ITX - 1080p - streaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, eventueel middels streaming (sunlight/moonlight). Ik speel niet echt de nieuwste AAA. Ik ben medium-high settings met tussen de 30-60fps 1080p tevreden. Een beetje spelen met AI zou wel leuk zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000-1500 € (inc. GPU)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat ik even wil wachten met een nieuwe GPU te kopen. Ik kan deze oude rakker nog even gebruiken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nog 2 x 1TB SSD (2,5") eentje van de 2 meenemen zou wel leuk zijn. Ik denk dat er ruimte in de kast is hiervoor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
M'n ideale GPU lijkt NVidia (4060), maar 8Gb vram is te weinig. Dat zou geen vooruitgang zijn ten opzichte van een nu 8 ! jaar oude kaart. 8)7

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou in zover dat kan een relatief stil ITX willen, door bijvoorbeeld een relatief grote CPU koeler te installeren. Tijdens het gamen zal er uiteraard wat lawaai zijn, dat kan niet anders.

Ga je overklokken?
XMP op memory, en als het kan PBO (als dat kan met betaalbare moederborden) [source]

Wat verwacht je van ons?[i]
Sanity check, advies, eventueel alternatieven.

Ik heb een 120cm desk en de pc moet erop ( kinderhandjes lager :) ) vandaar de size restriction.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 169,90€ 169,90
1BehuizingenCorsair 2000D RGB Airflow Wit€ 111,45€ 111,45
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 46,98€ 46,98
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 99,10€ 99,10
1VoedingenCooler Master V SFX Gold 750 ATX 3.1€ 145,95€ 145,95
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 116,90€ 116,90
Totaal€ 859,28

De GPU's die ik een beetje in het oog houd zijn, de B580 als de prijs een beetje zakt. Of de 7700 maar gezien er een nieuwe reeks uitkomen wacht ik nog graag even om te zien wat er gebeurt.

1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6€ 439,-€ 439,-
1VideokaartenSparkle Intel Arc B580 TITAN OC€ 339,-€ 339,-

Beste antwoord (via svennd op 20-01-2025 22:01)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 10:50

SpamLame

niks

Voor de Intel GPUs moet je even goed kijken of je benchmarks kan vinden voor de games die jij speelt.
Hoewel Intel flinke stappen in driver optimalisatie gemaakt lijkt te hebben sinds de A series kan dat voor jouw games mogelijk anders zijn

uitvoering: Corsair 2000D RGB Airflow Wit heeft 3 2.5" posities, beide SSD kunnen dan ook mee als je wilt.

CPU, persoonlijk zou ik er 1 met iGPU nemen aka de 7600 (of mogelijk 9600) ivm hebben van beeld bij troubleshooting GPU. Toegeven is mij niet vaak overkomen dus afhankelijk van jouw ervaring / mindset afwegen of dat het prijsverschil waard is.

PSU is al een ouder type zonder 12vhpwr aansluitingen, dat laatste hoeft met je beoogde GPUs ook niet, voor de toekomst is dat iets om bij stil te staan.
Puur op prijs en bij CM blijvend en 12vhpwr, zou uitvoering: Cooler Master V SFX Gold 750 ATX 3.1 een mooie optie wezen. Net wat meer Watt beschikbaar. Minder goed voor de efficientie, maar met een temeratuur geregeld fan mogelijk stiller vergeleken met een lager Watt model.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 10:50

SpamLame

niks

Voor de Intel GPUs moet je even goed kijken of je benchmarks kan vinden voor de games die jij speelt.
Hoewel Intel flinke stappen in driver optimalisatie gemaakt lijkt te hebben sinds de A series kan dat voor jouw games mogelijk anders zijn

uitvoering: Corsair 2000D RGB Airflow Wit heeft 3 2.5" posities, beide SSD kunnen dan ook mee als je wilt.

CPU, persoonlijk zou ik er 1 met iGPU nemen aka de 7600 (of mogelijk 9600) ivm hebben van beeld bij troubleshooting GPU. Toegeven is mij niet vaak overkomen dus afhankelijk van jouw ervaring / mindset afwegen of dat het prijsverschil waard is.

PSU is al een ouder type zonder 12vhpwr aansluitingen, dat laatste hoeft met je beoogde GPUs ook niet, voor de toekomst is dat iets om bij stil te staan.
Puur op prijs en bij CM blijvend en 12vhpwr, zou uitvoering: Cooler Master V SFX Gold 750 ATX 3.1 een mooie optie wezen. Net wat meer Watt beschikbaar. Minder goed voor de efficientie, maar met een temeratuur geregeld fan mogelijk stiller vergeleken met een lager Watt model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:35
Bedankt, voor het advies !

Ik heb de PSU een beetje gekozen uit deze lijst. Ik heb er geen verstand van. Ik denk dat zo'n 12vhpwr aansluiting wel handig kan zijn, dan kan ik met de GPU alle kanten uit. (aangepast in topic)

De 7600 vs 7500F is momenteel ~30-40 euro verschil, ik volg je in zover dat het handig kan zijn om te debuggen of om later mss te gebruiken als nas/server cpu. Ik denk er nog eens over na :)

Ik ben nog aan het twijfelen of 64GB eventueel niet beter zou zijn toekomst gewijs ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:06
Meestal is het advies in het voordeel van de 7500F omdat je gewoon geen 30 of 40 euro wil betalen voor alleen dat kleine risico. Mocht het toch gebeuren dat je issues hebt met de grafische kaart dan baal je natuurlijk even bij het gebrek aan een alternatief. Ik zou voor het voorkomen van dat risico niet veel extra euro’s over hebben.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+