Hallo,
[ Voor 99% gewijzigd door YouMayFind op 18-01-2025 20:50 ]
[ Voor 99% gewijzigd door YouMayFind op 18-01-2025 20:50 ]
[ Voor 14% gewijzigd door President op 16-01-2025 17:57 ]
De advertentie stond wel als ophalen en verzenden, dus hij doet ook aan ophalen alleen dat was dus heel erg ver weg op de eilandjes haha. Daarom koos ik voor verzenden en ik heb daar nooit problemen mee gehad ook nooit met bestellen van telefoons of laptops. Ik heb dit namelijk wel vaker gedaan ook via Marktplaats. Dat ging perfect, maarja het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren dat je pech hebt. De reden waarom ik twijfelde aan de verzender is puur vanwege het gesprek die ik gehad heb met de persoon in kwestie. De persoon was zichzelf bewust aan het indekken (foto van de doos naar mij versturen en vroeg ook of ik nog een iphone erbij wilde kopen want hij had er nog een liggen die ik dan voor winst kon doorverkopen want daar vroeg die dan maar weinig voor want dan kon die beide in 1 keer opsturen), dat had ik geweigerd, mede ook omdat ik het al een risico genoeg vond zo. Na dit gebeuren probeerde hij weer die 2e iphone aan te bieden voor minder geld. Ik vind dat een beetje vreemd gezien ik nu mogelijk 1000 euro net kwijt ben dan ga je toch niet bij dezelfde persoon een tweede nemen haha, maarja ik ga er inderdaad nooit achter komen, maar hij heeft dus die ook nog als advertentie staan. Ook was het verzendadres anders dan zijn woondadres op het pakket, dat bleek een bedrijfsterrein.President schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:55:
Tja, er is geen enkele manier voor jou om erachter te komen of de verzender jou heeft opgelicht of dat het pakket tijdens de verzending is geopend en leeggeroofd...
Ik ga uit van oplichting door de verzender, ik zou gewoon aangifte doen. Als er meer mensen hetzelfde is overkomen dan zal de politie op een gegeven moment wel in actie komen..
Stond de telefoon trouwens te koop als 'ophalen of verzending' of alleen als 'verzending'? Zeker in dat tweede geval ga ik uit van oplichting.
Hoe dan ook ga je je geld niet terugkrijgen en adviseer ik je om het voortaan thuis bij mensen op te halen, ook al is het 50km rijden. Zie je dat niet zitten dan zou ik alleen nog maar in je dorp bestellen of bij (bekende online) winkels.
De verzender heeft natuurlijk ook het pakket na de foto voor jou kunnen hebben uitgepakt, grijs tape erom hebben gedaan, etc. Kan je nog iets zien over het gewicht bij verzending? Komt dat ongeveer overheen met het gewicht van ontvangst?
Veel voorkomende oplichterstruc is om ergens een adres achteraf op te geven waardoor het vaak te ver rijden is en op die manier mensen ervoor te laten kiezen voor pakketdiensten. Mijn geld is ook op oplichting vanuit de verkoper.
[ Voor 15% gewijzigd door graceful op 16-01-2025 18:19 ]
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Hij wilde geen betalingen doen via Marktplaats. Ik heb het overgemaakt naar zijn bankrekening direct.Pendora schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:10:
@YouMayFind Heb je via Marktplaats betaald met kopersbescherming?
Klopt dat dacht ik ook al en hij gaf pas de track en trace toen ik erom vroeg, maar stuurde wel meteen die foto van het pakket op zonder dat ik erom vroeg en dat vond ik wel erg opmerkelijk gezien die foto uiteindelijk een belangrijke rol in het verhaal blijkt omdat aan de hand van de tape hij zegt dat het bij de bezorging ergens is gebeurt want hij had de bruine tape gebruikt en niet de grijze, kijk maar naar die foto, maar puur omdat hij die foto gestuurd heeft wil natuurlijk niet zeggen dat hij daarna nog gerommeld heeft met het pakket want hij heeft pas de dag erna het pakket verstuurd in de middag en dus genoeg tijd gehad om het pakket aan te passen. Hij kan ook wel zeggen dat hij die iPhone erin gedaan heeft, maar ook daar hebben we geen enkel bewijs van natuurlijk. Ik had eigenlijk het gevoel dat hij die wielbouten erin gedaan heeft want welke bezorger of sorteerder loopt rond met een zak vol wielbouten en papier om dat in een pakket te doen, overigens erg riskant want die mensen hebben daar wel enige haast. Dan ook nestjes die handdoek opvouwen en dan in het pakket terugdoen. Die had in principe helemaal niet terug in gedaan hoeven worden want het speelde geen enkele rol verder haha. Het is heel raar. Ik heb nog wel whatsapp contact met die persoon.graceful schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:10:
Jammer dat niet PostNL is, die maken een foto van het pakket in het sorteer process en geven je exacte gewicht op de gram nauwkeurig. Daarmee zou je kunnen inschatten wat voor inhoud erin zit.
Een iPhone 16 Pro Max weegt op zichzelf 227 gram.
De wielbouten zijn natuurlijk om ongeveer in de buurt te komen van het gewicht. Pakketjes diefstal op sorteercentrums gebeurd zeker, maar dan worden ze niet meer gevuld. Dat is namelijk teveel moeite en wordt de kans om gepakt te worden groter.
En wie stuurt er nou foto van het pakketje? Dat doe je enkel als je wil bewijzen dat iets A is terwijl het B is.
[ Voor 10% gewijzigd door YouMayFind op 16-01-2025 18:44 ]
dat werkt ook voor geen meter..Pendora schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:10:
@YouMayFind Heb je via Marktplaats betaald met kopersbescherming?
404 Signature not found
Volgende rode vlag... Wel heel naar met €1KYouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:35:
[...]
Hij wilde geen betalingen doen via Marktplaats. Ik heb het overgemaakt naar zijn bankrekening direct.
Meh, ik ben alles behalve fan van die domme betaaloptie van Marktplaats. Voor 1K had ik de gok niet genomen om hem überhaupt te laten versturen via Marktplaats. Dat durf ik via Tweakers wel aan.Pendora schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Volgende rode vlag... Wel heel naar met €1K
[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 16-01-2025 18:46 ]
Klopt maar als het wel met verkocht is, is het een reden om aan te nemen dat hij in goede trouw het pakket heeft verstuurd. Zonder is het nog een rode vlag.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
In dat geval is de verkoper aansprakelijk voor de levering. Nu levering niet meer mogelijk is, kun je het aankoopbedrag terugvragen. Je kunt de verkoper desnoods voor de rechter brengen om terugbetaling af te dwingen. Je moet dan wel weten wie de verkoper is.YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:04:
[...]
De advertentie stond wel als ophalen en verzenden
Ja normaal doe ik het wel met Marktplaats kopersbescherming eigenlijk. Deze verkoper maakte gewoon misbruik van het feit dat ik die mobiel graag wilde hebben en dat hij toevallig een goede deal had. Hij kwam in eerste instantie wel betrouwbaar over in hoeverre dat kan, al had ik wel even mijn bedenkingen toen hij niet via marktplaats wilde betalen en hij geen gevarifieerd account bleek te hebben, maar zijn reviews waren wel positief. Ik zat toen te denken dat hij misschien gebruik maakt van een gehackt marktplaats account. Dit heb ik wel ervaringen dat mijn eigen account van Marktplaats gehackt was, gelukkig snel achtergekomen omdat ik zelf nog in de app zat en ineens berichtjes van klanten kreeg en dat bleek een advertentie te zijn geweest die ik absoluut niet geplaatst had. Meteen sorry gezegd en advertentie eraf gehaald. Dat zou ook een oplichter zijn geweest die probeerde voor 300 euro een soort speelgoed electrische auto te verkopen. Meteen overal emails en w8woorden veranderd, want toen bleek er ook iemand op mijn spotify te ziten want zag ineens een liedje die ik niet toegevoegd had bovenaan. Toen zag ik dat er 3 mensen in de spotify waren ingelogd haha. Dat waren ook oplichters die boden een modmenu aan voor gta 5 dat uberhaupt nu niet meer werkt, maar als je die dan opent op je computer dan hacken zij jouw gegevens gewoon, dus al mijn accounts lagen ineens open en ze probeerde overal in te komen.Pendora schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Klopt maar als het wel met verkocht is, is het een reden om aan te nemen dat hij in goede trouw het pakket heeft verstuurd. Zonder is het nog een rode vlag.
[ Voor 7% gewijzigd door YouMayFind op 16-01-2025 19:01 ]
Nee klopt, dat is een risico maar technisch gezien is bestellen met verzending altijd een risico. Ik werk zelf bij bezorgbedrijf haha. Meestal gaat dat goed, het is een enkeling waar de bezorging zelf het probleem is. Ik vrees dat er best wel wat oplichters zijn die gewoon misbruik maken van het imago dat bezorgbedrijven hebben. Het is best wel slim bedacht in die zin, maar wel ontzettend achterbaks haha. De enige reden dat ik nu nog kan lachen is gewoon dat ik belazerd ben toen ik die wielbouten zag liggen haha, maar ik vind het wel heel erg van de 1k. Dit is dan ook wel de reden waarom ik normaal niet zo snel electronica aanschaf via Marktplaats. Ik heb ook weleens nep iPhones gezien op marktplaats die verkocht werden als `echte`, maar ik heb nog wel contact met de persoon in kwestie, dus ik ga wel even contact houden met die persoon. Ik ga kijken wat ik nog meer uit de persoon kan krijgen.ViezeVis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Meh, ik ben alles behalve fan van die domme betaaloptie van Marktplaats. Voor 1K had ik de gok niet genomen om hem überhaupt te laten versturen via Marktplaats. Dat durf ik via Tweakers wel aan.
Ik vind dat niet direct een red flag.
[ Voor 6% gewijzigd door YouMayFind op 16-01-2025 19:04 ]
Zie bericht van @fopjurist .YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:59:
[...]
Nee klopt, dat is een risico maar technisch gezien is bestellen met verzending altijd een risico. Ik werk zelf bij bezorgbedrijf haha. Meestal gaat dat goed, het is een enkeling waar de bezorging zelf het probleem is. Ik vrees dat er best wel wat oplichters zijn die gewoon misbruik maken van het imago dat bezorgbedrijven hebben. Het is best wel slim bedacht in die zin, maar wel ontzettend achterbaks haha. De enige reden dat ik nu nog kan lachen is gewoon dat ik belazerd ben toen ik die wielbouten zag liggen haha, maar ik vind het wel heel erg van de 1k. Dit is dan ook wel de reden waarom ik normaal niet zo snel electronica aanschaf via Marktplaats. Ik heb ook weleens nep iPhones gezien op marktplaats die verkocht werden als `echte`, maar ik heb nog wel contact met de persoon in kwestie, dus ik ga wel even contact houden met die persoon. Ik ga kijken wat ik nog meer uit de persoon kan krijgen.
Off-topic, maar ik stuur heel vaak een foto van het pakket (o.a. zodat de verkoper weet wat ie behoort te ontvangen)DexterDee schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:28:
🚩 foto van de doos naar mij versturen
Yes dankjewel, ik ben verder met de persoon bezig en ik heb een extra acount aangemaakt op Marktplaats en heb op zijn advertentie gereageerd en hij geeft een adres maar ik kan op Google maps zien dat op dat adres mensen met een andere naam wonen dan de naam die hij overal opgegeven heeft haha. Tegelijk stuurde hij mij een bericht via whatsapp dat iemand geintresseerd is en die anders naar de ander toegaat. Ik ga dat sowieso niet doen, maar ik vind dit wel grappig hoe ik nu steeds verder zie hoe die liegt, want waarom een ander adres gebruiken of een nepnaam gebruiken bij je bankaccount, want 1 van de 2 klopt sowieso al niet.
[ Voor 8% gewijzigd door YouMayFind op 16-01-2025 20:27 ]
Je bent opgelicht. Enige wat je kunt doen is aangifte doen en alle bewijsmateriaal aanleveren. De kans is klein, maar het zou kunnen dat die persoon gepakt wordt en er misschien iets terug te halen is.YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Yes dankjewel, ik ben verder met de persoon bezig en ik heb een extra acount aangemaakt op Marktplaats en heb op zijn advertentie gereageerd en hij geeft een adres maar ik kan op Google maps zien dat op dat adres mensen met een andere naam wonen dan de naam die hij overal opgegeven heeft haha. Tegelijk stuurde hij mij een bericht via whatsapp dat iemand geintresseerd is en die anders naar de ander toegaat. Ik ga dat sowieso niet doen, maar ik vind dit wel grappig hoe ik nu steeds verder zie hoe die liegt, want waarom een ander adres gebruiken of een nepnaam gebruiken bij je bankaccount, want 1 van de 2 klopt sowieso al niet.
Hoe reageert de persoon eigenlijk om tot een oplossing te komen hierin?YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:25:
[...]
Dat klopt niet.henri86 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Handtekening vereist is vaak ook verzekerd tot een bepaald bedrag, dus dat je zou dan sowieso terug moet kunnen vragen.
Hij zei aangifte gedaan te hebben bij DHL en nu afwachten zei die. Ja hij zei niks over de verzekerd verzenden terwijl het inderdaad wel verzekerd verzonden is. Misschien wilde die dat niet melden omdat het nog niet zeker is dat je iets terug krijgt ofzo, maar ik word dan meteen bezorgd want hij is dadelijk die met DHL vooral aan de praat gaat omdat hij de verzender is. Ik kan dan niet zien wat die zegt en dadelijk neem hij het geld. Ik weet niet hoe dat werkt namelijk. Hij is manipulatief.henri86 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Hoe reageert de persoon eigenlijk om tot een oplossing te komen hierin?
Handtekening vereist is vaak ook verzekerd tot een bepaald bedrag, dus dat je zou dan sowieso terug moet kunnen vragen.
Voortaan wel, als je nu handtekening verzend is het verzekerd verzonden, dat was eerst anders, maar dat noemen ze nu dan ook verzekerd verzenden tot aan 500 euro maximaal. Niet meer zoals eerst "met handtekening" alleen.
[ Voor 20% gewijzigd door YouMayFind op 16-01-2025 21:01 ]
Wel interessant, want hij kan nu dus ook mogelijk DHL voorliegen en daar nog eens het geld krijgen t.w.v. de verzekerde verzending. Ik heb gevoel dat hij een loop-hole gevonden heeft.YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:59:
[...]
Hij zei aangifte gedaan te hebben bij DHL en nu afwachten zei die. Ja hij zei niks over de verzekerd verzenden terwijl het inderdaad wel verzekerd verzonden is. Misschien wilde die dat niet melden omdat het nog niet zeker is dat je iets terug krijgt ofzo, maar ik word dan meteen bezorgd want hij is dadelijk die met DHL vooral aan de praat gaat omdat hij de verzender is. Ik kan dan niet zien wat die zegt en dadelijk neem hij het geld. Ik weet niet hoe dat werkt namelijk. Hij is manipulatief.
"toevallig".YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:49:
Deze verkoper maakte gewoon misbruik van het feit dat ik die mobiel graag wilde hebben en dat hij toevallig een goede deal had.
[ Voor 26% gewijzigd door bwerg op 16-01-2025 22:30 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Doe ook melding bij je bank van een verkeerde betaling. Ze gaan de ontvanger dan vragen om het geld terug te storten. Zo niet krijg je NAW gegevens. Verdiep je hier eens in en lees andere topics over opgelicht wordenJazzy schreef
[...]
Je bent opgelicht. Enige wat je kunt doen is aangifte doen en alle bewijsmateriaal aanleveren. De kans is klein, maar het zou kunnen dat die persoon gepakt wordt en er misschien iets terug te halen is.
Daar is dus ook weer het punt. Ik heb dus met een ander account berivhten gestuurd naar zijn tweede advertentie ook van een iPhone 16 pro max en daar kan ik dus ophalen en heeft een adres doorgegeven en hij zegt dat ik het gewoon kan ophalen en langs kan komen. Alleen het vreemde is dat als ik op Google maps kijk naar het huis staat daar een naam bordje met de mensen die daar wonen en zijn naam staat daar niet tussen, al is die foto dan wel van 2019. Er staan wel andere namen op. Dan snap ik ook niet waarom hij het verstuuradres van een bedrijfterrein gebruikt heeft in Harlingen. Het voelt alsof hij dit vaker gedaan heeft, maar geen van zijn gegevens is bekend op websites of op de politie website. Dit soort mensen gebruiken wellicht gestolen/gehackte gegevens van andere mensen zoals met mijn accounts gedaan werd. Iemand gebruikte mijn account om een product te verkopen van 300 euro op een account dat niet van die persoon was en mijn account was op dat momen gevarifieerd en bankrekening aan gekoppeld met veel polisitieve reviews, dus best wel risicovol.bwerg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:27:
[...]
"toevallig".
@fopjurist heeft juridisch gezien natuurlijk gelijk, maar het zou me verbazen als deze persoon nog te traceren is, anders dan wanneer de politie dit oppakt en via marktplaats zijn ip-adres achterhaalt. De kans daarop lijkt me minimaal, maar aangifte doen kan natuurlijk altijd.
Je zou het nog bij marktplaats kunnen melden maar voor zover ik weet boeit marktplaats dit weinig.
Verzenden vanuit een uithoek van het land is een groot uitroepteken. Jammer voor de mensen die op Terschelling wonen en daadwerkelijk hun mobiel willen verkopen, maar laten verzenden van een duur oplichtings-gevoelig product vanuit een uithoek moet je gewoon nooit doen. Of als je het toch doet: eerst zeggen dat je het gewoon ophaalt. Als het dan stil blijft weet je genoeg, als ze zeggen "oh prima, kom morgenavond maar langs" kun je alsnog vragen om verzending. Het zou mij dus niet verbazen dat deze persoon het al vaker gedaan heeft, maar geen van de gegevens is bekend bij de politie website en kan ook niks op Google over de gegevens vinden.
[ Voor 17% gewijzigd door YouMayFind op 16-01-2025 23:28 ]
Als je op een eiland woont en op het vaste land werkt dan lijkt het mij best aannemelijk dat je je verzending in Harlingen doet, mogelijk scheelt dat nog verzendkosten.YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:23:
[...]
Daar is dus ook weer het punt. Ik heb dus met een ander account berivhten gestuurd naar zijn tweede advertentie ook van een iPhone 16 pro max en daar kan ik dus ophalen en heeft een adres doorgegeven en hij zegt dat ik het gewoon kan ophalen en langs kan komen. Alleen het vreemde is dat als ik op Google maps kijk naar het huis staat daar een naam bordje met de mensen die daar wonen en zijn naam staat daar niet tussen, al is die foto dan wel van 2019. Er staan wel andere namen op. Dan snap ik ook niet waarom hij het verstuuradres van een bedrijfterrein gebruikt heeft in Harlingen. Het voelt alsof hij dit vaker gedaan heeft, maar geen van zijn gegevens is bekend op websites of op de politie website. Dit soort mensen gebruiken wellicht gestolen/gehackte gegevens van andere mensen zoals met mijn accounts gedaan werd. Iemand gebruikte mijn account om een product te verkopen van 300 euro op een account dat niet van die persoon was en mijn account was op dat momen gevarifieerd en bankrekening aan gekoppeld met veel polisitieve reviews, dus best wel risicovol.
Goed idee. Vaak gebruiken oplichters katvangers. Iemand die zijn bankrekening beschikbaar stelt om geld door te sluizen. De oplichter blijft daardoor in eerste instantie buiten beeld. Dat is iets waar de politie achteraan zou moeten rechercheren.ElementriX schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:05:
Doe ook melding bij je bank van een verkeerde betaling. Ze gaan de ontvanger dan vragen om het geld terug te storten. Zo niet krijg je NAW gegevens. Verdiep je hier eens in en lees andere topics over opgelicht worden
Er is geen sprake van een verkeerde betaling. TS heeft bewust overgemaakt naar het rekeningnummer.ElementriX schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:05:
[...]
Doe ook melding bij je bank van een verkeerde betaling. Ze gaan de ontvanger dan vragen om het geld terug te storten. Zo niet krijg je NAW gegevens. Verdiep je hier eens in en lees andere topics over opgelicht worden
En jij bent veel te goedgelovig. Ik snap werkelijk niet waarom je nog met die persoon in gesprek bent of ook maar de illusie hebt dat je met een simpel ander account wel even achter zijn echte adres kunt komen. Alles in je startpost en daaropvolgende berichten wijst er op dat je moedwillig bent opgelicht.YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:59:
Ik kan dan niet zien wat die zegt en dadelijk neem hij het geld. Ik weet niet hoe dat werkt namelijk. Hij is manipulatief.
TS moet inderdaad eerlijk zijn tegen de bank, maar de procedure van de bank is dan toch om adresgegevens te delen: https://www.betaalverenig...g/opvragen-naw-oplichter/Jimster schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:45:
[...]
Er is geen sprake van een verkeerde betaling. TS heeft bewust overgemaakt naar het rekeningnummer.
Ik heb zelf al een melding bij DHL gemaakt. Ik ben nog in contact met de persoon omdat ik dat moet van DHL wegens het pakket. Je kunt ook moeilijk geen contact meer hebben dan want hij was de verzender. Of hij nou de waarheid verteld of niet is dan even niet van belang. Ik doe verder niets anders dan zelf een melding ervan maken. Ik ga er toch verder niks van terug zien.Jazzy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:31:
[...]
En jij bent veel te goedgelovig. Ik snap werkelijk niet waarom je nog met die persoon in gesprek bent of ook maar de illusie hebt dat je met een simpel ander account wel even achter zijn echte adres kunt komen. Alles in je startpost en daaropvolgende berichten wijst er op dat je moedwillig bent opgelicht.
Er is geen aangifte bij DHL en er is nooit een iPhone 16 geweest. Doe aangifte van oplichting en laat jezelf niet langer aan het lijntje houden.
[ Voor 21% gewijzigd door YouMayFind op 17-01-2025 22:26 ]
Ik kan moeilijk aangifte van oplichting doen als ik niet kan aantonen dat het oplichting was vanuit zijn kant. Daarom doet hij dat op deze manier, want technisch gezien is er geen bewijs. De inhoud kan gejat zijn inderdaad, dus daar zit je dan. Ik kan ook niet bewijzen dat zijn gegevens niet kloppen. Alleen het adres kan weleens niet kloppen, maar dat is en afbeelding van 2019 uit Google maps dus misschien is dat alweer veroudert. Het is niet zo simpel. Politie gaat hier ook niet iets mee doen. Ik ben gewoon realistisch. Het enige wat ik kan doen is melding maken. Daarbij wil ik zelf ook geen narcist achter me aan hebben. Hij weet mijn adres natuurlijk. Ik heb net weer een pakket van DHL binnen en die is perfect geleverd zoals gewoonlijk.Jazzy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:31:
[...]
En jij bent veel te goedgelovig. Ik snap werkelijk niet waarom je nog met die persoon in gesprek bent of ook maar de illusie hebt dat je met een simpel ander account wel even achter zijn echte adres kunt komen. Alles in je startpost en daaropvolgende berichten wijst er op dat je moedwillig bent opgelicht.
Er is geen aangifte bij DHL en er is nooit een iPhone 16 geweest. Doe aangifte van oplichting en laat jezelf niet langer aan het lijntje houden.
[ Voor 30% gewijzigd door YouMayFind op 17-01-2025 22:46 ]
DHL heeft dat zo geregeld dat de verzender diegene is die verder met DHL over het pakket moet praten en niet ik, dus dat is niet mijn schuld haha. Dit is hoe DHL dat doet. Ik heb zelf een melding gemaakt en toen werd dat gezegd. Die mogelijke oplichter weet wel wat die doet. Je kan gewoon pakket versturen zonder inhoud en dan doen alsof het gejat is. Dit gebeurt zeer waarschijnlijk vaker, wat wel frustrerend is voor bezorgservices denk ik zo.Jazzy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:31:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door YouMayFind op 17-01-2025 22:47 ]
[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 17-01-2025 23:13 . Reden: typo's ]
je hebt z'n naam dus?YouMayFind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:35:
[...]
Hij wilde geen betalingen doen via Marktplaats. Ik heb het overgemaakt naar zijn bankrekening direct.
Haters everywhere but I don’t really care
De naam van de Rekeninghouder zal in 99.9% van de gevallen bij oplichting een kat-vanger zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door _trickster_ op 17-01-2025 23:27 ]
Een via MP doorgestuurde foto is gewoon een kleine afbeelding zonder enige data voor de ontvangerfloorcleaner schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:12:
Hij heeft een foto verzonden naar je? Misschien een tip:
Kijk eens naar de EXIF-data van deze foto. Misschien kan je daar nog wat wijzer van worden.
Meestal staat in de EXIF data van een foto de technische info van de Camera, maar in sommige gevallen kan je daar ook de naam van de fotonemer, toestel of computernaam, locatie, moment van fotonemen, enzovoort in terugvinden.
Op een Windows PC kan dit simpel door met de rechtse muisknop op de foto te klikken, "eigenschappen" te kiezen, en dan de tab "Details" aan te klikken.
Wil je meer info kan je ook een gratis EXIF viewer downloaden.
Lees deze gegevens even goed door en kijk naar naam , tijdstip, en plaats en vergelijk dit met zijn verhaal , verzending etc. Misschien kom je daar wat verder mee.
Is er geen EXIF data op de foto dan heeft ie het er af geschraapt, daar bestaan ook tooltjes voor.
Is er wel EXIF data en klopt het niet met zijn verhaal heb je in ieder geval iets in handen....
Ahaa ok wist ik niet. Alleen dus mogelijk als de foto rechtstreeks gemaild is naar TS.henri86 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:31:
[...]
Een via MP doorgestuurde foto is gewoon een kleine afbeelding zonder enige data voor de ontvanger
[ Voor 23% gewijzigd door alwind op 18-01-2025 07:33 ]
Waarschijnlijk wordt er op één zo'n aangifte geen actie ondernomen. Maar als er meerdere aangiften binnenkomen over hetzelfde Marktplaats account en/of bankrekening, kan de politie daar echt wel wat mee.YouMayFind schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Ik kan moeilijk aangifte van oplichting doen als ik niet kan aantonen dat het oplichting was vanuit zijn kant. Daarom doet hij dat op deze manier, want technisch gezien is er geen bewijs. De inhoud kan gejat zijn inderdaad, dus daar zit je dan. Ik kan ook niet bewijzen dat zijn gegevens niet kloppen. Alleen het adres kan weleens niet kloppen, maar dat is en afbeelding van 2019 uit Google maps dus misschien is dat alweer veroudert. Het is niet zo simpel. Politie gaat hier ook niet iets mee doen. Ik ben gewoon realistisch. Het enige wat ik kan doen is melding maken. Daarbij wil ik zelf ook geen narcist achter me aan hebben. Hij weet mijn adres natuurlijk. Ik heb net weer een pakket van DHL binnen en die is perfect geleverd zoals gewoonlijk.
Idempotent.
ja ik heb de voor en achternaam (als die niet nep zijn). Ik heb een mobiele nummer en zijn banknummer, maar ik weet niet of dat zijn echte accounts zijn.
Daar heb ik nu niks aan. Daar moet je overigens ook de tijd en mogelijkheden voor hebben om naar het eiland toe te reizen. Verzenden is overigens niet het probleem. De persoon is het probleem. Als het geen oplichter was, was er niets gebeurt. Oplichten mag gewoon niet. Daarbij deze man geeft wel een adres, dus dan was ik er helemaal heen gegaan om vervolgens niks aan te treffen. Beide niet echt fijn dus, ook al had ik dan die 1000 euro nog dan was ik wel reiskosten van de trein kwijt.Ieny schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:13:
Zodra een pakket een hogere waarde heeft bereken ik reiskosten erbij in en haal het ergens in NL op. Voor die € 1000 euro had ik rustig 600 km gereden. Beter reiskosten verliezen dan € 1000 euro.
[ Voor 23% gewijzigd door YouMayFind op 18-01-2025 20:38 ]
Waarom denk je dat die oplichters een adres op een eiland kiezen?YouMayFind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:31:
Daar heb ik nu niks aan. Daar moet je overigens ook de tijd en mogelijkheden voor hebben om naar het eiland toe te reizen.
Nogmaals dat hoef je mij niet uit te leggen, maar er wonen daadwerkelijk gewone mensen op die eilanden die vast ook weleens iets verkopen. Zeer waarschijnlijk die ook via verzenden zullen kiezen zonder dat er oplichting bij betrokken is, dus dat opzich zegt niet veel. Daarbij er is geen bewijs dat hier sprake is van oplichting. Ik kan niet zeggen of dat account zijn echte account is, of hij wel die iphone er in gestopt heeft etc. Dat kan ik niet vaststellen en dat is het probleem. Ik kan moeilijk iemand aangeven puur omdat ik het gevoel heb dat ik ben opgelicht. Het is namelijk wel degelijk mogelijk dat die de iphone erin gedaan heeft en dat het eruit gestolen is. Het is allemaal mogelijk en kan dus niet met zekerheid zeggen dat hier sprake is van oplichting, al lijkt mij die kans wel groter alleen daar gaat het dus niet om. Als die helemaal geen pakket had gestuurd dan was het duidelijk geweest of als hij een nep iPhone erin gedaan had of iets in die richting.Jazzy schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Waarom denk je dat die oplichters een adres op een eiland kiezen?
Vindt het overigens onbegrijpelijk dat je geen aangifte wilt doen. Zou daar echt nog even over nadenken, ook met in gedachten zijn andere slachtoffers.
[ Voor 24% gewijzigd door YouMayFind op 18-01-2025 20:47 ]
Daarvoor is die aangifte juist. Als het om 1 melding gaat zal er weinig gebeuren, maar als ze meerdere meldingen krijgen zal er wel wat gebeuren. Maar met meerdere meldingen is het ook wel duidelijk dat het om oplichting gaat.YouMayFind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:44:
[...]
Nogmaals dat hoef je mij niet uit te leggen, maar er wonen daadwerkelijk gewone mensen op die eilanden die vast ook weleens iets verkopen. Zeer waarschijnlijk die ook via verzenden zullen kiezen zonder dat er oplichting bij betrokken is, dus dat opzich zegt niet veel. Daarbij er is geen bewijs dat hier sprake is van oplichting. Ik kan niet zeggen of dat account zijn echte account is, of hij wel die iphone er in gestopt heeft etc. Dat kan ik niet vaststellen en dat is het probleem. Ik kan moeilijk iemand aangeven puur omdat ik het gevoel heb dat ik ben opgelicht. Het is namelijk wel degelijk mogelijk dat die de iphone erin gedaan heeft en dat het eruit gestolen is. Het is allemaal mogelijk en kan dus niet met zekerheid zeggen dat hier sprake is van oplichting, al lijkt mij die kans wel groter alleen daar gaat het dus niet om. Als die helemaal geen pakket had gestuurd dan was het duidelijk geweest of als hij een nep iPhone erin gedaan had of iets in die richting.
[removed]
Ik heb het al eerder geschreven, maar volgens mij is het voor iedereen klip en klaar dat je bewust bent opgelicht. Het type artikel, de woonplaats op een onbereikbare plek, niet via Martkplaats willen afrekenen, proberen om je een tweede exemplaar aan te smeren omdat hij volede dat hij al beet had, de foto.YouMayFind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:44:
Daarbij er is geen bewijs dat hier sprake is van oplichting. Ik kan niet zeggen of dat account zijn echte account is, of hij wel die iphone er in gestopt heeft etc. Dat kan ik niet vaststellen en dat is het probleem. Ik kan moeilijk iemand aangeven puur omdat ik het gevoel heb dat ik ben opgelicht. Het is namelijk wel degelijk mogelijk dat die de iphone erin gedaan heeft en dat het eruit gestolen is.
Naam wordt toch gecheckt bij overmaken tegenwoordig?YouMayFind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:28:
[...]
ja ik heb de voor en achternaam (als die niet nep zijn). Ik heb een mobiele nummer en zijn banknummer, maar ik weet niet of dat zijn echte accounts zijn.
Je hoeft het niet aan te tonen, je hoeft alleen een vermoeden te hebben om aangifte te doen.YouMayFind schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Ik kan moeilijk aangifte van oplichting doen als ik niet kan aantonen dat het oplichting was vanuit zijn kant.
Op je afschrijving komt de naam te staan die je zelf opgeeft. Als je geld overmaakt naar rekeningnummer X en je geeft als naam Sinterklaas op, komt er gewoon Sinterklaas op je afschrijving te staan.YouMayFind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:53:
[quote]matthijst schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:53:
[...]
Ik kan gewoon zijn naam zien bij de bankafschift.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq