Mijn huisbaas heeft laatst besloten om openslaande ramen te vervangen met dichte ramen met ventilatieroosters. Nu tocht het wel redelijk door, maar in de zomer wil ik het graag snachts heel snel door laten luchten. Heeft iemand ervaring met een soort "booster" ventilatoren voor ventilatieroosters? Ik heb gevonden dat er soms radiator ventilatoren voor worden gebruikt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een andere oplossing qua ventilatie dat ik mijn kamer in een keer kan doorluchten in de zomer?
Heb je een ventilatiekanaal?
(bijvoorbeeld van de badkamer)
Je kan dan ook centraal geforceerd afzuigen, waardoor er verse lucht via de roosters boven de ramen aangezogen word.
En kan je zelfs nog spelen door roosters open/dicht te zetten waar je de meeste flow wilt hebben.
Nu is het lelijk om deze in de badkamer te hebben hangen, maar wellicht heb je een zolder of technische ruimte.
https://www.hornbach.nl/p/itho-daalderop-centrale-mechanische-ventilatie-cve-s-euro/6662809/
(bijvoorbeeld van de badkamer)
Je kan dan ook centraal geforceerd afzuigen, waardoor er verse lucht via de roosters boven de ramen aangezogen word.
En kan je zelfs nog spelen door roosters open/dicht te zetten waar je de meeste flow wilt hebben.
Nu is het lelijk om deze in de badkamer te hebben hangen, maar wellicht heb je een zolder of technische ruimte.
https://www.hornbach.nl/p/itho-daalderop-centrale-mechanische-ventilatie-cve-s-euro/6662809/
[ Voor 36% gewijzigd door FRANQ op 16-01-2025 14:56 ]
Bizar. Dus je kunt straks geen raam meer open zetten? Ventilatieroosters zijn dan wel een achteruitgang... Vooral zoals FRANQ aangeeft als er geen ventilatiekanaal is en geforceerde afzuig. Want dat werkt wel met ventilatieroosters. Een paar ventilatieroosters tegenover elkaar openzetten lucht niet echt even je huis snel door.onsjeannete schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:17:
Mijn huisbaas heeft laatst besloten om openslaande ramen te vervangen met dichte ramen met ventilatieroosters. Nu tocht het wel redelijk door, maar in de zomer wil ik het graag snachts heel snel door laten luchten. Heeft iemand ervaring met een soort "booster" ventilatoren voor ventilatieroosters? Ik heb gevonden dat er soms radiator ventilatoren voor worden gebruikt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een andere oplossing qua ventilatie dat ik mijn kamer in een keer kan doorluchten in de zomer?
Ander puntje wellicht. Als er geen raam open kan, hoe zit het met eventuele vluchtwegen in geval van brand?
Vluchtwegen is ook het eerst waar ik aan denk.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dan moet je wel weten of dit in Nederland is of in België (of wellicht nog ergens anders).FRANQ schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:50:
De spuivoorziening is er in ieder geval niet, dus voldoet niet aan het bouwbesluit.
Hij noemt huisbaas, en niet proppetaoriesvanaalten schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Dan moet je wel weten of dit in Nederland is of in België (of wellicht nog ergens anders).
Maar het kan inderdaad België zijn.
en dan hoeft er alleen een toevoervoorziening te zijn.
Maar ook dan zijn er eisen:
code:
1
| In ruimten waar bestaande vensters worden vervangen, mag het vereiste toevoerdebiet worden beperkt tot 45 m³/h per lopende meter venster dat wordt vervangen of toegevoegd. Als dat debiet groter is dan het ontwerptoevoerdebiet van de ruimte, mag het debiet worden beperkt tot het ontwerptoevoerdebiet. |
Goeiekope hond. Hoeft ie geen draaiende vleugels te betalen.
Is het al besteld? Want als ik @FRANQ zijn post lees kun je misschien wel bezwaar maken.
Is het al besteld? Want als ik @FRANQ zijn post lees kun je misschien wel bezwaar maken.
Helaas zit het er allemaal al in, en met wat inlezen blijkt het volgens mij ook nog te mogen, omdat het officieel genoeg ventilatie is volgens Nederlandse wetgeving. Vluchtroute moet dan nu inderdaad via een andere route, maar in overleg met een oud brandweer commandant blijkt ook dit niet genoeg reden om het weer terug te laten vervangen.
Ik probeer er maar het beste van te maken, en anders dan wordt het een airco instelling op de elektra kosten van de huisbaas.
Ik probeer er maar het beste van te maken, en anders dan wordt het een airco instelling op de elektra kosten van de huisbaas.
Heb je dan nog wel een spuivoorziening?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
:strip_exif()/f/image/CAcNxaiT9xzZwi9lzUIbDz2a.png?f=user_large)
Ik ben niet echt bekend met spuivoorziening, en kan er zo snel ook niet iets over vinden voor huurhuizen.
Dit is de situatie. Ik heb 2 ventilatierooster boven de ruiten en daartegenover een deur naar een gezamenlijke gang. Om de hoek van de gang is dan een deur naar buiten, ik heb een foto erbij gezet als plattegrond.
Over vluchtwegen gesproken. Er hangen wel rookmelders in de gang?onsjeannete schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:42:
[Afbeelding]
Ik ben niet echt bekend met spuivoorziening, en kan er zo snel ook niet iets over vinden voor huurhuizen.
Dit is de situatie. Ik heb 2 ventilatierooster boven de ruiten en daartegenover een deur naar een gezamenlijke gang. Om de hoek van de gang is dan een deur naar buiten, ik heb een foto erbij gezet als plattegrond.
ja dat is allemaal in orde. We hebben genoeg rookmelders en ook overal brandblussersManiacsHouse schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:58:
[...]
Over vluchtwegen gesproken. Er hangen wel rookmelders in de gang?
Spuivoorziening is voor snel ventileren van een verblijfsruimte en staat los van reguliere ventilatie. Met dichte ramen voldoe je daar vaak niet aan. 80 cm rooster is op zijn best 16 l/s.onsjeannete schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:42:
[Afbeelding]
https://www.bblonline.nl/docs/wet/bbl/hfd4/afd4.3/par4.3.7?
/f/image/LOA69LTNVIZoeOy3XFnpY2BK.png?f=fotoalbum_large)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het zal afhangen van hoeveel mensen er in je huishouden zitten, en hoe groot de ventilatieroosters zijn - maar in mijn ervaring zijn roosters zonder aanzuiging via MV onvoldoende voor ventilatie, zeker bij weinig wind. Ken je toevallig iemand met een co2 meter?
PS: Ik zie nu ook nog op je tekening dat je de roosters zelfs niet 'tegen elkaar' open kan zetten. Dat is nog minder.
PS: Ik zie nu ook nog op je tekening dat je de roosters zelfs niet 'tegen elkaar' open kan zetten. Dat is nog minder.
[ Voor 22% gewijzigd door meneermeneer op 22-01-2025 12:40 ]
@onsjeannete
Misschien is zo'n ventilator in een bakje voor zo'n rooster te maken, om lucht naar buiten/binnen te blazen.
https://nl.rs-online.com/web/p/centrifugal-fans/1757072
Misschien is zo'n ventilator in een bakje voor zo'n rooster te maken, om lucht naar buiten/binnen te blazen.
https://nl.rs-online.com/web/p/centrifugal-fans/1757072
Pagina: 1