Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, eventueel middels streaming (sunlight/moonlight). Ik speel niet echt de nieuwste AAA. Ik ben medium-high settings met tussen de 30-60fps 1080p tevreden. Een beetje spelen met AI zou wel leuk zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000-1500 € (inc. GPU)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat ik even wil wachten met een nieuwe GPU te kopen. Ik kan deze oude rakker nog even gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nog 2 x 1TB SSD (2,5") eentje van de 2 meenemen zou wel leuk zijn. Ik denk dat er ruimte in de kast is hiervoor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
M'n ideale GPU lijkt NVidia (4060), maar 8Gb vram is te weinig. Dat zou geen vooruitgang zijn ten opzichte van een nu 8 ! jaar oude kaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou in zover dat kan een relatief stil ITX willen, door bijvoorbeeld een relatief grote CPU koeler te installeren. Tijdens het gamen zal er uiteraard wat lawaai zijn, dat kan niet anders.
Ga je overklokken?
XMP op memory, en als het kan PBO (als dat kan met betaalbare moederborden) [source]
Wat verwacht je van ons?[i]
Sanity check, advies, eventueel alternatieven.
Ik heb een 120cm desk en de pc moet erop ( kinderhandjes lager
) vandaar de size restriction.
De GPU's die ik een beetje in het oog houd zijn, de B580 als de prijs een beetje zakt. Of de 7700 maar gezien er een nieuwe reeks uitkomen wacht ik nog graag even om te zien wat er gebeurt.
Gamen, eventueel middels streaming (sunlight/moonlight). Ik speel niet echt de nieuwste AAA. Ik ben medium-high settings met tussen de 30-60fps 1080p tevreden. Een beetje spelen met AI zou wel leuk zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000-1500 € (inc. GPU)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat ik even wil wachten met een nieuwe GPU te kopen. Ik kan deze oude rakker nog even gebruiken.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB | € 0,- | € 0,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nog 2 x 1TB SSD (2,5") eentje van de 2 meenemen zou wel leuk zijn. Ik denk dat er ruimte in de kast is hiervoor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
M'n ideale GPU lijkt NVidia (4060), maar 8Gb vram is te weinig. Dat zou geen vooruitgang zijn ten opzichte van een nu 8 ! jaar oude kaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou in zover dat kan een relatief stil ITX willen, door bijvoorbeeld een relatief grote CPU koeler te installeren. Tijdens het gamen zal er uiteraard wat lawaai zijn, dat kan niet anders.
Ga je overklokken?
XMP op memory, en als het kan PBO (als dat kan met betaalbare moederborden) [source]
Wat verwacht je van ons?[i]
Sanity check, advies, eventueel alternatieven.
Ik heb een 120cm desk en de pc moet erop ( kinderhandjes lager
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Tray | € 169,- | € 169,- |
1 | Moederborden | ASRock A620I Lightning WiFi | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Behuizingen | Corsair 2000D RGB Airflow Wit | € 111,45 | € 111,45 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | € 46,98 | € 46,98 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 99,10 | € 99,10 |
1 | Voedingen | Cooler Master V SFX Gold 750 ATX 3.1 | € 145,95 | € 145,95 |
1 | SSD's | Lexar NQ790 2TB | € 116,90 | € 116,90 |
Totaal | € 859,28 |
De GPU's die ik een beetje in het oog houd zijn, de B580 als de prijs een beetje zakt. Of de 7700 maar gezien er een nieuwe reeks uitkomen wacht ik nog graag even om te zien wat er gebeurt.
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6 | € 439,- | € 439,- |
1 | Videokaarten | Sparkle Intel Arc B580 TITAN OC | € 339,- | € 339,- |