Gebruik van Excelbestand (xlsm) in LibreOffice Calc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-07 08:24
Wat achtergrondinformatie

Mijn eega gebruikt een "boekhoudprogramma" dat gemaakt is in Excel voor haar bedrijfsadministratie. Het is al vrij oud maar het werkt voor haar goed. Ze kan er alles in zetten wat voor haar van belang is, waaronder ook de kilometers die ze met haar privéauto voor haar werk aflegt. Op basis van de uitkomsten doet ze elk kwartaal haar BTW-aangifte.

Vanwege al het geklooi van Microsoft met Office willen we nu over naar LibreOffice, dat voor de meeste dingen prima voldoet. Helaas werkt alleen het boekhoudprogramma niet goed in LibreOffice. Het is gebouwd op basis van BASIC-macro's en om de één of andere reden leest LibreOffice die niet goed.

In Excel kun je een pop-upmenu oproepen om de verschillende onderdelen (c.q. sheets) van het programma te benaderen. Ook kun je dan nog wat andere functies benaderen, bijvoorbeeld het afdrukken van bepaalde onderdelen. Dat pop-upmenu werkt in LibreOffice niet.

Wat in LibreOffice wel werkt is met Ctrl+Tab door de verschillende sheets bladeren. Ook het invullen van verschillende gegevens werkt zoals het hoort, omdat de koppeling tussen de verschillende Excel-sheets op de achtergrond blijkbaar wel juist is. Het jaaroverzicht klopt dus bijvoorbeeld gewoon.

Mijn vraag

Mijn vraag is of iemand die verstand heeft van BASIC-macro's eens zou willen kijken naar wat er aan de hand is. Ik kan dan een linkje geven om het (uiteraard verder lege) xlsm-bestand te downloaden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De nieuwste versie van LibreOffice en de 2019- en 2021-versies van Microsoft Office. Het bestand is in MS Office normaal te openen en te gebruiken. Het pop-upmenu werkt in MS Office dus ook zoals het hoort.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In ieder geval dat je met Ctrl+Tab alle sheets kunt benaderen in LibreOffice, dat de koppeling tussen de verschillende sheets juist is en dat gegevens invullen werkt zoals het moet.

De LibreOffice Basic-editor geeft foutmeldingen wanneer je het pop-upmenu in het in Calc geopende bestand wilt activeren, maar ik heb geen idee wat ik met die foutmelding moet. Ik heb geen verstand van BASIC en dus ook geen idee waar ik precies naar moet zoeken.
BASIC-runtime-fout.
'423'
Eigenschap of methode niet gevonden: Show.
en
BASIC-runtime-fout.
'423'
Eigenschap of methode niet gevonden: Hide.
De Help-pagina van LibreOffice Basic geeft me ook niet direct een praktische oplossing. Wellicht is er hier iemand die weet waar het aan ligt en die me op weg kan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNmKXf0jICgEDkGrL3jUhwFrfx0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H0zUZ4bm97ndrMyCNrtIq5Uf.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

“Vanwege al het geklooi van Microsoft met Office”

:?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan VBA properties aanzetten in libreoffice instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
Soldaatje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:17:
Je kan VBA properties aanzetten in libreoffice instellingen.
Die staat aan. Wanneer ik het vinkje bij 'uitvoerbare code' uitzet, komt er geen foutmelding tevoorschijn wanneer ik op de 'Menu'-knop die in het bestand staat klik, maar het pop-upmenu werkt nog steeds niet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP28EDvc0VpYP5ffP8b3Ge5HtxA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2odnQNXOUoJRuzxBItnMZjgD.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door PCG2020 op 17-01-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

De Macro's zijn geschreven in VBA, een gesloten taal van Microsoft. LibreOffice heeft hier een eigen implementatie aan gegeven waarbij ze vele functionaliteit hebben overgezet maar zeker niet alle functionaliteit. Blijkbaar worden er dus functies aangeroepen waar LO geen verstand van heeft.

En aangezien boekhouding in een bedrijf toch iets belangrijk is zou ik vooral voorstellen om op zoek te gaan naar een goede en betrouwbare manier om die boekhouding te blijven doen. Als zij deze sheet wenst te blijven gebruiken dan is dat door Excel te blijven gebruiken, en anders zijn er andere, gratis of goedkope oplossingen te vinden lijkt mij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
Blokker_1999 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:36:
De Macro's zijn geschreven in VBA, een gesloten taal van Microsoft. LibreOffice heeft hier een eigen implementatie aan gegeven waarbij ze vele functionaliteit hebben overgezet maar zeker niet alle functionaliteit. Blijkbaar worden er dus functies aangeroepen waar LO geen verstand van heeft.(...)
Ah, vandaar dat sommige functies in LO waarschijnlijk niet helemaal werken zoals bedoeld. Het is ook al een vrij oud bestand, het origineel stamt uit 2013 :')
(...) En aangezien boekhouding in een bedrijf toch iets belangrijk is zou ik vooral voorstellen om op zoek te gaan naar een goede en betrouwbare manier om die boekhouding te blijven doen. Als zij deze sheet wenst te blijven gebruiken dan is dat door Excel te blijven gebruiken, en anders zijn er andere, gratis of goedkope oplossingen te vinden lijkt mij.
Ik ben al op zoek geweest naar een alternatief en heb Excel-bestand met vergelijkbare functionaliteit gevonden dat wel in LibreOffice werkt. Het is alleen anders ingedeeld, dus als ze dat wil gaan gebruiken, zal ze daar aan moeten wennen. Het uiteindelijke resultaat voor de BTW-aangifte elk kwartaal is verder niet veel anders, dat is het belangrijkste.

Als het écht moet, kan MS Office wel op haar PC blijven staan en kan ze Excel blijven gebruiken, maar het liefst gaan we volledig over naar LO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je in Libreoffice de Macro-editor opent en dan klikt op uitvoeren dan krijg je de foutmelding en dan zou die moeten aangeven welke regel die vastloopt. Dan kan je die regel hier plakken, iets dat als eigenschap 'Show' heeft. Als dat de enige foutmelding is dan is het misschien wel de moeite waard om uit te zoeken of dat vervangen kan worden door iets dat LibreOffice wel begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
Bedankt voor de tip. Ik ga even uitzoeken of dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
Nou, ik kom er helaas niet uit. Misschien is het heel makkelijk te vinden, maar ik weet niet waar ik moet zoeken om de macro-fout(en?) te lokaliseren.

Daarom plaats ik hierbij een linkje naar het (lege!) basisbestand op mijn Proton Drive. Hopelijk is er iemand die meer van Excel en Calc weet en die kan zien wat er op de achtergrond gebeurt.

Link naar het bestand.

Alvast hartelijk dank voor de moeite O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Ben toch wel erg benieuwd wat "al het geklooi van Microsoft met Office" is volgens jou, dat je dit geklooi er voor over hebt. Oprechte vraag, niet bedoeld als kritiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCG2020
dixet schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:48:
Ben toch wel erg benieuwd wat "al het geklooi van Microsoft met Office" is volgens jou, dat je dit geklooi er voor over hebt. Oprechte vraag, niet bedoeld als kritiek
O, dat heeft deels te maken met gedoe rondom Office 365 en deels met problemen met de licentie, waar voor betaald is maar die we niet over krijgen naar de nieuwe PC van mijn eega. Microsoft ingeschakeld, dat hielp niet, maar betalen voor een nieuwe licentie is volgens MS ook niet nodig want die is levenslang. Dus ze draait nu in een cirkeltje rond. Opnieuw activeren lukt niet, hoop ergernis, yadda-yadda-yadda.

Dus vandaar.
Pagina: 1