Help met identificeren van materiaal van stootbord trap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrz
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 20:02
Hallo,

Ik ben mijn trap aan het schilderen. Nu heb ik eerst de vloerbedekking en de lijmresten weggehaald.
Maar ik kom er achter dat de onderste twee stootborden niet van hout zijn maar van een soort geperst plastic ofz. Weet iemand wat dit is? Kan ik hier gewoon met montage kit een 12mm multiplex plaat tegen plakken zodat alsnog mijn hele trap geverfd is? Of hebben jullie een beter idee? Kan het in ieder geval niet zo verven.

Ik ben benieuwd. Thanks voor de hulp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmY707-uTr8Kgh6TL22lbZa0svo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcROCkfkhwwz7SRBNUwvzg4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY-ed5nSJkEv88n6Y-s4OTX0mJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYmH13kJyKQAZhIHqXIkIgOa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SciroccoRon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-05 21:56
Dat lijkt op vinyl wat op de stootbord geplakt is. Zou je ook nog moeten kunnen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07
Wat het ook is, je 12mm multiplex + montagekit idee is helemaal niet zo gek en veruit de snelste oplossing, lijkt me.

Hoe oud is je huis? Zo oud dat asbestbevattend materiaal een mogelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:52
Een soort van geperste vezelplaat met een laklaag er op. Daartegen waarschijnlijk tapijt op jute geplakt wat voor die struktuur zorgt. kans dat je dat er ooit nog netjes afkrijgt schat ik klein in, met een verfbrander zou je kunnen proberen.
12mm multiplex lijkt me overdreven dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:11
12mm multiplex kun je overal op plakken maar dan veranderd de diepe van je trede, dat is mogelijk onhandig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrz
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 20:02
Denk je dat het asbest is? Dan heb ik wel echt een groot probleem.

STRESSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hoe oud is het huis, enige indicatie hoe lang dit op de trap zit?
Snij er een stuk af en kijk of je (papierachtige)vezels ziet, steek het aan. Asbest brand niet.

[ Voor 26% gewijzigd door BiLLY_daKid op 18-01-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:07
Ik heb geen idee. Maar het is grijs en we weten niet wat het wel is. Daarom, hoe oud is het? Asbest werd toegepast tot in de jaren 80.

Als je het zeker wilt weten kun je voor 30-40 euro een testkit bestellen, snij je er een stukje af en stuur je dat terug naar het lab. Dan kijkt het lab en krijg je een rapport en weet je het zeker.

Ik kan me voorstellen dat je als je denkt dat het mogelijk asbest is je daar stress van krijgt, de werkelijkheid is niet zo ingewikkeld: eerst vaststellen of het zo is of niet. Daarna kun je besluiten wat je er mee doet. Laten zitten (en melden bij verkoop) is ook een optie.
Weghalen is mogelijk, maar mag alleen zelf als je het makkelijk los krijgt, netjes verpakken en inleveren bij de gemeente. Anders: inventarisatie laten doen en door een asbestverwijderaar laten verwijderen. Reken qua kosten op 1-2 man-dagen aan arbeid alles bijelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:11
Hoe ziet het er aan de andere kant uit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 06:23:
12mm multiplex kun je overal op plakken maar dan veranderd de diepe van je trede, dat is mogelijk onhandig.
Ja, dit. Ik zou eerder een plaatje hardboard of dun MDF gebruiken. Ook gemakkelijker om strak te verven dan multiplex (of je moet juist willen dat je de houtnerven wat blijft zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:14
Mijn trap zag er in z'n geheel **ongeveer** zo uit. Dat was zoals hierboven omschreven de achtergebleven troep van oude gelijmde tapijt.
Twee manieren die goed werken:
- verfbrander en krabben. De lijm wordt dan zacht en redelijk makkelijk weg te krabben. Zorg wel voor goede ventilatie en regel een gasmasker.
- bandschuurmachine en een 'muis' en flink wat schuurpapier. En zorg dat je een stofzuiger hebt doe je er rechtstreeks op aan kan sluiten.

Zelf heb ik de eerste methode gebruikt, een buurman de tweede.

Op de stootborden heb ik dun hardboard 3mm gekit. Dat kan je dan eerst op je gemak schilderen dan opplakken en een kitrandje er langs voor de afwerking.

Kijk inderdaad nog even aan de achterkant van de trap hoe het er daar uitziet, en probeer anders een klein hoekje af te krabben/schuren. Of gewoon niks aan doen en kijken of je hardboard er recht genoeg op krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Piemol op 19-01-2025 08:41 ]

Pagina: 1