Home Assistant en Niko Home Control - Integratie werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 18:55
Beste,

Ik ben al een tijd aan het proberen mijn Home Assistant Green te koppelen aan mijn Niko Home Control.
Maar HA lijkt te crashen?

Scenario:

Als ik in de wizard van integratie toevoegen start vraagt deze het IP van de controller.
Dit vul ik in en ik klik op OK, een laad icoon komt te tevoorschijn maar dan zie ik onderaan staan:
"Verbinding verbroken. Opnieuw verbinden..." lijkt alsof HA crashed maar ik kan HA wel steeds pingen maar de GUI ververst niet.

Na een paar minuten is deze terug en geeft hij de melding:
Kan geen verbinding maken. (i.v.m. de Niko Installatie)

Verder niets te zien in de logs of andere foutmeldingen.

Iemand soms ervaring met deze fout en/of hulp kan bieden met het koppelen hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ODLV7Gt6cXeOHLb3F7-GBXRiiM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zv8ddPXqXiIurmmzGiRksR4Z.png?f=user_large

euhm !!!

Beste antwoord (via rens-br op 16-01-2025 16:48)

• Greggy
Via ander kanaal te horen gekregen om via de HACS repo daar de NHC2 config op te halen. En deze werkt wel!

Dus bij deze opgelost! Bedankt voor de reacties!

euhm !!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

• Welke versie van HA?
  • Klopt het ip-adres?
  • Kan je Green het adres bereiken, bijvoorbeeld door te pingen (zit niet één van de apparaten op een apart VLAN of gastennetwerk)?
  • Gaat dit om de officiële integration (die volgens de statistieken daar nauwelijks gebruikt wordt, 16 actieve gebruikers bekend) of de custom integration Niko Home Control II

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
@Gizz bedankt voor de terugkoppeling!
HA Versie
Core 2025.1.2
Supervisor 2024.12.3
Operating System 12.2
Frontend 20250109.0

IP Adres
Alles zit in hetzelfde vlan - alles is ook te pingen. Ik kan andere devices zoals Sonos, Somfy, Synology,... wel gewoon bedienen vanuit HA. Ook dit zit allemaal op hetzelfde netwerk.

Integration
Ik gebruik inderdaad de officiële integratie. Ofja gebruiken ik probeer deze te installeren maar zover kom ik nog niet dus ;-)
Die custom heb ik nog niet bekeken al is deze niet direct plug and play zo te zien...

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zelf geen ervaring met NHC, dus ik baseer me ook maar op wat gegoogle. De documentatie op de HA-site is ook 0 bij deze integration.

Weet je zeker dat je NHC1 nodig hebt? Veel custom integrations die ik zie zijn juist specifiek voor versie 2.
Kwam nog dit tegen, iemand die aangeeft dat je de lokale API wel eerst moet activeren:
You do need to have the Niko Hobby API set up with Niko (https://mynikohomecontrol.niko.eu )
(..)
NHC installations used to allow you to connect to them directly via http, and see various notifications but they’ve since stopped that.
edit: bovenstaande lijkt te gelden voor NHC2. NHC1 heeft volgens deze handleiding een ingebouwde MQTT-broker, die babbelt op poort 8884. Je zou nog kunnen proberen om achter het ip-adres :8884 te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 16-01-2025 14:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Via ander kanaal te horen gekregen om via de HACS repo daar de NHC2 config op te halen. En deze werkt wel!

Dus bij deze opgelost! Bedankt voor de reacties!

euhm !!!