Geen/zeer laag mic geluid Asus Rog Strix Z790 F wifi II

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
Goededag Tweakers,

Na uitgebreid onderzoek op het forum en online, diverse instellingen te hebben aangepast volgens meerdere YouTube-video's, verschillende driverupdates te hebben uitgevoerd, de BIOS te hebben geüpdatet en microfooninstellingen zonder succes te hebben aangepast, heb ik besloten een topic te starten.

Mocht er al een topic over dit probleem bestaan, dan hoor ik dat graag.

Probleem: De microfoon van de Asus ROG Strix Z790-F Gaming WiFi II werkt niet goed. Er komt nauwelijks geluid door.

Het probleem doet zich voor wanneer ik de microfoon van mijn headset met een 3.5 mm jack rechtstreeks aansluit op de roze stekker van het moederbord.

Dit probleem treedt niet op als ik de headset op andere pc's gebruik. Wanneer ik de headset met microfoon aansluit via een USB-adapter, werkt het geluid van de microfoon normaal. Het moederbord is nieuw en onder garantie. Voordat ik het terugstuur, wil ik via dit forum een poging wagen om het probleem op te lossen.

Het geluid van de rest van het systeem is perfect. Het enige probleem is de microfoon.

Configuratie:
- CPU: i5-14600K
- Moederbord: Asus ROG Strix Z790-F Gaming WiFi II
- RAM: Corsair Dominator DDR5
- GPU: NVIDIA GTX 1080 FE
- Koeler: NZXT Kraken X53
- Voeding: Corsair HX750i

Ik heb van alles geprobeerd en kom er niet uit. Het enige wat ik nog niet heb gedaan, is Windows opnieuw installeren. Maar het is een nieuwe build en alles werkt verder naar behoren.

Heeft iemand van jullie iets vergelijkbaars ervaren met dit moederbord, of heeft iemand een oplossing? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 13:28

Dhrax

Prog Lord

Je zou nog eens kunnen testen met;
Audio verbetering -> uitschakelen
Signaalverbetering -> uitschakelen (deze zit in het oude control panel verstopt)

Vooral de 'audio verbetering' wil er nog wel eens een sausje overheen gooien waar je niet op zit te wachten. Deze zaken staan bij mij standaard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
Thanks Dhrax, helaas al geprobeerd met windows instellingen van de microfoon. Wat ik raar vind is dat het geluid wel doorkomt maar het is zo zwak.

Hiervoor had ik een asus mini itx z270 gaming en dezelfde headset werkte gelijk. Zowel in windows 10 als in win 11.

[ Voor 28% gewijzigd door Artuzzo op 16-01-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:31
Misschien overbodig, maar heb je de juiste instellingen op je mobo ingesteld?
Juiste drivers voor de geluidskaart geinstalleerd?
Juiste opname apparaat?
Volume opname goed ingesteld?

[ Voor 16% gewijzigd door jovadca op 17-01-2025 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
Het is nooit overbodig om iets te vragen. Ik heb al die instellingen en driver getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
Misschien heb je iets aan deze forumpost. Het gaat hier eveneens over een zachte geluidssterkte van de microfoon. Lees het eens door en wie weet.
Mocht dit niets opleveren, dan zou ik contact opnemen met de leverancier van het mobo en jouw probleem voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
Thanks jovadca. Ik heb die ook net gelezen. Het is vergelijkbaar. Ze kunnen me wel beter horen wanneer ik mijn mic in mijn mond stop :D, maar dat was voorheen niet nodig. Het is overigens een zeer goede headset van Sennheiser PC38X , getweaked door Drop. De kwaliteit was juist zeer goed met het vorige moederboard.

Ik kreeg van iemand anders te horen dat het aan wat stroomlekkage bij de jack ingang zou kunnen liggen.

Ik heb meteen contact opgenomen met ASUS, maar ze reageren met een standaardmail met de ABC van de tests die ik al had gedaan. Ze verwijzen me verder naar de leverancier (Amazon in dit geval) voor het vervangen van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
@Artuzzo Ik denk dat je er nu verstandig aan doet om met Amazon contact op te nemen en het probleem voor te leggen. Hopelijk wordt het dan herstelt of het mobo vervangen onder garantie. Volgens mij heb jij alles gedaan wat je kon, zonder de garantie die je hebt in gevaar te brengen.

Ik denk niet dat het aan de jack ingang kan liggen, want dat heb je gelijk sluiting en werkt het helemaal niet. Ik denk, maar kan het fout hebben, dat er op het mobo iets niet goed z'n werk doet.

Succes!
Pagina: 1