Hebben laptops tegenwoordig nog uitbreidbare opslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 21:43
Ik ben op zoek naar een laptop om een oude Acer Aspire V3 571G uit 2012 te vervangen. Ik heb me al een flinke tijd niet meer in laptops verdiept, maar als ik de gedetailleerde specificaties bekijk van laptops in de Pricewatch en in de BBG, kan ik geen normale huis-tuin-keuken laptop vinden waar meer dan 1 M.2 poort in zit - SATA is in geen velden of wegen te bekennen en iets als een optische drive bay waar je een SATA SSD in kan frotten is al helemaal van den boze.

Dus mijn vraag: Is dit gewoon de mainstream laptopmarkt van tegenwoordig? De oude Acer heeft een bescheiden SSD van 128GB + een 2TB HDD - het overzetten van de HDD lijkt tegenwoordig onmogelijk, tenzij ik de bestanden kopieer. Maar dan moet er nog een gigantische M.2 SSD in van >=2TB - en da's duur en flinke overkill voor het type gebruik van die schijf.

Zie ik iets over het hoofd? Gebruikte laptops - liever niet, maar als er ergens goede vrij recente new old stock ligt, is dat ook welkom...

Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, internetvideo's kijken, beetje fotobewerking. De i5 3210M in de Acer is hier nog prima voor, maar draait wel op volle toeren voor de websites (en YouTube) van tegenwoordig, dus een nieuwe i5 zou welkom zijn i.v.m. dat het ding weer een decennium mee mag gaan.

Wat is je budget?
€800 is een prima grens.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Maar 17" hoeft ook niet, zo rond ~15.6" is prima. Zit bijna permanent aan de stroom, dus batterijduur is niet van belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeuren buiten de vraag of er überhaupt nog laptops bestaan waar je het opslag mag uitbreiden zonder een M.2 moet klonen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Klopt, sata is uit de mode omdat die over algemeen relatief veel ruimte innemen.
M.2 is kleiner, sneller en daardoor beter.
Als je massa op wilt slaan doe je dat in de cloud. Met een budget van 800 euro zou ik niet letten op die 2e m.2 aansluiting, want dan moet elders bezuinigd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Lenovo ThinkBook 16 G6 IRL - 21KH008XMH QWERTY, heeft 2 M2 slots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het probleem bij laptops is vaak dat inderdaad de technische specs vaak moeilijk te vinden zijn omdat er zoveel verschillende types in omloop zijn. Soms kan dan wel de serie en typenummer hetzelfde zijn maar een extra lettertje of cijfer intern verschil maken. Weet inderdaad dat er bepaalde Lenovo laptops zijn die wel dan 2 M.2 slots hebben zoals @edelf al schrijft.

Maar als je de laptop toch verder zelden mee neemt zou je ook b.v. die 2 TB harddisk in een externe usb behuizing kunnen zetten en via usb blijven gebruiken. En tja, de prijzen van M.2 ssd's vallen best wel mee en tegenwoordig de 2 TB ssd's al bijna de standaard geworden zijn. Je betaald nu ongeveer de dezelfde prijs voor een 2 TB M.2 ssd als eerder voor een 1 TB.

Laat je in elk geval niet van de wijs brengen door laptops met dan méér opslag en let vooral op het scherm, uiteindelijk een van de belangrijkste onderdelen van een laptop. Wel kan tegenwoordig dan intern geheugen een punt zijn omdat dit vaak vast gesoldeerd zit op het moederboard en je dit naderhand niet kan uitbreiden. Soms zit er dan nog wel 1 slot voor extra geheugen waar je dan wel naderhand nog zelf een dimm kan bij plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48
Ik denk dat de pricewatch in veel gevallen simpelweg onvolledig is. Als ik kijk naar mijn NP750XGJ-KG1NL dan staat in de pricewatch enkel dat deze 1 geïnstalleerde SSD heeft. Op de website van Samsung staat er ook bij Aantal SSD slots: 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Lenovo geeft heel netjes aan of er een 2e SSD-aansluiting in de laptop zit. (En als ik me niet vergis Asus na wat doorklikken doorgaans ook). Je kan vanuit de pricewatch bij de meeste laptops doorklikken naar de specs van de fabrikant zelf (onderaan de lijst met specs).

Mijn Lenovo Thinkbook bevat bijvoorbeeld 2 SSD-slots.

Je kan bij Lenovo op de site ook laptops zelf samenstellen, daar zijn er ook met de optie voor een 2e SSD.

Een andere optie is om direct na aankoop een herstel usb-stick te maken en de SSD direct te vervangen door een grotere. Ik heb in mijn nieuwste laptop direct 4 TB ingebouwd, omdat die maar plaats heeft voor 1 SSD.

Een externe SSD of HDR is natuurlijk ook een optie, via USB-C zijn die behoorlijk snel tegenwoordig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 21:43
Bedankt voor de tips, ik kijk verder bij de specs van de fabrikanten.

Veel van de Lenovo laptops die in de PW hoog staan, hebben echter ook maar 1 gemelde M.2 slot, dus het zullen waarschijnlijk vaker zakelijk-achtige laptops zijn dan gok ik - dus meer de ThinkBooks dan de IdeaPads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Ik heb even zitten graven in de PSREF (specificatie) site van Lenovo, en kom op de volgende selectie die ruimte heeft voor een 2e opslagmogelijkheid (bij de V15 is dat een 2,5 Inch schijf!):
https://tweakers.net/pric...;2109712;2115674;2007000/

Als ik dan van links naar rechts even globaal het rijtje afga:
De eerste Ideapad Slim (15ARP10) is boven je budget, maar heeft wel een heel knap Oled scherm. Daar staat tegenover dat de processor "slechts" 6 cores heeft en geen numeriek toetsenblok. Voor jouw gebruik denk ik niet dat de processor een handicap zal zijn. Dus als je waarde hecht aan een goede kleurweergave (100% DCI-P3), is dat een mooie laptop.

Dan de 2e Ideapad slim, die heeft een duidelijk snellere processor (de snelste van het hele stel), numeriek toetsenblok, maar dus wel een minder mooi scherm. Ook deze is net boven je budget, helaas.

Dan de 2 Thinkbooks, Degene met de nieuwste processor (Core 5) komt zonder Windows, en ik word niet echt gelukkig van de aanbieders... Als de aanbieders voor jou geen probleem zijn, een (grijze, dat zijn bulklicenties waarvan Microsoft niet wil dat ze per stuk verkocht worden, maar sommige bedrijven doen dat toch) Windows licentie hoeft niet de wereld te kosten. TechOutlet zegt overigens dat er Windows 11 Pro bij zit, je zou kunnen proberen ze daar aan te houden. (Maar weet dat Lenovo zelf zegt dat er geen licentie bij zit). De goedkopere heeft een 2 generaties oudere processor, dat zal voor jouw gebruik niet direct uitmaken. Deze komt met Windows 11 Pro, dat kan een voordeel zijn als je gevoelige bestanden op de SSD's wilt zetten, Windows Pro heeft namelijk bitlocker encryptie ingebouwd.

En dan de V15, de budgetoptie. Hier is dus ruimte voor een 2,5 Inch formfactor harde schijf (dat kan ook een SSD zijn), dat is wel bijzonder, maar komt doordat er een mini accuutje in zit... Waar ik begon met het geweldige scherm van de IdeaPad Oled, heeft deze een ouderwets NT paneel met een kleurweergave van 45% NTSC, dat is ruim minder dan de 100%sRGB (=ca. 72%NTSC) van de IPS panelen van de Thinkbooks en zal letterlijk bleek wegtrekken naast het Oledscherm van de eerste Ideapad...
Dit is dus echt een budgetlaptop, en als je het mij vraagt met een niet-zo-budget-prijs.

Ik zou van dit lijstje denk ik voor de IdeaPad met Oled scherm gaan, maar ik denk dat je je aan alle andere opties dan de V15 geen buil zal vallen. (En ik ben erg gevoelig voor mooie schermen, en kan me slecht aan budgetten houden :+ )

EDIT: Ik heb dus geen idee wat de andere fabrikanten in het assortiment hebben met ruimte voor een 2e SSD, maar die maken het nog minder makkelijk om laptops met die eigenschap te vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-01-2025 23:42 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1