Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-01-2025 00:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Zie je het zitten om nooit je collegas te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@99ruud99 Dat heb ik nu ook al bijna niet, ik werk voor een vrij groot bedrijf, maar zie mijn collega's alleen op een jaarlijkse kerstborrel of af en toe tijdens een bedrijfsuitje. 2-3x per jaar dus. Mijn Nederlandse klanten zie ik vaker. ;)

Het is in het verleden voorgekomen dat ik collega's bij dezelfde klant had waarmee we samenwerkten, maar tegenwoordig is dat niet altijd meer het geval en als het al zo is, is het iemand van een andere afdeling die je soms niet eens kent en ook niet mee samen hoeft te werken (of zelfs kan).

En ik zou dan dus wel 2x per jaar naar de VS gaan voor enkele dagen. Volgens mij hadden ze het over maandag heenvliegen, di-do samenwerken en 's avonds uit eten enzo, vrijdag terugvliegen. En er werd wel gezegd dat ze soms zien dat collega's uit hetzelfde land elkaar soms wel opzoeken, maar tegelijkertijd mensen uit een een andere staat in de VS ook net zo weinig op kantoor zijn als Europeanen.

[ Voor 27% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-01-2025 00:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 16:31
Houd er rekening mee dat als je remote vanuit Nederland werkt, je in principe gewoon aan de Nederlandse belasting, arbeidsregels en sociale verzekeringen vast zit. Over het algemeen werkt dat alleen via een Nederlands payroll bedrijf of ZZP constructie. In principe beschouwen de NL instanties 'werk in Nederland' gewoon als 'Nederlands werk', onafhankelijk van waar het geld vandaan komt (anders zou binnen de kortste keren het overgrote deel van de kantoren een 'remote working space' voor Ierse bedrijven zijn).

[ Voor 13% gewijzigd door Ilmar op 18-01-2025 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heeft het bedrijf een Europees kantoor of ga je gewoon schijnzelfstandigheid in? Want als je volgens de belastingdienst geen ondernemer bent dan mag je gewoon je loonbelasting aftikken, en dat is een duur grapje als je daar niet op voorbereid bent.
Als ze geen Europese payrolldienst of Europees kantoor gebruiken, zoek dan een boekhouder die hier ervaring mee heeft om het netjes allemaal van tevoren te berekenen en opzij te zetten.

Ik heb zelf jaren voor een bedrijf in Amerika gewerkt en werken van 2u 's middags tot 11u 's avonds gaat na een tijdje toch wel vervelend worden. Je kunt nooit zomaar even 's avonds gaan uit eten met familie of naar een feestje, en omdat je pas laat klaar bent met werken ben je ook nóg later klaar met je dag. Bedenk je goed of je dat wil, ook al hebben ze op papier flexibelere tijden.

En check héél goed de voorwaarden, ik kreeg bij mijn werkgever in de VS 10 vakantiedagen per jaar en bij ziekte werd er ook gewoon eentje weggestreept. Dat is hier gewoon niet toegestaan, maar je doet er weinig tegen, en het is goed om vooraf te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat niet duidelijk is. Kom je in loondienst of word je ingehuurd als freelancer?

Zijn er nog meer nederlanders werkzaam voor die organisatie?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Nog een heel belangrijke, zeker in loondienst, vergeet ook niet dat zowat heel de VS met at-will arbeidsovereenkomsten zit waarbij zowel de firma als werknemer op elk moment de arbeidsovereenkomst kunnen verbreken. Het kan zijn dat in die overeenkomst iets anders staat, maar er is geen standaard wettelijke bescherming. Wil je een redelijke opzegtermijn/vergoeding ga je dit zelf in je contract moeten onderhandelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:00
Je kind gaat straks dus 4 dagen naar school van 8u tot 15u en jij moet sowieso werken van 15u tot 19u.

Dat betekent waarschijnlijk dat je je kind alleen in de ochtend ziet, want om 15u als je kind thuis komt (ik neem aan dat je vrouw je kind dagelijks uit school kan halen) mag je vrouw gaan verzorgen, koken, naar bed brengen, etc.

Staan ne vrouw en kind daar ook positief in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:45
Vergeet ook niet de cultuurverschillen. Onbeperkt vakantie is leuk, maar de norm in America is meer uren draaien en minder vakantie. Dus houd er rekening mee dat ze zeggen "25 dagen vakantie, das luxe" terwijl we daar hier niet voor knipperen.

Ook ontslag is daar vaak "two week notice". En als je aandelen not niet gematured zijn voor die tijd heb je gewoon pech. Dan krijg je dus niks. Vergeet het maar dat je (tenzij je internationaal arbeidsjurist bent) hier iets serieus tegen kan doen al zou je gelijk hebben. En volgens Amerikaans recht heb je dat waarschijnlijk niet

[ Voor 40% gewijzigd door Batavia op 18-01-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Houd rekening met het cultuurverschil. Amerikaanse bedrijven vaak ontzettend hierarchisch en zoals hierboven kunnen zaken als vakantie en nieuwe ideeën niet worden gewaardeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door BroWohsEdis op 18-01-2025 10:47 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:00:
Nog een heel belangrijke, zeker in loondienst, vergeet ook niet dat zowat heel de VS met at-will arbeidsovereenkomsten zit waarbij zowel de firma als werknemer op elk moment de arbeidsovereenkomst kunnen verbreken. Het kan zijn dat in die overeenkomst iets anders staat, maar er is geen standaard wettelijke bescherming. Wil je een redelijke opzegtermijn/vergoeding ga je dit zelf in je contract moeten onderhandelen.
Misschien dat een bedrijf in de VS dat denkt, maar ze hebben zich gewoon aan de Nederlandse arbeidswetten te houden.

Als het bedrijf een beetje groot en professioneel hebben ze een HR/juridische afdeling die dat ook wel weet. Bij een kleiner bedrijf, of een bedrijf dat dit soort constructies voor het eerst gebruikt, kunnen ze de mist ingaan. Dus let daarop. Er wordt bijvoorbeeld AOV genoemd, in Nederland heb je natuurlijk al behoorlijk wat rechten als werknemer bij ziekte. In de VS vast minder, maar dat is hun probleem. Aan de andere kant, als ze dat niet weten kan dat gedoe geven om gelijk te krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 18-01-2025 10:44 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10
Ik werk ook bij een Amerikaans bedrijf. Maar wat je duidelijk moet krijgen is of je een Nederlands contract krijgt met een Nederlands salaris in euro en belastingen enzo gewoon zoals je gewend bent. Sommige bedrijven hebben daar eigen BV's voor, anderen gebruiken diensten zoals remote.com.

Als je gewoon in Nederland een contract hebt wordt alles makkelijker. Geen gedoe met premies, belastingen enzo. Alles loopt via het normale Nederlandse arbeidsrecht.

Pensioen: ook hier geldt dat dat in Nederland regelen het makkelijkst is. Ik zou niet weten hoe dat werkt als je in de VS pensioen opbouwt. Dus wellicht een toeslag op je salaris en dan zelf doen.

De Belastingdienst heeft ook wat info over werken in het buitenland https://www.belastingdien.../nl/buitenland/buitenland . De vraag is of dit wel telt als werken in het buitenland aangezien je werklocatie in Nederland is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 09:32

Patriot

Fulltime #whatpulsert

President schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:17:
Je kind gaat straks dus 4 dagen naar school van 8u tot 15u en jij moet sowieso werken van 15u tot 19u.

Dat betekent waarschijnlijk dat je je kind alleen in de ochtend ziet, want om 15u als je kind thuis komt (ik neem aan dat je vrouw je kind dagelijks uit school kan halen) mag je vrouw gaan verzorgen, koken, naar bed brengen, etc.

Staan ne vrouw en kind daar ook positief in?
Even buiten het feit dat het klinkt alsof hij vooral 'beschikbaar' moet zijn, als ik vergelijk met iemand die tot half zes op kantoor zit en dan nog even naar huis moet rijden dan ben je misschien een uurtje later? Daar staat tegenover dat je de overige tijden (bijv. 's ochtends en naar school brengen) juist 'altijd' beschikbaar bent.

Ik heb het idee dat dit juist wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55

Blokker_1999

Full steam ahead

@bwerg, als jij als werknemer in dienst gaat van een Amerikaans bedrijf, dat hier geen vertegenwoordiging heeft, je tekent een overeenkomst met hun HQ in de VS waarbij de overeenkomst stelt dat het recht in de staat waar zij gevestigd zijn van toepassing is, dan ga jij als toekomstig werknemer daar heel moeilijk je gelijk in kunnen halen.

Zoals @Kalentum dus aangeeft, belangrijk is met welke entiteit je een overeenkomst aangaat en waar deze gevestigd is. Nederlandse wetgeving gaat over arbeidsovereenkomsten die gesloten worden in Nederland, met Nederlandse werkgevers en werknemers. Zo werkt het ook met grensarbeid. Een Nederlander die gaat werken voor een Duitse onderneming heeft een arbeidsovereenkomst onder Duits recht, niet onder Nederlands recht. Er zijn wel verdragen in de EU die deze grensarbeid regelen. Ook met de VS zijn er overeenkomsten, maar men moet zich toch echt goed inlezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:55:
je tekent een overeenkomst met hun HQ in de VS waarbij de overeenkomst stelt dat het recht in de staat waar zij gevestigd zijn van toepassing is,
Zo werkt het recht niet. Je hebt geen vrije keuze in onder welke wet je graag wil vallen. Als ik vanuit Nederland een handtekening onder een contract met de Taliban zet hebben ze niet ineens het recht om mijn hand af te hakken. Dan is het contract gewoon ongeldig. In ieder geval volgens alle juridische entiteiten in Nederland. En als dat internationaal goed af is gesproken, wat met Afghanistan vast niet zo is maar met de VS neem ik dat wel aan, dan wordt dat ook door het andere land erkend.
Zoals @Kalentum dus aangeeft, belangrijk is met welke entiteit je een overeenkomst aangaat en waar deze gevestigd is. Nederlandse wetgeving gaat over arbeidsovereenkomsten die gesloten worden in Nederland, met Nederlandse werkgevers en werknemers.
Nee. Ook een buitenlandse werknemer en/of werkgever kunnen onder Nederlands arbeidsrecht vallen als dat werk fysiek in Nederland plaatsvindt. De relevante term hier is het "gewoonlijk werkland".

Het zou anders wel erg makkelijk worden om onder het arbeidsrecht uit te komen. Gewoon een dochteronderneming in Somalie starten en je bent ineens van het minimumloon, arbeidstijdenwetgeving, aansprakelijkheid en belastingregels af, en je mag zweepslagen geven als er niet hard genoeg gewerkt wordt. Zo werkt het dus niet. Al is dat wel wat sommige bedrijfjes proberen, doorgaans met werknemers die niet assertief of geinformeerd zijn, bijvoorbeeld met oost-Europese arbeidsmigranten die in Nederland werken met een Hongaars contract o.i.d.

Voor zover ik weet is voor de Nederlandse arbeidswet het criterium of je meer dan X% van de tijd je werk uitvoert terwijl je fysiek in Nederland aanwezig bent. Al weet ik de precieze details niet, maar 'gewoon' remote werken volledig vanuit Nederland valt hier sowieso wel onder. Dat is niet anders dan werken bij een Nederlandse tak van een buitenlands bedrijf.

Wat dat betreft is het wel goed om dit expliciet met het bedrijf te bespreken, ook om zeker te weten dat zij weten waar ze aan beginnen. En om dit door een jurist te laten toetsen. Bijvoorbeeld om te checken of bovenstaande niet alleen binnen de EU goed geregeld is, maar ook met de VS.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 18-01-2025 14:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 19:37
bwerg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Zo werkt het recht niet. Je hebt geen vrije keuze in onder welke wet je graag wil vallen. Als ik vanuit Nederland een handtekening onder een contract met de Taliban zet hebben ze niet ineens het recht om mijn hand af te hakken. Dan is het contract gewoon ongeldig. In ieder geval volgens alle juridische entiteiten in Nederland. En als dat internationaal goed af is gesproken, wat met Afghanistan vast niet zo is maar met de VS neem ik dat wel aan, dan wordt dat ook door het andere land erkend.

[...]

Nee. Ook een buitenlandse werknemer en/of werkgever kunnen onder Nederlands arbeidsrecht vallen als dat werk fysiek in Nederland plaatsvindt. De relevante term hier is het "gewoonlijk werkland".

Het zou wel erg makkelijk worden om onder het arbeidsrecht uit te komen anders. Gewoon een dochteronderneming in Somalie starten en je bent ineens van het minimumloon, arbeidstijdenwetgeving, aansprakelijkheid en belastingregels af, en je mag zweepslagen geven als er niet hard genoeg gewerkt wordt. Zo werkt het dus niet. Al is dat wel wat sommige bedrijfjes proberen, doorgaans met werknemers die niet assertief of geinformeerd zijn, bijvoorbeeld met oost-Europese arbeidsmigranten die in Nederland werken met een Hongaars contract o.i.d.

Voor zover ik weet is voor de Nederlandse arbeidswet het criterium of je meer dan X% van de tijd je werk uitvoert terwijl je fysiek in Nederland aanwezig bent. Al weet ik de precieze details niet, maar 'gewoon' remote werken volledig vanuit Nederland valt hier sowieso wel onder. Dat is niet anders dan werken bij een Nederlandse tak van een buitenlands bedrijf.

Wat dat betreft is het wel goed om dit expliciet met het bedrijf te bespreken, ook om zeker te weten dat zij weten waar ze aan beginnen. En om dit door een jurist te laten toetsen. Bijvoorbeeld om te checken of bovenstaande niet alleen binnen de EU goed geregeld is, maar ook met de VS.
toon volledige bericht
Hoewel je theoretisch ongetwijfeld gelijk hebt. Hoe ga je dat gelijk halen bij een Amerikaans bedrijf? Die doen echt niets met een uitspraak van een NL rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:46
Met drie maal je huidige salaris ga je er hoe dan ook enorm op vooruit en de baan lijkt veel leuker. Gewoon doen, niet te veel over nadenken. Laat een accountant die wat ervaring heeft er maar over nadenken. In de huidige arbeidsmarkt zal je vrijwel zeker weer een baan vinden als het fout gaat.

Succes!

[ Voor 16% gewijzigd door Mathijs Kok op 18-01-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-05 13:22
Mania-92 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Hoewel je theoretisch ongetwijfeld gelijk hebt. Hoe ga je dat gelijk halen bij een Amerikaans bedrijf? Die doen echt niets met een uitspraak van een NL rechter.
De meeste Amerikaanse bedrijven hebben een BV in NL voor alle zaken in Europa.

Zou dus even navragen bij welke entiteit je werkzaam gaat zijn, dat scheelt al heel hoop onnodige vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:50:
Ik werk ook bij een Amerikaans bedrijf. Maar wat je duidelijk moet krijgen is of je een Nederlands contract krijgt met een Nederlands salaris in euro en belastingen enzo gewoon zoals je gewend bent. Sommige bedrijven hebben daar eigen BV's voor, anderen gebruiken diensten zoals remote.com.
Dit!

En vooral NIET vergelijken met andere landen dan de VS. Niet met Afghanistan en al helemaal niet met EU landen als Ierland en Duitsland. De verdragen die de VS met de rest van de wereld afsluit zijn uniek. Waar het doorgaans om een tweezijdige overeenkomst gaat, met elementen van het recht van beide landen, of nog platter geslagen binnen de EU, zegt de VS simpelweg onze wetten en belastingen gaan altijd eerst. Doe het er maar mee. (Zijn ongetwijfeld uitzonderingen op hoor, maar dat je die basis maar even scherp hebt.)

Vermoedelijk wordt je met zo'n werkgever-in-Nederland constructie ook geen 'US person'? Dat lijkt mij persoonlijk wel zo overzichtelijk. Want dat 'US maakt de dienst uit' heeft nogal wat consequenties. Zo schrikken bijvoorbeeld banken ervan terug. De meeste kleinere banken zullen je rekening simpelweg opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasje538
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-05 08:02
In eenzelfde soort situatie hier, aantal punten:

*Loon wordt uitbetaald in de US daar gaat federal tax vanaf, dat wordt doorgegeven aan de NL belastingdienst die houdt daar rekening mee met de uiteindelijk belasting berekening, je betaald geen dubbel belasting vanwege US-NL verdrag ter voorkoming van dubbele belasting.

*Pensioen hangt af van je werkgever.

*Hypotheek, hou er rekening mee dat Nederlandse hypotheekverstrekkers niet je hele loon rekenen voor een hypotheek verstrekking ivm valuta schommelingen (USD - EUR). ABN heeft de meest gunstige regeling en neemt 90% van je salaris mee in de berekening.

*Ontslag, het is allemaal niet zo een wild-wild-west in de US. Ja er is At Will employment wat inhoudt dat je zonder opzegtermijn kan worden ontslagen. Mijn praktijk ervaring is dat daar wel een performance review proces aan vooraf gaat, je staat niet zomaar uit het niets als verassing morgen op straat.

Recent voorbeeld Bedrijf gaat door een reorganisatie en medewerkers die ontslagen worden krijgen een exit package: een maand salaris voor elk jaar dat je er gewerkt hebt met een minimum van 3 maanden. Alle aandelen die je tegoed had (worden vaak over meerdere jaren uitgekeerd) worden in één keer uitgekeerd, en er wordt actief geholpen met het vinden van een nieuwe functie binnen het bedrijf.

*Zorgverzekering betaal je gewoon in Nederland, je blijft gewoon hier verzekerd.

[Edit]: Het lijkt mij overigens aannemelijker dat je wordt betaald via Nederlands payroll bedrijf waarbij veel van bovenstaande niet speelt. Om op de Amerikaanse payroll te komen moet je geldig visum of Nationaliteit hebben, beide volgens mij niet aan de orde.

[ Voor 9% gewijzigd door sebasje538 op 18-01-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks voor alle adviezen en tips!

Veel meer reacties dan ik op gerekend had dus zal even de belangrijkste punten eruit toelichten wat ik er tot nu toe van weet:

- werktijden: er is een "core time slot" van 4 uren waarin alle medewerkers over de gehele wereld geacht worden voor alles bereikbaar/aanwezig te zijn, dus van een belletje van een collega of je manager tot meetings, stand-ups en dergelijke. Als je in zoiets als Australië zit heb je het meeste pech volgens mij, Europa valt best mee. Nachtwerk zou ik niet doen en zoals gezegd: ze zijn performance gefocust, niet tijd gefocust. Er werd letterlijk gezegd dat als je die core time van 4 uur gezamenlijk gehad hebt dat je ook 4 uur 'vrij' kan zijn en dan weer 4 uur werken als dat beter uitkomt, of hoe je het ook indeelt.

- Payroll/BV in NL: dit is een zeer goed punt waar ik nog niet het bestaan of de mogelijkheid van wist, dus dit ga ik zeker navragen/uitzoeken. Het is geen groot bedrijf, ze bestaan ook niet lang en hebben ongeveer 40% mensen uit de VS, waarbij dat door allerlei verschillende staten verdeeld is. En dus 60% over landen als Duitsland, Frankrijk, Italië, India, China en nog een paar. Nederland dus 1, maar ik krijg nu nog geen contactgegevens, pas als ik ja zeg en het contract getekend heb. Het lijkt mij sterk dat ze met ±200 man een BV in meerdere Europese landen hebben, maar misschien wel 1 EU entiteit voor payroll of uitbesteed, dat ga ik navragen want zou eea een stuk eenvoudiger maken.

- Verzekeringen: als ik het dus zo hoor van jullie, geldt dat ik een duurzame relatie met NL behoud en dus ook gewoon hier alles behoud. Ik gok wel dat ik hier dan niet het werknemersdeel van de zorgverzekering zal hebben, maar dat valt net als bij zzp'ers vast op te vangen.

- Pensioen: mijn vrouw heeft jaren ook geen pensioenopbouw gehad (gewoon NL bedrijf) en daarom zelf belegd bij een pensioenbeleggingsfonds. Dat zou ik ook prima kunnen doen.

Belangrijkste is dat ik inderdaad zoals iemand al benoemde zoveel meer ga verdienen én ik zie iemand bevestigen dat (zoals ik al dacht) de Belastingdienst rekening houdt met de federal tax die er al af is, dus dat ik niet dubbele belasting betaal.

Ook de tip van accountant/financieel adviseur vind ik een goede. Met het nieuwe salaris kan ik prima daar een paar honderd euro aan advies aan uitgeven om dat goed te laten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Laatst online: 26-04 16:31
Veel hangt af van je constructie... maar in principe zou je vrijstelling van inkomstenbelasting in the US moeten aanvragen, en die gewoon in NL betalen. Een payroll-bedrijf zal dat dan gewoon inhouden, net als werkgeversdeel zorgverzekering.

De constructie van US inhouden en NL aftrekken is voor als de US 'werkland' is en NL 'woonland'. In jouw geval is NL zowel woon- als werkland.

Wat de US nog aan belasting heft bij een ZZP constructie (en dus business-business contract) weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Wat ilmar zegt klopt, je betaald werknemers belasting en sociale premies in het land waar je im praktijk werkt.
Je werkgever zal dus in Nederland de premies moeten betalen, echter doen ze dit niet, dus moet je dit zelf handmatig doen.
Ik weet niet of het belasting contract met de US net zo uitgebreid is als met Europa (denk van niet), dus het kan zijn dat je WEL dubbel betaald voor loonbelasting.

In ieder geval betaal je sowieso je NL premies, daar kan je geen vrijstelling voor krijgen als je remote werkt.

https://remote.com/blog/n...knemers-belasting-betalen
Remote werknemers die op een andere locatie werken dan de locatie van hun bedrijf moeten echter in meerdere staten of landen belasting betalen. Dit in tegenstelling tot 'traditionele' werknemers, die vaak maar in één staat belastingaangifte hoeven te doen.

Sommige remote werknemers kiezen ervoor om te verhuizen naar een staat met lagere belastingen, zoals Alaska, om geld te besparen. Helaas komen ze er dan bij hun belastingaangifte achter dat ze een dubbel belastingtarief moeten betalen.
Wat verderop
De Verenigde Staten heffen geen belastingen van niet-Amerikaanse burgers die in het buitenland wonen en voor bedrijven werken die in de VS zijn gevestigd.
En vervolgens reclame praatje voor EOR zoals hunzelf;
Bedrijven mogen niet zomaar een buitenlander (niet VS staatsburger) in dienst nemen, dit kost veel tijd en geld. Via ZZP of via EOR mag dit wel. Via ZZP mag er geen tijdsblok worden geëist, dus is EOR enige optie.

[ Voor 52% gewijzigd door 99ruud99 op 19-01-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58
Kleine tip: Indien EMZ constructie (zzp): reken wat verzekeringen door. Mij werd expliciet elke keer gevraagd of ik ook in de US zou gaan werken. Die premies zullen waarschijnlijk hoger zijn dan alleen EU werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Financeexpert96
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-03 14:46
Ben benieuwd, @MooDyBLueS, hoe het uiteindelijk is gelopen. Heb je het aangegaan? Of ben je er nog mee bezig? Ik ben momenteel ook bezig met een vergelijkbare situatie, maar heb nog niet alle gegevens. Wat betreft payroll, zou ik graag weten hoe het daar is geëindigd. Daarnaast ben ik aan het onderzoeken of het verstandig is om een zakelijke bank voor het buitenland te kiezen, zoals Revolut, Wise of Bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:30

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb recent een soortgelijke stap gemaakt. Voor mij was daarbij belangrijk dat het bedrijf een Nederlandse Entiteit heeft opgezet en ik daar ook mijn arbeidsovereenkomst mee heb getekend onder Nederlands recht. Dat of via Remote.com/Deel een employee of record constructie was een non-negotiable voor mij.

Ik heb de overeenkomst ook nog met een arbeidsrechtadvocaat doorgenomen en nog behoorlijk wat aanpassingen laten doen (en aan de andere kant wat fouten die positief voor mij waren laten zitten 😅, zo heb ik wel wat bedingen, maar zijn er geen boete clausules gedefinieerd… wat het voor het bedrijf heel lastig gaat maken om zelfs bij het breken van het beding schade aan te tonen).

TLDR; zorg dat je tekent bij de NL entiteit of via EOR. En laat je arbeidsovereenkomst toetsen door een arbeidsrecht advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Financeexpert96
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-03 14:46
Don Quijote schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:45:
Ik heb de overeenkomst ook nog met een arbeidsrechtadvocaat doorgenomen en nog behoorlijk wat aanpassingen laten doen (en aan de andere kant wat fouten die positief voor mij waren laten zitten 😅, zo heb ik wel wat bedingen, maar zijn er geen boete clausules gedefinieerd… wat het voor het bedrijf heel lastig gaat maken om zelfs bij het breken van het beding schade aan te tonen).
Heb je goed geregeld 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-04 06:57
Hoi,

Ik heb niet alles doorgelezen, maar als jij doodleuk op het vliegtuig stapt en tegen de grenspolitie zegt "ik kom hier voor twee dagen werk", dan moet jij je work permit laten zien. Kun je dat niet, dan mag je terug. Je mag geen enkele werk verrichten.

Succes als je dit doorzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Houdt dat Amerikaanse bedrijf rekening met werkgeverslasten? Misschien niet, dan wordt je salaris al een stuk lager. De werkgever draagt niet alleen loonbelasting af maar ook premies, zoals voor ZVW.

Een regulier pensioen mag je niet in eigen beheer doen op dit moment. Het zal worden belast als loon als je geen pensioenverzekering (lijfrente) o.i.d. krijgt die uitbetaald rond de wettelijke pensioendatum. Dat moet de werkgever regelen.

Uit laten betalen vanuit een Nederlandse partij is waarschijnlijk de beste optie, fiscaal en voor verzekeringen. Daar is al uitvoerig op ingegaan hierboven.

Lang werken is in de VS de norm in de hogere salarisklassen. Grote kans dat 30 uur werken er niet in zit.

Werken met anderen via internet is niet zo raar als het voor sommigen lijkt. Je hebt wel te maken met andere tijdzones en culturen, maar mensen zijn gewoon mensen en geschreven communicatie zoals hier op een forum is wel te doen. Als je een Engelsman hoort zeggen "that's interesting" weet je dat je idee niet wordt opgepakt. Amerikanen doen vaak wel vriendelijk maar menen het niet echt en wij Nederlanders zijn ongelofelijk bot in de ogen van Amerikanen. Aziaten durven vaak geen nee te zeggen tegen hun chef. Duitsers zijn van de regeltjes en ambtelijkheid. Zo is er in elke cultuur wel een eigenaardigheid. Dat leer je wel te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStan
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-05 13:32
Don Quijote schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:45:
Ik heb recent een soortgelijke stap gemaakt. Voor mij was daarbij belangrijk dat het bedrijf een Nederlandse Entiteit heeft opgezet en ik daar ook mijn arbeidsovereenkomst mee heb getekend onder Nederlands recht. Dat of via Remote.com/Deel een employee of record constructie was een non-negotiable voor mij.

TLDR; zorg dat je tekent bij de NL entiteit of via EOR. En laat je arbeidsovereenkomst toetsen door een arbeidsrecht advocaat.
Ik zit in een vergelijkbare situatie als de TS en jij. Ben je tevreden met de arbeidsrechtadvocaat? Kun je deze eventueel via DM aanraden?

Hartelijk dank!
Pagina: 1