Boiler schakelen en vebruik meten homewizard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-04 21:22
Zojuist kom ik er achter dat de 3-fasen (en by extend wss ook de 1-fase) KwH meter van homewizard helaas niet kan schakelen. Daar heb ik waarschijnlijk zelf niet goed naar gekeken, maar was er wel vanuit gegaan dat dit kon.

Mijn boiler is vrij simpel, deze heeft 2 elementen en gaat automatisch aan/uit op basis van de temperatuur, ook 's nachts. Ik heb de oude TF-Schakelaar laten vervangen door een moderne automaat met aardlek, en de KwH meter er tussen laten zetten.

Met deze situatie kan ik wel het verbruik zien, maar bijvoorbeeld niet de boiler uit zetten op basis van tijd of verbruik zoals je met de Energy Sockets wel kan.

Heeft iemand voor mij tips hoe ik wel (eventueel "smart") deze schakeling er nog tussen kan krijgen? Bied homewizard wat aan? De boiler is niet via een stekker aangesloten, maar de draad loopt direct door in de boiler zelf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 15:06
Eerste waar ik aan denk is schakelen dmv een 4p installatie relais , het relais voeden via een HW smart stekkerdoos(a1en a2) . Je hebt wel een kastje met dinrail nodig om je relais in te bouwen .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-04 21:22
Cybersijp schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:19:
Eerste waar ik aan denk is schakelen dmv een 4p installatie relais , het relais voeden via een HW smart stekkerdoos(a1en a2) . Je hebt wel een kastje met dinrail nodig om je relais in te bouwen .
Interessant, ik zal daar nog eens naar kijken. Daarnaast ben ik door een collega getipt voor de Shelly Pro 2PM, dat is 1-fase in, en 2 output controls. Gezien deze 2 outputs heeft kan ik daarmee ook beide elementen los schakelen van de boiler. Beide outputs zijn hoog genoeg re-rate voor de boiler en kan deze ook met WiFi schakelen. Er lijkt idd geen schakelproduct (op DIN basis) van HomeWizard beschikbaar te zijn, wat jammer is.

[ Voor 44% gewijzigd door xvilo op 18-01-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drsmart
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-04 13:26
Ik heb een 120 liter boiler waarop alleen temperatuur in te stellen is. Om die zoveel mogelijk te laten opladen met zonnestroom heb ik in de meterkast een Hager relais ERC225 25A/230V en ABB schakelklok DW1 in de groepenkast gemonteerd.
Op basis van eigen waarnemingen heb ik de optimale periode waarin zonnestroom binnenkomt bepaald en ingesteld. De boiler maakt warm water tussen 11:30 uur en 19:30 uur, daarna gaat hij uit en heeft hij de volgende ochtend nog voldoende heet water om iedereen te laten douchen. Dat zgn stilstandverlies valt dus wel mee en bovendien bespaar je enorm als je dat moduleren na 19:30 uur stopt.

Inmiddels staat de plugin-batterij sinds 2 weken opgesteld. Hij reageert netjes als de boiler om 11:30 uur aanschakelt, hetzij met afgifte van intussen opgeladen stroom, hetzij met laden van eventueel overschot. Intussen is al zichtbaar dat ons gebruik van netstroom aanzienlijk is gedaald a.g.v. het balanceren door de plugin-batterij.

Genoemd Hager relais + ABB DW1 kostten mij 2 jaar geleden ca. 130 euro; de schakelklok is zowel handmatig als op afstand instelbaar en heeft een groot aantal programma-instellingen. De investering is gemakkelijk in 2 jaar terug te verdienen, zeker als je een einde maakt aan dat onophoudelijke moduleren van je boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 12:14
Ik heb hier een 150 liter domme daalderopboiler.

Snoer met stekker er aan gezet en een slimme stekker er tussen wordt volledig door home assistant aangestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 07:47
@ nl0jdb

Ik zit aan dezelfde situatie te denken die jij hebt.

Graag zou ik willen weten welk type Daalderop boiler gebruik je, wat is het vermogen daarvan?

Verwarmt de boiler ook bij bijvoorbeeld weinig opbrengst van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 13:11
Ik heb mijn boiler 200 liter al 3 jaar met een tijdschakelaar van half 1 tot 6 uur wand dan staat de zon aan voorkant op de panelen 12 stuks 400wp en heb er ook 13 stuks aan de achterkant 400wp.
Heb nu nog een boiler van 200 liter 220 volt gehaald voor maar 60 euro in België ( 2 de hands, marktplaats)was vrij nieuw die wil ik nu voor de boiler aan sluiten voor 200 liter voorraad maar kan hem ook als voor buffertank als ik te veel terugleverd . Boiler 1 door tijdschakelaar boiler 2 door de Homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny Girl
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-04 13:05
nl0jdb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:52:
Ik heb hier een 150 liter domme daalderopboiler.

Snoer met stekker er aan gezet en een slimme stekker er tussen wordt volledig door home assistant aangestuurd.
Kun je daar even op ingaan:
-waarop draai je home assistant
-welke slimme stekker?
-waar haalt home assistant zijn gegevens: p1 meter? Welke?
-wat met verschillende toestellen: sww boiler, keukenboiler, laders (fiets ...) Zet je daar een vertraging op om te beginnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 12:14
- Home assistent draait op een Raspberry pi

- Smartplug: die van Homewizard, eerst een tijdje met Zigbee stekkers gedaan maar die miste nog wel eens
een schakelmomentje.

- Data idd uit de p1 meter

- Hij schakelt in principe op basis van tijd ten zijn de P1 eerder dan de ingestelde tijd al 1000w aan het
terugleveren is.
Pagina: 1