Van HiFi naar gehoorapparaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-04 15:35
Mijn vader heeft een gehoorapparaat met bluetooth. De geluidskwaliteit is zeer goed.
Nu zoekt hij een HiFi set, liefst met cd speler :X , usb en DAB+ radio die kan uitzenden over bluetooth zodat hij dat met zijn gehoorapparaat kan beluisteren.
De meeste HiFi sets hebben een bluetooth in, maar wat ik dus zoek is een set met bluetooth out.
Zoiets zou er moeten zijn, omdat je sets hebt die het geluid via bluetooth naar speakers sturen. Echter vraag ik mij af of deze draadloze boxen niet dedicated zijn toegewezen en dat je dus geen andere bluetooth apparaten kunt vebinden (lees: een gehoorapparaat).
Een eventuele oplossing met een bluetooth out dongle o.i.d. is eventueel ook goed.
De zoekfunctie levert mij niks op. Kan iemand mij hiermee helpen?

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Beste antwoord (via JoBer op 17-01-2025 21:32)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Let erop dat de bluetoothzender de goede codec ondersteunt. Als ik op je vaders gehoorapparaten zoek, vind ik op de website van Oticon dat je LE audio nodig hebt. De enige codec die ik daarbij kan vinden is LC3. Als dat klopt, kan je zoeken op 'Bluetooth LC3 transmitter'.

Zo'n bluetoothzender kan je op de pre-out van een stereo-installatie aansluiten, als die aanwezig is op de installatie. Anders kan je een pre-out maken door een high-low converter aan te sluiten op de luidsprekeruitgangen.

[ Voor 74% gewijzigd door TBTL op 17-01-2025 09:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-05 13:27
Zoiets?
https://hallaudio.com/nl/...g/hall-headphone-connect/

In een stereo ga je denk ik zoiets nog niet vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Stormrider nl op 16-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip* Op Tweakers houden we niet van getroll. Doe gewoon niet.

[ Voor 80% gewijzigd door Jorgen op 16-01-2025 16:47 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kensentme2
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik gebruik dit apparaat om via de koptelefoon aansluiting van mijn receiver af te spelen naar een BT koptelefoon. Werkt prima.

https://www.bol.com/nl/nl...oth-5-0/9200000078001396/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Mag ik vragen welke merk en type gehoorapparaat je vader heeft? Mijn gehoorapparaat heeft bluetooth connectie met mijn telefoon maar de kwaliteit is om te huilen.

Voor diegenen die geen gehoorapparaat hebben, een gehoorapparaat moet aangepast worden voor jouw hoorschade, je kan een gehoorapparaat niet zo maar uitwisselen met een andere, hij moet op jou ingesteld zijn.
De bluetooth vanaf de telefoon houdt (zo lijkt het in ieder geval) geen rekening met die instellingen waardoor het geluid niet helemaal logisch klinkt. Dus als een ander merk dat beter doet hoor ik dat graag.
Daarnaast is het Low Energy bluetooth hetgeen suggereert dat er ergens op wordt ingeleverd en dat is geluidskwaliteit.

Ik heb een Oticon Zircon 1.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@JoBer Mijn Denon X1700H kan het volgens de gebruiksaanwijzing, is in deze tijd ook wel logisch nu steeds meer mensen BT hoofdtelefoons gebruiken.

https://manuals.denon.com/avrx1700h/eu/en/DRDZSYyhpiwfqz.php

edit: ik lees wel dit:
In order to avoid hearing loss, do not connect Bluetooth headphones that lack volume adjustment functionality.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 16-01-2025 16:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-04 15:35
Wat fijn zo veel reacties. Hier kan ik wat mee. Als ik wat meer tijd heb kijk ik dieper naar de voorgestelde oplossingen.
enigmafan schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:35:
Mag ik vragen welke merk en type gehoorapparaat je vader heeft? Mijn gehoorapparaat heeft bluetooth connectie met mijn telefoon maar de kwaliteit is om te huilen.

Ik heb een Oticon Zircon 1.
Mijn vader heeft een Oticon Ampli-Energy R4 PR CBG

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Let erop dat de bluetoothzender de goede codec ondersteunt. Als ik op je vaders gehoorapparaten zoek, vind ik op de website van Oticon dat je LE audio nodig hebt. De enige codec die ik daarbij kan vinden is LC3. Als dat klopt, kan je zoeken op 'Bluetooth LC3 transmitter'.

Zo'n bluetoothzender kan je op de pre-out van een stereo-installatie aansluiten, als die aanwezig is op de installatie. Anders kan je een pre-out maken door een high-low converter aan te sluiten op de luidsprekeruitgangen.

[ Voor 74% gewijzigd door TBTL op 17-01-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:42

w00Dy

Make soap, not war

Voor als het wat meer mag zijn, althans dat claimen ze toch:
https://www.fiio.com/bta30pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor vliegtuigreizigers wordt de Twelve South Airfly serie aanbevolen, maar ik kan niet vinden of die de LC3 codec ondersteunen; de Creative BT-W6 doet dat wel, zo te zien. Zelf geen ervaring mee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou er ook rekening mee dat wanneer je een losse BT zender gebruikt, de geluidskwaliteit absoluut niet gegarandeerd is. Er zijn zoals al gemerkt diverse BT codecs, en het is niet gezegd dat die allemaal high-res audio snappen. gehoorapparaatjes zijn natuurlijk niet specifiek gemaakt met audiofielen in gedachte ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik draag inmiddels al een hele tijd hoortoestellen met bluetooth. Hoortoestellen zijn gemaakt (en als het goed is ook ingeregeld op) spraakverstaan, niet op hifi geluidskwaliteit. Als ze een muziekinstelling hebben (wat meestal het geval) is, dan kun je nog steeds niet om de simpele natuurkunde heenwerken van een driver van een paar mm tegenover die van ruim meer dan een cm in goede in-ears. En daarnaast nog het normaal gesproken open ontwerp van de oorstukjes (als kunnen die bij jouw vader ook dicht zijn, dat weet ik natuurlijk niet).

Als het doel is om muziek te luisteren via de bluetooth verbinding, dan kan dat imo alleen maar op een teleurstelling uitdraaien. Voor het beluisteren van podcasts, telefoongesprekken en zoom-calls enzo is het echt superhandig, maar ik gok niet dat het doel hier was om CD's met spraak af te gaan spelen.

In elk geval een paar jaar geleden had Oticon nog zelf een bluetooth kastje (uiteraard voor veel te veel geld). Daarvan was het voordeel dat zorgverzekeraars het nog wel eens wilden betalen. Ik kan die nu niet meer vinden vreemd genoeg.

Ik zou dus aanraden, speel eerst eens af via de telefoon wanneer die via bluetooth verbonden is, en beluister eerst eens of dat wel voldoende goed bevalt.

Mocht je de stap willen wagen, dan zou ik zelf gokken dat elke bluetooth transmitter van Aliexpress van 5 euro of meer het prima doet. De innovatie bij fabrikanten van low-cost bluetooth chipjes gaat een stuk harder dan die van hoortoestelfabrikanten. Ik heb er zelf helaas geen liggen, anders had ik het even voor je geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik heb zelf ook gehoorapparaten, maar inderdaad is muziek luisteren eigenlijk niks vanwege de optimalisatie voor spraak en beperkte weergave daarbuiten. Ik kon mijn Oticon-apparaten aan mijn telefoon hangen, en dat is gewoon niet om aan te horen, behalve voor een telefoongesprek.

Dan kan ik me nog steeds voorstellen dat je bijvoorbeeld met normale oordopjes of een over-the-ear koptelefoon zou willen luisteren in plaats van bijvoorbeeld speakers storend hard te zetten. Ik ben een klein beetje doof, maar mijn vriendin vindt dat ik het volume vrij hoog heb staan.

Tegenwoordig is er best veel audio-apparatuur die draadloos naar een bluetooth-headset kan streamen - dat zou dan een betere oplossing zijn dan een digitaal-analoog-digitaal-conversie, lijkt me.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:28
Bluesound power node en Nad M10v2 kunnen dat. Ik heb de laatste en heb de voorgaande voorlopend gehad.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1