:strip_exif()/f/image/sUvFXYhi5NRgtL0w7jmbheGE.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen jaar een huis gekocht.
Bovenstaand een afbeelding van hoe de afvoer van de waterontharder momenteel is aangesloten op het riool. De dikke buis komt van de badkamer op de eerste verdieping (douche, bad, toilet, wasbak) en gaat richting de oprit en dan naar het riool gok ik.
De afvoer van de waterontharder zit met een sifon op de horizontale buis. Nu lijkt er verderop een ontstopping te ontstaan want ineens begint de sifon te overstromen als de douche loopt, en niet zo'n beetje ook. Hele kelder stond blank.
Los van het feit dat ik die ontstopping moet gaan fixen, vraag ik mij af of deze afvoer wel zo logisch is. Zeker omdat er bij een vernauwing in het riool verderop meteen een overstroming zal plaats vinden, terwijl die vernauwing misschien wel weg zou spoelen door de oplopende druk van het water.
Nu ga ik de boel los halen om te kijken wat er met die verstopping is, en bij het re-monteren dacht ik dat het misschien een optie is om een terugslagklep te plaatsen (voor of na de sifon?) zoals deze: https://pvcvoordeel.nl/pvc-terugslagklep/