Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGY0335THKAfHxtOVWl6pyDezSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bfZ670KLDpT13oNP58tgt7Y.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schoorstenen even gegokt, toen ik met sunny design aan het kijken was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKCVmN_h3BPQVTJCE8ux4K9nuyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jc1wPJ1jtr5fmMjBs6NKJzzl.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Niet echt van toepassing. Bomen staan in hoeken waar ik er op het dak weinig last van heb. Schoorstenen doen iets, maar lost met het draaien van de zon vanzelf op.
Jaarverbruik
Ik woon hier een half jaar, doe nu redelijk zuinig aan met energie. Zal op 1800-2000 uitkomen.
Maar het zal de komende jaren nog wel oplopen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Drie fase.
Oude groepenkast, rijp voor het museum, dus die moet ook vervangen worden.
Budget en doel
Ik hoop rond de 4000 uit te komen, inclusief groepenkast vervangen.

Huis zal als het goed is, behoorlijk gemoderniseerd worden de komende jaren. Cv is al op leeftijd, dus daar zal oa de komende jaren vervanging voor moeten komen. Misschien komen er airco's. Wordt even aankijken hoe isolatiemaatregelen gaan uitpakken. En waar daarna mijn voorkeur voor uitgaat.
Elektrische rijden, ja, maar thuis opladen is lastig, auto op de stoep en kabeltje ernaartoe, blok ik parkeerplaatsen aan de overkant van de straat.

Ik wil vooral een goede basis neerzetten om verder op te borduren. En zou mooi zijn als ik een deel van nu en toekomstig energiegebruik kan afdekken met zonnepanelen.
Dan worden toekomstige rekensommetjes over de kosten van een airco, keukenboiler inprikken, of wel of niet de in de zomer onzuinige vriezer vervangen wat makkelijker.

Ik zag dat je met veel string omvormers de export kan limiteren, dus over terugleveren maak ik mij minder zorgen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het installeren, zelf geen zin het dak op te klimmen. Of de uitdaging aan te gaan de groepenkast te vervangen.
Bijhouden van data
Leuk. Ik moet home assistent nog een keer aanslingeren. Maar als ik daar eenmaal aan toe ben, is het mooi als daar integraties in mogelijk zijn. Maar dat kan met de meeste systemen wel zag ik.
Reeds verkregen offertes
Ik laat SolarEdge en Enphase even weg. Duur. En ik zie wel meer plekken voor een eventueel falen van het systeem. En volgens mij beperk ik mijzelf als ik ooit een thuisaccu wil neerzetten.

Aan de hand van de info hier en de verkopers, ben ik er inmiddels over uit dat aan beide kanten van het dak een string het handigste is. Begint productie een paar uur in de ochtend vroeger. Als die afloopt begint Zuidwest op te starten.

Pvcalc van thomas berger.be

Optie 1:
4x DMEGC Black 440 Wp (op zuidwest)
Solis mini
Schneider groepenkast (Emat combi?)
3000

Dat werd toen ik vroeg om er wat meer op te leggen, opeens wel erg duur, misschien een foutje, maar tsja...
Optie 2:
10x DMEGC Black 440 Wp (6-4)
Solis 3k-4p
Schneider groepenkast (Emat combi?)
5500

Optie 3:
8 x DMEGC 450 WP Glas-Glas Bifacial N-Type (4-4)
Sungrow SG3.0RS
Emat-schneider groepenkast
4400

Optie 4:
8 x Aiko 460Wp Glas-Glas (4-4)
Huawei SUN2000-3KTL-L1
Eaton groepenkast
4000

Optie 5:
8x Aiko 465Wp Glas-Glas (4-4)
GoodWe 3000 D-NS
Abb groepenkast
4400

De huidige groepenkast zit er waarschijnlijk nog vanuit de bouw in de jaren zestig in. Dus ik heb daar graag ook een beetje kwaliteit voor terug. Emat staat niet super aangeschreven, waardoor ik af haak op de bedrijven die daarmee aan de slag willen.

Waarmee ik sowieso naar een van de laatste twee neig.
De Huawei is de scherpste offerte, omvormer is al hybride, maar alleen geschikt voor Huawei batterijen (??), opstart voltage van 100v. Ook meteen ruime groepenkast.

De GoodWe, heeft een lager opstart voltage a 50v.
Nemen een iets grotere hap uit mijn budget. Bedrijf zit een dorp verderop is hier ook langs geweest om alles te bekijken.
Daardoor heb ik er wel meer vertrouwen in.
Regio
Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Huawei omvormer kan maximaal 12,5A uit de panelen trekken... De panelen doen tot 14A - dat geeft iets aan aftopverlies.

Ook gaat de Huawei mar terug tot 90V Mppt - dat geeft maar 1 paneel schaduwmanagementruimte.

Er van uitgaande dat de Goodwe de G3 is, die al behoorlijk lang uit is... dan is de omvormer eigenlijk beter, maar én duurder én niet hybride.

Ik zie een accu op PV nog behoorlijk lang niet rendabel zijn... Alleen handelsplatformaccu's zijn dat (voor nu).
Dus hoeveel waarde je daar aan moet geven...

Optie 4 denk ik dus.

6 om 4 geen optie bij aanbieder 4 en 5?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 16-01-2025 18:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Omvormer limiteren is zinloos, op basis van 0,27 euro per kWh tarief, terugleveren kost 11 cent in veel gevallen maar levert na aftrek van die kosten nog steeds 16 cent op, dus waarom zou je dat doen. Domme dingen roepen kan altijd maar niet zinvol in dit geval.

Pretlijst van mijn kant: Aiko panelen, Eaton groepenkast, en een eenvoudige omvormer met lage startspanning, Sungrow bijvoorbeeld, dat zou ik doen. Hybride voegt niet veel toe, thuisaccu wil je het liefst flexibel in zijn, dus merk onafhankelijk, maar ja veel omvormers zijn eigenlijk standaard al hybride en zijn vaak gelijk in prijs of tientjes duurder t.o.v. hun niet hybride broertje.

Ga NIET met die Schneider en Emat aan de haal, dat is echt rommelpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En lees je eens in over het modelcontract energie van de ACM. valt nog veel winst mee te behalen als je geen terugleverkosten hebt. Bij veel stroomverbruik is Vattenvall interessant, bij weinig stroomverbruik is Mega energie een optie.

Vattenvall 0,28 euro p/kWh, vaste leveringskosten stroom 40 euro per maand
Mega energie 0,39 euro p/kWh, vaste leveringskosten stroom 10 euro per maand

En dus geen terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
RobertV70 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:40:
En lees je eens in over het modelcontract energie van de ACM. valt nog veel winst mee te behalen als je geen terugleverkosten hebt. Bij veel stroomverbruik is Vattenvall interessant, bij weinig stroomverbruik is Mega energie een optie.

Vattenvall 0,28 euro p/kWh, vaste leveringskosten stroom 40 euro per maand
Mega energie 0,39 euro p/kWh, vaste leveringskosten stroom 10 euro per maand

En dus geen terugleverkosten
Ik heb in ieder geval voor de komende twee jaar een contract bij Greenchoice met geen extra kosten.

Het is vooral dat ik niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
En iedereen probeert mij de optimizers en micro-omvormers te verkopen want straks krijg je hoge terugleverkosten en als de stroomprijs negatief wordt dan kun je terugschakelen.

En mijn omgeving waarschuwt ook dat ik juist niet teveel neer moet leggen.

Ikzelf zie de rekensom momenteel ook nog anders. Maar ik weet ook niet hoe het er de komende tien jaar uit gaat zien.

Maakt die opstart spanning van de omvormer veel uit?
Ik zie het veel genoemd worden. Ik heb mij daar niet echt op ingelezen. Dus de precieze gevolgen zijn mij nog niet helemaal duidelijk.
Ronald schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:47:
De Huawei omvormer kan maximaal 12,5A uit de panelen trekken... De panelen doen tot 14A - dat geeft iets aan aftopverlies.

Ook gaat de Huawei mar terug tot 90V Mppt - dat geeft maar 1 paneel schaduwmanagementruimte.

Er van uitgaande dat de Goodwe de G3 is, die al behoorlijk lang uit is... dan is de omvormer eigenlijk beter, maar én duurder én niet hybride.

Ik zie een accu op PV nog behoorlijk lang niet rendabel zijn... Alleen handelsplatformaccu's zijn dat (voor nu).
Dus hoeveel waarde je daar aan moet geven...

Optie 4 denk ik dus.

6 om 4 geen optie bij aanbieder 4 en 5?
Aftopverlies maakt denk ik niet per se veel uit?
Iets minder opbrengst op de zonnigste momenten.

6 om 4 zal bij beide een optie zijn... Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik dat niet heb voorgesteld. Nog wat behoudend waarschijnlijk. In eerste instantie dacht ik zelf aan zes paneeltjes op het zuidwesten.

Die 465 paneeltjes bij de laatste optie, verkopen ze wel redelijk aan de prijs. Als ik daar 435 voor de in plaats laat leggen zou ik voor 10 panelen waarschijnlijk rond dezelfde prijs uitkomen.

Ik ga optie vier morgen eens nabellen. Ze hadden ook al een nette opzet voor de kast die mij wel aanstond. Want al wat ruimer, in plaats van het minimale (ik wil dit jaar zelf nog wat extra groepen aanleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
sugarlevi01 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Het is vooral dat ik niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
En iedereen probeert mij de optimizers en micro-omvormers te verkopen want straks krijg je hoge terugleverkosten en als de stroomprijs negatief wordt dan kun je terugschakelen

Maakt die opstart spanning van de omvormer veel uit?
Ik zie het veel genoemd worden. Ik heb mij daar niet echt op ingelezen. Dus de precieze gevolgen zijn mij nog niet helemaal duidelijk.
Hahaha, heerlijk he al die installateurs die nu hun zakken nog even moeten vullen door die optimizers en micro-omvormers te slijten en de onwetende consument maar betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
De opstartspanning kan in sommige gevallen zeker een factor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Micro's en optimizers hebben werkelijk NIETS te maken met de mogelijkheid van export limieten. Dat is een functie van de omvormer (of niet, dus op letten)... of in geval Enphase functie van de dure regelmodule ;-)

Het aftoppen van de huawei is <1%... maar goed om te weten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
400 euro extra voor twee extra panelen op zw.

Ze houden dezelfde omvormer aan de Huawei van 3kw. Ik zie op pv Calc dat die dan meer aftopt tijdens de zonnigste uren in mei, juni, juli.
Maar dat is waarschijnlijk wel prima met mijn verbruik.

Ik had nog een offerte opgevraagd. Maar die zat tegen de 5000, 10x Trina 440, met een zwaardere Huawei omvormer.
Pagina: 1