Denon AVR-X1400H pre-out 1 en 2 opgeblazen? reparabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzmichels
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-01 00:27
Hoi,

Ik heb een Denon AVR-X1400H en een geintegreerde versterker Sony TA1630. Allebei de pre-outs van de Denon had ik aangesloten op de AUX van de Sony die op zijn buurt twee subwoofers aanstuurde. Werkte als een tierelier, totdat de Sony de geest gaf. Als vervanging heb ik een Behringer A800 aangeschaft. Toen ik de gain/volume knoppen van de Behringer opendraaide gaven de subwoofers een flinke knal en ook de Denon ging op tilt. Sindsdien komt er ook na herstart geen sap meer uit de pre-outs.

Vraag 1: Hoe kan het dat een input van een eindversterker bij het open draaien van het volume de uitgang van de voorversterker opblaast?

Vraag 2: Zijn die pre-outs te repareren en is dat de moeite waard, of kan ik beter naar een nieuwe AVR op zoek?

Vraag 3: Was het sowieso een goed idee om de pre-outs voor de aansturing van subwoofers te gebruiken? Ik had volgens mij begrepen dat ze daar specifiek voor waren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De Denon 1400h is een 7.2 kanaals versterker. Waarom sloot je de 2 subs daar niet direct op aan?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gek dat hij kapot is gegaan, je hebt het aangesloten zoals het bedoeld is. Ik vermoed dat er een opamp stuk is, die het signaal naar de pre-outs buffert. Dat is een goedkoop onderdeel. Je moet er alleen wel bij komen en daarvoor moet de receiver uit elkaar. Repareren kan alleen uit als je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 23:31

Jag

lorenzmichels schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:17:
Hoi,

Ik heb een Denon AVR-X1400H en een geintegreerde versterker Sony TA1630. Allebei de pre-outs van de Denon had ik aangesloten op de AUX van de Sony die op zijn buurt twee subwoofers aanstuurde. Werkte als een tierelier, totdat de Sony de geest gaf. Als vervanging heb ik een Behringer A800 aangeschaft. Toen ik de gain/volume knoppen van de Behringer opendraaide gaven de subwoofers een flinke knal en ook de Denon ging op tilt. Sindsdien komt er ook na herstart geen sap meer uit de pre-outs.

Vraag 1: Hoe kan het dat een input van een eindversterker bij het open draaien van het volume de uitgang van de voorversterker opblaast?

Vraag 2: Zijn die pre-outs te repareren en is dat de moeite waard, of kan ik beter naar een nieuwe AVR op zoek?

Vraag 3: Was het sowieso een goed idee om de pre-outs voor de aansturing van subwoofers te gebruiken? Ik had volgens mij begrepen dat ze daar specifiek voor waren.
Vreemd dat het stuk is gegaan idd. Ik heb het zelf wel eens gehad dat ik de pre outs van mijn head unit kapot heb gemaakt door kortsluiting te maken met de voedingskabel van de power amp van de sub die achterin lag. Snapte ik ook niet direct, maar denk dat er stroom is gaan lopen over de mantel van de rca kabels en over de pre outs.

Wat je nog kan overwegen, is wat ik in de auto ook heb gedaan: een high naar low level convertor gebruiken. Daarmee maak je van je speaker outputs een (lijn niveau) pre out. Bijna gratis oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

lorenzmichels schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:17:
Hoi,

Er staat eenzelfde versterker te koop op dit moment :

v&a aangeboden: Denon AVR-X1400H Zwart

Doe er je voordeel mee! ;)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Jorgen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 02:22:
De Denon 1400h is een 7.2 kanaals versterker. Waarom sloot je de 2 subs daar niet direct op aan?
Misschien omdat het passieve subwoofers zijn en geen actieve? :)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MeesKees21 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:37:
[...]

Misschien omdat het passieve subwoofers zijn en geen actieve? :)
Aha! Dat had ik over het hoofd gezien. 👍🏻

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Jorgen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Aha! Dat had ik over het hoofd gezien. 👍🏻
Het is maandagochtend, dus het is je vergeven! :P

Pagina: 1