Tweakers, ik heb jullie hulp nodig want ik kom er niet uit. Ik draai al een aantal jaar Home Assistent maar heb nu een probleem waar ik niet uitkom. Home Assistent herstart op random momenten. Soms duurt het een dag en soms 10 min.
:strip_exif()/f/image/Ql5bMHXKSecGgIEziTmbDgeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit probleem is ergens in nov/dec begonnen. Mijn eerste actie was een back-up terug zetten maar dit heeft geen effect. Vervolgens een back-up terug gezet van oktober maar dit loste ook niks op. Dit zelfde probleem heb ik 1 jaar geleden ook gehad. Toen kon ik het ook niet vinden en heb ik de gehele installatie opnieuw gedaan. Er lijkt dus iets in mijn systeem/huis te zitten/terecht te komen wat een terug komend probleem veroorzaakt?
Wat ik zie gebeuren is dat Home Assistant niet netjes afsluit en vervolgens weer terug komt.
Wat bedoel ik hiermee?
Als je Home Assistent normaal afsluit geeft heb ik een automation gemaakt "trigger: homeassistant event: shutdown" Wanneer dit gebeurd stuurt die een berichtje naar mijn telefoon. Tevens heb ik een automation gemaakt bij het opstarten. "trigger: homeassistant event: start" Bij een random reboot krijg ik alleen een berichtje bij het opstarten en niet afsluiten.
Tevens heb ik via mijn Unraid server een ping opgezet. Als een random reboot gebeurd stopt ook het ping verkeer. Als je een system restart doet is die ook even het ping verkeer kwijt. Bij een reboot van Home Assisant zelf niet. Dit geeft aan dat het complete systeem een reboot krijgt.
Als ik de logging bekijk zie ik niks wat mij verteld waar het vandaan komt.
Logs zal ik uploaden als er iemand naar kan kijken. Mogelijk zie ik iets over mijn hoofd.
Hardware:
hp prodesk 400 g4
Sonoff Zigbee stick
Aeotec Gen 5 Z-Wave stick
Software:
De Generic x86-64 installatie
Core 2025.1.2
Supervisor 2024.12.3
Operating System 14.1
Frontend 20250109.0
Wat heb ik allemaal gedaan?
Andere hp prodesk 400 g4 gekocht
PC op een andere spannings groep aangesloten
Nieuwe usb/utp en voedoedings kabel
Netfilter stekkerblok geplaatst
mem reseat
Inlog tokens verwijderd
In safe modes opgestart
2 Z-wave slimme stekkers vervangen die foutmeldingen gaven
Alle intergratiets 1 voor 1 opgestart (vorig jaar gedaan)
Temps en MEM gebruik is normaal
Via de bios MEM en NVME check gedaan
Wie kan mij helpen om er achter te komen waar het probleem zit?
:strip_exif()/f/image/Ql5bMHXKSecGgIEziTmbDgeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit probleem is ergens in nov/dec begonnen. Mijn eerste actie was een back-up terug zetten maar dit heeft geen effect. Vervolgens een back-up terug gezet van oktober maar dit loste ook niks op. Dit zelfde probleem heb ik 1 jaar geleden ook gehad. Toen kon ik het ook niet vinden en heb ik de gehele installatie opnieuw gedaan. Er lijkt dus iets in mijn systeem/huis te zitten/terecht te komen wat een terug komend probleem veroorzaakt?
Wat ik zie gebeuren is dat Home Assistant niet netjes afsluit en vervolgens weer terug komt.
Wat bedoel ik hiermee?
Als je Home Assistent normaal afsluit geeft heb ik een automation gemaakt "trigger: homeassistant event: shutdown" Wanneer dit gebeurd stuurt die een berichtje naar mijn telefoon. Tevens heb ik een automation gemaakt bij het opstarten. "trigger: homeassistant event: start" Bij een random reboot krijg ik alleen een berichtje bij het opstarten en niet afsluiten.
Tevens heb ik via mijn Unraid server een ping opgezet. Als een random reboot gebeurd stopt ook het ping verkeer. Als je een system restart doet is die ook even het ping verkeer kwijt. Bij een reboot van Home Assisant zelf niet. Dit geeft aan dat het complete systeem een reboot krijgt.
Als ik de logging bekijk zie ik niks wat mij verteld waar het vandaan komt.
Logs zal ik uploaden als er iemand naar kan kijken. Mogelijk zie ik iets over mijn hoofd.
Hardware:
hp prodesk 400 g4
Sonoff Zigbee stick
Aeotec Gen 5 Z-Wave stick
Software:
De Generic x86-64 installatie
Core 2025.1.2
Supervisor 2024.12.3
Operating System 14.1
Frontend 20250109.0
Wat heb ik allemaal gedaan?
Andere hp prodesk 400 g4 gekocht
PC op een andere spannings groep aangesloten
Nieuwe usb/utp en voedoedings kabel
Netfilter stekkerblok geplaatst
mem reseat
Inlog tokens verwijderd
In safe modes opgestart
2 Z-wave slimme stekkers vervangen die foutmeldingen gaven
Alle intergratiets 1 voor 1 opgestart (vorig jaar gedaan)
Temps en MEM gebruik is normaal
Via de bios MEM en NVME check gedaan
Wie kan mij helpen om er achter te komen waar het probleem zit?