werk / fun pc samenstellen of compleet systeem aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-01 10:39
Hallo,

Ik had een vraagje. Mijn ouders wonen in Veendam ( het noorden van het land ) en ik woon daar wel een eindje vandaan. Maar ze willen graag een nieuwe computer. Ze gaan hem alleen maar gebruiken voor: MS Office, Internetten, filmpje kijken, veel youtube, muziek luisteren.

In het noorden zijn niet veel computerzaken meer. Voor mijn ouders ( en voor veel meer mensen ) is dit wel een nadeel / probleem aangezien ze niet zo heel veel verstand van computers hebben en als de pc dan een keer niet meer werkt dat ze bijv even naar de winkel in de buurt kunnen gaan zodat ze geholpen worden.

Bij hun in de buurt zit mogpc.nl Hier kan je ook wel een pc samenstellen, maar ze hebben ook complete systemen.

Wat zouden jullie adviseren qua pc voor mijn ouders !!!

1:) https://mogpc.nl/yours-red/ of de https://mogpc.nl/yours-green/

2;) door mij zelf samengesteld

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 95,-€ 95,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 45,77€ 45,77
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 149,-€ 149,-
1VoedingenCorsair RM650 (2023)€ 84,55€ 84,55
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 834,26

Ik weet dat mijn systeem overpowered is ( zeker voeding ), maar hou zelf er wel van om een beetje geheugen in de pc te hebben met een goede processor. En voor toekomst heb ik op zich liever alvast 32gb geheugen ipv 16gb, maar misschien ook wel in jullie ogen totale overkill haha

Het lastigste bij de samengestelde pc vind ik toch wel de voeding. Geen idee welke te kiezen. ( geen fan van be quiet voedingen.

Tips over de samenstelling zijn zeker welkom. Want misschien zijn er wel veel betere componenten te bedenken )

Bij de samengestelde pc komen natuurlijk nog wel 150 euro bovenop voor het assemblage en eventueel nog windows 11. Waarmee deze pc een x zo duur gaat worden ongeveer als het complete systeem wat ze aanbieden / adviseren ( de yours red of yours green )

Wat zouden jullie doen?

Mijn grootste probleem met complete systemen is dat je altijd moeilijk weet wat voor onderdelen erin zitten. welke ssd bijv of welke voeding. Lees heb soms mijn twijfels over de kwaliteit van deze complete systemen, maar kan er verder ook niet over oordelen, Ook dure voedingen kunnen snel kapot gaan als je pech hebt natuurlijk.

Lang verhaal sorry daarvoor

Bedankt alvast voor eventueel reacties en tips.

( hopelijk is lijstje van samengesteld pc goed te zien, want nieuw hier en geen idee hoe het wekt precies om de lijst hier te plaatsen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-05 19:43
Het voordeel van de computerzaak om de hoek is dat hij dichtbij is. Het nadeel: veel voor weinig. Je betaalt flink voor een computer die meestal niet de beste of/en verouderde componenten heeft. Ik zou altijd liever zelf iets samenstellen. De kans dat je ermee terug moet omdat niemand in de omgeving het ongemak kan verhelpen is vrij klein.
Zit er verder ook geen repaircafé in de buurt waar ze terecht kunnen?
Misschien wel even kijken naar een moederbord met WiFi?

[ Voor 15% gewijzigd door GJ uit Brabant op 17-01-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Nou normaal gesproken gaan ze gewoon bekabeld internetten, maar wifi kan op zich geen kwaad om als extra te hebben natuurlijk.

Dat vind ik ook nadeel dat je redelijk veel betaald voor een pc met over algemeen wat oudere onderdelen inderdaad. Voor mezelf zou ik hem laten samenstellen, maar ja haha.

Het systeem wat ze aanbieden voor die 650 euro, daar kunnen mijn ouders het op zich natuurlijk prima mee doen, maar of het de beste keus is...........

repaircafe, geen idee dat moet ik opzoeken. Doet repaircafe ook installatie windows en drivers enz dan? Dat kan ik ook heus wel doen maar ik kan niet even vanuit Brabant die kant op rijden om even pc te gaan maken. En je weet zelf dat als je pc niet meer werkt je niet een week wil wachten vaak totdat er iemand langs komt haha

[ Voor 22% gewijzigd door rickb23 op 17-01-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Je kunt zelf ook iets samenstellen waarmee het prima lukt voor nog een stuk minder dan 600 euro. En willen ze daar zoveel extra voor betalen? Met het risico dat die computerzaak er ook ieder moment de brui aan kan geven.
Ik zou eens gaan zoeken naar een oplossing voor het geval dat...
Eén repaircafé, handige buurman, een vrijwilliger via een computerclub of lokaal vrijwilligerssteunpunt. Hier heeft de gemeente bijvoorbeeld een bemiddelingsbureau waar (voornamelijk oudere) inwoners een aanvraag kunnen doen voor vrijwilligers op allerlei gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Heb je gelijk in GJ uit Brabant dat dat handig zou zijn een hulp op 1 of andere manier in de buurt!

Maar ze moeten toch echt een andere pc nu in elk geval want die ze nu hebben werkt gewoon echt niet meer. Minder dan 600 euro? Het assembleren van de pc komt er sowieso al bij want daar heb ik zelf ook geen verstand van, dus 150 euro ongeveer zijn ze altijd al kwijt.

Mijn samengestelde hierboven is dus beetje teveel van het goede?

Moet wel een beetje een pc zijn waar wel wat tempo in zit ondanks dat ze geen zware taken gaan doen

[ Voor 10% gewijzigd door rickb23 op 17-01-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Probleem is dat je een kant en klaar systeem met onbekende componenten vergelijkt met een eigen lijstje met waarschijnlijk een stuk betere (duurdere) componenten.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 59,95€ 59,95
1BehuizingenAerocool QS-180€ 35,07€ 35,07
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-16GISB€ 26,54€ 26,54
1VoedingenInter-Tech SL-500 Plus€ 29,12€ 29,12
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 380,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Ja het is een beetje een ongelijke vergelijking inderdaad.

De grote vraag is eigenlijk ook meer kunnen ouders beter compleet systeem kopen of toch laten samenstellen. Ze hebben budget van rond de 1000,-. Vraag is dan ook zou je 1000,- moeten besteden aan een pc voor simpele taken.

de zelf samengestelde heeft zeker duurdere componenten.

Ik krijg niet echt antwoord op de vraag welke componenten er in die samengestelde zitten. Dus moederbord, ssd zijn niet bekend. De voeding zou een 500W zijn maar geen idee van welk merk dan ook.

Maar jouw systeem ziet er ook goed uit. De jouwe is een AM4 socket systeem en de mijne volgens mij een AM5, maakt dat nog veel uit?

https://www.paradigit.nl/...amd/80064918/product/3061

[ Voor 6% gewijzigd door rickb23 op 17-01-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Mijn lijstje is niet opgesteld als advies maar puur samengesteld om te laten zien hoe goedkoop het kan (en het kan zelfs nog goedkoper dan dat), en ik zou ook uitgaan van componenten van soortgelijke kwaliteit of minder bij een kant en klaar systeem als er niet duidelijk gespecificeerd wordt wat er precies in zit.
Lees ook de Best Buy Guide voor een basis PC eens:
Best Buy Guide: De beste basis-pc

Een AM5 systeem biedt zeker voordelen als je later wil upgraden. Het is meer toekomstbestendig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
die best buy heb ik vreemd genoeg totaal gemist !! apart. Bedankt voor die link

Die pc kost ook als je met upgrade adviezen doet 600 euro ongeveer. Dat is dan vermoedelijk een betere deal dan de complete systemen rond die prijs? Ik gok dat het betere componenten zijn ja.

Alleen andere voeding totaal geen fan van be quiet maar verder zijn er ook bijna geen voedingen beneden de 5 of 600 watt

Upgraden tja ja ja, denk dat als pc af is of kapot dat ouders eerder nieuw systeem zouden gaan kopen. Qua snelheid is er niet echt verschil te merken bij bijv dd4 of ddr5 geheugen tijdens youtube ofzo?

zo meer vragen zal ik niet stellen haha, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:25
Ik heb deze week de volgende setup gemaakt voor mijn ouders:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 114,95€ 114,95
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 63,96€ 63,96
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-16GVK€ 32,99€ 32,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 56,-€ 56,-
1SSD'sLexar NM620 512GB€ 35,99€ 35,99
Totaal€ 333,88

Ze komen van een 8 jaar oude pc met i3 7100 en die is vervangen omdat die geen W11 kan draaien, niet omdat die te traag werd.

Kunnen ze weer 8 a 10 jaar verder. Upgraden gaan ze niet doen, dus de meerwaarde van AM5 zie ik niet. Kost minstens €100 extra voor marginale snelheidswinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:40
Is Windows een must? Want anders zou een Mac Mini ook een leuke oplossing kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29
Is een NUC geen optie? Het bedrijf dat je noemde verkocht die ook, maar heeft ze nu niet op voorraad. Ze kunnen er vast wel een bestellen. Neemt weinig ruimte in op het bureau en als je ouders er mee naar een kennis of de winkel moeten is het heel makkelijk mee te nemen. Andere mini-pcs's kunnen natuurlijk ook.

Als je graag bij dit bedrijf bestelt, dan kan je er denk ik wel van uitgaan dat ze van alle merken die ze verkopen allerlei modellen kunnen bestellen bij hun leverancier, die hoeven niet perse al in hun webwinkel te staan. Bv de mini-pc's van HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik snap de adviezen om te besparen, maar let er ook op dat sommige mensen (reis)tijd belangrijker vinden dan geld. Die 100 euro ben je snel kwijt aan benzine en een ongepland druk weekend als je ver weg woont. Repair cafe's zijn vrijwilligers, dat is doorgaans een keer in de zoveel tijd, bijvoorbeeld eens per maand. Met een beetje pech mag een kapotte PC dus een maand wachten. Een fysieke winkel kan ook een keer op de fles gaan, maar nu zitten ze er nog wel... al zijn diensten als student-aan-huis en soortgelijke lokale "ik fix uw computer"-diensten een handig betaald alternatief.

Persoonlijk zou ik AM4 ook prima vinden. Een 8700G is mooi spul maar ik denk niet dat een oudere die een beetje mailt en surft het verschil gaat merken met een 5500GT. DDR4 is ook lekker goedkoop, wederom, het verschil met DDR5 is voor deze toepassingen niet merkbaar. Zeker met de moderne hexacores gaat ook budget-hardware nog vele jaren mee.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Miyazono schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:10:
Is Windows een must? Want anders zou een Mac Mini ook een leuke oplossing kunnen zijn
Nou voor mijn ouders is Windows wel het makkelijkste hebben ze altijd mee gewerkt.

Meerwaarde voor socket AM5 is wat ik begrijp meer voor gaming pc's en als je zware videobewerking gaat doen zeg maar.

Dan ga ik dus kijken voor een am4 systeem!!

[quote][b]william_b in "werk / fun pc samenstellen of compleet systeem aanschaffen?"william_b schreef op
[td align=center]1[/td]
[td]Voedingen[/td]
[td]be quiet! Pure Power 11 400W[/td]
[td]€ 56,-[/td]
[td]€ 56,-[/td]

Ik lees verschillende reviews over deze voeding. Sommige heel tevreden maar ook bij veel snel kapot of ratelende fan. En zelf ook al eens een be quiet gehad waar ik niet zo te vreden over ben geweest.

Dus had graag een andere voeding, maar dat is lastig want de meeste voedingen beginnen bij 550w. weet dat dat teveel is. Maar wat gebeurt er als je bijv in het systeem van william_b een 750w voeding zou plaatsen? Ja efficientie is er niet echt, maar wat voor problemen kan het verder opleveren?

wat is een leuk nuc / mini pc systeem dan? zijn ook niet heel goedkoop zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Met een zwaardere voeding heb je capaciteit over. Het kan geen kwaad. Meestal is een lichtere voeding goedkoper, vandaar dat men vaak adviseert om niet te zware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-03 16:33
Leuk systeempje voor weinig

[ Voor 85% gewijzigd door LeonieV op 18-01-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Ik denk dat ik toch voor jouw systeem dan grotendeels moet gaan GJ

Alleen kijk ik nog even naar een andere voeding en behuizing. Voeding blijf ik toch heel lastig vinden

Ook bij de ssd's zie je door de bomen het bos niet meer moet ik eigenlijk zeggen

En als je reviews gaat lezen van mensen ben je soms nog verder van huis want bij sommigen is het binnen een week kapot enz dan ga je weer twijfelen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Houd er dan a.u.b. rekening mee dat ik puur een lijstje opgesteld heb om aan te tonen hoe goedkoop zo'n kant en klaar systeem kan zijn qua componenten. Ik heb bijvoorbeeld niet gekeken naar de QVL (qualified vendors list).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 11:33
rickb23 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:23:
Ze gaan hem alleen maar gebruiken voor: MS Office, Internetten, filmpje kijken, veel youtube, muziek luisteren.
Eerlijk, vrijwel elke PC van de afgelopen 10 jaar zal prima geschikt zijn voor deze beoogde doelen.

Naar mijn mening is zelfbouw het niet waard voor dit soort doeleinden:
Mocht er iets fout gaan, zullen je ouders altijd eerst naar jou kijken voor een oplossing. Gezien de afstand lijkt me het niet ideaal dat jij dan voor tech support moet gaan spelen.

Ik zou eerder een (refurbished) prebuilt office PC aanraden. Deze systemen zijn over het algemeen zeer stabiel en bij eventuele gebreken is de verkopende partij verantwoordelijk. Het internet staat vol met zaken die refurbished HP ProDesks of Dell Optiplexen verkopen tegen zeer schappelijke prijzen. Zelfs bij de lokale zaak die jij aanhaalde kun je ze vinden:
https://mogpc.nl/hp-prode...16gb-ddr4-windows-11-pro/

[ Voor 0% gewijzigd door RAW_ op 18-01-2025 20:54 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zie eigenlijk niet een hele goede reden in om niet een N100 boxje te scoren rond de 100 euro die vrij vaak langskomt op pepper. Beoogde builds zijn naar mijn insziens vrij overkill.

Snap dat je hier meer "oomph" wilt, maar een paar honderd extra pissen op iets waar je ouders het verschil niet van gaan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Eens met @Thomg's aanpak, een Beelink EQ12 of EQ14 (via Ali of Amazon te krijgen) of een Minisforum UN100L volstaat voor wat pa en ma doen. Prestatie van de N100 is in de dagelijkse praktijk vergelijkbaar met de processor uit hun huidige PC, en voor Youtube/Internet/Mail/Word/Excel ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickb23
Mijn ouders hebben blijkbaar iemand in de buurt gevonden die wel naar hun pc wil kijken als deze kuren vertoond. Een zoon van een goede kennis van ze. Dus dat lijkt wel betrouwbaar.

Wordt een mini pc niet warm als ouders hele dag de computer aan hebben staan? Zitten er niet hele dag achter maar ze starte in de morgen om 10 en om 10 in avond gaat ie weer uit ofzo.

Ze zijn hoorde ik gisteravond ook bij 2 computerzaken geweest, daar adviseerden ze beide een Hp desktop van rond de 600 a 650 euro compleet. Ik heb geen idee welke modellen of wat erop zit want ze hebben geen artikelnaam of product genoteerd ( handig !! )

De pc die ze nu gebruiken is mijn oude gaming pc. Deze is inmiddels al meer dan 13 jaar oud maar begint nu wat kuren te vertonen. Af en toe blauw scherm en geen idee waardoor heb er ook al naar zitten kijken. 13jr vind ik netjes voor een pc vandaar dat mijn voorkeur ook uitgaat / ging naar een zelfbuild omdat ik denk dat het meer kwaliteit geeft, maar kan ook gewoon geluk zijn dat deze pc nog steeds draait.

Mijn eigen voorkeur zou dan uitgaan naar zoiets als dit dan als william voorstelde , maar uiteindelijk hebben mijn ouders natuurlijk wel het laatste woord haha

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 114,95€ 114,95
1MoederbordenGigabyte A520M S2H€ 63,96€ 63,96
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-16GVK€ 32,99€ 32,99
1SSD'sLexar NM620 512GB€ 35,99€ 35,99
Totaal€ 333,88

Al blijft deze voeding een dingetje voor mij , maar niemand is tot nu toe met een goede alternatieve voeding gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

rickb23 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:39:
Wordt een mini pc niet warm als ouders hele dag de computer aan hebben staan? Zitten er niet hele dag achter maar ze starte in de morgen om 10 en om 10 in avond gaat ie weer uit ofzo.
Compact betekent niet dat ze warm worden. Vaak zit er 1 grote fan in die direct alle hitte wegblaast.
Meer is ook absoluut niet nodig, verbruik is doorgaans niet veel meer dan 20W.
Dat is zeker wel een noemenswaardig voordeel, maar of je ouders dat heel interessant vinden is twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
rickb23 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:39:
Ze zijn hoorde ik gisteravond ook bij 2 computerzaken geweest, daar adviseerden ze beide een Hp desktop van rond de 600 a 650 euro compleet. Ik heb geen idee welke modellen of wat erop zit want ze hebben geen artikelnaam of product genoteerd ( handig !! )
Voor dat bedrag krijg je bij HP een PC met een recente Intel i5 (bv deze HP Slim Desktop S01-pF4008nd), voor je ouders is dat flink overkill..... Met een beetje pech krijg je een wat oudere CPU geleverd (bv HP Slim Desktop S01-pF2806nd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Wat is overkill? Omdat hij te duur is in verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
LeonieV schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:44:
Wat is overkill? Omdat hij te duur is in verhouding?
De processor heeft niet veel te doen met de dingen die @rickb23's ouders met deze PC gaan doen, zoals sommigen in deze thread al opmerket gaat dit werk prima met een PC die minder dan de helft van de vermoedelijke HP's waar pa en ma in Veendam naar gekeken hebben. Een beetje Googlen leert dat pa en ma gisteren waarschijnlijk bij EP Rosies geweest zijn, die verkopen een HP Slim Desktop S01-pF2002nd voor €669, dat is dus een model met de drie generaties oude Intel i5 - voor dat geld is dat geen goede deal, de onderdelen koop je voor een kleine tweehonderd minder:
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 147,99€ 147,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI D4€ 158,99€ 158,99
1BehuizingenAntec NX500M€ 52,84€ 52,84
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 28,96€ 28,96
1SSD'sKingston NV3 500GB€ 39,50€ 39,50
Totaal€ 484,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Ja okey maar als ze hem dan moeten laten samenstellen en nog windows 11 erbij dan kom je rond dat bedrag van 699 wel uit natuurlijk.

een kant en klaar systeem is denk ik altijd te duur voor wat je krijgt, maar het is handig voor computer leken.

Maar ik snap wel wat je bedoelt marty
Pagina: 1