Welke laadpaal past het beste in de context en eisen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapmans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 20:22
Een paar jaar geleden ben ik gestart met mijn verduurzamingsreis. Ondertussen heb ik
- Zonnepanelen met een SolarEdge omvormer;
- Een Intergas hybride warmtepomp en CV ketel;
- Een Homey Pro;
- Een dynamisch elektriciteitscontract bij Budget Energie.

Mijn benzine auto is aan vervanging toe en ik ben van plan een plug-in hybride aan te schaffen.

Als de auto er is wil ik natuurlijk graag aan huis laden. Wat ik denk nodig te hebben is
- Uitbreiding op mijn meterkast van 1x35A naar 3x25A;
- Een laadpaal die slim om kan gaan met dynamische tarieven en het lokale verbruik;
- Een installateur die het voor mij kan regelen en die bij voorkeur ook handig is met bijvoorbeeld domotica;

Daarnaast sta ik open voor
- Een thuisbatterij;
- Een andere energieleverancier;

De andere auto en meterkast trekken een goed gat in de beurs, maar die batterij hoop ik ook binnen 1 tot 2 jaar aan te schaffen. Daar moet de installatie en het platform waar het op draait wel op voorbereid zijn.

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, hoef ook niet persé premium, maar verwacht wel goede kwaliteit en duurzaamheid van de oplossing, inclusief updates en uitbreidingsmogelijkheden als een batterij naar de toekomst toe.

Wie kan / wil meedenken, verwijzen naar partijen die dit kunnen adviseren en installeren, en/of heeft verwijzingen naar sites waar dit soort Home Energy systemen in samenhang uitgewerkt zijn.

Kritische vragen of suggesties over de vraagstelling, kom ook maar op :)

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Jaapmans schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:44:
Wat ik denk nodig te hebben is
- Uitbreiding op mijn meterkast van 1x35A naar 3x25A;
Dit komt vaker voorbij maar is denk ik onnodig voor wat je wilt.
Daarnaast veel plug-ins kunnen maar op 1 fase laden en dan ben je beter af met 1x 35A dan met 3x 25A

Wat is je doel overigens?
Hybride warmtepomp en hybride auto klinkt een beetje als niet kunnen of willen kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 16-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
Waarom gaat je verduurzamingsreis naar een PHEV en niet een EV? Een EV zou je wellicht nog als thuis batterij kunnen gebruiken als die V2H geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapmans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 20:22
ASW1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Dit komt vaker voorbij maar is denk ik onnodig voor wat je wilt.
Daarnaast veel plug-ins kunnen maar op 1 fase laden en dan ben je beter af met 1x 35A dan met 3x 25A

Wat is je doel overigens?
Hybride warmtepomp en hybride auto klinkt een beetje als niet kunnen of willen kiezen.
Verduurzaming is een stap voor stap proces voor mij waarbij ik kies om dit geleidelijk te doen. Met twee pubers in huis en 2 fanatiek sportende volwassenen is er genoeg warm water nodig. Met een elektrische boiler kan dat zo nu en dan een uitdaging worden. Dat plus toegang hebben tot beide energiebronnen levert een fail-safe op als één van beiden opeens erg duur wordt. Vwb de stabiliteit van het beleid op het vlak van energie is de wereldmarkt aan sterke schommelingen onderhavig, en de Nederlandse overheid nogal wisselend. Ik houd het liefst mijn opties open, ook naar de toekomst toe.

Vwb de auto, wij rijden zowel veel kleine ritjes, als ook regelmatig erg lange stukken (1000+ km) op een dag. Ik zie het niet zitten om regelmatig langs de Franse of Duitse snelweg te moeten laden. Vandaar de plug-in hybride.

Goede challenge vwb de fasen. Ik zal controleren wat de auto aan kan. Ik kijk nu naar een Toyota RAV4 PH

[ Voor 12% gewijzigd door Jaapmans op 16-01-2025 22:37 ]