Domme draadloze deurbel slim maken met Shelly 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 09:05
Beste mensen,
Ik heb er misschien te makkelijk over gedacht, maar ik kom er niet uit en daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil bij ons huis geen slimme deurbel met camera, en daarom heb ik gekeken om een domme deurbel slim te maken doormiddel van een Shelly 1 mini gen 3. Graag zou ik willen dat als de deurbel af gaat er een geluid over de Google home speaker wordt afgespeeld.

Ik heb de Shelly aangesloten aan de gong, zie foto. De Shelly wordt gezien in de Shelly app maar als ik de deurbel indruk gebeurt er niets bij de Shelly terwijl de gong wel geluid afspeelt.

Ik heb geen ervaring met Shelly maar ik heb mij geprobeerd in te lezen maar ik krijg het niet voor elkaar. Wat doe ik verkeerd? Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjeQgwI6DZfg_YsS56qbm7oI3tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFN9C1QayCUduwxjiiuQqHff.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Krode op 25-01-2025 16:52)

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-05 22:38
Krode schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Op basis van je eerdere tekening heb ik het voor mezelf ook even op een rijtje geprobeert te zetten.
Morgen komt de DC Trafo. Dan kan ik vrijdag ermee aan de slag als het goed is. Maar voor de zekerheid een check?[Afbeelding]
Als ik nog even ons diagram vergelijk met die van Shelly zelf valt mij op dat zij de switch op de - pool van de DC trafo hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR751v83ehIhkVJa20I3O56QGKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B4hiSyuxrggpPFPSRdiCouNk.png?f=user_large

Onderstaand in het rood dus de benodigde wijziging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQKqqAK1qvNVoNIPfWE6T1x29nQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/watZkvd7hIZ69krNkqUHyatC.png?f=user_large

Als dit inderdaad alles werkend maakt ben ik je dus een excuses schuldig voor het foutief uitleggen. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 25-01-2025 13:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

De shelly is een draadloze schakelaar, maw jij kan vanuit de shelly app dat ding schakelen. Volgens mij kun je niet wat jij ermee wilt. Maar ik heb dan ook 0 ervaring met shelly.

Je kan met de shelly app wss wel de gong laten afgaan, mits goed aangesloten. Niet wat jij wilt, dus andersom.

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-01-2025 12:51 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Dit kan wel met een shelly, maar is een gepriegel. (Heb ik geprobeerd, en is ook wel gelukt. Maar was toch wel wat omslachtig)
Er zijn hier speciale ESPhome bordjes voor te krijgen die precies doen wat jij hier wenst. Deze zijn echter niet heel goedkoop, maar scheelt je wel wat hoofdpijn.

https://www.zuidwijk.com/product/smart-doorbell/

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 16-01-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Krode schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:44:
Beste mensen,
Ik heb er misschien te makkelijk over gedacht, maar ik kom er niet uit en daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil bij ons huis geen slimme deurbel met camera, en daarom heb ik gekeken om een domme deurbel slim te maken doormiddel van een Shelly 1 mini gen 3. Graag zou ik willen dat als de deurbel af gaat er een geluid over de Google home speaker wordt afgespeeld.

Ik heb de Shelly aangesloten aan de gong, zie foto. De Shelly wordt gezien in de Shelly app maar als ik de deurbel indruk gebeurt er niets bij de Shelly terwijl de gong wel geluid afspeelt.

Ik heb geen ervaring met Shelly maar ik heb mij geprobeerd in te lezen maar ik krijg het niet voor elkaar. Wat doe ik verkeerd? Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen.

[Afbeelding]
Zie ik het nu goed dat je de Shelly1 vastgemaakt hetb aan de speaker output? Dat zal inderdaad niet werken. Je Shelly verwacht een maak/breek contact en je speaker output maakt analoge geluid signalen. Die weg zal niet werken en volgens mij met die bordjes die hieronder staan ook niet.

Je moet de Shelly verbinden met het maak/breek contact van de drukknop zelf.

Hoe is jouw gong verbonden met jouw drukknop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Tweaker_Ruwy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:57:
Er zijn hier speciale ESPhome bordjes voor te krijgen die precies doen wat jij hier wenst. Deze zijn echter niet heel goedkoop, maar scheelt je wel wat hoofdpijn.

Of, als je nog zin hebt, maak zoiets zelf, stuk goedkoper, en prima te doen.
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 16-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JBS schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Of je maakt zoiets zelf, stuk goedkoper, en prima te doen. Draait hier al jaren perfect.
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/
Dit zou in principe ook prima moeten werken met een Shelly 1. Op de plek van het smart device geknutselde bordje, komt dan alleen de Shelly 1 te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://frenck.dev/content/images/wordpress/2019/08/diy-doorbell-wiring-schema-720x360.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 17:14

megaleo

Special member

Ik weet niet hoe je set-up is thuis.
Heb je Home-assistent of Homey of iets dergelijks?
Ik heb mijn domme deurbel in het verleden 'slim' gemaakt door op de bestaande gong een Aqara trilsensor te plakken. Wanneer de gong rinkelt dan trilt automatisch de sensor mee en wordt er een flow getriggerd in Homey die vervolgens mijn Sonos geluid laat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoals je het nu hebt aangesloten gebeurt er inderdaad weinig. Eigenlijk het enige wat klopt, is dat je Shelly met 230V (L en N) is aangesloten zodat hij aan gaat.

Zo werkt deze Shelly:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVni6dbBgeEFz0dipZCv__bgKuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DclaRFYyOvzsbAhRf2O4iBRk.png?f=user_large

Maar wat je met de geelgroene draden (die je hier niet voor mag gebruiken, die gebruik je alleen voor aarde) hebt gedaan, dat leidt nergens toe. Tussen I en O zit in de Shelly een relais, waarmee I en O verbonden of verbroken moeten zijn. Je hebt nu spanning van de gong naar de I gedaan, alsof je deze wil gaan schakelen. Maar je wilt je gong niet gaan schakelen? Je gebruikt de O ook niet, dus dat is gewoon een doodlopend einde.

Verder stop je de andere kant van je gong als switch-input in je Shelly. Ook dat gaat niet werken, want die verwacht 110-240V AC vanuit het net. Niet die paar volt DC van je gong (die ook nog eens raar is omdat het om een geluidsignaal gaat i.p.v. een normale constante spanning).

Samengevat: deze Shelly kun je eigenlijk niet gebruiken om te kijken of er op je deurbelknop wordt gedrukt. Of je moet 230V op je deurbelknop gaan zetten en dat is zonder allerlei aanpassingen (andere knop, andere bedrading) niet de bedoeling ;)
rens-br schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:03:
[...]

Dit zou in principe ook prima moeten werken met een Shelly 1. Op de plek van het smart device geknutselde bordje, komt dan alleen de Shelly 1 te zitten.
Maar niet met deze Shelly 1, want deze werkt alleen met netspanning op de SW-ingang :)

edit: ik zie eigenlijk niet zo snel een (recente) Shelly 1 waarmee het wel makkelijk kan. Ze vragen allemaal 230V AC, 12V DC of 24-48V DC op de input van de switch.

Iets als een Sonoff ZBMini kan wel, daar is het switch-gedeelte van een spanningsbron. Of een Hue wall switch, maar dan zit je wel met een batterijtje dat vervangen moet worden :P

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 16-01-2025 13:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
rens-br schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Zie ik het nu goed dat je de Shelly1 vastgemaakt hetb aan de speaker output? Dat zal inderdaad niet werken. Je Shelly verwacht een maak/breek contact en je speaker output maakt analoge geluid signalen. Die weg zal niet werken en volgens mij met die bordjes die hieronder staan ook niet.

Je moet de Shelly verbinden met het maak/breek contact van de drukknop zelf.

Hoe is jouw gong verbonden met jouw drukknop?
Ahh shit. Daar gaat het mis dus. Het is een draadloze deurbel. Met zo’n gong met een stekker er aan. Dus dit gaat hoe dan ook nooit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Gizz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
Maar niet met deze Shelly 1, want deze werkt alleen met netspanning op de SW-ingang :)
Ah je hebt inderdaad gelijk. Ik was even in de war door de manier waarop @Krode het nu aangesloten heft.

Maar niks houd je tegen om spanning door je knop te sturen, toch? Zou er geen 230V doorheen doen, maar 12V lijkt me geen probleem, toch?
Krode schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:33:
Ahh shit. Daar gaat het mis dus. Het is een draadloze deurbel. Met zo’n gong met een stekker er aan. Dus dit gaat hoe dan ook nooit werken?
Je mist simpelweg de draden in je draadloze bel om iets te kunnen aansluiten op een Shelly / custom bordje / wat dan ook. Maar wees niet getreurd, er zijn nog andere oplossingen. Ik zie hier wel eens mensen voorbij komen die een Zigbee geluids of trilsensor verwerken in de bel. Deze vangt je belgeluid dan op en kan op basis daarvan notificaties sturen, ik weet alleen niet wat voor home automation je verder nog hebt, want je hebt daar wel een zigbee o.i.d. controller voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rens-br schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Maar niks houd je tegen om spanning door je knop te sturen, toch? Zou er geen 230V doorheen doen, maar 12V lijkt me geen probleem, toch?
12V DC zou inderdaad kunnen bij de reguliere Shelly 1 Gen3. Maar de mini die @Krode nu heeft 'snapt' alleen netspanning op z'n switch :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat heb je bij de deur? Of is dat iets op batterijen?

Maar zonder heel goed uit te zoeken hoe de huidige gong werkt ga je het niet redden nee. Doordat alles aan de netspanning gerefereerd is zou je geluk kunnen hebben dat je er dan nog wat mee kan. Of anders misschien wat meer DIY met een losse ESP.

Maar let met die ging heeeeeeel goed op. Alles, incl de speaker, zal referentie hebben naar netspanning dus kan je een oplawaai geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Septillion schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:43:
Wat heb je bij de deur? Of is dat iets op batterijen?

Maar zonder heel goed uit te zoeken hoe de huidige gong werkt ga je het niet redden nee. Doordat alles aan de netspanning gerefereerd is zou je geluk kunnen hebben dat je er dan nog wat mee kan. Of anders misschien wat meer DIY met een losse ESP.

Maar let met die ging heeeeeeel goed op. Alles, incl de speaker, zal referentie hebben naar netspanning dus kan je een oplawaai geven.
Ja, bij de deur is een deurknop op batterijen.
Jammer, ik ga nadenken over een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Dank jullie wel voor jullie hulp.

Ik denk dat ik dan toch maar ga proberen om de huidige draadloze deurbel om te vormen naar een vaste deurbel met een travo en gong en dan deze slim te maken.

Voordat ik een nieuwe deurbelknop en travo bestel, kan ik dit dan ook slim maken met de Shelly 1 mini gen 3? Want ik vindt het zonde om een ESP bordje aan te schaffen als dit niet nodig is. Tips daarvoor? Want ik moet nu weer helemaal opnieuw beginnen met uitzoeken hoe ik dit aansluit. Wat voor travo heb ik nodig?

Edit: eventueel heb ik ook nog een raspberry Pi liggen waar ik Homeassistant op kan draaien oid

Edit 2:
Inmiddels ben ik via ChatGPT ook al wat aan het uitzoeken. Klopt dit onderstaande?

Aansluitingen aan de secundaire kant van de transformator:
Deurbelknop (SW op Shelly):
Eén draad van de deurbelknop sluit je aan op de SW-aansluiting van de Shelly.
De andere draad van de deurbelknop sluit je aan op de 0V-aansluiting van de transformator.

Gong (I en O op Shelly):
Eén draad van de gong sluit je aan op de 24V-aansluiting van de transformator.
De andere draad van de gong sluit je aan op de I (Input)-aansluiting van de Shelly.

Shelly voeding (L en N):
L (Live) van de Shelly sluit je aan op de 24V-aansluiting van de transformator.
N (Neutral) van de Shelly sluit je aan op de 0V-aansluiting van de transformator.

Shelly schakeling (O op Shelly):
O (Output) van de Shelly verbind je terug naar de 0V-aansluiting van de transformator.

[ Voor 50% gewijzigd door Krode op 17-01-2025 15:03 . Reden: extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Gizz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:40:
[...]

12V DC zou inderdaad kunnen bij de reguliere Shelly 1 Gen3. Maar de mini die @Krode nu heeft 'snapt' alleen netspanning op z'n switch :)
@Krode dat zou volgens mij allemaal kunnen werken, maar niet met de Mini die je nu hebt, zie ook hierboven ^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
rens-br schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:26:
[...]

@Krode dat zou volgens mij allemaal kunnen werken, maar niet met de Mini die je nu hebt, zie ook hierboven ^.
Jammer! Dan toch maar kijken naar een esp of normale. Wat moet ik nou met die mini? 😂😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Krode schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Jammer! Dan toch maar kijken naar een esp of normale. Wat moet ik nou met die mini? 😂😂😂
Achter je wandschakelaar zetten. Je garagedeur mee automiseren. Verkopen via de https://tweakers.net/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
rens-br schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Achter je wandschakelaar zetten. Je garagedeur mee automiseren. Verkopen via de https://tweakers.net/aanbod/
Goede tip. Thnx. Welke Shelly’s werken allemaal wel met het idee voor de vaste deurbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Gizz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Nou in ieder geval de Shelly 1 Gen3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rens-br Mits 12V / 24-48V DC dus. Wel iets om op te letten, aangezien een standaard deurbeltransformator wisselspanning is. Met een DC voeding kan het natuurlijk wel :)

@Krode ik weet niet of je per se een Shelly nodig hebt (en waar de rest van je domotica qua software uit bestaat), maar als je een nieuw apparaat moet aanschaffen zou ik zoals @Tweaker_Ruwy opperde ook iets als een Smart Doorbell overwegen. Die lust alles tot 40V AC én DC. En je shopt dan bij een Tweaker i.p.v. een groot bedrijf, wat ik zelf ook een leuke overweging vind :)

Nadeel bij zo'n Smart Doorbell is dat er geen Shelly-software op staat, maar ESPHome. Je moet dan wel iets hebben aan ESPHome of MQTT. Er is voor zover ik weet geen (eenvoudige) mogelijkheid om direct vanuit ESPHome een melding naar je Google speaker te pushen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 20-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Tweaker_Ruwy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:57:
Dit kan wel met een shelly, maar is een gepriegel. (Heb ik geprobeerd, en is ook wel gelukt. Maar was toch wel wat omslachtig)

Om mijn bewering dat het met een shelly omslachtig kan zijn; onderstaand is een foto van hoe ik het uiteindelijk heb uitgewerkt met een shelly 1 gen3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOJ-yH1MGCRIizqHWD7RaSCOw24=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/yPYlgJQKZlKydtiTOktP5ukV.webp?f=fotoalbum_large

Wat je hier ziet is het volgende (van links naar rechts):
- Schakelautomaat om 220v van het geheel af te halen
- 12vDC adapter tbv de shelly en beldrukker (aangesloten op de switch-terminal van de shelly en je wilt geen 220v op de beldrukker zetten ;) )
- 12vAC Beltrafo voor de bel/gong. Dit circuit open/sluit ik met de shelly
- shelly1 gen3 in 3d geprinte din-rail case

Dit allemaal kan dus ook met die Smart doorbell. Alleen kende ik die nog niet toen ik deze constructie verzon |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 07:21

SeatRider

Hips don't lie

Tweaker_Ruwy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:27:
[...]

Om mijn bewering dat het met een shelly omslachtig kan zijn; onderstaand is een foto van hoe ik het uiteindelijk heb uitgewerkt met een shelly 1 gen3:

[Afbeelding]

- 12vDC adapter tbv de shelly en beldrukker (aangesloten op de switch-terminal van de shelly en je wilt geen 220v op de beldrukker zetten ;) )

Dit allemaal kan dus ook met die Smart doorbell. Alleen kende ik die nog niet toen ik deze constructie verzon |:(
Je hebt 'm nog net niet voorzien van UPS en 24/7 realtime uptime monitoring, zie ik? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
@SeatRider, Het scheelt niet veel! Uiteraard hangt er wel een Home assistant installatie achter die statistieken bijhoudt en mij notificaties geeft wanneer er aangebeld wordt :P

Uiteindelijk wordt deze constructie vervangen met een POE deurbel zodat de meterkast weer een beetje leeg wordt en ik de switch (en dus de deurbel) kan voorzien van UPS O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Tweaker_Ruwy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]

Kan je mij iets meer vertellen hoe je dit hebt aangesloten en met welke Shelly? Ik kom er nog niet helemaal uit namelijk. De Shelly plus 1 die ik bij de Hornbach gehaald hebt lijkt het ook niet te kunnen doen namelijk. Tenminste niet hoe ik dacht dat ik dat moest doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Krode schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Kan je mij iets meer vertellen hoe je dit hebt aangesloten en met welke Shelly? Ik kom er nog niet helemaal uit namelijk. De Shelly plus 1 die ik bij de Hornbach gehaald hebt lijkt het ook niet te kunnen doen namelijk. Tenminste niet hoe ik dacht dat ik dat moest doen...
De Shelly Plus 1 is wel de juiste.
https://www.home2link.nl/...ifi-inbouwschakelaar.html

Maar deze wordt verschillend aangesloten obv het voltage wat de shelly aandrijft. (110 tot 220V AC en 24 tot 220v DC zijn gelijk. 12V DC wordt anders aangesloten. Zie hieronder. Ik had hem eerst op 12V AC, maar dat kan de shelly dus net niet)

De bruine fasedraad loopt via de schakelautomaat naar de 12v DC adapter en de 12v AC beltrafo. Beide adapters zitten verder rechtstreeks op de blauwe nuldraad.

De + van de 12v DC loopt naar de beldrukker en de 12V terminal van de shelly. De draad die naar de beldrukker gaat komt terug en sluit op de SW terminal van de shelly aan. De - van de 12v DC gaat naar de L terminal van de shelly zoals hier aangegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOS1zsHI67qn0nGbZ_pZY6lX0sQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/jLXAbIEDIldubEu8lcXhS2oh.webp?f=user_large

Tot slot gaat de 12v AC beltrafo + naar de I terminal van de shelly, de O terminal van de shelly gaat naar de bel/gong en vanaf daar gaat de draad weer terug naar de - van de beltrafo.

Makes sense op deze manier? 8)7

Op deze manier functioneert de deurbel zonder tussenkomst van Home assisstant, maar kan ik hem wel uitlezen en automatiseren.

Edit:

Als ik het even over mijn foto heen krabbel wordt het zo niet behulpzaam! :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xs8-3m_B3VOlTQQoV4HDfdFUH4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pgb1Wowwpu2nq6ngJuMMbUCl.png?f=user_large

Legenda, vanaf schakelautomaat gezien:
Bruin = 220v fasedraad > AC en DC trafo
Blauw = 220v nuldraad

Rood = 12v DC+ > Beldrukker en 12v shelly
Geel = 12v DC schakeldraad SW shelly
Zwart = 12v DC- > L shelly

Groen = 12v AC+ > I shelly
Cyaan = 12v AC+ > Gong
Zwart = 12v AC-

[ Voor 13% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 21-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Tweaker_Ruwy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:02:
[...]

Maar deze wordt verschillend aangesloten obv het voltage wat de shelly aandrijft. (110 tot 220V AC en 24 tot 220v DC zijn gelijk. 12V DC wordt anders aangesloten. Zie hieronder. Ik had hem eerst op 12V AC, maar dat kan de shelly dus net niet)

De bruine fasedraad loopt via de schakelautomaat naar de 12v DC adapter en de 12v AC beltrafo. Beide adapters zitten verder rechtstreeks op de blauwe nuldraad.

De + van de 12v DC loopt naar de beldrukker en de 12V terminal van de shelly. De draad die naar de beldrukker gaat komt terug en sluit op de SW terminal van de shelly aan. De - van de 12v DC gaat naar de L terminal van de shelly zoals hier aangegeven:

[Afbeelding]

Tot slot gaat de 12v AC beltrafo + naar de I terminal van de shelly, de O terminal van de shelly gaat naar de bel/gong en vanaf daar gaat de draad weer terug naar de - van de beltrafo.

Op deze manier functioneert de deurbel zonder tussenkomst van Home assisstant, maar kan ik hem wel uitlezen en automatiseren.

Edit:

[Afbeelding]

Blauw = 220v nuldraad

Cyaan = 12v AC+ > Gong
Zwart = 12v AC-
Heel duidelijk zo, dank je wel.
Ik heb nu alleen een 8v travo er tussen hangen, maar jij veel meer. Kan jij meer info geven welke travo's jij gebruikt? Is het echt nodig om een schakelautomaat er tussen te zetten? Ik heb nu gewoon een 220 stekker aan de 8v travo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Krode schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:02:
[...]

Heel duidelijk zo, dank je wel.
Ik heb nu alleen een 8v travo er tussen hangen, maar jij veel meer. Kan jij meer info geven welke travo's jij gebruikt? Is het echt nodig om een schakelautomaat er tussen te zetten? Ik heb nu gewoon een 220 stekker aan de 8v travo.
Is die 8v trafo voor de shelly (gelijkstroom) of de gong (wisselstroom)? Als het 8v AC voor de gong is maakt het niet veel uit; de shelly onderbreekt dit circuit, maar verder is het gewoon een gesloten circuit die alleen de gong aandrijft. Mijn Beltrafo heeft 3 voltages waarvan ik 1 kan kiezen door de terminal waar ik de 12v fasedraad aan bevestig. Is dus maar net wat je gong nodig heeft om te werken. Bij mij is dat 8 tot 12v AC, maar bij 8v werkte hij toch niet lekker dus draai ik hem op 12v.
De 12v DC trafo is een simpel DIN model die puur de shelly en beldrukker van stroom voorziet. (De SW en 12v terminal van de shelly zijn onderdeel van het zelfde circuit)

De schakelautomaat is meer een nice-to-have voor mij; mocht ik er ooit bij moeten of de bel uit willen zetten dan kan ik (of vrouwlief) dat ook gewoon doen door de schakelaar om te zetten. Daarom doe ik in mijn bovenstaande legenda ook alsof de schakelautomaat er niet tussen zit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krode
Ik heb nu deze travo deze week gehaald bij de Hornbach https://www.hornbach.nl/p/honeywell-beltransformator-e3554n-8v-2a/4062192/, waarbij ik dacht dat ik deze voor de gong en Shelly kon gebruiken.
Dat lukte dus niet, en heb het nu zo aangesloten dat ik alleen de gong er op werkend heb met de deurbelknop.

Ik kan deze nog ruilen voor een andere AC travo van de hornbach, dus als dat beter is, hoor ik dat graag.

EDIT: Zou dit ook nog een optie kunnen zijn om de shelly en de gong en belknop op aan te sluiten zonder dat ik nog een extra trafo moet kopen?

Dank voor de tip voor de 12v DC travo. Ik denk dat ik die vandaag ga bestellen voor de Shelly en beldrukker zoals je aangeeft. Dan sluit ik beide travo's aan op 1 stekker, dan werkt dat een beetje in vergelijking met jou met de schakelautomaat, maar ik haal dan gewoon de stekker uit het stopcontact.

[ Voor 11% gewijzigd door Krode op 22-01-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Krode ik weet niet of je er nu helemaal uit bent, dus voor de zekerheid nog even de dingen op een rijtje:

Je gong werkt alleen met AC, wisselspanning.
De Shelly zelf kun je alleen voeden met DC, gelijkspanning.
EDIT: Zou dit ook nog een optie kunnen zijn om de shelly en de gong en belknop op aan te sluiten zonder
Deze transformator gaat je daarom niet helpen. Deze levert AC (wat je al hebt in je huidige deurbeltransformator).
Dan sluit ik beide travo's aan op 1 stekker
Dat kan, al zit er geen v in het woord transformator. Bij een travo denk ik eerder aan dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Gizz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:00:
@Krode ik weet niet of je er nu helemaal uit bent, dus voor de zekerheid nog even de dingen op een rijtje:

Je gong werkt alleen met AC, wisselspanning.
De Shelly zelf kun je alleen voeden met DC, gelijkspanning.

[...]

Deze transformator gaat je daarom niet helpen. Deze levert AC (wat je al hebt in je huidige deurbeltransformator).

[...]

Dat kan, al zit er geen v in het woord transformator. Bij een travo denk ik eerder aan dit :)
Dank je wel voor de tip. Ik heb de TraFo besteld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krode
Tweaker_Ruwy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]

Edit:

[Afbeelding]

Blauw = 220v nuldraad

Cyaan = 12v AC+ > Gong
Zwart = 12v AC-
Op basis van je eerdere tekening heb ik het voor mezelf ook even op een rijtje geprobeert te zetten.
Morgen komt de DC Trafo. Dan kan ik vrijdag ermee aan de slag als het goed is. Maar voor de zekerheid een check?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEnk-D18H6HdIftfWH9OC5ONQcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnQwBiSSueXVK3DGZWqFPkaj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
[...]

Morgen komt de DC Trafo. Dan kan ik vrijdag ermee aan de slag als het goed is. Maar voor de zekerheid een check?[Afbeelding]
Lijkt mij helemaal te kloppen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Ik snap er niets van. Ik heb alles aangesloten zoals de tekening.
Wat het nu is: De shelly wordt gezien in de app, Bij settings - select input heb ik deze als button staan, daarnaast als relay type "Momentary". Relay power on default: restore the mast mode it was in, when it has power.

Als ik op de belknop druk gebeurt er niets. Geen geluid, geen Shelly die aanpast in de app. Druk ik handmatig in de shelly app op aan: de bel gaat. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:29

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb destijds deze guide gebruikt icm een oude adapter die ik nog ergens had liggen. Ook met een Shelly1 en dat werkt perfect.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Sharky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:38:
Ik heb destijds deze guide gebruikt icm een oude adapter die ik nog ergens had liggen. Ook met een Shelly1 en dat werkt perfect.
Das misschien een optie, maar dan moet ik alles weer omgooien qua aansluiten. Ik wacht even de reactie van @Tweaker_Ruwy af. Misschien doe ik iets verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Krode schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:31:
Ik snap er niets van. Ik heb alles aangesloten zoals de tekening.
Wat het nu is: De shelly wordt gezien in de app, Bij settings - select input heb ik deze als button staan, daarnaast als relay type "Momentary". Relay power on default: restore the mast mode it was in, when it has power.

Als ik op de belknop druk gebeurt er niets. Geen geluid, geen Shelly die aanpast in de app. Druk ik handmatig in de shelly app op aan: de bel gaat. Wat doe ik verkeerd?
Ik zit hier even te kijken hoe ik de Shelly heb ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxgA_K-hAhxZxceDPu8vCjGh_Nk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qe9qjIabRPNv1Ndyz7xPU01l.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdic2vHKa8f1cbULhUVr9zkMyKg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VRGi0kfeTMEfMZ9KHV87JorZ.png?f=fotoalbum_tile

Als ik zo lees zit je bel in ieder geval goed aangesloten aangezien die reageert op de software switch. Dus dan zou het ergens in de input instellingen van de shelly moeten zitten, of de bedrading richting de beldrukker. Dat 2e lijkt mij niet heel veel mee aan de hand als dat volgens onze tekeningetjes is aangesloten.
Zou je kunnen checken of je input enabled is en deze naar een switch zetten zoals op mijn foto's hier boven?

Edit:
Ik zit even naar die link van @Sharky te kijken; dat is toch ook precies wat wij hebben getekend in onze schetsen? Of mis ik nu toch iets? :) (alleen tonen ze daar de 220V aansluiting van de 8v beltrafo niet.)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 24-01-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Tweaker_Ruwy schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Ik zit hier even te kijken hoe ik de Shelly heb ingesteld:

[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik zo lees zit je bel in ieder geval goed aangesloten aangezien die reageert op de software switch. Dus dan zou het ergens in de input instellingen van de shelly moeten zitten, of de bedrading richting de beldrukker. Dat 2e lijkt mij niet heel veel mee aan de hand als dat volgens onze tekeningetjes is aangesloten.
Zou je kunnen checken of je input enabled is en deze naar een switch zetten zoals op mijn foto's hier boven?

Edit:
Ik zit even naar die link van @Sharky te kijken; dat is toch ook precies wat wij hebben getekend in onze schetsen? Of mis ik nu toch iets? :) (alleen tonen ze daar de 220V aansluiting van de 8v beltrafo niet.)
Helaas. Ik heb zojuist alles hetzelfde ingesteld als op jouw foto, maar nog steeds geen resultaat. Het lijkt inderdaad te zitten in het signaal tussen de drukknop en de Shelly. Maar ik zie niet wat… arch wat vreselijk irritant!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
[...]

Als ik nog even ons diagram vergelijk met die van Shelly zelf valt mij op dat zij de switch op de - pool van de DC trafo hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR751v83ehIhkVJa20I3O56QGKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B4hiSyuxrggpPFPSRdiCouNk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQKqqAK1qvNVoNIPfWE6T1x29nQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/watZkvd7hIZ69krNkqUHyatC.png?f=user_large

Als dit inderdaad alles werkend maakt ben ik je dus een excuses schuldig voor het foutief uitleggen. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 25-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Tweaker_Ruwy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou ik ben al heel erg blij met je hulp! Maar als ik dit zo begrijp moet ik nog een kabel leggen tussen de - van de trafo naar de belknop maken. Maar sluit ik die dan aan bij de aansluiting die naar de + trafo gaat? Of aan de andere kant die naar de Shelly gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Krode schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Nou ik ben al heel erg blij met je hulp! Maar als ik dit zo begrijp moet ik nog een kabel leggen tussen de - van de trafo naar de belknop maken. Maar sluit ik die dan aan bij de aansluiting die naar de + trafo gaat? Of aan de andere kant die naar de Shelly gaat?
Wij hebben nu een kabeltje van 12v DC + naar de beldrukker en vanaf daar naar de SW terminal van de shelly. Het draadje tussen de beldrukker moet dus bij de trafo op 12v DC - aangesloten worden ipv de 12v DC +. Het kabeltje wat vanaf de beldrukker naar de SW terminal van de shelly loopt blijft zoals hij nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Whahaha. Het is gelukt! Het draad van de belknop heb ik nu aangesloten op de DC-. En nu doet de Shelly het, de deurbel doet het. Dus Top.

Nu ga ik proberen in te stellen dat als de Shelly de deurbel ziet afgaan er een geluid op de Google Home speakers wordt afgespeeld. Wish me luck dat dat een stukje makkelijker gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
Krode schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:54:
Whahaha. Het is gelukt! Het draad van de belknop heb ik nu aangesloten op de DC-. En nu doet de Shelly het, de deurbel doet het. Dus Top.

Nu ga ik proberen in te stellen dat als de Shelly de deurbel ziet afgaan er een geluid op de Google Home speakers wordt afgespeeld. Wish me luck dat dat een stukje makkelijker gaat...
Kijk, dat is fijn om te horen! Anders gingen wij net zo lang door totdat het was opgelost. ;)

Succes met het verdere tweaken! :*)

(En bij deze mijn excuses voor de eerdere foutieve uitleg! :) )
Pagina: 1