Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 11:24
Ik ben vrij ervaren met pc's bouwen en diagnoses stellen, maar ik heb een heel vreemd probleem waarvan ik bij lange na niet kan achterhalen wat het is.

Het volgende gebeurde:

Op mijn ASUS ProArt X870E-Creator WiFi wifi bord heb ik mijn luchtkoeler vervangen door een Asus proart 360mm radiator. Maar sinds ik deze heb vervangen kan ik hem niet meer opstarten. Hij blijft altijd hangen op het dramalampje. Dit verbaasde me omdat ik er nooit problemen mee heb gehad.

Het hangt gewoon aan het dram lampje zonder indicatie op het toetsenbord of de aio koeler.

Dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd:

Het ram omgeruild voor een nieuwe kit waarvan ik weet dat deze werkt
Verschillende ramsleuven geprobeerd met een bekende goede stick en met slechts een stick in het A2-slot zoals aanbevolen in de handleiding.
De cpu verwisseld van een 7800x3d naar een 7600x
Het moederbord verwisseld voor een ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI, ook geprobeerd met verschillende cpu's.
De bios bijgewerkt met q-flash voor beide borden
Gecontroleerd of het ram op de qvl staat (ja).
De pc ram telkens minstens een half uur laten trainen.
Getest zonder iets als gpu en/of ssd erin.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de behuizing misschien stoort en kortsluiting veroorzaakt. Wat vreemd zou zijn omdat alle standoffs netjes zijn geïnstalleerd. Het andere zou kunnen zijn dat de cpu of een van de corsairs kabels defect is. Ik heb ook twee foto's bijgevoegd. Sorry voor de rommel, ik weet dat het niet netjes is, het was alleen om te testen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
heb je het spul ook al buiten de kast geprobeerd op de doos bv van het moederbord,om kortsluiting uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
freaky35 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:52:
heb je het spul ook al buiten de kast geprobeerd op de doos bv van het moederbord,om kortsluiting uit te sluiten?
Nee dat nog niet. Ga ik nog wel even proberen zo. Lijkt mij wel heel raar als het zo is maargoed.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
ram heb je neem ik aan wel in a2 en b2 zitten?

Als je ze beide erin hebt,tis meer om te bevestigen dat het goed zit,alle kabels neem ik aan ook nagekeken.

Ik vind het echt bijzonder dat je met beide systemen hetzelfde probleem hebt dan
Bios van beide borden is neem ik aan wel up to date voor de cpu's?

Je hebt nog geen andere voeding geprobeerd?

Ik zag net toevallig een filmpje van iemand waar de gpu kabel voor een ram lampje zorgde,kabel gewisseld voor een andere en systeem boot gewoon

zou zeker dus ook naar de voeding kijken,hhoeft het niet te zijn,maar kan jje dat ook uitsluiten

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 17-01-2025 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
Soms kan een BIOS reset op deze manier nog wel eens helpen:

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iekozz
Oke even een kleine update: Had de RAM slots niet in A2 en B2 maar in A1 en B1. Daar kon die dus niet mee memory trainen.

Daarmee bootde die meteen door. XMP aangezet en na een reboot weer voila in windows. *O* Dank @freaky35 voor de tip. Duidelijk toe aan weekend.

Wel even wennen weer zo'n mechanisch toetsenbord na een week een laptop keyboard ;-). En de kat is ook weer blij met zijn mini space heater.
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:15:
Soms kan een BIOS reset op deze manier nog wel eens helpen:

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator

[...]
Dank voor je hulp maar was gelukkig niet nodig.

[ Voor 39% gewijzigd door Iekozz op 17-01-2025 22:40 ]

Pagina: 1