Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjhvs
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-01 09:05
Hoi,

Ik heb 2 laptops op het oog... graag jullie advies!

Gaat om deze 2:
https://www.coolblue.nl/p...-oled-x1505za-ma437w.html
https://www.coolblue.nl/p...obook-x1605va-mb950w.html

Wat ga je met je laptop doen?
Zwaartse dat dat ik er me ga doen is foto- en videobewerking. Hobbymatig!

Wat is je budget?
Max 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zo nu en dan op de camperreizen die we maken. Maar het meeste zal ik er thuis gebruik van maken. Met een externe monitor... ik dacht zelf aan 15 max 16 inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, gecharmeerd van Lenovo (de grijze kleur) maar ik sta open voor alles. Daarom ook gekomen voor deze ASUS machines door de goede processor, schrijfruimte, intern geheugen in combinatie met deze prijs.

Voor welke ASUS machine (die 2 hierboven) zouden jullie kiezen of weten jullie zo snel een andere met bovenstaande in acht gehouden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 02:38
Als ik zelf voor deze keuze zou staan zou ik die met de Core i7 processor kiezen.

Reden: Core i9 processoren staan bekend als echte heethoofden en slurpen je accu veel sneller leeg. Bovendien kunnen ze al hun warmte niet zo makkelijk en snel kwijt in zo'n kleine behuizing. Gevolg: de ventilator gaat veel harder blazen / irritanter geluid geven dan bij het model met de i7 processor.

Ik vind het eigenlijk nogal wat dat fabrikanten het aan durven om i9 processoren in hun laptops te stoppen.

Een verschil van 0,4inch in schermgrootte lijkt me voor het gevoel niet veel uit te maken.

Dan kun je nog gaan kijken naar het verschil tussen OLED en IPS, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat ik wel weet is dat ik het van mijn eigen laptop (oude Lenovo T550) irritant vind dat die geen goede kijkhoeken heeft. Maar zoiets kun je alleen in een winkel zien als de laptop aan staat.

Je zou ook nog naar de reviews op Coolblue kunnen kijken. Ze komen er wat dat betreft allebei wel goed vanaf. Punt is alleen dat die reviews alleen maar gebaseerd zijn op ervaringen op de korte termijn. Een opmerking als "na een paar jaar waren twee van de drie USB poorten ineens stuk" ga je in zulke reviews niet vinden.

Wat merken betreft: mijn ervaring is dat je beter naar typenummers dan naar merken kunt kijken.

Gezien je budget en je opmerking over foto -en videobewerking kun je ook nog kijken naar een tweedehands of refurbished Macbook, maar je moet dan natuurlijk geen moeite hebben met schakelen naar een ander besturingssysteem dan je gewend bent. Zelf zou ik nooit voor een Macbook kiezen vanwege de beperkte opslagcapaciteit.

[ Voor 35% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-01-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14
Ik zou deze Lenovo overwegen:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16IMH9 (83DC006LMH)

Deze heeft om te beginnen een volledig aluminium behuizing. Ik vermoed dat de Asus laptops een kunststof behuizing hebben (ten eerste omdat mijn duurdere Asus ook kunststof is, ten tweede omdat ik nergens zie staan dat ze aluminium zijn). Voor foto- en videobewerking is een scherm met een goede kleurweergave wat mij betreft belangrijk, de Oleds van zowel de Asus als deze Lenovo hebben dat (100% DCI-P3). De Lenovo heeft wel een iets lagere resolutie, maar daar staat tegenover dat hij een nieuwere processor en 32GB geheugen heeft.

Overigens, voor videobewerking is, denk ik, meer grafische power in de vorm van een discrete GPU wenselijk. Voor alleen wat editen zal dit wel goed gaan, maar pakketten zoals DaVinci Resolve en Premiere Pro werken een stuk vlotter met een discrete GPU. Aan de andere kant, dan kom je in andere budgetten uit, vrees ik.

Deze (non-oled) Asus heeft trouwens dezelfde specs, maar is iets goedkoper dan die bij Coolblue:
uitvoering: ASUS VivoBook 16 X1605VA-MB722W

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
€1000 is een heel leuk budget waar je een hoop kanten mee op kan! Hier een paar opties.

Je zat al aan de VivoBooks te denken, mag ik dan de uitvoering: ASUS VivoBook S 15 OLED M5506UA-MA067W aanbevelen? Komt met een zeer vlotte en efficiënte Ryzen 7 8845HS-processor en uitstekend 2.8K OLED-scherm. Verder een veel grotere accu (75 Wh) en hij is nog lichter ook.

Iets experimenteler is de ASUS Vivobook S 15 S5507QA-MA006W. Dit is een laptop met Qualcomm Snapdragon X Elite-processor gebaseerd op de ARM-architectuur. Komt met een uitstekend 2.8K OLED-scherm en heeft best wat goede reviews, maar wel even goed inlezen.

Aan de bovenkant van je budget zit de ASUS Zenbook S 16 UM5606WA-RK083W. Uitstekende, gloednieuwe AMD Ryzen AI 9 365-processor, 2.8K 120Hz OLED-scherm, 24 GB LPDDR5X-geheugen.