Onverklaarbaar drukverlies CV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-07 14:49
Hallo allemaal!

Ik zit met een , tot op heden, niet te verklaren drukverlies in mijn CV installatie en hoop hier wat nieuwe input te krijgen om tot een oplossing te komen.

De situatie;

Een maand of 2 geleden merkte ik dat mijn douche niet meer lekker warm werd. Hierna de CV ketel bekeken en deze bleek op 0,5 bar te staan. Dus daarna netjes gevuld naar 1,7 bar. Ik zag echter een paar dagen later dat deze weer onder de 1 bar kwam. Dus weer bijgevuld, goed ontlucht en op zoek gegaan naar sporen van eventuele lekkage ( zonder resultaat ).
Helaas bleef de druk dalen en waren er nog steeds geen lekkage sporen zichtbaar. Op 1 plek ( confectorput ) zit er een klein stukje leidingwerk onder de vloer. Aangezien de vorige huiseigenaar de vloer heeft geegaliseerd is de kruipruimte niet meer toegangklijk. Dus een stuk van de confectorput eruit gesloopt om het leidingwerk te inspecteren, kurkdroog.
Vervolgens heb ik een locale, goed aangeschreven, CV installateur laten komen om mijn CV installatie te inspecteren. De hoofverdachte was de wartmewisselaar, hier zat zelfs nog garantie op ( intergas ketel uit 2015). De warmtewisselaar is gedemonteerd en hierin werden geen onregelmatigheden gevonden en mij het advies gegeven om een lekdetectiebedrijf te laten komen.
Hierna heb ik met een vriend 2 kogelkranen geplaatst in de toevoer en retour van de CV leidingen en een manometer geplaatst op het vulpunt. Op deze manier hoopten we een conlusie te kunnen trekken ; Zit het in het leidingwerk of zit het in de CV ketel? Zie foto met rood omcirkeld de geplaatste kogelkranen. Met de kogelkranen gesloten blok je als het ware de CV ketel in waarna ik de ketel uitzet om te zien wat er gebeurd.

Ik ben nu een aantal testen verder en zie dat de CV ketel binnen 1 uur zakt van 1,7 naar 0,2 en het leidingwerk zakt met ongeveer 0,4 bar per dag.
Al met al niet de duidelijkheid uit deze test gekregen waar ik op had gehoopt.
Om nog meer uit te sluiten heb ik het expansievat en overstortventiel vervangen. Ook zonder het gewenste resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obiZNHxXzfdsZwZkiz1I_k7ZRYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gX7qfOFogLhjq8OL8IUdKfuc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb contact opgenomen met mijn tussenpersoon van de verzekering met het verzoek of ze willen meewerken aan een bezoek van een lekdetectiebedrijf. Hier werd aangegeven dat daarvoor eerst schade ziichtbaar moet zijn. Dit zou betekeken dat ik zelf deze kosten moet betalen ( raming = €600,- ).

Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Het voelt niet goed om steeds bij te vullen. Voor mijn gevoel ben ik ergens ( maar waar? ) schade aan het maken.

Ik heb al diverse topics op dit forum doorgelezen maar ben hier het gouden ei nog niet tegen gekomen.
Ik hoop dat iemand hier nog tips heeft hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan. Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Bram85 op 14-02-2025 10:37)

• Butheadking
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 18:59
Heb je je expansievat al gecontroleerd ? Deze gaan vaak stuk, daarbij is het ook goed je overstort te controleren. Ik kan hem niet 1 2 3 zien op de foto, deze zijn ook vaak verdacht, gaan bijvoorbeeld zweten en hierdoor verlies je dus je druk. Om je wisselaar te testen kan je 2 dingen doen, 24 uur de ketel uit laten en de ribbelslang van de condensafvoer boven een emmer laten en kijken naar de hoeveelheid water wat in de emmer zit. ( bij een koude ketel zou hier dus niets tot nauwelijks in moeten zitten). Wat je ook nog kan doen is de ph waarde van het condenswater controleren, zit verschil tussen schoonwater & condenswater. Succes met uitzoeken !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:51
Als je de cv ketel druktest doet dan doe je dit met water neem ik aan?

Tijdens die druktest zou je de zwarte condensslang van de sifon er eens af moeten halen en in een emmer laten uitkomen.
Als daar ook maar een klein beetje water uitkomt is de wisselaar lek.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:00
Ik ken je ketel niet maar als deze een automatische ontluchter heeft dan kan dat ook wel eens de oorzaak zijn (dat was hier het geval met een Remeha Calenta 40C)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Butheadking
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 18:59
Heb je je expansievat al gecontroleerd ? Deze gaan vaak stuk, daarbij is het ook goed je overstort te controleren. Ik kan hem niet 1 2 3 zien op de foto, deze zijn ook vaak verdacht, gaan bijvoorbeeld zweten en hierdoor verlies je dus je druk. Om je wisselaar te testen kan je 2 dingen doen, 24 uur de ketel uit laten en de ribbelslang van de condensafvoer boven een emmer laten en kijken naar de hoeveelheid water wat in de emmer zit. ( bij een koude ketel zou hier dus niets tot nauwelijks in moeten zitten). Wat je ook nog kan doen is de ph waarde van het condenswater controleren, zit verschil tussen schoonwater & condenswater. Succes met uitzoeken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram85
-Junkiexp- schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:49:
Als je de cv ketel druktest doet dan doe je dit met water neem ik aan?

Tijdens die druktest zou je de zwarte condensslang van de sifon er eens af moeten halen en in een emmer laten uitkomen.
Als daar ook maar een klein beetje water uitkomt is de wisselaar lek.
Ja dit doe ik met normaal water.

Ik heb de test met de condensslang aleens eerder gedaan, hier kwam wel wat vocht uit vrij maar volgens de experts was dit nog een stukje restcondens. Dit was nog voordat de kogelkranen waren geplaatst. Ik ga vannacht nadat het systeem goed is afgekoeld de ketel weer inblokken en de slang in een emmer plaatsen.
De wisselaar is reeds gecontoleerd maar ondanks de controle blijf ik hem verdacht vinden.
MzKzM73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:06:
Ik ken je ketel niet maar als deze een automatische ontluchter heeft dan kan dat ook wel eens de oorzaak zijn (dat was hier het geval met een Remeha Calenta 40C)
Ga ik uitzoeken, bedankt voor de tip!
Butheadking schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:16:
Expansievat en overstort zijn reeds vervangen om dit uit te sluiten.
De tip van de PH waarde meten is voor mij nieuw. Ik heb als het goed is nog ergens een PH meter uit een hoverniersverleden liggen en ga dit testen!

[ Voor 44% gewijzigd door Bram85 op 17-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bram85
Nog even het vervolg van bovenstaand verhaal.

Vorige week waren de eerste vochtplekken zichtbaar. Nu wilde de verzekeraar in beweging komen en zodoende een lekdetectiebedrijf op bezoek gehad. Deze hebben diverse metingen gedaan ( vochtmeting, warmtecamera, akoestisch en tot slot met een inspectiecamera ).
Uiteindelijk bleek er een kunststof CV leiding die boven het plafond loopt lek te zijn. Verzekraar heeft toegezegd de kosten van de lekdetectie te vergoeden (minus eigen risico ) en mij gevraagd een offerte toe te doen voor de herstelwerkzaamheden aan plafond/muur/cv leiding. Dit ga ik zo snel mogelijk verzorgen in de hoop hier een snel akkoord op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:18
Bedankt voor je terugmelding. Dat zouden meer mensen hier moeten doen.
Gelukkig is de oorzaak gevonden en wordt het probleem zonder al te veel financiële gevolgen opgelost.
Pagina: 1