Ik wil nmap een scan laten draaien en het resultaat in een XML bestand wegschrijven.
Voor het draaien van de scan heeft nmap sudo rechten nodig, bij-effect daarvan is dat zijn XML outputbestand dus root/root als owner zal krijgen. Dat bestand kan ik met met mijn normale user niet openen.
Een werkende oplossing hiervoor is om een vooraf geopende filedescriptor mee te geven (zie regel 9 t/m 11):
Dit functioneert (in Linux Mint 22/wilma), maar is hier niet een veel eenvoudigere oplossing voor (in Bash)?
Voor het draaien van de scan heeft nmap sudo rechten nodig, bij-effect daarvan is dat zijn XML outputbestand dus root/root als owner zal krijgen. Dat bestand kan ik met met mijn normale user niet openen.
Een werkende oplossing hiervoor is om een vooraf geopende filedescriptor mee te geven (zie regel 9 t/m 11):
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| #!/bin/sh XML_bestandsnaam=nmap-output.xml HTML_bestandsnaam=test.html machinenaam=$1 # omweg via fd3 voor --oX anders maakt hij een bestand met owner/group root, # zodat je er zelf niet bij mag exec 3>${XML_bestandsnaam} sudo -C 4 nmap -sV -O -6 ${machinenaam} --oX /dev/fd/3 exec 3>&- xsltproc ${XML_bestandsnaam} -o ${HTML_bestandsnaam} firefox ${HTML_bestandsnaam} |
Dit functioneert (in Linux Mint 22/wilma), maar is hier niet een veel eenvoudigere oplossing voor (in Bash)?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”