Ik ben vrij ervaren met pc's bouwen en diagnoses stellen, maar ik heb een heel vreemd probleem waarvan ik bij lange na niet kan achterhalen wat het is.
Het volgende gebeurde:
Op mijn ASUS ProArt X870E-Creator WiFi wifi bord heb ik mijn luchtkoeler vervangen door een Asus proart 360mm radiator. Maar sinds ik deze heb vervangen kan ik hem niet meer opstarten. Hij blijft altijd hangen op het dramalampje. Dit verbaasde me omdat ik er nooit problemen mee heb gehad.
Het hangt gewoon aan het dram lampje zonder indicatie op het toetsenbord of de aio koeler.
Dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd:
Het ram omgeruild voor een nieuwe kit waarvan ik weet dat deze werkt
Verschillende ramsleuven geprobeerd met een bekende goede stick en met slechts een stick in het A2-slot zoals aanbevolen in de handleiding.
De cpu verwisseld van een 7800x3d naar een 7600x
Het moederbord verwisseld voor een ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI, ook geprobeerd met verschillende cpu's.
De bios bijgewerkt met q-flash voor beide borden
Gecontroleerd of het ram op de qvl staat (ja).
De pc ram telkens minstens een half uur laten trainen.
Getest zonder iets als gpu en/of ssd erin.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de behuizing misschien stoort en kortsluiting veroorzaakt. Wat vreemd zou zijn omdat alle standoffs netjes zijn geïnstalleerd. Het andere zou kunnen zijn dat de cpu of een van de corsairs kabels defect is. Ik heb ook twee foto's bijgevoegd. Sorry voor de rommel, ik weet dat het niet netjes is, het was alleen om te testen.
Het volgende gebeurde:
Op mijn ASUS ProArt X870E-Creator WiFi wifi bord heb ik mijn luchtkoeler vervangen door een Asus proart 360mm radiator. Maar sinds ik deze heb vervangen kan ik hem niet meer opstarten. Hij blijft altijd hangen op het dramalampje. Dit verbaasde me omdat ik er nooit problemen mee heb gehad.
Het hangt gewoon aan het dram lampje zonder indicatie op het toetsenbord of de aio koeler.
Dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd:
Het ram omgeruild voor een nieuwe kit waarvan ik weet dat deze werkt
Verschillende ramsleuven geprobeerd met een bekende goede stick en met slechts een stick in het A2-slot zoals aanbevolen in de handleiding.
De cpu verwisseld van een 7800x3d naar een 7600x
Het moederbord verwisseld voor een ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI, ook geprobeerd met verschillende cpu's.
De bios bijgewerkt met q-flash voor beide borden
Gecontroleerd of het ram op de qvl staat (ja).
De pc ram telkens minstens een half uur laten trainen.
Getest zonder iets als gpu en/of ssd erin.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de behuizing misschien stoort en kortsluiting veroorzaakt. Wat vreemd zou zijn omdat alle standoffs netjes zijn geïnstalleerd. Het andere zou kunnen zijn dat de cpu of een van de corsairs kabels defect is. Ik heb ook twee foto's bijgevoegd. Sorry voor de rommel, ik weet dat het niet netjes is, het was alleen om te testen.
"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell