Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartLa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-04 16:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een 4K gaming PC bouwen die soepel draait op mijn 65-inch LG OLED C9 TV. Ik game graag vanuit de zetel met een Xbox-controller en speel titels zoals Assassin's Creed Valhalla, Odyssey, The Witcher 3, RDR2, Far Cry 5, Horizon Zero Dawn, en God of War. Zoals je ziet speel ik meestal single player. Couch coops zoals Rocketleague of Portal 2 komen ook aanbod.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een aardig budget opgebouwd, maar ik wil advies over een goede prijs-kwaliteitverhouding. Exacte kosten hangen af van wat ik nodig heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige setup:

AMD Ryzen 7 3700X processor
Prijs: €325,05

MSI B450 GAMING PRO CARBON AC moederbord
Prijs: €145,00

MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X videokaart
Prijs: €450,00

be quiet! CPU Cooler Dark Rock Pro 4
Prijs: €75,05

Corsair RM550x PSU / PC voeding
Prijs: €95,04

Crucial Ballistix Sport LT geheugenmodule 32 GB DDR4 2400 MHz
Prijs: €145,95

Intel 660p 2TB M.2 SSD
Prijs: €206,90

10 TB Western Digital HD
Prijs: weet ik niet meer, werd later toegevoegd.
20/1/2020 besteld

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk aan een GPU-upgrade richting een RTX 4080 Super of de 5000-reeks, maar weet niet zeker wat verder nog nodig is om optimaal 4K gaming te ervaren. Misschien een sterker moederbord, PSU of CPU?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, ik heb in de tijd deze build samengesteld dankzij Best Buy advies van Tweakers. Waarvoor dank ik ben 5 jaar zeer tevreden geweest! Deze keuze was toen in functie van budget, wat nu minder een issue is geworden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn setup moet stil zijn, aangezien ik vanuit de woonkamer game. Grootte en andere aspecten zijn minder belangrijk, zolang de prestaties er maar zijn. Zou ik zaken kunnen hergebruiken is dat intressant, met de CPU en GPU zou ik eventueel een nieuwe low budget build voor mijn neef maken.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te overklokken, want ik heb er geen ervaring mee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zoek advies over de beste upgrades voor een 4K gaming PC en welke onderdelen van mijn huidige setup ik kan hergebruiken. Ook ben ik benieuwd naar suggesties voor GPU's, moederborden en andere componenten die passen bij mijn wensen. Ik verwacht dat het advies is om te wachten op de 5000-reeks zodat de prijzen van de 4000-reekseventueel zullen dalen? Mijn setup werkt en ik ben geduldig. Kan ik mits een kleine kost een PC builden voor mijn neefje met de rest zou ook intressant zijn. Alvast bedankt om wat mij betreft dit complex vraagstuk op te lossen! _/-\o_

Beste antwoord (via BartLa op 20-01-2025 09:40)

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-04 11:47
Team upgrade hier. Als je al op AM4 zit en het gaat om gaming dan is de 5700X3D de no-brainer upgrade, hij is daar even snel als de 14900K of 9950X, getest met een RTX 4090. Op AM5 moet je serieus investeren om daar bovenuit te komen. Je geheugen op 2400MHz is niet snel, maar dat maakt geen drol uit bij een X3D-processor, zoals @Therazor ook al noemde.

Ik zou als ik @BartLa was dus wél de 5700X3D halen. Kwestie van bios updaten, cpu wisselen, XMP activeren en gaan. Eventueel de chipset drivers nog even bijwerken.

De voeding hangt af van je volgende videokaart. Met je huidige voeding zou ik niet hoger dan een RX 7900 GRE of RTX 4070 Ti Super gaan. Afhankelijk van het benodigde vermogen zou je iets uit de Be quiet Pure Power 12 M-reeks kunnen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan1337 op 17-01-2025 13:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:49
Het beste kan je een upgrade doen van je processor, voeding en grafische kaart. De processor kan dan naar een 5800X of een 5700X3D. De X3D variant is niet helemaal noodzakelijk omdat je op 4K speelt maar is qua prijs niet veel duurder en dus zou ik toch daarvoor kiezen denk ik. Het geheugen en de CPU koeler kan je prima hergebruike evenals de SSD. Met een 4080Super zit je wel in de juiste richting (of een AMD 7900XT(X))
Qua voeding minimaal upgraden naar 850watt.

Het hele plan even uitstellen ivm de verwachte prijswijzigingen met de komst van de nieuwe GPU's lijkt mij wijselijk maar niemand zal het werkelijke prijseffect nu weten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:33
Waarom een PC? De geschetste situatie lijkt mij perfect voor een Xbox of Playstation (of allebei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartLa
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-04 16:24
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:31:
Waarom een PC? De geschetste situatie lijkt mij perfect voor een Xbox of Playstation (of allebei).
Gratis toegang tot games :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik zou toch echt denken aan een s nieuw systeem systeem a,ls je de cpu vervangd,moet je ook het geheugen vervangen,dat is namelijk wel erg traag en de voeding is ook veel te krap.

Dan zit je al bijna aan een nieuw systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:33
BartLa schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Gratis toegang tot games :X
Het is maar wat je "gratis" noemt. Voor alleen de genoemde videokaart ben je al snel €1.200 kwijt en dan zit je nog steeds met een oud AM4 /DDR4 moederbord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:49
Met de snelheid van het geheugen zou ik niet zo zitten, zeker niet met de 5700X3D maar eigenlijk wil je binnen een AM4 systeem gewoon helemaal niets aan overige onderderdelen moeten vervangen om het een beetje intressant te houden. Maar met deze voeding ga je inderdaad geen dikke grafische kaart bedienen. Je totale uitgave wordt nu toch al dusdanig dat een volledig nieuw systeem toch wat meer voor de hand ligt. En dan heb je ook nog een compleet systeem wat je te koop kan zetten eventueel zonder SSD/HDD.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-04 11:47
Team upgrade hier. Als je al op AM4 zit en het gaat om gaming dan is de 5700X3D de no-brainer upgrade, hij is daar even snel als de 14900K of 9950X, getest met een RTX 4090. Op AM5 moet je serieus investeren om daar bovenuit te komen. Je geheugen op 2400MHz is niet snel, maar dat maakt geen drol uit bij een X3D-processor, zoals @Therazor ook al noemde.

Ik zou als ik @BartLa was dus wél de 5700X3D halen. Kwestie van bios updaten, cpu wisselen, XMP activeren en gaan. Eventueel de chipset drivers nog even bijwerken.

De voeding hangt af van je volgende videokaart. Met je huidige voeding zou ik niet hoger dan een RX 7900 GRE of RTX 4070 Ti Super gaan. Afhankelijk van het benodigde vermogen zou je iets uit de Be quiet Pure Power 12 M-reeks kunnen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan1337 op 17-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Jan1337 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:34:

Goeie inderdaad niet aan gedacht dat een x3d cpu er minder last van heeft :) ,voeding blijf ik wel te krap vinden voor zowel een 7900gre als 4070ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:06
Ik zou de 8-core cpu, moederbord, geheugen, cpu-koeler, ssd/hdd's behouden. Op 4k zal de videokaart de bottleneck blijven. Uiteraard is een nieuwe cpu sneller, maar op 4k is de winst maar beperkt, zie: https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/20.html
Geheugen snelheid is erg laag, maar 32Gb is genoeg en nieuw DDR4 geheugen kun je niet meenemen naar een volgende build, dus ik zou het zo laten.

Videokaart keuze hangt af van hoeveel fps je wilt: https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
Je voeding zul je onvermijdelijk moeten vervangen. Kies een ATX3.x voeding van 850 of 1000W afhankelijk van welke videokaart je kiest en waar je je cpu in de toekomst naar wilt upgraden.
Voor RTX4090/RTX5080/RTX5090 zou ik sowieso 1000W kiezen. Voor een PSU calculator zie: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Ik sluit ook niet uit dat je je behuizing moet vervangen. Videokaarten van >300W hebben goede koeling nodig. Het liefst een mesh front- en bovenzijde. Ook lengte of breedte van de videokaart kan een beperking zijn.
Met een behuizing met ondersteuning voor een cpu-koeler van 17cm hoogte en een videokaartlengte van 34cm heb je veel keus.
PS: de 12+4 pins 12VHPWR kabel moet ruimte hebben om zonder scherpe bochten aangesloten te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 21:24
Heel eerlijk zou ik enkel je opslag en je cpu koeler (mits je bevestigingen hebt voor een moderner socket) hergebruiken. PSU is niet voldoende, je geheugen is niet geweldig en ook je b450 moederbord is wat gedateerd qua specificaties (heeft slechts pci-e 3.0 en zal mogelijk een (beperkte) bottleneck kunnen gaan zijn voor zwaardere (toekomstige) GPU's) .

Al dit bij elkaar maakt het erg lastig om enkel een simpele upgrade aan te bevelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Boris1986 op 17-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
100% eens met @Jan1337
Niks is zo prijs/kwaliteit geoptimaliseerd als een 5700X3D en een nieuwe GPU. Wellicht is de RTX 5070 met DLSS en nieuwe framegen perfect. Dat moet die 550W voeding ook wel aankunnen.

Niet druk maken over PCIe 3.0, dat maakt geen groot verschil. YouTube: NVIDIA RTX 4090 PCIe 3.0 vs. 4.0 x16 & '5.0' Scaling Benchmarks

[ Voor 32% gewijzigd door Dekar op 19-01-2025 10:27 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Pagina: 1