Toon posts:

[ActiveX / VB / Acces] via internet koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

vooraf: via de search heb ik al geprobeerd wat te vinden, maar dat is niet geheel gelukt...

Maar goed. Ik heb een programma in VB6 geschreven dat via ADO met z'n data uit een Access '97 database haalt.
Dit werkt allemaal prima, maar nu wil ik zorgen dat gebruikers hun data ook via internet kunnen toevoegen. Hiervoor heb ik een ActiveX OCX gemaakt, die locaal al prima draaid. Maar nu wou ik dat control op internet gaan zetten, maar dat lukt niet.
Als connectionstring gebruik ik:
'Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Persist Security Info=False;Data Source="http://www6.ewebcity.com/koenm/db/Web.mdb"'. Dit lukt dus niet, wat opzich ook wel te begrijpen is, maar goed.

De communicatie tussen m'n programma, en het ocx'je, gebeuren via een COM dll...

Nu is m'n vraag. Hoe krijg ik dit wel aan de praat? Het liefst wil ik zo min mogelijk aan m'n huidige code. Ook is het budget heel belangrijk. Want ik vrees dat een SQL server te duur gaat worden (of is dat ergens goedkoop te krijgen?).

Een tweede vraag: Kan ik zorgen dat m'n COM component op de server draait, en dus niet lokaal. Zodat het sneller gaat werken, of is dat heel moeilijk?

Alvast bedankt,
Koen

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Basszje

Reisvaap!]

Hey

Voor de genoemde technieken kan je heel gemakkelijk ASP gebruiken ( ook vbscript ) .

Ik weet niet precies wat je OCX doet (grafisch of alleen tekst wat ook met HTML/ASP kan?)

je kan je OCX trouwens ook gewoon laden hoor via een webbrowser, alleen niet via de server helaas .

Dan moet iedereen de OCX lokaal hebben staan ( = irri ) .

je kan wel gewoon je DLL functies via de webserver aanroepen ( gewoon regsvr32 doen op je server ) .

Als je nog vragen hebt lees ik het wel :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Topicstarter
Tanx voor de reactie!

M'n ocx is niet gemakkelijk door ASP te vervangen, want er zitten treeviews, listviews, en andere forms in, die ik ook in m'n .exe gebruik. Zo heb ik zo min mogelijk onderhoud namelijk...
Op zich vindt ik het nog geen eens zo heel erg dat de ocx op client draait, iedereen moet gewoon eenmalig 200 kb downloaden, en dan werkt het. Beter gezegd, dan zou het moeten werken :(. Maar ik kan dus geen connectie maken met die Access database.

Dat is dus eigenlijk het enige wat niet werkt. Ik heb ook ergens gelezen dat RDS zou moeten kunnen wat ik wil, maar eerlijk gezegd snap ik niet geheel wat de bedoeling daar precies van is...

Ik vrees ook dat ik niet simpel via regsvr het component kan registreren, want ik heb geen eigen server...

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Koppel je OCX anders met een Object (html) tag, dan zal de browser het automatisch proberen te downloaden.

Iedereen moet dan wel tijdelijke alle browser restricties wat betreft active-x compleet uitschakelen.

Als je een OCX idd 'lokaal' (clientside) heb draaien, dan word het lastig idd, dat weet ik ook niet

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Trouwens :)

Ik heb ook een OCX lokaal draaien (listview en treeview ) en je kan ook een omslachtig systeem maken waarbij ASP vbscript uitspuugt die dan clientside de OCX aanstuurt.

En vbscript (client weer ) die weer via ASP terug connect naar je database online

(waarschuwing : brakke code en kloot modus )

Verwijderd

Topicstarter
Nu gebruik ik inderdaad OBJECT tags. Samen met de codebase parameter. Hij download nu zelf de package en pakt uit wat nodig is. Maar dan draait het ocx'je dus lokaal, en de database staat dus online... En de vraag is dus: hoe?
Kan het bijvoorbeeld via een ODBC koppeling?

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Wat ik al zei : Je kan vast wel lokaal connection online (somehow ) , maar ik heb een soort tussenstuk gemaakt in vbscript (clientside dus ) die via ASP met de dbase online babbelt.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je daarvan iets meer details aan kunnen geven?
Heb je een .asp pagina met daarin bepaalde functies die vanuit daar de database aanspreken?
Zo, ja, hoe roep ik dan een functie aan die ergens op een ASP pagina staat? Moet dat via een (ingewikkelde) post / get methode, of kan dat direct??

Verwijderd

Een access database benaderen direct vanuit je client zal nooit lukken (je clients kunnen immers niet schrijven op jouw webspace) wat je wel kunt doen is inderdaad een mssql-server gebruiken maar je geeft zelf al aan dat dat daar geen budget voor hebt, wellicht heb je iets aan MSDE ("gratis" sql server lite zegmaar) of mysql.

voor meer informatie over MSDE zie deze pagina.
voor meer informatie over Mysql zie www.mysql.com

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Op vrijdag 14 september 2001 21:48 schreef KoenM het volgende:
Zou je daarvan iets meer details aan kunnen geven?
Heb je een .asp pagina met daarin bepaalde functies die vanuit daar de database aanspreken?
Zo, ja, hoe roep ik dan een functie aan die ergens op een ASP pagina staat? Moet dat via een (ingewikkelde) post / get methode, of kan dat direct??
Het gaat een beetje zo ..
Van clients pc :

Browser -> bep ASP webpagina -> ASP connect DB -> haalt zooi op -> schrijft vbscript functions naar client ( die in je OCX staan ) -> OCX leest instructies, gooit op scherm.

Bij een bewerking :
OCX called weer ASP pagina -> ASP connect DB -> bewerkt waardes -> schrijf jscript reload

en alles begint weer van voor.

( juust , dit is langzaam, ingewikkeld en kut )

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat die oplossing via vbscript/asp inderdaad veel te ingewikkeld/foutgevoelig/traag is...
Die MSDE lijkt me wel wat, alleen, dan moet ik wel ergens m'n data kwijt kunnen... Is er ergens een (liefst gratis) host waar dat kan?

Anders ga ik op m'n werk wel zeuren of ik daar niet iets kan regelen....

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Als het gewoon op access drivers laat dan heb je zo links en rechts wel wat.

Maar op aparte drivers.. tja geen id.

[off]

Aaah Zaterdagochtend. De tijd bij uitstek om weer lekker te gaan proggen ( na de 11,5 uur gister ) .

[/off]

Pagina: 1