Eerste Build Sinds i486 - PC met Computer-1 Case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd, koel en stil systeem. Dit wordt mijn eerste build sinds de i486/i586 era. Mijn focus ligt op de esthetiek en het plezier van de build, die geschikt is voor lichte gaming, zoals EA FC 25.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Computer-1 en Corsair SF750 voeding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hieronder. Dit lijkt me een goed startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen RGB.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben op zoek naar advies over het bouwen van het onderstaande systeem, met de focus op efficiëntie en betrouwbaarheid. Ik zou graag aanbevelingen willen voor componenten die goede prestaties bieden voor lichte gaming, terwijl ze koel en stil blijven. Ook zouden compatibiliteitstips om alles soepel te laten werken met de Computer-1 nuttig zijn. Advies over het makkelijk en toekomstbestendig maken van de build zou ook geweldig zijn.

Direct verliefd op deze SFF case 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F48Cefso2ohWPHEzh67ql3bbOuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRxkH7KlD35EOy22eKM87LJC.jpg?f=fotoalbum_large

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Tray€ 182,69€ 182,69
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 255,-€ 255,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4060 8GB SOLO€ 289,-€ 289,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D9L chromax.black€ 70,95€ 70,95
1VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 11,10€ 11,10
1Geheugen internTeam Group T-Create Expert CTCED532G6000HC30DC01€ 89,90€ 89,90
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 997,64

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-09 15:01
Erg veel geld voor een 1TB ssd, voor een tientje meer heb je een vlotte 2TB ssd zoals uitvoering: Kioxia Exceria Plus G3 2TB, of de 1TB variant voor een stuk minder geld. Verschil in snelheid ga je niet echt veel van merken.

Koeler is ook onnodig duur. Voor bijna een derde van de prijs heb je ook een Peerless Assassin 90, zelfde formaat en uitstekende prestaties https://www.amazon.nl/dp/B0D5CGDTSP/

Eventueel kan de processor naar de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray, is een 7600 zonder iGPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:42
Leuke case, het lijkt wel Meccano.
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 152,99€ 152,99
1MoederbordenASRock Phantom Gaming B850I Lightning WiFi€ 223,45€ 223,45
1VideokaartenPalit GeForce RTX 4060 Ti StormX 8GB€ 459,-€ 459,-
1BehuizingenTeenage Engineering computer-1€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingDeepCool AN400€ 49,95€ 49,95
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X53€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsNoctua NF-A8 PWM chromax.black.swap, 80mm€ 18,79€ 18,79
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 104,90€ 104,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 126,99€ 126,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,07
Je kunt op de cpu nog iets besparen met een 7500F, zonder interne gpu. Duurder is de nieuwe en iets zuiniger 9600X.
Een goedkoper moederbord is het nieuwe B850i moederbord van ASRock. Voor de juiste foto's en specs zie de website: https://pg.asrock.com/mb/...ightning%20WiFi/index.asp
Zonder bios update geschikt voor Ryzen 9000 cpu's. Passief gekoeld in tegenstelling tot het ASUS moederbord die een fan heeft. Zware stroomvoorziening (niet nodig voor een 6-core).

Ik zou in deze behuizing een topflow koeler kiezen, zoals Techpowerup heeft gekozen in hun review. De lucht blaast dan recht naar de achterste fan in de behuizing. De Deepcool fan is couranter leverbaar, de Thermalright op Amazon (NL/DE). De beste uitvoering is de Copper uitvoering: https://thermalright.com/product/axp90-x53-full/
Als rear fan de Chromax uitvoering gekozen, omdat die zwart is en de fan zichtbaar is.

Je hebt niet vermeld wat voor monitor je gebruikt, maar voor een hogere resolutie of meer fps is er ook een RTX4060Ti leverbaar.

De upgrademogelijkheden zijn beperkt bij ITX. Het tweede M2 slot zit aan de onderkant zonder koeling. Daarom zou ik ook 2Tb overwegen, de Kingston heeft cache, beter bij veel writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
Miyazono schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:26:
Erg veel geld voor een 1TB ssd, voor een tientje meer heb je een vlotte 2TB ssd zoals uitvoering: Kioxia Exceria Plus G3 2TB, of de 1TB variant voor een stuk minder geld. Verschil in snelheid ga je niet echt veel van merken.

Koeler is ook onnodig duur. Voor bijna een derde van de prijs heb je ook een Peerless Assassin 90, zelfde formaat en uitstekende prestaties https://www.amazon.nl/dp/B0D5CGDTSP/

Eventueel kan de processor naar de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray, is een 7600 zonder iGPU.
Bedankt voor je feedback. Ik waardeer de suggesties voor de SSD en de cooler. Ik ga deze zeker verder bekijken.
Wat de processor betreft, ik heb bewust gekozen voor de iGPU-versie als backupoptie voor troubleshooting of als de GPU ooit problemen geedt. Maar ik zal de Ryzen 5 7500F zeker ook meenemen als alternatief.
Ik sta ook helemaal open voor andere suggesties die je hebt. Nogmaals bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
Je kunt op de cpu nog iets besparen met een 7500F, zonder interne gpu. Duurder is de nieuwe en iets zuiniger 9600X.
Een goedkoper moederbord is het nieuwe B850i moederbord van ASRock. Voor de juiste foto's en specs zie de website: https://pg.asrock.com/mb/...ightning%20WiFi/index.asp
Zonder bios update geschikt voor Ryzen 9000 cpu's. Passief gekoeld in tegenstelling tot het ASUS moederbord die een fan heeft. Zware stroomvoorziening (niet nodig voor een 6-core).

Ik zou in deze behuizing een topflow koeler kiezen, zoals Techpowerup heeft gekozen in hun review. De lucht blaast dan recht naar de achterste fan in de behuizing. De Deepcool fan is couranter leverbaar, de Thermalright op Amazon (NL/DE). De beste uitvoering is de Copper uitvoering: https://thermalright.com/product/axp90-x53-full/
Als rear fan de Chromax uitvoering gekozen, omdat die zwart is en de fan zichtbaar is.

Je hebt niet vermeld wat voor monitor je gebruikt, maar voor een hogere resolutie of meer fps is er ook een RTX4060Ti leverbaar.

De upgrademogelijkheden zijn beperkt bij ITX. Het tweede M2 slot zit aan de onderkant zonder koeling. Daarom zou ik ook 2Tb overwegen, de Kingston heeft cache, beter bij veel writes.
Ik heb de ASUS-moederbord voornamelijk gekozen vanwege de USB-C videouitgang en, ik geef het toe, een beetje merkloyaliteit. Als ik het goed begrepen heb, is de ASRock B850i een heel nieuw model. Ik zal er zeker wat dieper in duiken voordat ik mijn beslissing neem en zal je aanbeveling serieus overwegen.

Ik ben het eens met de top-flow koel opties.
Wat denk je van de Noctua NH-L9x65 chromax.black Ik weet dat deze wat duurder is, maar hij ziet er echt heel cool uit.
Ik vind ook de kleur van de Thermalright mooi, en ik zag dat deze op Amazon.nl op voorraad is: Thermalright AXP90 X53 Profile.

In eerste instantie heb ik gekopieerd van de onderstaande voorbeelden, dus ik ging ervan uit dat de Noctua NH-D9L chromax.black goed zou werken met de build. Ik ben echter benieuwd waarom je denkt dat ze de Noctua NH-D9L gekozen hebben. Zijn er specifieke redenen waarom je deze boven andere aanraadt?

PCPartPicker Build 1
PCPartPicker Build 2
PCPartPicker Build 3

Ik denk dat de RTX 4060 Ti een beetje overkill is voor mijn behoeften, maar ik zal er zeker naar kijken. Heb ik die hoeveelheid power echt nodig voor EA FC 25? Ik denk het niet, toch?
Ik vond de Kingston RAM-SSD combo echt goed, dus ik ga die aan de build toevoegen. Bedankt weer voor je nuttige advies.
Voel je vrij om andere suggesties of gedachten te delen—ik sta altijd open voor meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Ze zullen de Noctua NH-D9L gekozen hebben, omdat Noctua aangeeft dat die beter koelt. De Noctua NH-D9L scoort 88 punten tegenover 67 voor de L9x65: https://ncc.noctua.at/cpus/model/AMD-Ryzen-5-7600-1651

Het opgegeven TDP van de L9x65 ligt met 65W aanzienlijk lager als van de Deepcool en Thermalright (150/155W), maar ook daar zou ik niet teveel waarde aanhechten. Voor zover mij bekend is er geen uniforme meetmethode en ze hebben hetzelfde aantal heatpipes en ongeveer hetzelfde gewicht. Ik denk wel dat de wijze waarop bij Deepcool/Thermalright de heatpipes door het koelblok lopen beter is dan bij Noctua. De Thermalright lijkt de grootste baseplate te hebben.
https://tweakers.net/pric...;1805694;2152510;2004020/

Voor EA FC 25 op een Full-HD of QHD lijkt een RTX4060 wel voldoende. Het aantal pixels dat je monitor heeft en de games die je speelt zijn echter heel bepalend voor de videokaart die je nodig hebt.
Ik heb hier een snelle check gedaan: https://pc-builds.com/games/9x/ea-sports-fc-25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
Dankzij jouw input heb ik besloten om voor de Thermalright koeler te gaan. Hij is bijna de helft goedkoper dan de Noctua, en de oranje kleur staat geweldig in mijn oranje beauty! :)

Op dit moment gebruik ik geen gamingmonitor. Ik heb nu een Philips, maar ik ben van plan om over te stappen naar een uitvoering: ASUS ProArt PA27JCV Zwart. Aangezien ik ook een Mac-gebruiker ben, zullen de USB-C-connectiviteit en 5K-resolutie van de ProArt voor mij echt handig zijn.

Heb je nog opmerkingen over het ASUS-moederbord? Is het een slechte keuze vergeleken met de ASRock die je hebt voorgesteld? Ik ben benieuwd naar jouw mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
De ASUS is qua functionaliteit prima en heel vergelijkbaar met de ASRock. Ook de stroomvoorziening is prima en de zwaardere stroomvoorziening van de ASRock is niet nodig. De ASRock is wel 2,5jaar nieuwer en ondersteund ook zonder bios upgrade de nieuwst Ryzen 9000 processors. Ik had nog overwogen om een zuinige Ryzen 9600 te adviseren, maar qua prestaties is de meerprijs moeilijk te rechtvaardigen.
De reden om de ASUS niet te kiezen is de mini-fan die is ingebouwd, die zou hoorbaar kunnen zijn en de 3cm fan kun je bij een defect waarschijnlijk niet vervangen. De reden waarom je de ASUS wellicht hebt gekozen is de unieke USB-C Display Alt Mode, zodat je je monitor ook via een USB-C kabel kunt aansluiten.

Aangezien de B850i nog niet leverbaar is, zou ik voor een Ryzen 7600 besparen met een https://tweakers.net/pric...b650i-lightning-wifi.html

De besparing heb je hard nodig voor je videokaart. De ASUS ProArt monitor is prachtig, maar voor de extreem hoge resolutie moet de videokaart 7x(!!) zoveel pixels berekenen als voor een gewone Full-HD monitor.
Als je er mee wilt gamen, dan zou ik bij 27" een QHD-resolutie kiezen, waarvoor slechts 1,7x het aantal pixels berekent hoeft te worden.
De ASUS ProArt is geen gaming monitor, daarvoor is de refreshrate met 60Hz te laag en de responsetijd van 5ms laag. In de computer-1 past ook geen adequate videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
Ik snap je punten en ben het ermee eens dat de ProArt monitor geen gaming monitor is. Maar eerlijk gezegd ben ik ook geen hardcore gamer. Voor mij is de 5K-resolutie en de Calman-kalibratie een must vanwege mijn andere gebruiksscenario’s.

Ik gebruik de monitor ook voor werk en creatieve taken, waar deze eigenschappen echt een verschil maken. Gaming blijft voor mij meer een leuke bijkomstigheid.

Ik denk dat ik voor het ASUS-moederbord ga vanwege de USB-C functionaliteit, aangezien dit voor mij een belangrijke eigenschap is. Hier is mijn bijgewerkte lijst:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Tray€ 182,69€ 182,69
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 255,-€ 255,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4060 8GB SOLO€ 325,28€ 325,28
1BehuizingenTeenage Engineering computer-1€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X53€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 11,10€ 11,10
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 104,90€ 104,90
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB€ 82,99€ 82,99
Totaal€ 961,96

Ik sta open voor suggesties en bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
Ik kan die lelijke antenne ook niet weerstaan. Ik ben van plan deze te vervangen met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Het voordeel van de ASUS antenne is waarschijnlijk dat de voet magnetisch is, waardoor je hem tegen elke kant van de behuizing kunt plakken, waar het signaal het sterkst is.
Pagina: 1