CEE stekker en fase

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-02 07:51
Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een zelfbouwcontainer en daar zit ook elektra in (trafo's, relais (op din rail), verlichting.
Nu weet ik niet hoe je met het volgende om moet gaan...
Ik wil een inbouw CEE stekker aan de buitenwand maken als voeding voor het geheel. Zo is de container "stekker klaar" voor gebruik.
Maar omdat je met een stekker werkt weet je nooit wat fase is en wat 0 is. Hoe ga je daar mee om in je verdeelkast? Als er iemand aan wil werken kan het zijn dat blauw juist de fase is en bruin de 0 ....

Ik hoop dat iemand dit weet?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:22
Als de stekers volgens regelgeving zijn aangesloten zitten fasen, nul en (rand)aarde altijd op de zelfde plek in de steker en zal dit geen problemen veroorzaken.

Daarnaast, werken aan electra doe je alleen als de spanning is afgeschakeld (en verzekerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
Dank u voor uw reactie.
De cee inbouwstekker kan ik uiteraard volgens de regelgeving aansluiten. Alleen het snoer naar de container toe zal bestaan uit een cee contrastekker met aan de andere zijde een "normale" stekker. Die kan je natuurlijk omdraaien. ook is nooit bekend hoe het zit met het stopcontact waar je de stekker in steekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 23:43
CEE heb je in blauw en rood.
Heb je apparatuur die enkel fase of drie fase nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:02
Hij zal de blauwe bedoelen. 1F

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
enkele fase
dus het werkt ook gewoon als fase en nul worden omgedraaid. Maar ik was benieuwd hoe er installatie technisch naar gekeken wordt. Als ik mijn verdeelkast inricht en ik gebruik bruin en blauw (maar dat klopt in de praktijk dan niet) (of de mogelijkheid is er dat dit niet klopt als de stekker is omgedraaid), hoe kijkt men daar dan tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
Eigenlijk dezelfde situatie als bij een camper. cee stekker om aan te sluiten met normale stekker aan de andere zijde. je weet "binnen" dus nooit wat fase of 0 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
Ik huur nog wel eens aggregaten, en krijg kabels aangeleverd om muziek apparatuur aan te sluiten. maar er gaat overal eerst een Fluke multimeter in. dan weet ik wat ik krijg. daarna durf ik wel aan te sluiten.

ik krijg ook wel eens "die rode" maar met een missende fase of missende Nul. meten is weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:57
j.w.w. schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:07:
Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een zelfbouwcontainer en daar zit ook elektra in (trafo's, relais (op din rail), verlichting.
Nu weet ik niet hoe je met het volgende om moet gaan...
Ik wil een inbouw CEE stekker aan de buitenwand maken als voeding voor het geheel. Zo is de container "stekker klaar" voor gebruik.
Maar omdat je met een stekker werkt weet je nooit wat fase is en wat 0 is. Hoe ga je daar mee om in je verdeelkast? Als er iemand aan wil werken kan het zijn dat blauw juist de fase is en bruin de 0 ....

Ik hoop dat iemand dit weet?
...
Gaat de container van locaties wisselen? Uit ervaring vanuit de licht en geluidshoek heb ik geleerd altijd de aansluiting op lokatie na te meten. Het zal niet de eerste keer zijn dat zaken omgedraaid zitten, fases missen, een nul mist oid. Dit kan met een multimeter maar hier zijn ook stekkers met lampjes voor die dit kunnen.
Pas als je zeker bent dat de aansluiting klopt deze gaan verbinden met je container.
j.w.w. schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:30:
Eigenlijk dezelfde situatie als bij een camper. cee stekker om aan te sluiten met normale stekker aan de andere zijde. je weet "binnen" dus nooit wat fase of 0 is
In het geval van een 3-polige stekker kun je tussen de nul/fase en aarde meten. Nul - Aarde zit rond de 0 Volt (kan iets hoger zijn). Fase - Aarde ga je 230V meten. Op deze manier weet je wat je fase en wat je nul is. Meet je tussen beide tov de aarde niets maar wel tussen Fase en Nul, dan mis je de Aarde aansluiting.

[ Voor 20% gewijzigd door raze88 op 17-01-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Misschien een lampje met een diode plaatsen?
Dat ie alleen gaat branden als de stekker er goed in zit?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
@Serpz0r, dat zou nog een optie kunnen zijn
@raze88, container is om te verkopen (met apparatuur er al in. Zal daarna eigenlijk niet meer verplaatst worden. Maar voor de afnemer zou het makkelijk zijn als het een kwestie is van neerzetten, stekker erin en het werkt.

Kwa issue: Het gaat mij puur om wettelijk. Alle apparatuur zal prima werken ook als de fase en 0 zijn omgedraaid. Het is maar 220v 1 fase. Maar een installateur van buitenaf moet er denk ik vanuit kunnen gaan dat als hij in mijn verdeelkast gaat werken dat bruin fase is en blauw 0. Dat is geen garantie als je de stekker om kan draaien.
Bij een camper heb ik wel eens gezien dat alle draden in de verdeelkast wit zijn (is dat misschien regel als dat verschil niet zeker is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
het lijkt mij alsof het vrij "vast" staat, maar dan prefereer ik persoonlijk naar een vaste aansluiting.
dus iets met alleen een kabelinvoer, geen stekkerdeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
@Paradox , ja dan is het opgelost. Dan kan ik de containers echter niet afsturen. Dan zal ik ze op lokatie zelf moeten installeren of ik moet iemand daarvoor inschakelen. Stekkerklaar had makkelijk geweest.
Maar iedereen bedankt voor de hulp. Ik had gehoopt dat hier een "regel" voor was (zoals bijvoorbeeld witte draden in de verdeelkast als teken dat een installateur eerst moet meten). Lijkt mij dat het vaker kan voorkomen dit "probleem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net even zitten kijken of ik afbeeldingen kon vinden of er markeringen geplaatst zijn bij de aansluitingen, net als bij een 3-fasen connector. Ik kon daar niet zo snel iets op vinden.

In de praktijk maakt het niet uit. Het is enkelfasige wisselspanning op 230V. Mocht de kabel tussen muur en container de aders omgedraaid hebben dan zou je alsnog de fase op het "verkeerde" contact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
@sypie, ja dat klopt. Zelfs als er op de contacten van de contrastekker een aanduiding staat fase, 0 en aarde,je alles goed aansluit (vanaf cee contrastekker aan de container, tot aan de verdeelkast in de container) dan kan het doordat je de stekker omdraaid toch andersom zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik snap TS wel, de container wordt gebruikt door derden.
Indien zij in de container iets willen aanpassen en denken in de container een schakelaar of automaat uit te zetten en daardoor "veilig" denken te werken (zonder na te meten)
Zou er dus nog steeds 230v aanwezig kunnen zijn doordat dan alleen de "nul" uitgeschakeld is bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:23

dragonhaertt

@_'.'

Wat zegt de LVD die je hebt gevolgd om je CE keuring te doen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:20
Serpz0r schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:07:
Ik snap TS wel, de container wordt gebruikt door derden.
Indien zij in de container iets willen aanpassen en denken in de container een schakelaar of automaat uit te zetten en daardoor "veilig" denken te werken (zonder na te meten)
Zou er dus nog steeds 230v aanwezig kunnen zijn doordat dan alleen de "nul" uitgeschakeld is bijvoorbeeld.
Simpel op te lossen door de nul altijd mee te laten schakelen. Dus 1P+N automaten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

sypie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:04:
Net even zitten kijken of ik afbeeldingen kon vinden of er markeringen geplaatst zijn bij de aansluitingen, net als bij een 3-fasen connector. Ik kon daar niet zo snel iets op vinden.

In de praktijk maakt het niet uit. Het is enkelfasige wisselspanning op 230V. Mocht de kabel tussen muur en container de aders omgedraaid hebben dan zou je alsnog de fase op het "verkeerde" contact hebben.
Aan de binnenkant bij de aansluitingen staan bij goede merken (Mennekes etc) gewoon L en N aangegeven.

Bij sommige gastoestellen maakt het weldegelijk uit of de nul en de fase goed zitten, dit ivm de detectie van de vlam.
https://www.mennekes.nl/i...en-contactstoppenkleuren/
Afbeeldingslocatie: https://www.mennekes.nl/fileadmin/MEN-Netherlands/Kennis/Normen___reguleringen/Uurstanden/Aanduiding_van_de_contactklemmeN.jpg

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Homer-Simpson schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:13:
[...]

Simpel op te lossen door de nul altijd mee te laten schakelen. Dus 1P+N automaten gebruiken.
Snap ik en ben ik mee eens, echter zetten in de praktijk de leken alleen de schakelaar op de wand uit om bijvoorbeeld een armatuur te vervangen en dan krijg je wel net zoals in dit geval een gevaarlijke situatie.
Schakelen ze in Duitsland trouwens nog steeds verlichting met de "nul" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:20
Serpz0r schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Schakelen ze in Duitsland trouwens nog steeds verlichting met de "nul" ?
Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Je zou iets als een fase monitor relais kunnen plaatsen: https://datasheet.eaton.c...model=184770&locale=en_GB

Dan gaat het systeem simpelweg niet aan zonder dat de stekker juist is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
j.w.w. schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:07:
Makkelijk:

Je werkt niet aan een apparaat waar nog spanning op staat, dus in dit geval moet de stekker eruit.
Je gaat ook niet solderen aan een PC voeding met de kabel in het stopcontact 'want het schakelaartje achterop staat uit'.

En kies fatsoenlijke automaten, test ze ook even in 'de verkeerde' richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar wat is het nu voor container, dat is me eigenlijk niet duidelijk?

En waarom niet gewoon ook een CEE aan de andere kant? Zeker als iets vrij vast staat en buiten dan is dat gewoon al een veel betere stekker.

Maar goed, als je wel iets met een Schuko maakt dan weet je gewoon dat zaken ook andersom kunnen zitten. Lijkt me niet anders dan de bedrading in een verlengsnoer of in een ander apparaat. Gewoon een 2 polige hoofdschakelaar bij binnenkomst en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 17:47
Serpz0r schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:39:
Misschien een lampje met een diode plaatsen?
Dat ie alleen gaat branden als de stekker er goed in zit?
Dat werkt bij gelijkstroom, maar niet bij wisselstroom. Bij wisselstroom zal hij altijd branden.

Ik snap in dit verhaal eigenlijk niet goed wat het doel van de verdeelkasten is. Aansluiten op enkelfase shuko geeft een maximale stroom van 16 / 20 Amp afhankelijk van het land.
Wat is het doel van je onderverdeler?
Je zal moeten zekeren op maximaal 6 A per groep om je selectiviteit te halen, maar dan kan je al issues krijgen met bv een koffiezet apparaat.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 17:47
Septillion schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:51:
En waarom niet gewoon ook een CEE aan de andere kant? Zeker als iets vrij vast staat en buiten dan is dat gewoon al een veel betere stekker.
Dat zou ook mijn advies zijn. 3x 16/32 CEE.
Als de klant geen krachtstroom heeft kan hij zelf een verloop je van 1x shuko naar CEE ertussen prikken.
Zeker 32A voeding kan bij grotere afstanden van de container tot de voeding een voordeel zijn. 32A bekabeling is dikker en heeft bij grotere afstand minder spanningsval.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sgrovert schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Dat werkt bij gelijkstroom, maar niet bij wisselstroom. Bij wisselstroom zal hij altijd branden.
Nee dat ligt er maar net aan hoe je dat maakt. Tuurlijk heb je gelijk als je de nul als referentie gebruikt. Maar voor een minimale stroom kun je ook de aardpin of de buitenkant van de container als referentie gebruiken. Dus zoals een eenvoudige spanningzoeker dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
Hartelijk dank iedereen voor de reactie's. Het beste is denk ik dat als ik met een CEE stekker wil werken aan de container dat ik dan inderdaad ook een cee snoer (met cee stekker) moet bijleveren. Dan moet degeene die de container wil aansluiten gewoon ook een CEE stopcontact installeren ter plaatse. Als hij dat op de juiste manier doet blijft fase altijd fase en nul altijd nul. Kortom, niet werken met een CEE naar "normale stekker"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:58
cee stekker naar normal stekker is altijd vragen om problemen. Want je kan het dan ook in een cee stopcontact steken en dan staat er prik op de normale stekker :D in dat soort gevallen zou ik altijd cee naar cee leveren en dat de klant dat zelf ombouwd ik zijn verantwoordelijkheid maar jij levert het netjes op.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@lordgandalf huh, wat bedoel je? Dat de Shucko stekker onder spanning zou kunnen komen?

Dat kan in ieder geval nooit (als je het normaal doet). Zowel Schuko als CEE hebben mannetje/vrouwtje (stekker/contrastekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Enige verschil tussen een 16a schuko en een 16a cee, is dat de cee een aansluitnorm heeft, en schuko niet. Dus de container voorzien van een cee-stekker, volgens de norm juist aansluiten, en dan zit je altijd goed waar de fase en de nul zitten.
Het aansluitschema heeft @LauPro al gepost: LauPro in "CEE stekker en fase"

Een cee-stekker kan maar op 1 manier in een cee-stopcontact, waarbij een schuko op 2 manieren in het stopcontact kan worden aangesloten waarbij de fase en de nul omgewisseld kan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 17-01-2025 10:51 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 04-07 15:58
ik dacht dat hij het er over had dat hij mannetje mannetje aan een kabel wilde hangen en als je dan de cee kant in een cee stopcontact met spanning erop steekt dan staat op de schuko mannetje toch echt prik :D dat is wel niet waarvoor de topic starter het wilde gebruiken maar als een kabel er is dan word het vaak ook gebruikt voor de niet standaard dingen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik begrijp het probleem niet zo.
Alle (bouw)keten hebben een CEE-mannetje aan de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://www.brinkbox.nl/static/upload/product-item/6df6be3a-0f0f-4ff4-b4c8-5370032be49c/verzonken-elektra-zeecontainer.jpg

Als mensen zelf gaan lopen klieren met een al dan niet omgedraaide Schuko-aansluiting, dan is het daaruitvolgende eventuele risico toch ook voor henzelf!? Je hebt ook blauwe 32A CEE-form. Die hoort volgens mij ook niet op een 16A Schuko.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 17-01-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.w.w.
Ja zoals op de foto bedoelde ik uiteraard. en dan als tussensnoer cee stekker cee contrastekker. Kan dan niet fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Sgrovert schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik snap in dit verhaal eigenlijk niet goed wat het doel van de verdeelkasten is. Aansluiten op enkelfase shuko geeft een maximale stroom van 16 / 20 Amp afhankelijk van het land.
Wat is het doel van je onderverdeler?
Je zal moeten zekeren op maximaal 6 A per groep om je selectiviteit te halen, maar dan kan je al issues krijgen met bv een koffiezet apparaat.
Deze zet je dan niet tussen fase en nul maar tussen fase/nul en aarde. Zo werken de detectie stekkers ook. Wel belangrijk om dit op een veilige manier te doen. Je wil niet dat je container onder spanning komt te staan 8)7

Met betrekken tot de TS. Gebruik een CEEform stekker, Hanteer de geldende normen, zorg voor een duidelijke handleiding waarin je je dingen beschrijft en zorg dat je product gekeurd is (daar komen deze dingen ook aan bod).
j.w.w. schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:51:
Alle apparatuur zal prima werken ook als de fase en 0 zijn omgedraaid.
Dit is niet altijd correct. Er is fase gevoelige apparatuur. Branderautomaten zijn er een van. Wanneer hier fase en nul omgedraait zijn, dan werken ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Wel, voor allen die denken dat de nul essentiëel is en als die verkeerd aangesloten is er problemen ontstaan: in mijn straat ligt een 3x230V net, ik heb thuis geen nul. Dat werkt probleemloos.
En als je een lamp vervangt door de schakelaar uit te schakelen, en je slaagt er in je te electrocuteren, tsja, tegen domme gebruikers kan je je niet beveiligen (wel indekken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

RaZ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:47:
Enige verschil tussen een 16a schuko en een 16a cee, is dat de cee een aansluitnorm heeft, en schuko niet. Dus de container voorzien van een cee-stekker, volgens de norm juist aansluiten, en dan zit je altijd goed waar de fase en de nul zitten.
Het aansluitschema heeft @LauPro al gepost: LauPro in "CEE stekker en fase"

Een cee-stekker kan maar op 1 manier in een cee-stopcontact, waarbij een schuko op 2 manieren in het stopcontact kan worden aangesloten waarbij de fase en de nul omgewisseld kan worden.
Toch even mierenneuken hier ;) . De schuko waar jij hebt over hebt is ook een 'CEE 7' standard stekker.

Bij CEE 7/5 wandcontactdoos en CEE/7 stekker is de aardpin contra uitgevoerd. O.a. Legrand houdt hierbij aan links de nul en rechts de fase gezien vanaf de voorkant WCD met de aardpen omhoog. Hier is dus wel een vaste indeling qua polariteit.

Wikipedia: CEE 7 standard AC plugs and sockets

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
naftebakje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:31:
Wel, voor allen die denken dat de nul essentiëel is en als die verkeerd aangesloten is er problemen ontstaan: in mijn straat ligt een 3x230V net, ik heb thuis geen nul. Dat werkt probleemloos.
En als je een lamp vervangt door de schakelaar uit te schakelen, en je slaagt er in je te electrocuteren, tsja, tegen domme gebruikers kan je je niet beveiligen (wel indekken).
Natuurlijk werkt 3x230V probleemloos.
Maar in je groepenkast zie je voor elke groep een automaat die dubbelpolig is beveiligd.
Als @j.w.w. in zijn verdeler de gebruikelijke automaten heeft gebruikt, waar alleen de fase is beveiligd, dan heb je toch een probleem als de fase en nul zijn gewisseld. Bij kortsluiting zal de automaat niet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
@devriesjande Insinueert je nu dat enkelpolige automaten courant zijn? Ik heb er enkel in gruwelijk verouderde installaties tegengekomen, waar nog stoffen kabels in metalen buizen werden gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
j.w.w. schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:57:
Ja zoals op de foto bedoelde ik uiteraard. en dan als tussensnoer cee stekker cee contrastekker. Kan dan niet fout
Dit gaat over enkelfase cee-blauw? Wat is dan het probleem met wisselen fase en nul? Thuis duw je ook op twee manieren een koffiezetter in de muur en afhankelijk van de elektricien is een fase links of rechts in een shucko WCD gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
naftebakje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:23:
@devriesjande Insinueert je nu dat enkelpolige automaten courant zijn? Ik heb er enkel in gruwelijk verouderde installaties tegengekomen, waar nog stoffen kabels in metalen buizen werden gebruikt.
Je woont waarschijnlijk in België.
In Nederland is het gebruikelijk dat de fase is gezekerd en de nul alleen geschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
devriesjande schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Natuurlijk werkt 3x230V probleemloos.
Maar in je groepenkast zie je voor elke groep een automaat die dubbelpolig is beveiligd.
Als @j.w.w. in zijn verdeler de gebruikelijke automaten heeft gebruikt, waar alleen de fase is beveiligd, dan heb je toch een probleem als de fase en nul zijn gewisseld. Bij kortsluiting zal de automaat niet uitschakelen.
Alleen bij sluiting naar aarde zal de automaat zijn werk niet doen als fase en nul omgedraaid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
raze88 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:09:Dit is niet altijd correct. Er is fase gevoelige apparatuur. Branderautomaten zijn er een van. Wanneer hier fase en nul omgedraait zijn, dan werken ze niet.
En hoe zou een apparaat moeten weten dat de fase en de nul zijn omgedraaid? De stroom wisselt continu van richting/polariteit. Zolang de aarde niet effectief in het circuit wordt opgenomen is er geen referentiepunt.

Het enige wat ik me kan voorstellen is in een driefase omgeving. Daar kan het omdraaien van twee van de drie fasen wel tot problemen leiden. Een motor kan dan bijvoorbeeld in de verkeerde richting gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00

mjl

Ugh

tweakG5 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:27:
Je zou iets als een fase monitor relais kunnen plaatsen: https://datasheet.eaton.c...model=184770&locale=en_GB

Dan gaat het systeem simpelweg niet aan zonder dat de stekker juist is aangesloten.
Ik zat zo iets ook te denken, gewoon een fase detector inbouwen en de installatie alleen laten inschakelen als de input correct is.

Alle andere opties zijn gewoon minder veilig of ‘foolproof’ :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
RiDo78 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:22:
[...]

En hoe zou een apparaat moeten weten dat de fase en de nul zijn omgedraaid? De stroom wisselt continu van richting/polariteit. Zolang de aarde niet effectief in het circuit wordt opgenomen is er geen referentiepunt.

Het enige wat ik me kan voorstellen is in een driefase omgeving. Daar kan het omdraaien van twee van de drie fasen wel tot problemen leiden. Een motor kan dan bijvoorbeeld in de verkeerde richting gaan draaien.
Er is apparatuur wat het aardpotentiaal meeneemt en zelfs gebruikt voor veiligheidstesten(ionisatie meting). Draai je hier fase en nul om, dan werkt het dus niet. Of deze specifieke situatie voor de TS van toepassing is denk ik niet tenzij hij een CV ketel gaat plaatsen (sommige zijn hier gevoelig voor dus).
Pagina: 1