Standkachel op batterij met remote schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor en France
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 14:24
Mijn vraag:
Om de autoruiten te ontdooien is een standkachel heel fijn, maar die zit er niet in de auto. En inbouwen achteraf is te duur.
Nu heb ik nogal wat gereedschap op 18volt accu's (Makita). Zou het niet mooi zijn om een kleine draagbare ventilator kachel in de auto te plaatsen die werkt op zo'n accu en met een afstandsbediening of tijdschakelaar bediend kan worden?
Ik wil niet de accu van de auto ermee belasten, die heeft het al zwaar genoeg in de kou.
Ps. Makita Nederland reageert niet op mijn vraag.

Benieuwd aan wat voor oplossing jullie denken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:29
Hoe lang denk je dat een kachel zal blijven werken op die Makita accu en ook nog voldoende warmte levert.
Bovendien krijgt die het ook zwaar als die een nacht in een koude auto ligt.

Als de auto bij huis staat dan kan je ook een blaaskacheltje op netspanning er in zetten. Heb ik in het verleden ook vaak genoeg gedaan. Kan je dan binnenshuis inschakelen.

-----------------------------
tussen haakjes: Makita heeft geen 36V accu's. Wel 2x 18V machines.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 16-01-2025 15:33 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jawel Makita had wel een echt 36V systeem, accu's daarvoor zijn superduur en zou ik zeker niet gebruiken voor dit experiment, maar goed.
Kun je 230V naar je auto leggen, Cor?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor en France
Jukeboxbill:- Inderdaad 18v accu's. Je hebt gelijk😀
Ik denk dat het best zou kunnen op 1 accu want als je hem bijvoorbeeld om 0700 uur aanzet voor een half uurtje en de temperatuur hoeft maar net boven boven nul te zijn dan ontdooien de ruiten snel.
Misschien iedere keer de accu opladen maar dat is geen probleem.
Een kachel op netspanning is lastig want de auto is goed afgesloten.

Juup:- ik heb 220v stopcontact bij de auto maar die is goed afgesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 09:57

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Een volledig opgeladen accu 18V 5Ah levert 90 Wh, maar je kan hem beter niet helemaal ontladen.
Temperatuur van de lucht binnen in de auto boven nul is niet voldoende. De ruit zelf moet ook worden verwarmd tot boven nul en dat duurt ook nog wel een tijdje. Plus het omzetten van ijs in water ook nog energie kost.
Plus dat het 's morgens soms ook nog buiten onder nul is, dus een hoop warmte verdwijnt gewoon weer naar buiten.

Als ik mij goed herinner moest ik de blaaskachel op 1500 Watt minstens een kwartier laten draaien om de ramen te ontdooien. Dat is dus 375 Wh.
Nu stond deze wel op de achterbank tussen de voorstoelen door blazend, want dan werden de voorste zijruiten ook ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Yucon

*broem*

een 2,5 kw straalkacheltje moest ongeveer 20-30 minuten blazen om m'n auto te ontdooien. Je kunt dus uitrekenen hoeveel je ongeveer nodig zult hebben. Als je iets met losse accu's wil doen kun je beter een extra autoaccu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor en France
Dank voor jullie reacties
Ik ga een kleine ventilator kachel op 220v stroom gebruiken indien nodig.

Groet
Cor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Cor en France schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:43:

Groet
Cor
Dat heb ik ook wel eens gedaan, om er vervolgens na het wegrijden achter te komen dat er nog een stuk snoer aan de auto bungelde....

Ik doe tegenwoordig maar zo'n aluminium anti bevriest kleedje voor de vooruit, de zijramen een beetje krabben en klaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:21
Kijk uit met de Chinese kacheltjes etc. Zal niet de eerste auto zijn waarvan de bekleding vlam vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik heb het ook wel eens onderzocht maar de conclusie was eigenlijk teveel gedoe.

Kacheltje moet je monteren waar je niet tegen aan komt (want heet) , evt los neer leggen is daarom ook niet ideaal, elke keer uit de uit halen vond ook teveel gedoe. Nog los van kabels die je kan vergeten.

Mijn hinder is wel minimaal door verwarmbare voorrruit.

Ik start de auto, zet voor en achteruitverwarming aan (daarvoor moet de motor aan zijn, alleen contact is niet voldoende)

Even de zijruiten krabben en stoelverwarming aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Yucon

*broem*

Cor en France schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:43:

Groet
Cor
Let erop dat je die in twee varianten hebt: staande en liggende. Zorg dat je zo'n liggende koopt want als een staande omvalt wordt het allemaal nogal gevaarlijk.

Om de stroom de auto in te krijgen kun je een powercon connector gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 19-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:29
Als de auto op eigen terrein staat dan kun je ook een klein straalkacheltje op 220 in je auto zetten. Kabel door de deur, deur voorzichtig dicht en auto op slot. Kabel naar binnen, stekker bij het stopcontact leggen. Sochtends druk je de stekker in het stopcontact een half uur voor vertrek en als je gaat vertrekken, stekker eruit en kacheltje naar binnen.

Mijn oom en tante doen het ook zo. Oom gaat eerder naar werk dus zet de kachel dan in auto van tante, rijd weg, auto van tante warm, stekker eruit, kachel in de schuur en vertrekken.
Pagina: 1