Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 11:21
HI,
Ik wil hier thuis nieuwe server bouwen als vervanging van mijn 5 jaar oud systeem. Doel is om met proxmox een aantal VM's en containers te draaien, bijv. home-assistant, fileserver, backup, cloudflared etc.
Nu is het idee om dat te doen op basis van een Ryzen 5 PRO cpu, met B550 moederbord zodat ik ook ECC geheugen kan gebruiken. Alle onderdelen voor zo'n systeem zijn overal te krijgen, alleen die Ryzen 5 PRO cpu's kan ik eigenlijk nergens vinden :(
Bij sommige winkels staan ze wel op de website, maar zijn ze doorgaans gemarkeerd als 'uitverkocht' of 'niet leverbaar', of zijn de prijzen 2 tot 3x zo hoog als een normale Ryzen 5.
Ook zie ik ze soms langkomen op bijv, Amazon of Ali-express, maar ik vind dat minder betouwbaar om daar hardware te kopen, dus dat doe ik liever niet.
Andere optie die ik bekeken heb zijn bijv. bij Lenovo, of Dell een kant en klaar systeem te kopen met een Ryzen 5 PRO, maar dat zijn doorgaans dan van die mini-pc achtige dingen en er wordt daarbij nergens aangegeven of die geschikt zijn voor ECC geheugen, dus dat is ook niet zo'n fijne optie.
Heeft iemand enig idee hoe zo'n systeem te bouwen of wat handige opties zijn hiervoor ?
Zijn er betrouwbare winkels die wel Ryzen 5 PRO cpu's verrkopen tegen een schappelijke prijs, of zijn er andere opties die ik hierboven nog niet heb genoemd om zoiets te maken ?
Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De CPU's zijn nooit uitgebracht voor directe verkoop, dus via normale verkoopkanalen gaat het vrij lastig zijn om aan een dergelijke CPU te komen. De R5 Pro die ik in mijn router heb gestopt komt om die reden dan ook van Ebay.

Als alternatief kan je ook een niet-Pro CPU nemen, verschil is vooral dat de ECC-functionaliteit niet gevalideerd is, maar het werkt (meestal) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
Oh, dat was mij nog niet bekend, ik dacht dat je voor ECC ondersteuning dus een PRO versie moest hebben als er een iGPU in zit, of een CPU zonder iGPU.
Maar klopt het dan dat als ik bijv. gewoon een 5500GT koop dat daar wel (onofficieel) ECC support in zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:05
HerrieMan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
Maar klopt het dan dat als ik bijv. gewoon een 5500GT koop dat daar wel (onofficieel) ECC support in zit ?
Als ik die pricewatchlink volg:
Bijzonderheden: ECC ondersteuning wordt niet officieel ondersteund, maar lijkt in de praktijk wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
HerrieMan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:13:
Oh, dat was mij nog niet bekend, ik dacht dat je voor ECC ondersteuning dus een PRO versie moest hebben als er een iGPU in zit, of een CPU zonder iGPU.
De CPU wel, maar je bent afhankelijk van de moederbordfabrikant of het ook daadwerkelijk werkt voor zover ik weet. Met name Asrock staat erom bekend dat ze meestal ECC supporten vanuit het BIOS bij een non-Pro CPU. De rest van de merken weet ik niet, maar het is iig geen gegeven.

Edit:
Het is overigens vrij lastig om van tevoren te zien of het werkt ja/nee. De documentatie hierover is op z'n zachtst gezegd matig of zelfs ontbrekend omdat een non-Pro CPU officieel geen ECC heeft. L1techs (youtube) gaat er nog wel eens op in of het werkt ja/nee en je zal dus echt op zoek moeten naar reviewers die het betreffende bord met een non-Pro CPU met ECC hebben getest (of de gok nemen en zien wat er gebeurt).

[ Voor 22% gewijzigd door Korvaag op 17-01-2025 19:53 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Of pak een B650 chipset server moederbord met een EPYC 4004 series AM5 CPU zoals de:

uitvoering: AMD EPYC 4344P Tray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
Navi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:04:
Of pak een B650 chipset server moederbord met een EPYC 4004 series AM5 CPU zoals de:

uitvoering: AMD EPYC 4344P Tray
Dat is inderdaad hoe een kennis van me nu ECC heeft. Die had geen zin om uit te zoeken welk bord nou met welke CPU etc. etc.

Epyc. Klaar.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
Ja, Epyc zou ook een optie zijn, maar ik heb ook nog wat budget requirements, daarom bewust gekozen voor een setup op basis van AM4, dat lijkt op dit moment het meest optimaal te zijn.
En daarnaast is het doel beetje freubelen met VM's en wat containers op proxmox om wat home-automation te doen, daarvoor heb ik geen powerhouse nodig. Mijn huidige servertje op basis van 2-core pentium van 5 jaar geleden staat ook 90% van de tijd uit zijn neus te eten.
Maar ik zal nog eens wat kijken of ik wat referenties kan vinden of het wel/niet werkt met ECC, bijv zo'n moederbord Gigabyte B550M DS3H heeft ook staan dat het ECC support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt, als je IPMI wil, ook de Gigabyte MC12-LE0 overwegen. Staan er genoeg van op eBay. Heb er zelf een uit Duitsland gehaald voor €60 ex verzenden. Is een serverbord met eigenlijk alles wat je nodig hebt, ook pcie bifurcation bijvoorbeeld.

Dan heb je ook geen monitor of igp nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 18-01-2025 12:31 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
Hmm, ja IPMI zou ook wel heel handig zijn, het wordt een headless systeem en om dat headless te installeren/beheren zou best heel makkelijk zijn.
Maar als ik op ebay zoek naar dat bord dan zie ik prijzen tussen $200-$450, veelal vanuit 'vage' landen zoals bulgarije of china, dat vind ik toch wat duur & tricky :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-05 06:52

kujinshi

seven heroes

HerrieMan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:27:
Ja, Epyc zou ook een optie zijn, maar ik heb ook nog wat budget requirements, daarom bewust gekozen voor een setup op basis van AM4, dat lijkt op dit moment het meest optimaal te zijn.
En daarnaast is het doel beetje freubelen met VM's en wat containers op proxmox om wat home-automation te doen, daarvoor heb ik geen powerhouse nodig. Mijn huidige servertje op basis van 2-core pentium van 5 jaar geleden staat ook 90% van de tijd uit zijn neus te eten.
Maar ik zal nog eens wat kijken of ik wat referenties kan vinden of het wel/niet werkt met ECC, bijv zo'n moederbord Gigabyte B550M DS3H heeft ook staan dat het ECC support.
Als die ook redelijk voldeed. Waarom niet een AM4 systeem met een 2700X of 3700/3700X maken.

Dat ECC geheugen is niet zo belangrijk, wel een mooi aantal cores voor meerdere VRM's. 8cores/16threads is zeker een goede upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53
Waar heb je ECC voor nodig? Ja, het is erg leuk om te hebben maar voor consumenten-level servers is het dikwijls onnodig. Hier is een aardig een artikel of ECC nodig is voor dataopslag op een ZFS.

Nou is dit verhaal natuurlijk voor alleen opslag. Als je nog voor andere zaken ECC nodig hebt dan is dat een ander verhaal. Maar je zei Proxmox, en daar gebruik ik ZFS bij voor mijn dataschijven. Vandaar dat ik dacht dat je ECC nodig had voor ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
Inderdaad ECC is geen must-have, maar ik vind het wel een fijn gevoel als alles beetje betrouwbaar werkt. Ben bijv. ook van plan om mijn gehele foto collectie e.d. op deze server op te slaan. Natuurlijk heb ik meerdere backups, ook buitenshuis, maar primair zou ik graag mijn storage/server zo betrouwbaar mogelijk maken.
In het verleden (toen ik dat allemaal nog niet had) heb ik bijv. wel eens gehad dat enkele foto's (van in totaal >30 duizend) om een of andere reden corrupt waren geraakt, plaatje was nog wel leesbaar maar er zaten opeens allemaal foute strepen in het beeld. Mijn conclusie destijds was dat er enkele bitten in de files waren omgevallen waardoor het gehele bestand eigenlijk onbruikbaar was geworden.
De laatste jaren gebruik ik daarom BTRFS (niet ZFS) voor mijn primaire storage en die wordt regelmatig ge-SCRUB-d en daarnaast ge-backup-d naar meerdere locaties. Maar omdat er in het geheugen ook fouten kunnen ontstaan lijkt me ECC toch wel toegevoegde waarde te hebben.
Pagina: 1