Hoe vertaal ik de KPN DSL nummering naar een keystone?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Mijn vraag
Hoi allemaal. Ik wil graag een nieuwe aansluiting maken op de KPN telefoonkabel die bij mij in de flat binnenkomt. Ik heb daar een toolless RJ11 keystone voor.

Door de vorige eigenaar is de KPN draad vanuit de meterkast aan een andere draad gesoldeerd (zelfde kleuren) en doorgetrokken naar een centraal punt in de woning. Op dat punt is het aan een aansluitplaatje van KPN gemaakt (zie foto hieronder): oranje zit op 1A, wit zit op 1B, rood zit op 2A, blauw zit op 2B.

Ik wil nu graag een keystone plaatsen op de kabel in de meterkast, en daar gewoon m'n KPN modem neerzetten. Vervolgens gebruik ik de leiding om vanaf m'n modem met UTP naar het centrale punt in het huis te komen.

(Eerst was ik van plan om de KPN kabel met lasklemmen aan een nieuwe UTP kabel te maken, door de leiding te trekken en daar de RJ11 keystone op te maken, en modem op het centrale punt neer te zetten – maar heb me laten vertellen dat dat niet slim is, klopt dat?)

In elk geval moet ik de nummering vertalen naar de keystone. Op de keystone staan nummers 1 - 6, waarvan slechts 2, 3, 4 en 5 een pin hebben (zie foto hieronder).

Hoe vertaal ik de 1A 1B 2A 2B nummering naar de 2 - 5 nummering?

Veel dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b-9v_5ps7bfESOqtbW9pNx1iRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FG5gaV3RaWIB2XxConGZtb8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_-Hf5Gs4DAgMUtNJZjy3lp2nKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QX4tTiyHi6V6sKOXfJwfzXfI.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MoresM op 21-01-2025 10:38)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Normaal gesproken:

1A, 1B: 3, 4
2A, 2B: 2, 5

(de middelste twee voor paar 1, die daar omheen voor paar 2).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Normaal gesproken:

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
CyBeR schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:08:
Normaal gesproken:

Dank! Dus als de DSL aansluiting zoals op de foto werkt, dan kan ik, ongeacht de kleuren, vertalen tussen de KPN plaat en de keystone zoals jij aangeeft?

[ Voor 4% gewijzigd door MoresM op 16-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:38
Moet dit officieel niet via KPN omdat het om het isra punt gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
gwabber schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:35:
Moet dit officieel niet via KPN omdat het om het isra punt gaat?
Geen idee. Hieronder heb ik een foto geplaatst van hoe de kabel de flat binnenkomt en hoe de vorige eigenaar dit aan elkaar heeft geknoopt.

Bedoel je dat ik dat wandplaatje van KPN niet mag ontkoppelen? Of dat het niet werkt zonder dat maffe printplaatje op de eerste foto hierboven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPfFirmlUmL4o3H0iaW1Y1EKI7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hXLT33GBx8XLBRXcrUQxpwu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:38
MoresM schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Geen idee. Hieronder heb ik een foto geplaatst van hoe de kabel de flat binnenkomt en hoe de vorige eigenaar dit aan elkaar heeft geknoopt.

Bedoel je dat ik dat wandplaatje van KPN niet mag ontkoppelen? Of dat het niet werkt zonder dat maffe printplaatje op de eerste foto hierboven?

[Afbeelding]
Of het werkt zonder printplaatje durf ik niet te zeggen, maar gezien het om een AOP van KPN gaat denk ik dat zij dat officieel zouden moeten doen (wat niet wil zeggen dat je het niet zelf zou kunnen). Dit is bijvoorbeeld bik Ziggo ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Check. Dat KPN printplaatje (isra punt?) moet sowieso los, want ik heb een langere kabel nodig (de gaten voor de nieuwe aansluiting zijn al geboord).

Op z'n minst dus verstandig om dat klepje + plaatje van KPN te bewaren. Iemand een idee hoe je dat open krijgt zonder dingen te slopen?

Ik hang al voor de zekerheid met KPN aan de telefoon

EDIT: pff lieve help volgens KPN is dat maffe printplaatje essentieel en moet ik een monteur boeken via www.mijnaansluiting.nl. Ellende dit.

Iemand een idee hoe ik die connectors op het printplaatje loskoppel zonder wat te slopen? Gaten zijn al geboord en ik heb een oplossing nodig waarbij dat isra plaatje tijdelijk aan de langere kabel hangt, totdat die aansluitingseikels langs kunnen komen

EDIT2: ik ga dit gewoon zelf doen. Stekkers op de printplaat zijn gemakkelijk los te halen.

[ Voor 42% gewijzigd door MoresM op 16-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:31
Je kan het zelf doen maar als het vervolgens niet werkt kunnen de kosten best oplopen.
Weet niet bij welke provider je zit maar als je bij KPN zit bel je ze gewoon op en sturen ze een monteur die dit kosteloos in orde maakt. Voor eigen klanten reikt de service van KPN best ver.
Zit je bij een andere provider die de lijn huurt van KPN is het 9/10 keer Guidion en betaal je er wel voor óf zetten ze het alsnog door naar KPN die dan het hoog nodige minimale doet zodat het enigszins werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
Kasper1985 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:15:
Je kan het zelf doen maar als het vervolgens niet werkt kunnen de kosten best oplopen.
Weet niet bij welke provider je zit maar als je bij KPN zit bel je ze gewoon op en sturen ze een monteur die dit kosteloos in orde maakt. Voor eigen klanten reikt de service van KPN best ver.
Zit je bij een andere provider die de lijn huurt van KPN is het 9/10 keer Guidion en betaal je er wel voor óf zetten ze het alsnog door naar KPN die dan het hoog nodige minimale doet zodat het enigszins werkt.
KPN gaf telefonisch aan dat hun eigen monteurs dit niet doen. Ook niet voor klanten (ik ben klant bij KPN). De procedure via www.mijnaansluiting.nl is tergend lang (gaan maanden overheen, je moet bouwplannen insturen, ze komen eerst controleren) en de kosten zijn hoog.

Voor anderen in mijn (precieze) situatie: laat je alsjeblieft niet op de kosten en frustratie jagen voor een verouderde DSL aansluiting. Ik heb de toestand zelf verplaatst en het was ongeveer zo moeilijk en ingewikkeld als het vervangen van de toiletrol:

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b-9v_5ps7bfESOqtbW9pNx1iRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FG5gaV3RaWIB2XxConGZtb8y.jpg?f=fotoalbum_large

Knip-knip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1w1OszTQgIeqAAHFm9C2Bh1VaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM3QLCfqhQSonoyE3pHwd12v.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw (ik vraag een maat nog ff om een behuizing te printen voor dat maffe isra printplaatje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjJWovYc3C1sqZjYyXAoDVcf00o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wNzKPSP5Q1x5m2DD5vf5LZ5.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: let op ik weet niet hoe de andere KPN Isra punten er van binnen uitzien. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:31
MoresM schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:00:
[...]

KPN gaf telefonisch aan dat hun eigen monteurs dit niet doen. Ook niet voor klanten (ik ben klant bij KPN). De procedure via www.mijnaansluiting.nl is tergend lang (gaan maanden overheen, je moet bouwplannen insturen, ze komen eerst controleren) en de kosten zijn hoog.

Voor anderen in mijn (precieze) situatie: laat je alsjeblieft niet op de kosten en frustratie jagen voor een verouderde DSL aansluiting. Ik heb de toestand zelf verplaatst en het was ongeveer zo moeilijk en ingewikkeld als het vervangen van de toiletrol:

Oud:
[Afbeelding]

Knip-knip:
[Afbeelding]

Nieuw (ik vraag een maat nog ff om een behuizing te printen voor dat maffe isra printplaatje):
[Afbeelding]

EDIT: let op ik weet niet hoe de andere KPN Isra punten er van binnen uitzien. YMMV.
Hangt er wel vanaf wat je zegt. Je dom voordoen en doen alsof je neus bloedt werkt vaak goed. Vorige bewoner heeft er een potje van gemaakt en je verbinding klapper 🤷‍♂️
Als ze dan een monteur sturen zorgt die iig voor een werkende nette aansluiting die je dan zelf evt. Verder kan verplaatsen.
Dsl is enorm gevoelig voor storingen door een brakke aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoresM
Kasper1985 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Hangt er wel vanaf wat je zegt. Je dom voordoen en doen alsof je neus bloedt werkt vaak goed. Vorige bewoner heeft er een potje van gemaakt en je verbinding klapper 🤷‍♂️
Als ze dan een monteur sturen zorgt die iig voor een werkende nette aansluiting die je dan zelf evt. Verder kan verplaatsen.
Dsl is enorm gevoelig voor storingen door een brakke aansluiting.
Mevrouw gaf aan dat het een recente ontwikkeling is. Ik kan me voorstellen dat het eventueel te maken heeft met de uitfasering van dsl. Misschien heb ik niet het juiste lulverhaal opgehangen, maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat het door de vorige eigenaar ontzettend provisorisch aan elkaar is geknoopt.

Ze gingen iig hoe dan ook geen monteur sturen, en konden die in hun systeem zelfs niet meer boeken voor dit soort klussen (mevrouw aan de telefoon probeerde dat eerst wel te doen).

Hoe dan ook, de verbinding was stabiel, en is dat na mijn aanpassing nog steeds. De kabel naar het isra punt is nu verkort – dus dat zou alleen maar moeten helpen bij de stabiliteit.
Pagina: 1