Elektra verlengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-08 20:23
Mijn vraag:
Boven op zolder is een soort doos/slaapkamer gebouwd met daar geen direct licht.
Er zit wel bovenop die slaapkamer een contactpunt/3 kabels (+, - en aarde) daarop heeft men een simpele gloeilamp aangesloten die op de slaapkamer ligt.
Nu wil ik deze kabels verlengen, via de muur omhoog en dan via het hoogste punt laten lopen om zo’n 3 spots lamp op te hangen.
Kan ik dit simpelweg met een kroonsteen verlengen en via een kabelgoot wegwerken of moet ik rekening houden met bepaalde zaken?
Foto: rood zitten de korte kabels, groen waar de 3 spotslamp moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAaMXZbrX-nwQWNpW4u1_VxtGwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iippf0bYsIhA78zF694Qj0YA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
Zelf gebruik ik liever wago lasklemmen dan kroonsteentjes. En je kunt kiezen of je draad of kabel gebruikt, maar gebruik alsjeblieft wel de juiste kleuren. Ze zeggen niet voor niets: kleur op kleur en je bent elektromonteur.
Werk in ieder geval spanningsloos (zet de betreffende groep uit in de meterkast en test of de spanning er echt af is voordat je begint).
En denk even na of je er nog een schakelaar tussen wilt zetten of niet.

Daar waar je het hebt over + en - bedoel je denk ik fase en nul. Tenzij je gelijkspanning hebt voor je verlichting maar dat lijkt me niet zomaar van toepassing.

[ Voor 24% gewijzigd door Homer-Simpson op 16-01-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als je de lamp op +, - en aarde aansluit dan zal deze altijd branden omdat er geen lichtschakelaar tussen zit. Hoe wil je de lamp aan en uit gaan zetten? Op zich kan je dit oplossen door een IKEA/hue lamp te gebruiken en een bijbehorende draadloze schakelaar.

Hang daar op de balk een rookmelder? Heeft die ook 230v?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je het over + en - hebt is het wellicht slim om iemand erbij te halen met wat meer verstand hiervan.

Klinkt lullig maar electriciteit kan dodelijk zijn. Zowel korte termijn (aanraken) als lange termijn (slechte installatie met brand als gevolg).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:27

Santford

FP PowerMod
+ en - duidt op gelijkspanning. Het kan zijn dat er voor de oude lamp nog ergens een transformator is weggewerkt en het daadwerkelijk gelijkspanning is. Maar ik denk dat er wisselspanning aanwezig is. De termen zijn dan fase (bruin), nul (blauw) en aarde (groen/geel).
Omdat het een lichtpunt betreft verwacht ik dat er in plaats van de bruine draad een schakeldraad (zwart) aanwezig is.

Als het laatste het geval is dan kun je het lichtpunt verplaatsen. Gebruik dan de juiste kleuren om de draden door te trekken. En vermijd het gebruik van kroonsteentjes (zeker in het geval van draden met soepele kern). Wago lasklemmen is een betere optie.

Ben je niet zeker van wat je doet, vraag er dan iemand bij die er verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 03:46
Waar de draadjes vandaan komen daar losnemen en langer draadjes voor in de plaats aansluiten.

Fase (L1) draad is bruin, constant spanning.
Nul (N) draad is blauw.
Aarde (PE) geel/groen.

Met een duspel meten of er spanning staat tussen fase en nul. Groep afschakelen en nog een keer meten om te checken dat de spanning er af is.
Alles aansluiten, blauw op blauw, geel/groen dito, bruin naar schakelaar (P-contact), zwart van schakelaar naar lamp.

Zwart is een geschakelde draad waarop soms wel soms geen spanning op staat afhankelijk van de schakelaar stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
Oké, iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe 🙂
Ik ben geen ervaren klusser, maar kan wel een beetje standaard uit de voeten, maar met elektra etc ben ik altijd liever safe then sorry zeg maar.

Even voor de duidelijkheid: er is al een lichtschakelaar aanwezig waar ik de lamp mee kan bedienen dus dat scheelt.
Iemand zei iets over gebruik van kabels of draad?? En iemand vroeg iets over het feit dat er een brandmelder hangt, dat klopt en die krijgt stroom via het net zeg maar, dus geen batterijen oid

Verder zijn dit de kabels die er dus zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsV-AhzKA_wJ_Nk6MJw36Ug5VcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4V8bYX5mxJdpXCy5gacwjC5M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Den78 op 17-01-2025 09:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Het mooiste is daar om een lasdoos te plaatsen met deksel, daar kan je dan een nette verbinding maken met wago lasklemmen.
Vanaf daar ga je met flex of vaste pijp naar het gewenste punt toe met dezelfde draadkleuren.
Die wit/zwart mag gewoon zwart zijn.
Op de lamp sluit je dan zwart op L aan, blauw op N en aarde eventueel op het aardpunt mits de lamp die heeft.

De huidige draden komen vermoedelijk uit een inbouwdoos of centraaldoos uit de originele situatie, hadden voor het mooie in een buisje gemoeten maar het is ook geen ramp als dat niet zo is.

[ Voor 20% gewijzigd door -Junkiexp- op 17-01-2025 10:00 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den78
En mag dat ook een “simpele” kabelgoot zijn of moet dit een elektrabuis oid zijn (zoals ik als leek zou zeggen: zo’n gele buis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
Idealiter gebruik je inderdaad zo’n gele buis en haal je drie kleuren (zwart, blauw, groen/geel) instalatiedraad.

[ Voor 13% gewijzigd door Homer-Simpson op 17-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Den78 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:48:
En mag dat ook een “simpele” kabelgoot zijn of moet dit een elektrabuis oid zijn (zoals ik als leek zou zeggen: zo’n gele buis ;)
Doe of kabel, en dan niet per se in een buis... Of losse draad en dan wel in een buis.

In Nederland verplicht, in België meen ik niet. Maar het blijft wel netter.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Den78 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:48:
https://www.hornbach.nl/p...goot-wit-2-meter/7058495/
Hier mag je losse draden in vrotten, dat werkt prima.

Zorg wel even voor een nette aansluitdoos waar je je wago klemmen in laat zitten:
https://www.hornbach.nl/p...ks-1-x-rechs-5-8/4179884/

:)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 20:15

Haan

dotnetter

Ik zou zelf voor die paar meter niet moeilijk doen en 3-aderig YMvK kabel gebruiken hiervoor. Wel vastzetten met voldoende zadels. En dan inderdaad in een lasdoos met lasklemmen in plaats van die kroonsteen.

[ Voor 9% gewijzigd door Haan op 17-01-2025 16:26 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1