Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-06 07:23
Onlangs zag ik een video* van Tom Scott waarin hij uitlegt hoe Electric Network Frequency (ENF) wordt gebruikt om audio- en video-opnames te verifiëren.

Door het meten van kleine variaties in de netfrequentie die onbewust in een opname wordt vastgelegd te vergelijken met een database van historische ENF-gegevens, kun je bijvoorbeeld vaststellen of een opname authentiek is en wanneer deze gemaakt is.

Dit zette me aan het denken: is er in Nederland een openbare ENF-database beschikbaar, of misschien een API waarmee je toegang kunt krijgen tot deze data?

Ik heb tijdens mijn zoektocht wel een interessant artikel gevonden: PMC9304164**, maar dit betreft slechts een snippet en biedt geen volledige dataset of details over toegang. Verder heb ik zonder succes gezocht op termen zoals ENF-database Nederland, Electric Network Frequency API, historische netfrequentiegegevens, en TenneT ENF-data.

Mijn specifieke vragen:
  1. Weet iemand of een instantie in Nederland (bijvoorbeeld TenneT) deze data publiek beschikbaar stelt of via een API toegankelijk maakt?
  2. Onder wetgeving zoals de Wet open overheid (Woo) of de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) kan overheidsinformatie verplicht openbaar worden gemaakt. Kan ENF-data zo worden geïnterpreteerd dat het hieronder valt?
  3. Heeft iemand ervaring met het opvragen van ENF-data, het gebruik van een vergelijkbare API, of weet iemand welke stappen ik kan ondernemen om toegang te krijgen?
Alle tips of ervaringen zijn welkom!

* link naar video: YouTube: The hidden background noise that can catch criminals
** link naar artikel PMC9304164: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9304164/

[ Voor 21% gewijzigd door Mushroomician op 17-01-2025 18:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 18:58

Dido

heforshe

Het zou mij verbazen als een dergelijke database openbaar beschikbaar zou zijn.
Zou wel handig zijn, want dan kan iemand die een (met AI?) een opname vervalst hem ook echt authentiek maken :+

Het gaat, als de Nederlandse politie deze methode gebruikt, om opsporingsdata, en ik denk niet dat je met een WOO ver gaat komen om die gegevens openbaar te krijgen. De WOO betekent niet dat jij inzage moet krijgen in alle gegevens die de Nederlandse oveheid heeft.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat zou je in hemelsnaam met die data willen doen, behalve inderdaad dingen heel goed vervalsen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mushroomician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-06 07:23
Dido schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:08:
Het zou mij verbazen als een dergelijke database openbaar beschikbaar zou zijn.
Zou wel handig zijn, want dan kan iemand die een (met AI?) een opname vervalst hem ook echt authentiek maken :+

Het gaat, als de Nederlandse politie deze methode gebruikt, om opsporingsdata, en ik denk niet dat je met een WOO ver gaat komen om die gegevens openbaar te krijgen. De WOO betekent niet dat jij inzage moet krijgen in alle gegevens die de Nederlandse oveheid heeft.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat zou je in hemelsnaam met die data willen doen, behalve inderdaad dingen heel goed vervalsen?
Dat je het kunt gebruiken om te vervalsen lijkt mij geen sterk argument om het niet te openbaren. Want een kwaadwillende kan immers nu ook zelf de ENF registreren.

Het lijkt mij juist interessant om voor individuele personen en kleine mkb een methode van verificatie hebben die toegankelijk en goedkoop is. Daarmee komt natuurlijk ook de betrouwbaarheid te vervallen. Maar die is nu ook al niet 100% vanwege het feit dat kwaadwillende al reeds in staat zijn om het te vervalsen.
Het is immers overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Leuke vraag :)

Als ik even snel de literatuur bekijk is deze dissertatie interessant: https://pure.tudelft.nl/w...SBN-978-94-6366-913-9.pdf

In H3.3.2 staat:
Independent ENF reference measurements at 1 Hz are universally accessible and downloaded from, e.g., the power-grid frequency database [Gorjão et al., 2020] and the website of TransnetBW GmbH. In this manuscript, ENF measurements from a German provider were used – data that are synchronous with the electrical grid op-
erated in the Netherlands.
In Gorjão et al, 2020 verwijst men naar een power grid frequency database, inclusief beschrijvend paper in de referenties. Uiteindelijk eindigt dat bij deze dataset: https://osf.io/by5hu/ De beschrijvende paper helpt een hoop in de interpretatie schat ik zo :+

Het TransnetBW-lijntje heb ik niet afgelopen, mogelijk bevat die dataset ook recentere gegevens.

Knock yourself out, en hou ons op de hoogte van de vorderingen :)

If you can see, look. If you can look, observe