten van aannemer 1, komt herstellen. Het helpt als je een rechtsbijstandverzekering hebt die dit uit handen kan nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
De “zou je het zelf ook zo inhangen bij je thuis” werkt bij aannemers altijd goed.

Volgende keer zorgen dat je van te voren weet wat je koopt. Meeste ondernemers proberen geld op je te verdienen en de meer de beter, want kans dat je binnen nu en vijf jaar weer een huis gaat bouwen is nihil dus het boeit ze verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:10
Lekkere aannemer als die je zo een paar maanden laat zitten. Ben benieuwd of hij dit nog netjes gaat oplossen. Had hij wel goede referenties gegeven voordat je hem de klus hebt gegund?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
jadjong schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:43:
Het zijn kunstof kozijnen, die zijn machinaal gefabriceerd en passen altijd naadloos in elkaar. Het enige wat je nog kan verkloten is een kozijn bestellen dat groter of kleiner is dan het gat in de muur en daardoor niet past.
Jouw kozijn is behoorlijk breed en je ziet dat het in het midden door hangt, het kozijn is niet recht/haaks/waterpas geplaatst. Daardoor zijn de hoeken van de individuele ramen niet precies 90 graden en krijg je dat lijsten kieren hebben of in elkaar gedrukt worden en daardoor barsten.
Zooi er uit, nieuwe onderdelen bestellen en opnieuw laten installeren door iemand die wel zijn eigen naam kan spellen.

https://www.mbostart.nl/mbobouw/
Ik neem aan dat het normale gang van zaken is maar is dat altijd zo? Ik vind het opvallend dat de lassen niet overal hetzelfde zijn, hetgeen mij iig bij deze onderdelen het vermoeden geeft dat ze met de hand op maat gemaakt zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44
Galean is niet onbekend. Kan de productlijn niet direct terugvinden.

De lasnaad is een producteigenschap en geen gebrek. Als je zelf niet van tevoren vastlegt wat het moet worden dan moet je het doen met wat je krijgt. En dit is een merk dat gewoon ik NL bekend is. (Product navragen kan nog om te controleren of er geen buitenlandse budgetlijn is gebruikt, maar zelfs dat is vrijwel een verloren zaak.)

Dat er geen triple glas is gebruikt is ook sneu.

Die breuken kunnen natuurlijk niet. En dat je een heel kozijn met zware glaspartij plaatst met in het midden een klosje lijkt mij bijzonder.

Glaslatten kunnen heus een spleetje hebben wat dan gecamoufleerd wordt met een beetje kit. Hier is het echter fors en op veel plekken in combinatie met breuken. Dat hoef je niet te accepteren.

Werken de draaiende delen wel goed?

Kortom: neem je verlies met de brede lasnaden, maar sta op je strepen met de gebreken en slordigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Rukapul schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:35:

Die breuken kunnen natuurlijk niet. En dat je een heel kozijn met zware glaspartij plaatst met in het midden een klosje lijkt mij bijzonder.

Werken de draaiende delen wel goed?

Kortom: neem je verlies met de brede lasnaden, maar sta op je strepen met de gebreken en slordigheden.
Tja zo staat het nu al maanden. Wat me een beetje hoop geeft dat ze het hele kozijn nog gaan vervangen. Maar dat zal wel niet.

Ik kan niet controleren of het goed draait want er zitten geen grendels in zodat ze niet geopend kunnen worden van buitenaf, ze staan altijd open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
Ik heb niet alles door gelezen, maar heb je de aannemer er al op aangesproken.
Lasnaden verschillend van maat, je kan evt opmeten of er maat verschil zit in hoogte links gemeten bij glaslat en rechts gemeten bij glaslat, te veel verschil, dan klopt er inderdaad iets niet bij de fabriek.
Ik ben vroega toen ik nog jong was 1988 in een fabriek geweest en dat lassen en aan elkaar bregen gebeurde toen al vol automatisch , maar dit soort dingen kunnen ook bij een kleine fabriekage uit de hand gedaan worden , en ja dan zal er ongetwijfeld maat verschil in zitten.Maar dan zal de prijs ook er naar zijn.
Meld het wel allemaal bij je aannemer over je problemen , en hoor wat hij er zelf van vindt en wat er als oplossing gezegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:00
Lasnaden van het kozijn hangen af van de lasmachine. Sommige aanbieders doen tegenwoordig "V-perfect" las, die is bijna naadloos. De oude methode is met een brede streep die vervolgens handmatig ingekleurd wordt.
Kieren in de glaslatten niet accepteren. Die worden machinaal gezaagd samen met de kozijnen en horen naadloos aan te sluiten. Enige wat ik kan bedenken is dat ze latten gewisseld hebben tussen kozijnen die verschillend zijn, of idd een doorgezakt kozijn omdat het glas niet goed geplaatst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40
Ik zou direct contact opnemen met de systeemleverancier (Gealan):
https://www.gealan.de/nl/home/
De contactpersonen:
https://www.gealan.de/nl/over-gealan/#contact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
trenza schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:43:
Ik zou direct contact opnemen met de systeemleverancier (Gealan):
https://www.gealan.de/nl/home/
De contactpersonen:
https://www.gealan.de/nl/over-gealan/#contact
Waarom? Gealan levert alleen de profielen. Die worden in een kozijnfabriek op maat gezaagd en gelast.

Ik zou de aannemer vragen om het geheel zonder scheuren en kieren op te leveren. Dit is gewoon prutswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik wilde net zeggen, die zijn Duits. Door dat diepe aan de buitenkant. Wij hebben denk 10 jaar geleden dezelfde kozijnen laten plaatsen door iemand onder Tilburg. Die man vraag ik me af of hij nog leeft. Was toen ook al in de 70.
Maar dit soort dingen zie ik bij ons dan weer totaal niet en is het allemaal wel recht en zonder naden. Op zolder de dakkapel is bij ons ook de hele breedte en daar zitten ook geen problemen in.

Ik zou het in ieder geval niet accepteren zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 18-01-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:40
TS is niet tevreden met de kwaliteit van de geleverde kozijnen.
Kozijnen met de (merk)naam Geolan.
Lijkt mij de kortste klap om van Geolan te horen of dit de kwaliteit is die je als eindgebruiker mag verwachten.
Indien ja, dan zal er geen actie volgen, indien nee dan is de kans groot dat ze dit oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
trenza schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:15:
[...]

TS is niet tevreden met de kwaliteit van de geleverde kozijnen.
Kozijnen met de (merk)naam Geolan.
Lijkt mij de kortste klap om van Geolan te horen of dit de kwaliteit is die je als eindgebruiker mag verwachten.
Indien ja, dan zal er geen actie volgen, indien nee dan is de kans groot dat ze dit oppakken.
Zoals gezegd, Gealan is leverancier van een profielsysteem. Het eindproduct hebben ze niks mee te maken. Gealan gaat dus ook niks zeggen over de breedte van een las of hoe er geplaatst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44
_JGC_ schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Zoals gezegd, Gealan is leverancier van een profielsysteem. Het eindproduct hebben ze niks mee te maken. Gealan gaat dus ook niks zeggen over de breedte van een las of hoe er geplaatst wordt.
Net zo verneukeratief dus als 'Schuco' kozijnen wat weinig zegt als je de fabrikant niet kent. Alleen Nederland heeft al diverse kozijnfabrieken. ALKU werkt bijvoorbeeld met Gealan. Aarnink met Veka. Profel uit Belgie heeft daarentegen zijn eigen bedrijfsonderdelen voor zowel profielen als kozijnen.

Die brede las zie je na een paar weken waarschijnlijk al niet meer. Wat ik meer bijzonder vind is dat de las blijkbaar sterker is dan het plastic zelf getuige de scheur naast de las in die vleugel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Rukapul schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:39:
[...]
Wat ik meer bijzonder vind is dat de las blijkbaar sterker is dan het plastic zelf getuige de scheur naast de las in die vleugel :P
Dat is inderdaad opmerkelijk

Waarom zou ik de las niet meer zien, de kozijnen hangen er nu al een paar maanden?

[ Voor 13% gewijzigd door florisjan op 18-01-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
.

[ Voor 99% gewijzigd door florisjan op 18-01-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:50
Er is al genoeg gezegd over de kozijnen zelf maar, de bouwkundige details zijn ook erg slecht. Op de foto kan ik alleen de onderdorpel zien maar dat hoort echt niet zo. Hoe gaat de aannemer hier een goede luchtdichting realisten? Hoe gaat hij de kozijnen vastzetten?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florisjan
factor15 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:33:
Er is al genoeg gezegd over de kozijnen zelf maar, de bouwkundige details zijn ook erg slecht. Op de foto kan ik alleen de onderdorpel zien maar dat hoort echt niet zo. Hoe gaat de aannemer hier een goede luchtdichting realisten? Hoe gaat hij de kozijnen vastzetten?
Goede vraag, de kozijnen zijn geplaatst en de vensterbank (hoe noem je dat buiten?) nog niet. Vond ik zelf ook opmerkelijk. Ik vroeg het aan de aannemer en die zei dat het kozijn aan de muren en het plafond hangt. Misschien zijn ze van plan om het kozijn er uit te halen en opnieuw te plaatsen als de ondersteuning geplaatst wordt, ze geven hier niet veel duidelijkheid over.

[ Voor 3% gewijzigd door florisjan op 19-01-2025 13:07 . Reden: wat duidelijkere zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Arunia schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:09:
Ik wilde net zeggen, die zijn Duits. Door dat diepe aan de buitenkant. Wij hebben denk 10 jaar geleden dezelfde kozijnen laten plaatsen door iemand onder Tilburg. Die man vraag ik me af of hij nog leeft. Was toen ook al in de 70.
Maar dit soort dingen zie ik bij ons dan weer totaal niet en is het allemaal wel recht en zonder naden. Op zolder de dakkapel is bij ons ook de hele breedte en daar zitten ook geen problemen in.

Ik zou het in ieder geval niet accepteren zo.
Begrijp ik je goed, zie je dat deze kozijnen uit Duitsland komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:50
florisjan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Goede vraag, de kozijnen zijn geplaatst en de vensterbank (hoe noem je dat buiten?) nog niet. Vond ik zelf ook opmerkelijk. Ik vroeg het aan de aannemer en die zei dat het kozijn aan de muren en het plafond hangt. Misschien zijn ze van plan om het kozijn er uit te halen en opnieuw te plaatsen als de ondersteuning geplaatst wordt, ze geven hier niet veel duidelijkheid over.
@florisjan Vaak worden de nieuwe kozijnen in de bestaande spouwlatten gemonteerd. Als er houten kozijnen in hebben gezeten hadden ze die uit kunnen zagen en wat overblijft als spouwlat kunnen gebruiken. Een goede aansluiting is nodig voor een goede lucht- en waterdichting en wordt tevens gebruikt voor het constructief bevestigen.

Kozijnen moeten rondom verankerd en dus ook ondersteund worden. Beugels worden doorgaans niet al te ver uit de hoeken geplaatst en ter plekke van de tussenstijl. Helemaal rondom. Indien niet goed verankerd zou dat problemen kunnen geven met doorzakken met kans op falen van de verbindingen in het kozijn, problemen met het openen en sluiten van het raam en glasbreuk.

Er zijn vast wel goede voorbeelden van bouwkundige details te vinden. Kijk anders even op KVT Online bij renovatiedetails, gaat over houten kozijnen maar detaillering is vergelijkbaar.

Vensterbank komt binnen en buiten komt een raamdorpel of waterslag.

Succes met deze aannemer.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-07 22:51
Ik zou in 1e instantie de aannemer aanspreken op de slechte geleverde kozijnen en dat je dit zo in deze staat niet gaat accepteren. Als hij daarop niet of nauwelijks reageert dan nog een keer schriftelijk bezwaar maken op de zeer slechte afwerking van de kozijnen.
Als de bouw klaar is en deze kozijnen er nog steeds inzitten dan contact opnemen met: "vereniging eigen huis" die kun je het huis voordelig helemaal laten keuren als het opgeleverd wordt en je bijstaan als er iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:53

MLLL

Palm Treo 650

marcelcee schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Generaliseren is een hobby van je zeker :)
Autoverkopers en makelaars vallen zeker ook in die categorie .

Er zijn zat aannemers die gewoon vakwerk afleveren, als je betaalt voor een 7 krijg je een 7 en geen 10, zo simpel is het :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

factor15 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:01:
[...]

@florisjan Vaak worden de nieuwe kozijnen in de bestaande spouwlatten gemonteerd. Als er houten kozijnen in hebben gezeten hadden ze die uit kunnen zagen en wat overblijft als spouwlat kunnen gebruiken. Een goede aansluiting is nodig voor een goede lucht- en waterdichting en wordt tevens gebruikt voor het constructief bevestigen.

Kozijnen moeten rondom verankerd en dus ook ondersteund worden. Beugels worden doorgaans niet al te ver uit de hoeken geplaatst en ter plekke van de tussenstijl. Helemaal rondom. Indien niet goed verankerd zou dat problemen kunnen geven met doorzakken met kans op falen van de verbindingen in het kozijn, problemen met het openen en sluiten van het raam en glasbreuk.

Er zijn vast wel goede voorbeelden van bouwkundige details te vinden. Kijk anders even op KVT Online bij renovatiedetails, gaat over houten kozijnen maar detaillering is vergelijkbaar.

Vensterbank komt binnen en buiten komt een raamdorpel of waterslag.

Succes met deze aannemer.
toon volledige bericht
Beste is een stelkozijn van 18 mm watervast multiplex, dan trek het kozijn goed met het rubber dat in de flens zit tegen het hout van het stelkozijn aan en is het tochtdicht én kun je het kozijn goed vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
MLLL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:50:
[...]

Beste is een stelkozijn van 18 mm watervast multiplex, dan trek het kozijn goed met het rubber dat in de flens zit tegen het hout van het stelkozijn aan en is het tochtdicht én kun je het kozijn goed vastschroeven.
Met mijn beperkte kennis en wat ik gezien heb is dit wel wat ze gedaan hebben, alleen dus aan de onderkant nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

florisjan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Met mijn beperkte kennis en wat ik gezien heb is dit wel wat ze gedaan hebben, alleen dus aan de onderkant nog niet.
Wat logisch is anders krijg je een raamdorpelsteen er niet onder gemetseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
florisjan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Begrijp ik je goed, zie je dat deze kozijnen uit Duitsland komen?
Het is een Duits merk. Maar dat was aan de link van een ander ook te zien. Weet het toevallig omdat die beste man dat vertelde toen.

Verder gewoon een prima merk.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 19-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Arunia schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Het is een Duits merk. Maar dat was aan de link van een ander ook te zien. Weet het toevallig omdat die beste man dat vertelde toen.

Verder gewoon een prima merk.
Oh zo. Wat bedoelde je met "door dat diepe aan de buitenkant"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
florisjan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Oh zo. Wat bedoelde je met "door dat diepe aan de buitenkant"?
Ik herkende het hierom. Mede ook later in het topic de naam.
Het kozijn is vrij diep aan de buitenkant van het huis. Dat is bij ons precies hetzelfde. Ofwel zelfde merk/model en moet zeggen dat het verder prima spul is, alleen kut gemonteerd door de aannemer en niet acceptabel.

Was meer bedoeld als dat het niet aan het merk en materiaal ligt. Omdat wij die problemen totaal niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Diepte van het kozijn wordt bepaald door de plaatsing van het stelkozijn.

Heeft niets met het kunststof kozijn te maken, de flensdikte zal misschien een paar millimeter verschillen per fabrikant maar dat is het dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
MLLL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:38:

Heeft niets met het kunststof kozijn te maken, de flensdikte zal misschien een paar millimeter verschillen per fabrikant maar dat is het dan wel
Wat is het stelkozijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-07 22:51
MLLL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:38:

Diepte heeft te maken met de breedte van de spouw en de totale breedte (dikte) van het kozijn zelf. Bij een hele brede spouw (i.v.m. isolatiemateriaal) vallen de (relatief smalle) kozijnen vanzelf naar.binnen. De spouw is bij nieuwbouw vanwege betere (strengere normen) isolatie in de jaren steeds breder geworden en de breedte maat (dikte) van de kozijnen zijn ongeveer hetzelfde gebleven. Dit heeft verder helemaal niks te maken met de kwaliteit van de kozijnen, deze zijn gewoon zeer slecht gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouwefreaker
Ik heb geen stelkozijn kunnen ontdekken op je foto`s
Stelkozijn is over het algemeen een strook hout met aan de buitenzijde een kunstof hoek profiel met tegen de muur band om af te sluiten, en die over de spouw valt en daartegen wordt het kunstofkozijn getrokken en dan geschroefd .
Kunstof met stelkozijn is eigenlijk de best sluitende manier, ik zou altijd met stelkozijn adviseren.
Voor wat ik begrijp is het jammer genoeg niet verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florisjan
vogelmans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:03:
[...]
Dit heeft verder helemaal niks te maken met de kwaliteit van de kozijnen, deze zijn gewoon zeer slecht gezet.
Ik hoor graag een toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:42
Welke aannemer laat überhaupt gescheurde kozijnen zitten....(Zonder dat hij dit automatisch als herstel punt heeft).

Had je zelf ook gekozen voor kozijnen zonder houtnerf folie oid? Dus gewoon wit plastic? (Vind dat wel jammer eigenlijk.)

Maar hoe lang zitten ze er nu al in en heb je al die tijd niet aan de bel getrokken ? (Mondeling en schriftelijk).

En wat heb je eigenlijk voor je klus betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Orkaan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:42:
Welke aannemer laat überhaupt gescheurde kozijnen zitten....(Zonder dat hij dit automatisch als herstel punt heeft).

Had je zelf ook gekozen voor kozijnen zonder houtnerf folie oid? Dus gewoon wit plastic? (Vind dat wel jammer eigenlijk.)

Maar hoe lang zitten ze er nu al in en heb je al die tijd niet aan de bel getrokken ? (Mondeling en schriftelijk).

En wat heb je eigenlijk voor je klus betaald?
Ik heb wel het idee dat er iets van nerf structuur in zit, maar heel subtiel, of misschien alleen aan de buitenkant.

Ze zitten er sinds oktober in. Ik heb vrijwel direct gemeld dat ik niet tevreden ben erover, meerdere keren mondeling en een keer expliciet per mail. Ze gaan er iets aan doen, dat is zeker want er zit een barst in een ruit achter dus die moet vervangen worden. De vraag is hoeveel gaan ze er aan doen.

Dit is niet het enige kozijn wat geplaatst is dus een prijs noemen is zinloos, of ik moet alles laten zien. Zoals eerder aangegeven heb ik er geen insptraak in gehad

[ Voor 8% gewijzigd door florisjan op 20-01-2025 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
MLLL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Generaliseren is een hobby van je zeker :)
Autoverkopers en makelaars vallen zeker ook in die categorie .

Er zijn zat aannemers die gewoon vakwerk afleveren, als je betaalt voor een 7 krijg je een 7 en geen 10, zo simpel is het :*)
En aannames maken die van jou? :+

TS koos voor de duurste aannemer. Indien het klopt dat er “zat aannemers zijn die vakwerk leveren” als je voor een 10 betaalt, dan heeft hij wel veel pech gehad. Toegegeven dit hoeft niet de allerduurste aannemer van het land te zijn, maar dat is sowieso nogal een vreemde redenering: alleen van de (hele) dure mag je vakwerk verwachten.

Hier nog zo’n vakman van je, want hey: je betaalt voor een 10! Twee uurtjes werk, €7200 factureren (en het probleem niet oplossen) d:)b
De dakdekker ging in beroep tegen die uitspraak, omdat hij vond dat er geen sprake was van bedrog. Het gerechtshof was het dinsdag eens met de kantonrechter. Volgens het hof werden 'onjuiste mededelingen gedaan over de oorzaak van de lekkage' en waren de risico's bij niet repareren van het dak 'uit de lucht gegrepen'. Totale kolder dus, alleen maar om argeloze huiseigenaren geld uit de zak te kloppen.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelcee op 20-01-2025 05:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florisjan
marcelcee schreef op maandag 20 januari 2025 @ 04:54:
[...]

En aannames maken die van jou? :+

TS koos voor de duurste aannemer. Indien het klopt dat er “zat aannemers zijn die vakwerk leveren” als je voor een 10 betaalt, dan heeft hij wel veel pech gehad. Toegegeven dit hoeft niet de allerduurste aannemer van het land te zijn, maar dat is sowieso nogal een vreemde redenering: alleen van de (hele) dure mag je vakwerk verwachten.

Hier nog zo’n vakman van je, want hey: je betaalt voor een 10! Twee uurtjes werk, €7200 factureren (en het probleem niet oplossen) d:)b

[...]
Laten we hier over ophouden, ik heb niet het idee dat dit bij mij het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ouwefreaker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:22:
[...]

Ik heb geen stelkozijn kunnen ontdekken op je foto`s
Stelkozijn is over het algemeen een strook hout met aan de buitenzijde een kunstof hoek profiel met tegen de muur band om af te sluiten, en die over de spouw valt en daartegen wordt het kunstofkozijn getrokken en dan geschroefd .
Kunstof met stelkozijn is eigenlijk de best sluitende manier, ik zou altijd met stelkozijn adviseren.
Voor wat ik begrijp is het jammer genoeg niet verplicht.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, je kan prima luchtdicht werken zonder stelkozijn. Met stelkozijn maak je juist nog een mogelijke extra naad die lucht kan lekken indien niet goed gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florisjan
Ik heb wel het idee dat er iets van nerf structuur in zit, maar heel subtiel, of misschien alleen aan de buitenkant.

Ze zitten er sinds oktober in. Ik heb vrijwel direct gemeld dat ik niet tevreden ben erover, meerdere keren mondeling en een keer expliciet per mail. Ze gaan er iets aan doen, dat is zeker want er zit een barst in een ruit achter dus die moet vervangen worden. De vraag is hoeveel gaan ze er aan doen.

Dit is niet het enige kozijn wat geplaatst is dus een prijs noemen is zinloos, of ik moet alles laten zien. Zoals eerder aangegeven heb ik er geen inspraak in gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 10:23
Het kozijn lijkt geproduceerd te zijn van een klein bedrijf zonder automatische productielijn, waar de profielen (semi-)handmatig zijn gezaagd. De profielen zijn iets te kort gezaagd wat de grotere lasnaad verklaart. Een barst in het profiel heb ik echter nog nooit gezien. Het is bovendien opmerkelijk dat de aannemer dit überhaupt accepteert van de leverancier.

Wat betreft het stelkozijn dat op de spouwlat wordt gemonteerd. Dit is een typisch Nederlandse methode die bijv. in Duitsland niet wordt toegepast. De meeste profielfabrikanten bieden speciaal voor de Nederlandse markt een profiel aan, en dat profiel lijkt hier ook te zijn gebruikt. Op de foto’s kan ik echter niet zien of het profiel aan de voorkant een “aanslag” heeft. Zonder aanslag is een stelkozijn namelijk niet noodzakelijk.
Wat de bevestiging van kunststof kozijnen betreft. Deze moeten maximaal om de 700 mm worden verankerd, met een afstand van 100 mm tot maximaal 150 mm vanaf de profielen. Dan voldoet de verankering aan de geldende normen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS1z2UpkOnMl9Yxy4aVYMyTqtlM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VD4oEUmMH0lwbjsZnneqGzpu.png?f=user_large

En was het hier daadwerkelijk een aannemer met een kantoor en een bedrijfspand, of weer de zoveelste ZZP’er? De puinhoop die sommige partijen achterlaten, roept de vraag op wanneer er eindelijk wordt ingegrepen want het vakmanschap in Nederland is bedroevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisjan
Autonoesis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:36:
Het kozijn lijkt geproduceerd te zijn van een klein bedrijf zonder automatische productielijn, waar de profielen (semi-)handmatig zijn gezaagd. De profielen zijn iets te kort gezaagd wat de grotere lasnaad verklaart. Een barst in het profiel heb ik echter nog nooit gezien. Het is bovendien opmerkelijk dat de aannemer dit überhaupt accepteert van de leverancier.
Dit vermoed ik ook. Ik hoop idd dat ze het niet accepteren en het geheel vervangen gaat worden maar ik tast momenteel nog in het duister.
En was het hier daadwerkelijk een aannemer met een kantoor en een bedrijfspand, of weer de zoveelste ZZP’er? De puinhoop die sommige partijen achterlaten, roept de vraag op wanneer er eindelijk wordt ingegrepen want het vakmanschap in Nederland is bedroevend.
Geen bedrijfspand, maar laten we niet op de zaken vooruitlopen. De kans bestaat dat ze het alsnog netjes
afmaken, maar ik wil voorbereid zijn voor als dat niet het geval zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Schrijf het op als oplever punt en hou een deel betaling achter de hand. Deze pas betalen als je te vrede bent.
Pagina: 1