Trapkast realiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-09 17:00
Hoi allen,

Ik ben voornemens om de open trap op de begane grond dicht te maken. Na het kijken van diverse filmpjes heb ik het idee dat dat wel zal lukken.

Het volgende: graag zou ik de ruimte benutten als trapkast om voorraad op te slaan. Nu vraag ik me af hoe ik dit het best kan realiseren i.v.m. de uitstekende delen aan de bovenzijde.

Iemand enig idee hoe je hier een constructie kunt maken? Het idee is om een kozijn te maken met een deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYZgmuQiid9N0IBGDPBW7d9Ew_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrJOJKVXDh5klBMEFLN2TzE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-N0aq-4e6wo0XW9zduco4PFcy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nB4S5ovdaPryrhkJwScuOvAU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Fienn op 16-01-2025 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zo op het eerste gezicht zie ik twee richtingen:
  1. Parallel aan de rechtermuur doortrekken en aan de trappost bevestigen. Het stuk trap wat uitsteekt aan de bovenkant afwerken, want deze zal uitsteken boven de uiteindelijker deur
  2. Een ombouw plaatsen precies op de locatie van de bovenste lat die tegen het plafond komt. Hiermee valt het bovenste stuk trap binnen de kast. De constructie komt dan wel een beetje je hal in, maar je hebt wel meer ruimte in de trapkast
Afhankelijk van hoe groot je halletje is en of het onhandig is dat de muur aan de rechterkant een stukje naar voren komt zou ik kiezen voor 1 of 2.

De uiteindelijke constructie zal ook afhangen van wat je op de vloer hebt liggen. In scenario 1 kom je een heel eind met een vurenhouten constructie, gipsplaten, renovatie kozijn en deur. Scenario 2 zou je eventueel ook nog kunnen realiseren met cellenbeton blokken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
Dank voor je heldere uitleg!

Ik overweeg om klapdeuren te maken i.v.m. de breedte van de hal. Echter ook de twijfel of dat wel sterk genoeg is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38
Fienn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:27:
Dank voor je heldere uitleg!

Ik overweeg om klapdeuren te maken i.v.m. de breedte van de hal. Echter ook de twijfel of dat wel sterk genoeg is. ;)
Dat hangt er ook vanaf hoe vaak je het gebruikt. Hier op zolder 2 goedkope klapdeurtjes geplaatst om een opslagruimte af te schermen, maar die gebruiken we <10x per jaar (voor winter/zomerjassen en koffers). Als je het dagelijks gaat gebruiken zou ik voor een wat degelijkere oplossing kiezen, want er is niks irritanters dan een deur die ruk werkt als je die iedere dag meerdere keren open en dicht moet doen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die uitstekende delen kun je zo oplossen:
Afbeeldingslocatie: https://mublio.nl/cdn/shop/files/lpbdd.png?v=1700133440&width=823

Of je maakt er een schuine plaat tegenaan om het strakker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
Bovenstaand is zeker een goed idee!

Nu ligt er al laminaat welke ik graag wil behouden. Is het wijsheid om met een invalzaag een stuk laminaat uit te zagen zodat de constructie op de betonnen vloer gemaakt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou zelf een constructie altijd in de grond willen ankeren. Dat is altijd steviger en mocht je ooit een andere vloer willen leggen, dan zit je ten minste niet meteen met een gigantische uitdaging.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Kun je de stukken laminaat er niet uithalen en later terug plaatsen als je kast er staat? Dat zou ik tenminste doen.
Pagina: 1