Hoe voorkom ik overloop van matig aangelegde afvoer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-05 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzJpz4PcW5CDrxEOmG3q1pbUCyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUvFXYhi5NRgtL0w7jmbheGE.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen jaar een huis gekocht.
Bovenstaand een afbeelding van hoe de afvoer van de waterontharder momenteel is aangesloten op het riool. De dikke buis komt van de badkamer op de eerste verdieping (douche, bad, toilet, wasbak) en gaat richting de oprit en dan naar het riool gok ik.
De afvoer van de waterontharder zit met een sifon op de horizontale buis. Nu lijkt er verderop een ontstopping te ontstaan want ineens begint de sifon te overstromen als de douche loopt, en niet zo'n beetje ook. Hele kelder stond blank.

Los van het feit dat ik die ontstopping moet gaan fixen, vraag ik mij af of deze afvoer wel zo logisch is. Zeker omdat er bij een vernauwing in het riool verderop meteen een overstroming zal plaats vinden, terwijl die vernauwing misschien wel weg zou spoelen door de oplopende druk van het water.

Nu ga ik de boel los halen om te kijken wat er met die verstopping is, en bij het re-monteren dacht ik dat het misschien een optie is om een terugslagklep te plaatsen (voor of na de sifon?) zoals deze: https://pvcvoordeel.nl/pvc-terugslagklep/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
Overigens was mijn idee om de buizen meteen aan te passen en op het horizontale stuk een Y stuk te plaatsen met schroefdop zodat je een volgende keer bij een verstopping via de schroefdop er bij kan, is dit verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:10

Fe2O3

Ja das roest

Mja

Uiteindelijk zal, wanneer de buis van het riool verstopt zit, het eerste punt in huis waar een opening zit het eruit komen. Dat is bij jou dit punt blijkbaar.

Gaat wat na die muur zit over op gemeente grond, of, jouw voortuin?

Een terugslagklep zorgt er niet voor dat jouw probleem opgelost wordt, want het water kan nergens naartoe; het zal weer uit die sifon komen zetten (of ergens anders afhankelijk van druk/hoe de buizen lopen.

Adviseer je ook om een toegang in de buis te maken, als je dan toch bezig bent, ten behoeve van ontstoppen in de toekomst. https://www.hornbach.nl/p...=720&gStoreCode=720&gQT=1 of een variant ervan.,

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:58
Geen loodgieter, maar opzicht zou dit prima moeten werken mits er geen verstopping zit natuurlijk. De waterdruk gaat heus niet een verstopping in een 110mm buis wegwerken, dit lijkt een serieus probleem. Dat je nu een overstroming hebt bij de ontharder is verre van het hoofdprobleem. Dit oplossen zou je dan alleen kunnen doen door de afvoer hoger te laten uitkomen, maar dan moet je in de specs van de ontharder gaan zoeken wat de maximale stijging is waar je nog kunt lozen.

Maar terug naar het hoofdprobleem, die verstopping die je hebt zul je echt moeten weg werken, een Y stuk daarop plaatsen lijkt me prima, enige nadeel, hoever loopt deze standleiding door? Meestal zit er buiten de woning een put waar eventuele wortels naar binnen kunnen groeien. Is de verstopping daar? Dan moet je kijken of er met een Y stuk vanaf hier wel bij kunt. Anders zul je de put moeten openen en kijken hoe het er daar uit ziet. (En dat laatste is veel urgenter dan proberen de ontharder afvoer verplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
@Fe2O3 gaat naar mijn eigen oprit, dus vooralsnog mijn probleem helaas ;-)

Dank voor jullie beide reacties, ik hoopte zelf dat die verstopping wel weg zou spoelen zodra er iets meer druk op komt maar als ik jullie zo hoor is dat whishful thinking. Ik ga eerst maar even die bocht eruit halen om daar een Y stuk te plaatsen voor de toekomst, en even in de buis met een camera om te kijken of ik iets kan zien. Anders zit er dus niks anders op dan de oprit open breken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:38
dit is ook allemaal niet aangesloten volgens het Dyka binnenriolering handboek. te dicht bij het punt waar een verzamelleiding overgaat in standleiding, niet met een schuine aansluiting.

Maar dat lost je verstopping niet op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan wel een terugslag klep het stukje riool plaatsen waar alleen je ontharder op zit..

als je dan een verstopping hebt krijgt wordt de klep richting je ontharder dicht gedrukt, je ontharder kan dan zn spoel water dan wel niet meer kwijt maar dat lijkt me een stuk "frisser" dan douche / toilet water in je kelder ;)

verder kan je dan zelfs nog een overloop voorziening maken met opvangbak voor het spoelwater van je ontharder..

watersensor er bij in die alarm slaat als er water in de opvangbak beland is....
als het alarm dan gaat betekend het dat je ontharder zn water niet via het riool kon afvoeren (klep dicht) en mag je op onderzoek uit waarom de klep dicht zit...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 14:08
ik heb iets vergelijkbaars gehad met een heetwaterkraan en de wasbak afvoer. een pvc terugslagklep heeft dit goed opgelost. die moet je wel horizontaal plaatsen. Met pvc lijm een klusje van maximaal een half uur. ziet er uit als dit, ik ken de winkel niet was eerste hit. warmteservice of een bouwmarkt heeft dit ook vaak
liggen.https://leidingshop.nl/pv...nt=PMAX%20BING%20COMPLEET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
@SMSfreakie Goed idee, ik zie dat je daar vrij mooie sensor oplossingen voor hebt die ook nog eens integreren met Home Assistant.

Ga dan een Y stuk plaatsen maar ook een terugslagklep. Zodra er dan een verstopping op zou treden weet ik dit binnen 24 uur omdat de waterontharder elke nacht zijn programma draait en dus dan overstroomt waardoor ik een melding krijg van de sensor. Volgens mij kan er op deze manier nog weinig fout gaan.

Enige wat ik me nog af vraag: is er een risico dat de standleiding knapt als er een verstopping op treed? De standleiding heeft namelijk alleen op de eerste verdieping afvoeren, dus er zou best wat water in komen te staan wanneer er een verstopping op zou treden. Ik zou denken dat PVC deze druk wel kan weerstaan. Echter is het me het risico niet waard, want ik heb liever een natte keldervloer dan een geknapte standleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
Dit is oprecht een dom plan. Een verstopping in een 110 leiding moet echt opgelost worden. Dit is geen lokale 40mm buis die verstopt zit. Is dit de standleiding van jouw huis? Zo ja dan geen ongein investeren in domotica, maar zorgen dat je zeker weet dat die ontstopping weg is.

Want leuk dat je weet dat er water overstroomd, maar zolang er niets groots door het riool is gespoeld is dit waarschijnlijk een defecte rioleringsbuis of ingroei van planten. Dat verdwijnt niet zomaar. En een terugslagklep gaat dit zeker niet oplossen, als je pecht hebt werkt die zo goed dat vervolgens de schijt het volgende laagste punt uit stroomt dus het toilet of nog fijner de afvoer in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
@deamosreapos Als je goed leest dan zou je hebben gezien dat ik inderdaad die verstopping ga oplossen, om vervolgens deze zaken aan te passen... Vind je het dan nog steeds een dom plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
Ik zou ook blij zijn dat dit in je kelder uit komt, dan heb je iig weinig schade aan de rest van je woning.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
Ja, want als je het oplost hoef je niet bang te zijn voor een overstroming. Deze ontstaat alleen doordat er een verstopping zit. Is die weg dan kun je verder gaan nadenken over het verplaatsten van de afvoer van de ontharder.

En stel je gaat dit wel meten, het zou weer verstopt raken, en heb je een terugslag klep geplaatst. Dan is die leiding dus al gevuld met water, dan meet je misschien savonds een keer dat er een overstroming is, maar overdag is er al iemand naar het toilet geweest, heeft 10 liter water doorgespoeld die vervolgens niet weg kan. Oftewel voegt echt niets toe. (Die leiding is echt zo gevuld met water met dagelijks gebruik)

Alleen als je in de toekomst wilt weten of er een verstopping is, zou je een vochtmeter in de kelder kunnen plaatsen, om vervolgens juist geen terugslagklep te plaatsen zodat mocht het verstopt raken de kelder smerig wordt en niet de rest van jouw huis.

[ Voor 3% gewijzigd door deamosreapos op 16-01-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
@deamosreapos Dank voor je uitleg. Ik hoop juist op de bedachte manier een goeie oplossing te hebben gevonden om een verstopping de volgende keer te detecteren ZONDER dat ik in de viezigheid zit :-p

Heb je hier dan nog een beter advies voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
Ik zou eerst kijken naar de oorzaak. Het detecteren is mogelijk helemaal niet noodzakelijk.

Stel het lijkt erop dat het pvc over gaat in beton (klopt dat?) dan is die mogelijk ingestort. Of er is ingroei van planten. Dan haal je dat weg en is dat opgelost voor de komende 20 jaar. Tja wat ga je dan detecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Uiteraard moet je zeker de verstopping gaan oplossen.

Maar ik vraag me nog steeds af of je zelfs bij een schone leiding helemaal droog blijft als: Er met een noodgang van de verdiepings WC 10 liter water naar beneden stort. en landt in dat stukje horizontaal riool. Ik denk dat sowieso het water uit de zwanenhals kletst.

Je wil op zo'n laag punt gewoon geen afvoer, en het zal altijd een zwak punt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
Doen wat @SMSfreakie voorstelt. Minste gedoe en beste nachtrust.
Dan vat je wat @AtomicShockwave hierboven schrijft ook gelijk mee.

En als de verstopping oorzaak helder is, zou IK alsnog graag een terugslagklep, overloop en sensor willen hebben om eerlijk te zijn. Ondanks dat het dan wellicht de komende 20 jaar niet nodig is. Er kan altijd iets anders verstoppen of misgaan.

Edit: terugslagklep in die leiding van de ontharder, niet in je standpijp.

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 16-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso de verstopping oplossen, maar ter herhaling dat de TS zn kelder weer blank staat als er om wat voor reden weer een verstopping ontstaat.... waar de TS misschien niet eens wat aan kan doen..

kennis zit aan het eind van de straat met een doodlopend riool, vroeger nooit geen problemen want hemelwater kwam er ook bij en spoelde de buis van het gemeente riool wel goed door.... maar na afkoppeling hemelwater is er onvoldoende spoelwater en hoopt vuiligheid zich op in het riool van de gemeente.. kennis kan hier niks aan doen.. ja behalve de gemeente bellen als de WC niet lekker begint door te spoelen... dan kan je in je eigen deel van het riool alles nog zo goed voor elkaar hebben.. maar als het buiten je bereik zit houd het op

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
AtomicShockwave schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:05:
Uiteraard moet je zeker de verstopping gaan oplossen.

Maar ik vraag me nog steeds af of je zelfs bij een schone leiding helemaal droog blijft als: Er met een noodgang van de verdiepings WC 10 liter water naar beneden stort. en landt in dat stukje horizontaal riool. Ik denk dat sowieso het water uit de zwanenhals kletst.

Je wil op zo'n laag punt gewoon geen afvoer, en het zal altijd een zwak punt blijven.
Dat valt heel erg mee. Een 110mm buis kan per meter al 9,5L water bevatten. Zelfs de grote boodschap-spoeling van 10L die je noemt is er niet in 1 seconde doorheen. Stel dat het 2 seconden duurt (nog steeds heeeel erg snel) dan is de buis dus maar tot de helft gevuld. Ik heb ooit bij repareren van een rioolbuis het 'genoegen' gehad om te zien hoe het water door zo'n buis loopt als je doorspoelt. De bovenkant van de buis lag namelijjk open. Dit was een horizontale 110mm buis dus. Als je de wc doorspoelde zag je een klein stroompje water voorbijkomen met een beetje wc-papier en andere dingen. Max. 2 cm van de buis was gevuld en de stroomsnelheid verbaasde me enorm (is erg laag).

Dus ook om TS uit de droom te helpen: de "druk" die zich opbouwt bij een verstopping/vernauwing gaat je niet redden en kan dus nooit een mechanisme zijn dat je rioolafvoer gangbaar houdt. Het riool in NL werkt niet op druk (in huizen dan) maar op zwaartekracht. De snelheden zijn vrij laag en de buizen groot.

edit: een douche is maar 6 tot 9 L/min, dus 0,1 tot 0,15 L/sec. Dit zorgt voor max. een paar mm aan waterhoogte in die grote buis (vulling van slechts ~1% van totale buisvolume dus) Als die buis daar al van overstroomt heeft TS een mega-verstopping te pakken en zou ik morgen maar eens iemand met zo'n geel busje bellen om tijdens of na werktijd de boel eens door te spoelen en te ontstoppen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 16-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
Dank voor alle reacties, ik ga die verstopping maar eens opsporen want ik begrijp dat dat toch echt de oplossing gaat zijn en niet een terugslagklep. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Toevallig van de week een soort gelijk probleem opgelost. Het begon met een pvc buis die in het beton was gegoten en daardoor geknakt is. Buiten was de pijp aangevuld met puin die (uiteraard) door de buis heen was geprikt. Ook zat er een verzakking in.

Dit was jaren goed gegaan tot het echt niet wegloopt. Met een camera inspectie kan alles aan het licht worden gebracht.

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 16-01-2025 20:33 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:10

Fe2O3

Ja das roest

Dus morgen eerst bij je gevel graven TS :)

Daarna hopen dat die buis recht op het riool af gaat ....

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ik heb een soortgelijke situatie, alleen net wat anders.
Mijn afvoer van de wasmachine in de kelder zit op het laagste punt van het riool, vlak voordat het riool de keldermuur uit gaat(met een Y-stuk half in de muur weggewerkt 8)7 )
Bij mij was het echter geen verstopping die ervoor zorgde dat bij de afvoer van de wasmachine alles naar binnen stroomde, maar het ontbreken van een terugslagklep in de afvoer van het hoofdriool. Met hevige regenval drukte het hoofdriool gewoon alles terug het huis in, zo via de wasmachine de hele kelder vol!

Ik heb er dus nu tijdelijk wel een50mm terugslagklep op gezet en dat werkt prima, ik wacht op beter weer en dan vraag ik het hoofdriool buiten op en zet daar een 110mm terugslagklep op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5BZU3694O3xp-vmmydWK3qX5mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j98WIZZsQHQHPFTtl1ABC97Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als tijdelijke oplossing prima TS, maar het eigenlijke probleem zal ook opgelost moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesang
Even een update omdat ik denk dat men het ook wel leuk vind om te horen wat er uiteindelijk is gebeurd met alle hulpzame info. Heb eerst de buis doorgezaagd, verstopping zat een heel eind verderop was te zien dus maar de oprit open gebroken. Uiteindelijk een put gevonden welke open kon, en hier ging de pvc buis over in iets wat leek op cement. Daar zat een verstopping, maar verder niets stuk. Lekker met mn klauwen de boel leeg gehaald en loopt nu weer goed door. Voor nu opgelost, ga het wel goed in de gaten houden en een vochtsensor op de grond leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
mesang schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:37:
Even een update omdat ik denk dat men het ook wel leuk vind om te horen wat er uiteindelijk is gebeurd met alle hulpzame info. Heb eerst de buis doorgezaagd, verstopping zat een heel eind verderop was te zien dus maar de oprit open gebroken. Uiteindelijk een put gevonden welke open kon, en hier ging de pvc buis over in iets wat leek op cement. Daar zat een verstopping, maar verder niets stuk. Lekker met mn klauwen de boel leeg gehaald en loopt nu weer goed door. Voor nu opgelost, ga het wel goed in de gaten houden en een vochtsensor op de grond leggen...
Top dat je verstopping verholpen is!

Helaas moet ik je ook teleurstellen. Je buis is niet voor niets verstopt geraakt. Je afvoer gaat dus over naar een gresbuis. Dit wordt al mijn gehele carrière (22 jaar) niet meer gebruikt. En ook 20 jaar geleden was een gresbuis al verouderd. Ook is een gresbuis vrij bros na verloop van tijd en is gevoelig voor wortels.

Fijn dat de verstopping voor nu verholpen en eigenlijk weet je al dat het probleem in de gresbuis zit. Mijn inziens kan je het beste contact opnemen met de gemeente en daar je probleem voorleggen. Je zou eventueel icm met de gemeente je huisaansluiting kunnen (laten) vervangen.

Is je riool tot de erfgrens in orde dan zou ik je toch aanbevelen om een camera inspectie te doen. Een verstopping ontstaat niet voor niets. Er kan bijvoorbeeld ook een verzakking inzitten. Ik zou sowieso de gresbuis te vervangen en op de plek van je put een doorspuitstuk te plaatsen. Zodat het weer 50+ jaar meekan.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesang
Dank voor de tip, zal dit zeker verder uitzoeken en aanpakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:21
Ik vind weinig mis met de aangelegde afvoer maar denk dat de verstopping de oorzaak is.

En wat je wil weten is de oorzaak van die verstopping. Meestal, buiten breuk, wortel door de afvoer of tegenloop.
Dat wordt graven.
Pagina: 1